Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MarkusF

Bräda utanpå fendrarna

Rekommendera Poster

Är det någon här som har erfarenhet av att använda en bräda utanpå fendrarna? Jag har sett en del använda sådana och antar att det hjälper om man ligger långsides en ojämn brygga/bergssida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är kanon!

 

Båtgrannar bruka titta snett om man sätter de emellan fendrarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar väldigt bra, har alltid med två fenderplankor, kanske 2 meter styck. Som du säger fungerar de bra mot bergssidor och ojämna bryggor, men även mot däck, stolpar etc. Extra bra om man ska segla i områden med mycket tidvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väldigt bra när kajen är ojämn. Har en på 130 cm. Har borrat vertikala hål för linorna så att de inte nöts mot kajen.

Redigerad av Ormen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar se sådana på båtar som ofta slussas.

När vi för många år sedan gick Dalslands kanal fick jag några gamla brädor på ett ställe som vi sedan använde. Där är slussarnas sidor sprängda i berget och sannerligen ojämna, det förekommer även avbytare av lodräta stålbalkar eller kasserad järnvägsräls, då är det väldigt bra att ha något att lägga emellan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde sådana när jag gick på slusarnna till Medelhavet men det var inte bra dom gick  sönder på grund av att tempen som håller dom gick  sönder 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödvändigt i många lite ruffare hamnar bl a på sydkusten, Danmark och Tyskland och på Europas kanaler. Men Medoch har alldeles rätt, det kan bli stora krafter i linorna och kan vara riskabelt att hänga i mantåget. Mina är gjorda av 45x95 och runt 2 meter långa. Parkeras längs med mantåget när de inte används. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎04‎-‎22 vid 22:38 skrev Georg_Ohm:

Man brukar se sådana på båtar som ofta slussas.

När vi för många år sedan gick Dalslands kanal fick jag några gamla brädor på ett ställe som vi sedan använde. Där är slussarnas sidor sprängda i berget och sannerligen ojämna, det förekommer även avbärare av lodräta stålbalkar eller kasserad järnvägsräls, då är det väldigt bra att ha något att lägga emellan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...