formelker 0 Postad 22 April , 2020 Tjenare. Har en 40 hk evinrude från 1996. Den har en Manuel trim/tilt som blivit jätte trög. Med trim/tilt menar jag alltså en bromscylinder som ska hjälpa till i uppdragningen av motorn och bromsa den när den ska fällas ner.. förra året klarade jag av att lyfta upp motorn. Men i år har den blivit jätte tung. De är nästan som att den blivit för trög så att den håller emot när jag ska lyfta upp den.. är det någon som vet hur man kan smörja upp en sådan bromscylinder så att den inte är lika trög? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 22 April , 2020 Det är inte tiltleden dvs leden mellan rigg och akterspegelfäste som kärvat ihop. Brukar finnas fettnipplar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
formelker 0 Postad 22 April , 2020 22 minuter sedan skrev Gelis: Det är inte tiltleden dvs leden mellan rigg och akterspegelfäste som kärvat ihop. Brukar finnas fettnipplar där. Ska kolla på det. Var för att försäkra mig om att jag fattat rätt, men du menar stången som motorn vrids kring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 651 Postad 22 April , 2020 9 minuter sedan skrev formelker: Ska kolla på det. Var för att försäkra mig om att jag fattat rätt, men du menar stången som motorn vrids kring? Det finns två vridpunker, en vertikal, upp/ned, och en horisontell, styrbord/babord. Båda brukar ha fettnipplar. Jula har en billig fettspruta, men man brukar få köpa till en böjbar liten slang med nippel på. Köp något bra marint ”vattenfast” fett och tryck i så att du ser att fettet kommer ut på andra sidan. Passa även på att smörja in den där länken som är kopplad till styrvajern eller styrcylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 77 Postad 23 April , 2020 Att smörja axeln som motorn tiltas runt är bra men hjälper inte det så kan det bero på det du beskriver som bromscylinder. Det är en gasdämpare som hela tiden vill expandera. Den är dock för klen när den är ny så motorn trycker ihop den. Så ska det vara. Den gör så att säga motorn viktlös. Den kan med tiden tappa trycket och blir då ännu klenare. Då upplever man att den bromsar men så är oftast inte fallet. Denna skall absolut inte smörjas. Det är en jävla kraft i denna så får du för dig att demontera denna så ha respekt. Måste demonteras när den har expanderat i hela sin längd annars kan det gå illa. Vad som är fel är ju så klart svårt att gissa men hoppas du förstår hur din tilt är konstruerad så du kan felsöka. Akta fingrarna och ansikte. Lycka till. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser