Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
emtor

Bottenhavet/Bottenviken - hur hemskt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hur hemskt kan det egentligen vara på Östersjön/Bottenhavet/Bottenviken i förhållande til norska kusten?
Om man sammanliknar med Stadthavet, Saltstraumen, Moskenstraumen, Kvåsefjorden, Jæren, Lista och halva Nord-Norge, 
så är det lite orättvist med en direkt sammanlikning, för dom här platserna kan vara riktigt otrevliga.
Jag tänkte mig mera en sammanlikning mellan dom mera normala platserna på norska kusten och Östersjön/Bottenhavet/Bottenviken.

Redigerad av emtor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev emtor:

Hur hemskt kan det egentligen vara på Östersjön/Bottenhavet/Bottenviken i förhållande til norska kusten?

Vad avser du? Botten, vatten, människor, väder,.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Kane:

Vad avser du? Botten, vatten, människor, väder,.....

Vatten, väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. 
Många vet att vattnen i Nordnorge kan vara, och ganska ofta är, hemska. Men samma sorts väder drabbar alla farvatten då och då även om det i Nordnorge inträffar oftare. 
Jag erkänner att jag själv inte har någon egen erfarenhet av vattnen i Nordnorge men jag känner folk som har. Och så har jag en båt som är byggd för dessa vatten 😀.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev emtor:

Vatten, väder.

Då måste Bottenviken och stora delar av svenska östersjökusten vara ganska mycket bättre än norska kusten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev ChristerN:
38 minuter sedan skrev Kane:

Då måste Bottenviken och stora delar av svenska östersjökusten vara ganska mycket bättre än norska kusten.

Det är det jag inte vet,-har aldrig varit ute i båt på östersjökusten.
Men, man kan ju teoretisera . . . norska kusten: -stort hav, vinden verkar över mycket långa sträckor. Stort djup ute i havet, mindre djup nära land, vågor blir större. -Branta berg ger reflexvågor som ger oren sjö. 
Bottenviken/Bottenhavet är nästan raka motsatsen. -Kortare sträckor, inte så stor skillnad mellan havsdjup ute i havet och inne vid land, inte branta berg ner i havet.
Alla elvarna norrut kan ju skapa lite mys när man passerar dom.
-Altså, som norrbagge så är jag van vid att havet i nord är skit även på en bra dag.
Derfor undrar jag på hur Bottenviken/havet är när vädret inte är på sitt allra bästa.

 

 

Redigerad av emtor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev emtor:

Derfor undrar jag på hur Bottenviken/havet är när vädret inte är på sitt allra bästa.

Gav jag inte svar på det?

32 minuter sedan skrev emtor:

Altså, som norrbagge så är jag van vid att havet i nord är skit även på en bra dag.

Nåja, en bra dag är en bra dag även på norska kusten. Även norra delen. 
Eller som de säger; En dålig dag på sjön är alltid bättre än en bra dag på jobbet!

  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Gav jag inte svar på det?

 

Samma sorts väder på olika platser kan möjligtvis ge olika resultat.

Just nu: Andenes, mellan Harstad och Tromsø: 6m/s vind - 2 meter vågor.
Haparanda:  6m/s vind - 0.4 meter vågor.
Samma vindriktning.
Et eller annat måste det vara som förorsakar att Andenes är en otrevligare plats att vara på just nu än översta delen i Bottenviken trots samma vind och riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck...!

Givet samma vind och riktning är det SJÄLVKLART att resultatet blir helt olika på tex en ost- och en västkust. 
Vad är du egentligen ute efter?

Det är konstaterat att vädret är olika och att det påverkar olika platser på olika sätt beroende på vindriktning etc. Men om du är ute efter att vid varje enskilt tillfälle vädret skulle vara lugnt och stilla i Bottenhavet/-viken så är du fel ute. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Suck...!

Givet samma vind och riktning är det SJÄLVKLART att resultatet blir helt olika på tex en ost- och en västkust. 
Vad är du egentligen ute efter?

Det är konstaterat att vädret är olika och att det påverkar olika platser på olika sätt beroende på vindriktning etc. Men om du är ute efter att vid varje enskilt tillfälle vädret skulle vara lugnt och stilla i Bottenhavet/-viken så är du fel ute. 

Varför säger du suck?
Är det möjligt att ställa en fråga angående hur Bottenhavet är att segla på utan att få et suck som svar?
Och varför utgår du från att jag är ute efter att Bottenhavet skulle vara stilla som i ett badkar oavsett väder?
Jag frågar bara hur Bottenhavet är i förhållande till norska kusten.
Om du inte har något svar på den frågan så är det OK. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev emtor:

Varför säger du suck?
Är det möjligt att ställa en fråga angående hur Bottenhavet är att segla på utan att få et suck som svar?
Och varför utgår du från att jag är ute efter att Bottenhavet skulle vara stilla som i ett badkar oavsett väder?
Jag frågar bara hur Bottenhavet är i förhållande till norska kusten.
Om du inte har något svar på den frågan så är det OK. 

 

Nej, det var inte det du frågade. Du skrev

14 timmar sedan skrev emtor:

Hur hemskt kan det egentligen vara på Östersjön/Bottenhavet/Bottenviken i förhållande til norska kusten?

Och det har du fått svar på, dvs hur hemskt KAN DET EGENTLIGEN VARA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi håller oss till perioden april tom. september så vill jag påstås att det är högst fem dagar när det inte går att segla i Östersjön. Det är nog detsamma i Bottenhavet/Bottenviken.

 

Vågorna blir sällan obehagligt höga och de utgör inget problem alls så länge det inte blåser mer än 10 m/s under mer än ett dygn och det gör det nästan aldrig.

 

Om man - mot förmodan - någon gång skulle överraskas av oväder/storm så kan man gissningsvis 999 gånger av 1000 ta sig i skydd ganska oproblematiskt. Jag har aldrig behövt ta skydd mot vind, men jag har en vänn som en gång behövt göra det.

 

Vinterhalvåret är värre...

men då seglar inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mackey träffar nog ganska rätt tycker jag. Själv har jag aldrig seglat i Nordnorge, men de historier jag hört därifrån har aldrig sin like på östersjön.

 

Det är få dagar man verkligen inte kan ge sig ut och det finns ofta lä att hitta tills stormen drar förbi. Tack vare de relativt korta avstånden blir det aldrig speciellt stora vågor.

 

Edit: Men vågor blir det förstås. Om TS med "de mer normala vattnen menar sydkusten och området kring Oslo i sin skyddande vik skulle jag säga att det är ungefär likvärdigt. Desto längre upp mot den skyddade viken eller fjorden vid Oslo desto lugnare måste det ju vara.

 

Tänker att en fördel Bottenviken och Östersjönskust har är att det oftast är frånlandsvind så att det inte byggs upp vågor på samma sätt som på västkusten

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av norskekysta men en del erfarenhet av kvarken och sydligaste hörnet av Bottenviken.

Rest allmänt har vi sällan någon hög sjögång här och när det blir råskväder är det oftast korta avstånd när man vill söka skydd. Inget tidvatten och inga strömmar att bry sig om.

 

Den stora risken är inte vattnet utan det som är under vattnet. Eftersom vattnet är grunt och fullt av stenrevlar kors och tvärs blir vågorna ofta extremt korta och branta även om de inte är stora. På många platser går vågorna i kors styrda av grynnor och stenryggar på bottnen. Framför allt måste man veta exakt var man är om man inte skall gå på grund på någon sten. Sjökorten är opålitliga och kusten låg med få tydliga landmärken så det gäller att hänga med i navigationen och veta var de outmärka grynnorna är.

Har man stengrynnorna och navigationen under kontroll och en båt som tål branta vågor och inget hembränt i kroppen då är riskerna minimala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Norrlänning har jag några saker att nämna angående Bottenhavet och Bottenviken.
Västliga vindar kan vara sanslöst byigt. Jag har varit ute i västvindar som varierat mellan 9-19 m/s.
Vissa sträckor kan det vara helt omöjligt att hitta skydd. Inga öar och grunda vikar p g a kraftig landhöjning. Stranden full av flugskit på sjökortet.
Inlandsisen lämnade en del sten som kryper upp med den kraftiga landhöjningen. Vissa områden är ruggigt prickiga.
Annars är Bottenhavet och Bottenviken väldigt angenämt med sina seglingsbara älvmynningar och fjärdar. Fina dagar blåser det lagom mycket västligt på morgonen, Totalt stiltje några timmar över dagen och en härlig sjöbris kommer på eftermiddagen. Kl 20:00 är det dags att ge upp. Då är det blankvatten till framåt ett- halv två på natten. 
Mysko vindar kan förekomma inne i fjärdarna Härnösand- Nordmaling D v s Höga kusten. Men det borde en Norrman vara väl förtrogen med där kusten är ännu högre. 
Tillbringade några ungdomssomrar med min Farbror på västkusten och tycker mig uppleva att sjögången var högre men på nåt sätt snällare där eftersom vågorna kändes längre och...liksom...rundare. Nu upplevde jag i o f s inget riktigt rejält oväder på västkusten. Västlig 12-14 var det tuffaste vi hade.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...