Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Två solceller på samma batteribank

Rekommendera Poster

Jag budade just hem en solcell På 100w och regulator. Jag har redan en solcell på 80w men det räcker inte riktigt för vår förbrukning.

kan man ha två solceller kopplade till samma batteri, via var sin regulator? Ingen av mina två regulatorer tål mer än 10 a, så jag kan inte koppla båda solcellerna till samma regulator. Behövs schottky diod?
 

mvh

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev larban:

Jag budade just hem en solcell På 100w och regulator. Jag har redan en solcell på 80w men det räcker inte riktigt för vår förbrukning.

kan man ha två solceller kopplade till samma batteri, via var sin regulator? Ingen av mina två regulatorer tål mer än 10 a, så jag kan inte koppla båda solcellerna till samma regulator. Behövs schottky diod?
 

mvh

Lars

Om du har två parallella laddningskretsar med solpanel och regulator så behövs inga dioder.

 

Dioderna har du nytta av först när du parallellkopplar två solpaneler mot en gemensam regulator. Då hindrar dioderna att det går backström från den ena panelen till den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har regulator liggande du kan få för en flaska vin så har du en regulator per solcell...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Om du har två parallella laddningskretsar med solpanel och regulator så behövs inga dioder.

 

Dioderna har du nytta av först när du parallellkopplar två solpaneler mot en gemensam regulator. Då hindrar dioderna att det går backström från den ena panelen till den andra.

Tack Lintott. Så fantastiskt med folk som har kunskap och delar med sig! 
Jo det följer med en regulator i köpet, så då kopplar jag bara på den som vanligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

 

Jag tror jag har regulator liggande du kan få för en flaska vin så har du en regulator per solcell...

 

Tack! Men det ingick regulator i köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu lite!

Inte två regulatorer mot samma batteri.

Det som händer är att den ena kommer att lämna aningen högre spänning än den andra och då tror den med lägre spänning att batteriet är fulladdat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Gundj:

Vänta nu lite!

Inte två regulatorer mot samma batteri.

Det som händer är att den ena kommer att lämna aningen högre spänning än den andra och då tror den med lägre spänning att batteriet är fulladdat.

 

Aha. Så då behöver jag en starkare regulator alltså? Som klarar båda solcellernas effekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två regulatorer mot samma batteri funkar utmärkt. Om den ena regulatorn kan höja spänningen så mycket att den andra tror att batteriet är fullt så ÄR batteriet fullt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😀 ok även om det är olika fabrikat och olika teknik i regulatorerna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två likadana regulatorer som är kopplade till samma batteribank. Detta går utmärkt. 

En regulator per solcell eller om du har en solcell och en vindgenerator så har du dessa kopplade med en egen regulator mot batteribanken. 

Du skall inte ha för mycket belastning mot regulatorn, om regulatorn är för klen mot vad dina solceller kan ge är det dags att uppgradera regulatorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev larban:

😀 ok även om det är olika fabrikat och olika teknik i regulatorerna? 

Det är teoretiskt möjligt att två regulatorer skulle kunna komma i någon form av resonansläge, men i princip så går det att koppla alla former av laddare i parallell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp seriekoppling och kör på en regulator,  en 10 A tål 130W, jag har 140W och har alldrig kommit högre en 7 A enligt regulatorn en solig dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev JanPalmqvist:

Köp seriekoppling och kör på en regulator,  en 10 A tål 130W, jag har 140W och har alldrig kommit högre en 7 A enligt regulatorn en solig dag.

Problemet med seriekoppling är att om en av solcellerna skuggas det minsta så minskar laddningen från båda solcellerna. Med parallellkoppling slipper man det problemet. Jag hade utan att fundera kört med två regulatorer. Eller om jag orkat sålt dom gamla på blocket/tradera och köpt en ny kraftfullare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...