Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
StyrmanKarlsson

Grumlig diesel

Rekommendera Poster

Har en gammal båt med bränsletankar utan manlucka. Då det sannolikt är mycket skit i tankarna tog jag upp ett hål för manlucka.

Jag hade förväntat mig att se en botten full av diverse orenheter och vatten men det ser ut som på bilden. 

Vad är detta ett tecken på?

Båten har stått stilla på land i vinter. Gick som en klocka förra året förutom sista turen. Filtren såg ruskiga ut när jag bytte dom.

IMG_20200422_124036_7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killgissar. Det är inte så att du precis sågat och vibrationerna från arbetet har fått vatten och diesel att blanda sig? I så fall så sjunker vattnet och andra föroreningar till botten om det får stå en dag eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jg tänkte också på det men det är nästan en vecka sedan jag sågade.

Varmt är det också så det är knapast parafinering, eller vad det kallas när det blir fällningar i kall diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick den i höstas och går den nu? Köpte en gång en båt som stått på land några år där det såg ut då där. Körde hem den utan problem och fyllde på med ny diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack trewq. Båten har stått på land tre år innan jag köpte den förra året. Den gick som en klocka. Jag har inte kört i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

- - -

Jag hade förväntat mig att se en botten full av diverse orenheter och vatten men det ser ut som på bilden. 

- - -

IMG_20200422_124036_7.jpg

Att du fotograferat diesel inser jag men är fotot taget rätt ner i tanken eller?

 

Pumpa upp lite av gojan i en flaska, låt stå ett tag och se vad det blir för fällning.

Eller kanske försöka ta ett par prov, ett i ytskiktet och ett från botten om du har en slang på pumpen (tips: oljebytarpump går bra att suga diesel med och den kommer du att behöva för kommande oljebyten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog fundera över om det finns dieselbakterier på botten. Jag är så lyckligt lottad att jag har en avtappningskran i en kopp på lägsta punkten och där tömmer jag tanken till dunkar på hösten. 30 liter är ju hanterbart, gissar att din tank är större.  När jag idag hällde tillbaka dieseln fastnade en svart klump i silen.Det brukar det göra, tankar vanlig bensinstationsdiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diselbakterier har jag säkert, och vatten och annat...

Utan manluckor har tankarna aldrig varit rengjorda eller inspekterade.

Planen är att tömma tankarna, rengöra, filtrera och återanvända dieseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är tanken tömd. 

Mycket kletig gegga i botten, vad kan jag använda för att lösa upp geggan så att den går att pumpa ut? Diesel funkar uppenbarligen inte.

Sprit? Yes? Andra tips?

 

P.S. jag har filtrerat den grumliga dieseln och den är fortfarande grumlig men det går fint att köra maskin på den. D.S.

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova thinner

 

man får helt enkelt prova sig fram med olika lösningsmedel, funkar olika bra från fall till fall

annars -mekaniskt avlägsna geggan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade svart gegga i botten, stenhård på vissa ställen och satt som gjutet i botten på tankarna. Jag hade bra manluckor i båda tankarna så jag körde med en japanspackel längs med botten och hackade bort stora sjok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gegga ser ut som kolasås men är extremt kladdig.

Gjorde ett test med yes och vatten, geggan fördelas till små droppar men löses inte upp.

Testade med rösprit och det verkar lovande. Jag har hällt i en fyraliters dunk och väntar några dagar så får vi se.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering.

 

- Jag svampade upp så mycket av dieseln som jag kunde.

- Hällde i 4 liter rödsprit och väntade fyra dagar.

- Nu hade jag en kaffefärgad vätska, (blaskkaffe), i tanken som gick bra att suga och svampa upp. Den rostfria tanken ser jättefin ut inne i. (En intressant iaktagelse är att Wettexdukar inte är så "svampiga" och suger rödspritblandningen ganska dåligt men det var det enda jag hade tillgång till just då).

- Kvar i tanken fanns en del "tussar" som ser ut typ som jord, eller snarare mull. Efter att röspriten torkat en dag till gick det fint att peta loss och dammsuga upp detta.

- Bränslet som pumpats till dunkar via filter, en Racor-kopia, pumpades tillbaks till tanken. Nu funkar allt som det skall igen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...