Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Robinjaha

Då var det dags igen

Rekommendera Poster

Testade en annan propeller till utombordaren min (Mercury 60 EFI -17) igår och hittade ungeför rätt stigning.

 

Min fråga och fundering är, propellern jag testade var en original propeller från Mercury av märket blackmax.

 

Vet någon om det är stor skillnad mellan denna modell och andra märken t.ex solas etc etc. 

 

I priset verkar det iallafall skilja men märker man även någon skillnad prestandamässigt?, i detta fall var det en 10 x 3/4 14p 3-bladig aluminium som fungerar bäst för mig.

 

 

Ha det gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vad har du för båt?

Finnmaster 4902 clx.

-4.85 m lång 

-2 m bred

-420 kg tung

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sådan har jag ägt eller om den hette 49cc.

Jag hade en sådan för femton år sedan med en 60 Yamaha, tyvärr kommer jag

inte ihåg vilken storlek på propeller jag hade. Men båten gjorde 28 knop.

Fungerade att åka vattenskidor, två i båten och en på skidor.

Du skall inte ha för stor propeller, får du i lite last så går det för tungt.

För båten hade en tendens att snabbt öka sitt djupgående vid mer än fyra vuxna. Och då kan du inte ha för stor propeller.

 

Så gör den 28 knop med två i båten så sträva inte efter högre hastighet.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Yamaha i sin körfakta testade Finnmaster 4900 CLX med 60 hk använde de en 11 1/8 x 13 propeller. De nådde 31 knop med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

Den jag testade med hade 15 i stigning och med två fullvuxna i båten så gjorde vi 31 knop och 5700 i varv.

Därför funderar jag på en propeller med 14 i stigning, brukar man inte säga att man får 200-300 i varvtalsförändring per stigningsförändring eller har jag hört fel?

 

Jag vill kunna ha 3 fullvuxna gubbar (ca 90 pannor st) och lite packning och slippa uppleva båten som "trött", kanske det borde duga med 14 i stigning då.

Rekommenderat varvtal vid max gas är 5500 - 6000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du drar iväg får du ha gubbarna i mitten på båten annars kommer den inte upp i plan.

När den lättat kan de komma akteröver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan du få lite bättre acceleration och grepp med rätt dimensionerad fyrbladig propeller. Föreslår en kontakt med tex propellertrim.se, drevman.se eller drev.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-27 vid 10:28 skrev Freez:

Möjligen kan du få lite bättre acceleration och grepp med rätt dimensionerad fyrbladig propeller. Föreslår en kontakt med tex propellertrim.se, drevman.se eller drev.se.

Jag har testat vid två olika tillfällen att maila in till propellertrim men de svarar aldrig. Kanske man måste ringa till dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-21 vid 18:37 skrev Robinjaha:

Jag har testat vid två olika tillfällen att maila in till propellertrim men de svarar aldrig. Kanske man måste ringa till dem?

Jag hade bara kontakt via telefon vilket funkade fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Tog kontakt med lokala Mercury marinan som rekommenderade en Mercury Black max 10x1/8" x 15.

 

Testade den i nytt format (den tidigare var lite skadad).

 

Provkörde båten ensam och kom upp i 6020 i varvtal medvind och 34.2 knop (enligt plotter).

Motvind ca 5 m/s 5700 i varvtal och ca 30 knop.

 

Är medveten om att jag önskade en 14 i stigning men marinan frågade mig hur ofta jag körde tyngre lastat per säsong varav jag svarade ca 1-2 v max per säsong.

 

Då rekommenderade han en större prop.

Bättre marschfart bättre bränsleekonomi.

 

Båten går som ett skott i acceleration och fartmässigt då man är ENSAM vad jag vet än så länge.

 

Blir spännade att testa båten med mera last!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...