Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nossnahoj

VP Kad 42 startar inte, kanske felkoppling?

Rekommendera Poster

Skulle provstarta vår Volvo Penta KAD 42 idag, men startmotorn var död som en fisk. Har satt batteriet på laddning nu, men det hade 12,6 V så det är nog tyvärr inte det som är problemet. Motorn funkade fint i höstas och det jag gjort sedan dess är att byta instrumentpanel, dvs inte omöjligt att jag klantat till nån elkoppling - även om jag tycker att kontakterna bara passar på ett sätt... Får börja mäta imorrn.

 

Nåväl, jag tycker inte att VP kopplingsschemat stämmer med mitt tändningslås (heter det så på en diesel förresten?). Mina anslutningar är märkta 1 till 5, inte 15, 30, 50 etc som i schemat. Vad är vad, dvs någon tåt som är extra intressant ur startsynpunkt?

 

Instrumenten och drevtrimmet tänds å funkar och voltmätaren går ner till noll när jag vrider nyckeln till startläget.

 

Var börjar man felsökningen?

E39F673F-45C6-458D-9EB2-72AE61298972.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med batteriet. Även om spänningen verkar OK kan det vara slut. Ta med det till verkstad/mack/batterisäljare och gör ett belastningstest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev nossnahoj:

 

 

och voltmätaren går ner till noll när jag vrider nyckeln till startläget.

 

 

Jag tänker att du inte har tillräckligt med ström av någon anledning.

 

Att spänningen sjunker drastiskt (voltmätaren går till noll) kan tyda på att ditt batteri inte klarar att leverera ström (ampere) nog till din startmotor.

 

Men kan ju så klart även bero på felkoppling kanske, alltså att voltmetern kopplas bort av tändningslåset.

( Som jag också undrar vad det heter på en diesel 😉)

 

Jag skulle börja med batteriet, därefter ev. felkopplingar.

Kanske låna ett batteri från någon bil eller så.

 

Lycka till.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju dubbelkolla och mäta spänningen över batteriet när du slår på tändningen så ser du om det dör av det. Alltså med en annan voltmeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt tändningslåset också?

Är det VP original?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog en kontakt med anslutningar 1-5 som du kan lossa från startlåset och under har du anslutningarna enligt elschemat!

 

ignition-switch-diesel-engines-part-no.-3587072-[2]-3307-p[ekm]320x240[ekm].jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DIN 75552 används mycket, främst inom bilvärlden, men många siffror på "tändningslåset" kan vara gemensamma.

Du behöver inte hela listan, men jag lägger ut den ändå...

 

1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat

30 Batteri, plus
30a Batteriomkopplare, plus batteri 2
31 Batteri, minus
31a Batteriomkopplare, minus batteri 2
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1

32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling)
33 Elmotorer, huvudanslutning
33a Elmotorer, parkeringsläge
33b Elmotorer, kortslutningsfält
33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2
33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3
33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4
33L Elmotorer, vänstergående
33R Elmotorer, högergående

44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator
45 Huvudström, parallelldrift startmotorer
45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V)
45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V)
48 Styrning av startupprepningsrelä

49 Blinkdon, ingång
49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2)
49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3)

50 Startkontakt (direkt)
50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare)
50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer
50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1
50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2
50e Styrning av startspärrelä, ingång
50f Styrning av startspärrelä, utgång
50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor

51 Utgångslikriktare
52 Alarm för punktering

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal

54 Bromsljus
54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare
54g El-styrd broms

55 Dimstrålkastare
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58b Bakljus, för enaxlad traktor
58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring)
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger

59 Utgång, växelspänning
59a Utgång, växelspänning för laddningslindning
59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning
59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning
61 Laddningskontrollampa
63 Laddningsregulator, ändring av spänning
63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning
64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare

71 Ingång, signalväxeldon, alltså "tuta".
71a Utgång, signalväxeldon låg ton
71b Utgång, signalväxeldon hög ton

72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink

75 Bilradio, cigarettändare.
76 Högtalare
77 El-styrning av dörrventil
81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar)
81a Utgång, omkopplare, öppnar 1
81b Utgång, omkopplare, öppnar 2
82 Ingång, omkopplare, stänger
82a Utgång, strömställare, stänger 1
82b Utgång, strömställare, stänger 2
82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
83 Ingång, stegströmställare
83a Utgång, stegströmställare, steg 1
83b Utgång, stegströmställare, steg 2
83L Utgång, stegströmställare, vänster steg
83R Utgång, stegströmställare, höger steg
84 Ingång, strömrelä
84a Styrning strömrelä
84b Utgång strömrelä
85 Relä, styrning utgång
85c Alarmkopplare till signalväxeldon
86 Relä, styrning, ingång
86a Relä, styrning, ingång, lindning 1
86b Relä, styrning, ingång, lindning 2
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar
87b Relä, utgång 2, öppnar
87c Relä, utgång 3, öppnar
87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets)
88 Relä, ingång, stänger
88a Relä, utgång 1, stänger
88b Relä, utgång 2, stänger
88c Relä, utgång 3, stänger
88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets)
88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets)
88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets)

B+ Batteri plus
B- Batteri minus
C Blinkdon, kontrollampa 1
C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare
C2 Blinkdon, kontrollampa 2
C3 Blinkdon, kontrollampa 3
D+ Generator, plus (D= dynamo)
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1
DF2 Generator, fältlindning 2
J växelströmsgenerator med skilda likriktare
(fältlindning, plus)
K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus)
L Blinklyktor, vänster
R Blinklyktor, höger
S signal, ofta på hel-/halvljusrelän.
Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning)
U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
X kan ha flera betydelser, oftast "extra" kan återfinnas på tändningslås.

 

 

Det är väl 58b som är litet speciell.... 😶

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

58b har jag inte, men med innanstående hjälp är felet lokaliserat och löst. Jag hade gjort det för lätt för mig när jag återmonterade startlåset och kopplat ihop kablar med samma färg med varann. Nu vet jag att röd tråd (50) från startlåset skall kopplas till gulröd tråd i kabelstammen... 🙄. Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig!

Ett annat fel som kan förekomma, är i andra ändan av kabelstammen, den där runda kontakten som sitter i svarta boxen uppepå motorn. Om den kontakten inte sitter i ordentligt kan allehanda mystiska fel förekomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

58b Bakljus, för enaxlad traktor

- - -

Det är väl 58b som är litet speciell.... 😶

Det måste väl vara en midjestyrd dumper....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Lintott:

Det måste väl vara en midjestyrd dumper....

(Jag minns från 60 och 70 talen liksom under mina besök i DDR en enaxlig traktor som hette Belos, man kopplade den framför en vagn, javisst midjestyrd... Den hade ett styre som en sekelskiftsmotorcykel. Jordfräsar ser idag ungefär likadana ut men som är mindre.

Med nutida terminologi kanske man nog kallat den för ”redskapsbärare” det fasta schaktblad och roterande borste att sätta på vintertid...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Lintott:

Det måste väl vara en midjestyrd dumper....

Totalt OT men ändå: BM Volvo DR631 (GrusKalle) är ett exempel på en enaxlad traktor och det är en tidig ramstyrd (midjestyrd) dumper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De allra första dumprarna var väl annars hemmabyggen där man satt styrning mellan traktorn och en vagn med drivning  via kraftuttaget och sen helt enkel tagit bort framhjulen på traktorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev nossnahoj:

De allra första dumprarna var väl annars hemmabyggen där man satt styrning mellan traktorn och en vagn med drivning  via kraftuttaget och sen helt enkel tagit bort framhjulen på traktorn. 

Läs boken "Lilla boken om traktorer" från Trafiknostalgiskaförlaget.

bok_lillatraktor.jpg.c0b2281d53f80e58369e1d7e033cb8b6.jpg

Trådskaparen må ursäkta oss då vi kanske inte är ute och cyklar, men som synes "åker traktor"...

Problemet med "startlåset" på KAD 42an är ju fixat, så med en utsvävning från industrinormen 75552 hamnade vi ute på en åker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...