Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RobinArvid

Jordning och säkringar

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Ska koppla in ett extra batteri för att ha till förbrukning (ekolod, belysning, mobilladdare m.m) Så jag köpte en så kallad "Add a battery" från sea sea då jag är helt kass på allt med el och tänkte att det skulle vara simpelt. 

 

Nu har jag även köpt en minusplint och säkringsbox. Då till mina frågor:

 

Vad ska man ha för "styrka" om man nu säger så på säkringarna? (12v system) 

 

Kan det stämma att man ska ha en 1A säkring efter minusplinten? 

 

Hur jordar man från minusplinten? Har en plastbåt med 25hk mercury från 2014.

 

Tacksam om någon kan hjälpa en som är helt tappad när det kommer till just el.. 

 

Mvh 

 

 

IMG_20200421_211721.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringar vid plintar ska dimensioneras efter hur grov kabeln till plinten är. Finns diagram för det. Orsaken är att skydda från kabelbrand. 1A är väldigt lite!

Sedan ska man säkra av kablarna från plinten med samma logik men respektive förbrukare kan också behöva säkras av. Tex en plotter har ofta en egen säkring som man får med vid köpet. 
 

Begreppet jord borde helt undvikas i båt-el sammanhang. Generellt kan man säga att där det står jord så är det minus man menar. 
(Minus är oftast kopplat till motorblocket och är på det sättet kopplat till ”jord”.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1A räcker för att dra det relät.

De två inringade säkringarna och kablarna mellan batterierna och m-ACR finns det uppgifter om dimensioner i BlueSea's installationsbeskrivning. Säkringen och kabeln mellan brytaren och din säkringsbox får dimensioneras efter sammanlagda förbrukningen från dina enheter kopplade till säkringsboxen.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen, skulle jag ha kopplat anslutningen till utombordarmotorn direkt till startbatteriet, i stället för genom switchen.
Minsta bortkoppling av den kabeln under gång kommer att bränna likriktaren i utombordaren, vilket innebär att laddning av batteriet inte fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minutes ago, K_Haddock said:

Personligen, skulle jag ha kopplat anslutningen till utombordarmotorn direkt till startbatteriet, i stället för genom switchen.
Minsta bortkoppling av den kabeln under gång kommer att bränna likriktaren i utombordaren, vilket innebär att laddning av batteriet inte fungerar.

Hej. 

 

Ursäkta en dum fråga då, men kommer förbrukningsbatteriet fortfarande att laddas om jag kopplar så? 

Och ska jag koppla både plus och minus till batteriet eller bara plus? 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, RobinArvid said:

Hej. 

 

Ursäkta en dum fråga då, men kommer förbrukningsbatteriet fortfarande att laddas om jag kopplar så? 

Och ska jag koppla både plus och minus till batteriet eller bara plus? 

 

Mvh

Själv har jag ett skiljerelä kopplat mellan startbatteri och förbrukningsbatteriet. När startbatteriet är fulladdat kopplas förbrukningsbatteriet in.
Jag har använt Biltemas: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev K_Haddock:

Själv har jag ett skiljerelä kopplat mellan startbatteri och förbrukningsbatteriet. När startbatteriet är fulladdat kopplas förbrukningsbatteriet in.

Nej, så fort spänningen på startbatteriet (dvs när generatorn börjar ladda) går över 13.3 kopplas batterierna ihop och laddas parallellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev RobinArvid:

Ursäkta en dum fråga då, men kommer förbrukningsbatteriet fortfarande att laddas om jag kopplar så? 

Och ska jag koppla både plus och minus till batteriet eller bara plus? 

Ja på fråga 1.

Minus från motorn kopplar du också till startbatteriet lämpligtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...