Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mrfckup

Hjälp efter impeller-byte Mariner 60 hk -79

Rekommendera Poster

God middag, bytte impeller inkl packningar på min 60 hk Mariner från -79. Men när jag provkörde med spolmuff så får jag en stråle från ett hål i framkant på drevet. Det är precis i skarven där man delar drev från riggen. Jag tyckte det så konstigt ut och jämförde med bilder från tidigare provkörningar och då har jag ingen stråle där. Så helt klart har den uppstår efter impeller-bytet. Försökte vara noggrann så ”metallkoppen” i pumphuset av plast la sig rätt. Jag får fin kylvattenstråle från blocket. Vad f-n kan ha gått snett? Är det stigröret som går upp till blocket som tätar dåligt mot pumphuset? Eller är det bara spolmuffen som trycker ut vatten i ”dräningshålet”? Att bara varit igensatt med skräp och därför har jag inte sett vatten från de hålet? Är det någon som har erfarenhet? 
 

C7F55249-FB2F-45C0-8071-B643A4FD2C1D.jpeg

E88B93FA-E31A-4AD3-B8F6-0C60DD761C14.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det möjligtvis vara ett avrinningshål för vattnet inne i riggen då man hissar upp utombordaren då man kört klart.

 

Har för mig att det fanns ett likadant hål på en 30 hk 2-takt Yamaha från -89 som jag haft.

 

Inte omöjligt att det samlats skräp i hålet med tidens tand.

 

Redigerad av Robinjaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det känns som ett dräneringshål när man fäller upp motorn. Tog isär drevet nu igen. Mkt vatten tränger upp runt drivaxel men jag antar att det är normalt eftersom det inte sitter någon packning där. Men papperspackningen under pumphuset tätade inte 100%, fuktade/pärlade lite vatten i framkant när jag drog på vattnet med spolmuffen. Nu drar jag ihop skiten med flytande packning och håller tummarna. 

8B2917F1-AEB2-4C49-B587-BA1FB00CAF2C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är det en Ockelbo B16 du har motorn på har samma uppsättning själv. Får du göra rent förgasarna ofta på Marinern?

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...