Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
hysteria

Axiom + tankmätare?

Rekommendera Poster

Få upp en analog bränslemätare på plottern, ska det verkligen gå på det här viset? 

Givaren går in till kontakten näst längst ner som sedan har kontakt med plottern. Den visar ingen info om tanknivå men jag har motstånd när jag ohmmäter. Saknas inte nån typ omvandlare från analog till digital signal?

451A132F-2D0F-4BD0-A6BC-27C12C57B874.jpeg

1CCF94C5-FCEA-476A-8752-3AD4517F812E.jpeg

27FF33C7-5425-41DA-A313-9B2B8E2A87DC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver som jag brukar när jag ger mig in i nåt jag egentligen inte begriper: Jag har ingen aning om dessa saker. Men i det här fallet gissar jag att plottern inte får in en analog signal utan en digital men att kanske den visar en analog mätare?

Kan det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bör det inte sitta nån slags omvandlare som gör signalen till digital? Hur ska plottern kunna tolka denna analoga mätaren när det är kopplat såhär? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att tolka av bara bilderna men det var sitta en A/D omvandlare till något protokoll som din plotter pratar (nmea 0183/2000 eller sealtalkng)

 

Har det fungerat med någon plotter tidigare? Går kabeln raka vägen in i plottern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare talare. Du måste nog tala om vad det är för prylar du har, inte bara lite foton över saker som kanske eller kanske inte har med detta att göra. Det går inte att följa några kablar utifrån dina foton.

 - Vilket protokoll använder du till plottern? NMEA 0183 eller NMEA 2000?

 - Vad är det för slags givare? En resistiv eller en digital (NMEA-2000) givare?

 - Du skriver "inkopplad på kontakten längst ner", men vad är det för kontakt?

 - Har du andra saker inkopplade också mellan givaren och plottern?

 - Finns andra prylar inkopplad i kedjan? Fungerar dom?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till den knapphändiga infon är att båten inte är min och jag endast vart förbi min vän lite snabbt och kollat vad det sitter för nåt. Jag tänkte sen sitta och googla i min ensamhet men jag hittar ärligt talat inte skit mycket info. 
 

mätaren har aldrig funkat tidigare och båten är nyinköpt. 
 

den raden där alla kontakter sitter, kan det vara en knutpunkt för tex nmea2000? 
 

en annan variant är ju att att installera en traditionell analog mätare då jag får 10-180ohm från givaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bussen man ser på bilden ser inte ut att vara för nmea 2000 iaf. Vad är det för andra kablar/givare som går in i den?

 

Går även tankgivaren in i bussen?

 

står det något fabrikat eller dylikt på bussen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt ingen märkning på den bussen man ser på bilden vad jag kunde se. 
 

nån av dom bör gå till ekolodet på akterspegeln då fart osv dyker upp på plottern enligt uppgift. 
 

jag vet att det är kanonsvårt att hjälpa till med så knapphändig info och några bilder men jag gjorde en longshot om nån kände igen grejerna. :) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolodet går direkt till plottern, kopplingsboxen ser ut att vara motorns nätverk och kan vara kopplad till plotter för att läsa motordata, tankinfo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åfan. Då borde det vara rätt så långt iaf. Räcker det att + och - från givaren går in i den kopplingsboxen då och plottern borde efter det hitta tankgivaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hysteria:

Åfan. Då borde det vara rätt så långt iaf. Räcker det att + och - från givaren går in i den kopplingsboxen då och plottern borde efter det hitta tankgivaren?

Vad är det för motor och vad har visats i axiom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...