Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ViggenA

Nybörjarfrågor - Albin viggen

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Först och främst tack till er alla som delar med er av er kunskap, hittat mycket matnyttigt här. 

 

Jag har blivit med en fantastiskt fin Viggen och som nybörjare söker jag nu råd inför min första sjösättning. Tar gärna emot generella tips råd och har även några konkreta frågor. Storskotet är i dåligt skick och måste bytas. Vilken längd och diameter är lämplig? Den ser fin ut i skrovet men har legat på land en säsong. Räcker det med att skrapa och dra på ett par lager bottenfärg? Då jag är osäker på vilken bottenfärg som använts tidigare bör jag använda primer? Övriga göromål jag ej får missa innan den hamnar i vattnet?

 

Jag får hjälp att kran för att masta på båten. Jag funderar över hur detta görs på korrekt sätt. Bör vant och stag fästas i bestämd ordning för bästa resultat?  Jag har läst mig till att vanligt fel är att riggen är för löst ansatt. Hur vet jag vad som är tillräcklig spänning?

 

Många frågor! Tacksam för svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du skaffat en Viggen. Det är en av mina gamla favoriter :)

 

För att kunna svara bra vore det bra om du svarar på några frågor först. Vilken dimension är storskotslinan nu? Är den hel? Var ligger båten och vad är det för färg du vill måla med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en Karlskrona vigg 1989. Årsmodell 68.

Du kan fästa stag och vant i vilken ordning som helst.

Jag började med förstag sidovant och sist häckstag.

Sen följer du mastrännan och ser så att den är rak och tar hem därefter i sidovanten.

Sen tar du hem på för och akterstag tills du får lagom krum på masttoppen.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Dava ja dom verkar fantastiska! Skotlinan är trasig nu, återkommer imorgon om vilken dimension nuvarande är. Den ligger på västkusten. Har inga preferenser gällande färg mer än jag gärna kommer undan billigt. Biltema?

 

Jorgen01 Kanon! Det låter som jag kan klara av. Innan jag reser mast har jag tänkt tvätt med vatten+ ajax samt smörja med parafinolja efter råd i annan tråd här på forumet. Något annat jag ej får missa innan masten står upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ViggenA:

Tack för svar!

 

Dava ja dom verkar fantastiska! Skotlinan är trasig nu, återkommer imorgon om vilken dimension nuvarande är. Den ligger på västkusten. Har inga preferenser gällande färg mer än jag gärna kommer undan billigt. Biltema?

 

Jorgen01 Kanon! Det låter som jag kan klara av. Innan jag reser mast har jag tänkt tvätt med vatten+ ajax samt smörja med parafinolja efter råd i annan tråd här på forumet. Något annat jag ej får missa innan masten står upp?

Glöm inte att kolla vantskruvarna så dom går lätt i gängorna innan du ska resa masten. Lite jobbigt att upptäcka när masten hänger i slinget i kranen. Kan tvättas rent med fotogen eller diesel för att få bort gammal gängolja. Glöm inte smörja in dom igen. Och att gängdelarna är raka givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storfall 2,5 x mastens längd

Genuafall 2,5 x I

Spinnakerfall 2,5 x I

Genuaskot 1 x båtens längd

Fockskot 0,5 x båtens längd

Spinnakerskot 2,25 x båtens längd

Gennakerskot 2,25 x båtens längd

Gennaker halslina 1,1 x båtens längd

Storskot 1,5 x bomlängden x utväxlingen +halände (där bomlängden är avståndet från masten till blockpaketet i bommen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att man bör köpa skotlinor på Hjertmans eller liknande båttillbehörsbutik. De säljer dem oftast i meter och det bli ofta billigare och du får linor som är bättre lämpade som skot.

 

Tänker att du har en polerande bottenfärg? Och vill fortsätta med det? Då kan du enklast bara måla över den gamla. 

 

Biltemas färger fungerar bra tycker jag. Ett lager räcker. Välj en färg som är kontrastrik jämfört med den gamla, är den svart nu, måla med röd eller blå. Nästa år kan du välja om du vill bättra med samma färg eller måla ett nytt lager. Det beror på hur mycket det växt. Har det inte växt något mer än lite grönt så kan behöver du kanske inte måla alls.

 

Själv målade jag inte om alls utan la i den med den gamla färgen som fortfarande färgade av sig duktigt.. hade inte en enda tulpan förra året..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

Tycker att man bör köpa skotlinor på Hjertmans eller liknande båttillbehörsbutik. De säljer dem oftast i meter och det bli ofta billigare och du får linor som är bättre lämpade som skot.

Håller med. Biltema är inte speciellt billiga på skot.

8 mm duger gott till en Viggen (har det på min båt som är större), och den löper ganska lätt i blocken. Bra när man vill släppa ut seglet i lättvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ViggenA:

Tack för svar!

 

Dava ja dom verkar fantastiska! Skotlinan är trasig nu, återkommer imorgon om vilken dimension nuvarande är. Den ligger på västkusten. Har inga preferenser gällande färg mer än jag gärna kommer undan billigt. Biltema?

 

Jorgen01 Kanon! Det låter som jag kan klara av. Innan jag reser mast har jag tänkt tvätt med vatten+ ajax samt smörja med parafinolja efter råd i annan tråd här på forumet. Något annat jag ej får missa innan masten står upp?

Eventuell vindvisare längst upp i masten. Lanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Jorgen01:

Eventuell vindvisare längst upp i masten. Lanterna.

 

Båda dessa kan man fixa när masten är på. Själv har jag förstört ett vindex vid mastresning så numera sätter jag alltid på och tar av vindex innan jag reser eller fäller masten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju mycket lättare att byta glödlampa i lanternan om masten ligger på backen. Om man bara tänker sig för så klarar man även vindvisaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle åtminstone tvätta och vaxa skrovet och överbyggnaden.

Glöm inte att kolla eventuella genomföringar så slangklämmorna sitter bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips!

 

Friborden är polerad och vaxad. Skrapade bort det lösa från förra bottenfärgen och målade över med ett nytt lager. Det blev 1/5 burk över som jag tänkte använda för att måla utsatta delar en andra gång. 

 

Jernhand hur kontrollerar jag genomföringarna på bästa sätt? Jag har gjort rent dom men annars sitter dom där dom sitter.

 

Jag har försökt hitta instruktioner på hur man fäster mastfoten på en Viggen utan framgång. Någon som har en bild över hur den fästes på korrekt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ViggenA:

Tack för era tips!

 

Friborden är polerad och vaxad. Skrapade bort det lösa från förra bottenfärgen och målade över med ett nytt lager. Det blev 1/5 burk över som jag tänkte använda för att måla utsatta delar en andra gång. 

 

Jernhand hur kontrollerar jag genomföringarna på bästa sätt? Jag har gjort rent dom men annars sitter dom där dom sitter.

 

Jag har försökt hitta instruktioner på hur man fäster mastfoten på en Viggen utan framgång. Någon som har en bild över hur den fästes på korrekt sätt?

Genomföringarna ska kunna gå att stänga. Men det skadar inte att kolla om man kan dra slangklämman lite till, det finns ju risk för att slangen krymper med tiden.

 

Är det inte någon sorts saxpinne som håller fast masten? En bild på mastfoten hade underlättat. Ett tips är att fästa masten med en lina i rufftaket vid påmastning så att den inte flyger iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...