Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Små lättrullade hjul till leksaksbilar

Rekommendera Poster

Har dragit igång ett projekt på en högstadieskola där vi de sista veckorna ska bygga bilar att tävla med enligt Pinewood derby-modellen

 

Vi har vanliga små hjul i trä men det skulle varit kul att kunna hitta tunnare lättare hjul i plast av samma snitt som de har på bilarna ovan.

 

En tokig ide är att använda stora knappar och helt enkelt borra ett hål i mitten. 

 

Men ni kanske har någon bättre idé eller kan peka ut ett företag som säljer små lätta hjul?

 

download.jpeg.c0bcd2dd7da2b2eb17f76252b15849d4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Dava, kul tävlings-projekt detta! :)

       Förmodligen krävs inte särskilt "lättrullande kullager" i ett sådant `jättekort  race´, inte heller krävs särskilt stora kullager, förmodligen inte heller något kullager alls? Detta eftersom tävlingsbanans korta 4-metersförlopp knappast hinner slita ut lagringen oavsett?
     Uppfödd som jag är i Göteborg, så har jag nog vid `60+åldern´ stelnat litet vad gäller detta med tankar kring rullmotstånd/belastning/friktion etc?
    [SKF (Svenska KullagerFabriken) skapades först, och senare biltillverkaren och  avläggaren "Volvo" (latin för` jag rullar´), allt detta kan ju med tiden bli ytterst  hemvant för oss göteborgare.]


Mitt råd - till dina elever - får bli...?
Strunta måhända i detta med ´kullager´, tävlingssträckans ynka 4meter hinner ju knappast slita ut lagringen eller hur. Fokusera istället på detta med LÅG FRIKTION i fallbanan, välj kanske rentav nåt annat än gängse rullande hjul. (Isbana, maglev, finns ju annat än snurrande hjul?)
Kan jag fundera.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Det stämmer att det är glidlager som gäller. Vi kom på att detta var ett utmärkt uppdrag för skolans 3D skrivare, så vi kommer att skriva ut hjulen. 

 

I USA har de ju standardiserade hjul. De behöver inte vara billiga.. 

 

Pinewood monkey garage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var med i en liknande tävling för tiotalet år sedan, min bil vann.

Den hade smala hjul från Lego Technic,  ja dessa är egentligen inte några hjul i den bemärkelsen, mer remskivor, eller ratt, jag råkar veta att artikelnummer är 4540539.

På dessa hade jag krängt på passande O-ringar. hjulen satt på Legos standardaxlar och som lagerbockar använde jag Lego Technics lagerbockar, alltså ”tvåpluppare med hål i”. Plupparna slipades bort och klotsen limmades med epoxi på en aluminiumplatta som fick bära upp en kaross från en byggsatsbil, i detta fallet en formel 1- bil från, ja om det var Tamaya  eller Revell, eller så, minns inte så noga nu.
Under senare år vet jag att technicsortimentet utökats med fler delar, och fler hjul som kanske är bättre. Men denna lösning jag använde ger väldigt litet rullmotstånd och friktion, vid senare tester smordes lagringarna med siliconspray, då rullade det ännu bättre men det var inte tillåtet under tävlingen. Och året därpå var såväl legodelar som meccanodelar förbjudna....
 

Tävlingen hålls varje vår, igår blev det inget, gissa varför...?

Men sedan två år har man instiftat en ny klass, standardbilar i skala 1:87, Jag tror det var en Volvo Amazon från Brekina som rullade längst och snabbast senast tävlingen hölls. Det var iallafall inte min Magirus Kranwagen från Wiking...

 Men det blir ofta mer blues och ölhävning än rullalättävlinar i detta sällskap numera. 
Det är en högts lokal förening som numera heter ”Modelljärnvägsinspektionen” som anordnar det. I början besökte vi någon publik- eller lokal modelljärnväg för inspektion, men jag vet att vi blev utslängda en gång i Sävedalen då vi påpekade att cirkushästrna i cirkustågets hästvagn Inte var korrekt fastlimmade. Dessutom tyckte vi att det var olämpligt att man tillät rangering av dessa cirkusvagnar av cirkusens egen personal med medhavd elefant. Tänk vad modellrallare kan vara känsliga.

Därför ändade men inriktning på dessa årliga träffar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan ett kullager i sig utgöra själva hjulet? Gummiband i lagom storlek runt för att ge friktion så bilen inte kanar runt.

Jag var med i en Lego-variant av ett sånt rejs i en leksaksaffär som (om jag minns rätt) låg där Rusta och Mekonomen ligger i dag på Backaplan. Det bör ha varit ca 1989-1991. Jag minns inte hur det gick. Men jag vann knappast, för det hade jag nog kommit ihåg... :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Kanske kan ett kullager i sig utgöra själva hjulet? Gummiband i lagom storlek runt för att ge friktion så bilen inte kanar runt.

Jag var med i en Lego-variant av ett sånt rejs i en leksaksaffär som (om jag minns rätt) låg där Rusta och Mekonomen ligger i dag på Backaplan. Det bör ha varit ca 1989-1991. Jag minns inte hur det gick. Men jag vann knappast, för det hade jag nog kommit ihåg... :)

 

Stor och Liten låg där under några år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dessutom tyckte vi att det var olämpligt att man tillät rangering av dessa cirkusvagnar av cirkusens egen personal med medhavd elefant.

Ja, synnerligen olämpligt! Nån ordning måste det ändå vara! 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev McLasse:

Ja, synnerligen olämpligt! Nån ordning måste det ändå vara! 🤔

Precis, tjockhudingar skall inte ägna sig år spårspring! Dessutom hade Preiser-elefanterna fel spårvidd.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...