Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Wirefall

Rekommendera Poster

Slet av tampen till storfallet idag. Det var gammalt och och gick rakt av vid anslutningen mellan tamp och Wire.

 

Var köper man bäst ett nytt? Ska man måttbeställa eller köpa färdigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Dava:

Slet av tampen till storfallet idag. Det var gammalt och och gick rakt av vid anslutningen mellan tamp och Wire.

 

Var köper man bäst ett nytt? Ska man måttbeställa eller köpa färdigt

Hos riggverkstad eller hos Hjertmans, https://www.hjertmans.se/search?q=wirefall

 

Men - varför wirefall..?

Kliv in i 2000-talet och byt till dyneemafall istället

Jag kör sådana här till min 27,5-fotare, funkar kalas.

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/fardiga-linor-skot/genua-storfall/fall-dyneema-8mm-x30m-vit-bla

Passade också på att byta trissor, men det skall inte vara nödvändigt.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Peter_K:

Men - varför wirefall..?

Kliv in i 2000-talet och byt till dyneemafall istället

 

Jag funderade ett ögonblick på sådana men trissorna i masten är anpassade till 3mm wire så det skulle bli för krångligt att byta dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Jag funderade ett ögonblick på sådana men trissorna i masten är anpassade till 3mm wire så det skulle bli för krångligt att byta dem.

Kan berätta att det funkar ändå om du kör 8 mm-fall.
Det vet jag av egen erfarenhet.
Det rullar bara lite sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topptrissan är riktigt sliten. Var köper man bäst en ny? Den är lite onödigt stor typ 60 mm diameter, kanske läge att byta till en ny mindre.

 

Vad ser ni för vinster med en fallina i dynerna jämfört med wire?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte min trissa på Benns, men det finns på t ex Hjertmans också. Du behöver tre mått; axelns diameter, ytterdiameter och bredd. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Dava:

Topptrissan är riktigt sliten. Var köper man bäst en ny? Den är lite onödigt stor typ 60 mm diameter, kanske läge att byta till en ny mindre.

 

Vad ser ni för vinster med en fallina i dynerna jämfört med wire?

En större trissa ger mindre friktion så det blir lättare att hissa. Så varför byta till mindre om det finns plats.

Vinsten med dyneema är att den är lättare, du riskerar inte trådar som sticker ut och river sönder segel o händer, du slipper skarva (som du måste göra med wire o lina).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det blir inte samma klingande i masten när fallet ligger där och slår. Kanske inte ljudlöst med Dyneema heller, men i vart fall inte lika hårt ljud...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte två wirefall förra året till 8 mm (dock ej dynema) och chansade på att det skulle funka med wiretrissorna och det har det gjort.

I år byter jag ytterligare två av wirefallen, men nu till dynema. Passade på att fråga på mässan när det fanns repkunnigt folk på plats. Enligt honom var det inga problem med trissorna så länge man inte gick över 8 mm diameter på fallet.

Kommer byta resterande två wirefall till dynema nästa år.

 

Det är skönt att bli av med de gamla fallen då de började få lite trasiga kardeler. Det har varit blodvite ett antal gånger sommaren som var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten bytte jag till dynema när haländen brast, det fanns även en del trasiga kardelar i wiren så det var inget svårt beslut att byta allt. Det jag noterade när jag skulle köpa dynemafallen var att det fanns en korrelation mellan töjning i fallen och priset. De billigaste hade rätt mycket töjning och det vill man ju inte ha i ett fall så kolla kvalitén innan ni bestämmer er för vilken lina ni ska köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev excel319:

Jag kan rekommendera Benns https://www.benns.se/tagvirke/fall/fardiga-fall/dyneema-duo-7-10-30m-gr Praktiskt att få en lite tjockare del att dra i och ändock passar till lite smalare trissor. Finns i andra dimensioner också.

En annan (billigare) variant är att köpa skalbar 10 mm dyneema, och skala den ände man inte drar i. Man får inte glömma att lägga en tagling över övergången. Sedan kan man enkelt splitsa fast fallhaken med en öglespilts. 
Om man nu behöver 10 mm till ett fall. 
Personligen bryr jag mig inte så mycket om just att fallen skall vara ”sköna att hålla i”, för jag håller inte i dem speciellt mycket. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket intressant. Men det blir nog ett nytt wirefall denna gång. Jag har inte tid och ork just nu att splitsa ihop ett dyneema fall och jag är tyvärr ganska övertygad om att det inte kommer att gå med ett 8 mm.

 

Men i framtiden skulle det vara intressant att splitsa ihop ett 6 mm dyneema till ett 8 eller 10 mm.

 

Jag drar inte heller i fallen så ofta men när jag gör det behöver jag bra grepp och då känns 10 mm bäst. Tror att min avlastare fungerar bäst med 10 mm också..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-21 vid 23:18 skrev Peter_K:

En annan (billigare) variant är att köpa skalbar 10 mm dyneema, och skala den ände man inte drar i.

Hur blir det med slitage på den skalade dyneemakärnan över trissan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Hur blir det med slitage på den skalade dyneemakärnan över trissan?

Det skall funka bra.
Förutsatt att trissan är hel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vad ser ni för vinster med en fallina i dynerna jämfört med wire?"

 

Jo jag ser tvån, å en som är irriterande. Wirefall med skarv i haländan. Wirelängden är anpassad så det slutar alldeles före vinchen för fallet. Bra. Men sen skall jag dra fallet åt sidan kanske eller annat å då så går inte skarven genom trissan. Trissssst.

På förra båten hakade man in fallet framkant mast i lämpliga ögglor å sedan sträckte man fallet genom att dra ner bommen med en talja. Men det är omständigt å inte bra å svårt att sträcka seglet. Så det blev en vinsch å därmed fel.

På nuvarnade båt äre wire hela vägen å ett antal varv även på vinschen. Okej, men sedan när seglet är hissat så skaver skarven mot masten. Inte okej.

 

Det andra är att splitsen kan släppa.Ttyvär vet jag det. Det hände på vägen in mot Vaxholm. Å naturligtvis så kom det just då en finlandsfärja för att göra händelsen intressantare.  Hann smita undan i tid å sedan lade till vid en sommarstuga med brygga, ägaren sade det var okej, å då kom regnet å grät över det hela. Fixade reservfall som jag drog i spinnblocket å kunde segla hem.

Dynema, inga skarvar å det töjer sig inte. Nackel, lite dyr å stel. Men så what. Vinschen tar ju jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett wirefall på Hjertmans. Blir kanske dyneema nästa gång.

I mitt fall passade standardstorleken perfekt. Men till focken kommer det att bli för långt. Där skulle dyneema passa bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick problem med att det nya wirefallet fastnar i fallet till focken och drog ikväll ut det nästan helt för att se vad som kunde vara problem.

 

Där var två problem.. Dels så är det inte ihopsplitsat, utan fallet har en pressad ögla i wireänden och i den öglan sitter tampen bara viken igenom med ett band runt. Dels var det sanslöst slitet, med trasiga karldelar som stack ut på flera ställen i wireöglan. Inser att jag skulle tagit en bild.

 

Frågan är om jag ska ta och byta ut fallet mot ett dyneema fall här och frågan är då om jag kan köra igenom ett 8 mm dyneemafall trots benns rekommendationer. Gissar att trissan är typ 6 mm bred för att passa en 4 mm wire.

 

 

Fick ju en kommentar i en annan tråd om att det är vettigt att byta fall innan de går av om man är intresserad av sjösäkerheten... 🤨

Skulle även vilja ha ett extra fall, men det få kanske bli en egen tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...