Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Heliac

Lister SL2 motor

Rekommendera Poster

Köpte en träbåt med en Lister SL2 motor. Den har inte varit startad på minst 5 år. Jag känner inte till denna motor alls, men jag kollade oljan som var i nivå. Bränsle fanns i tanken och det så bra ut och luktade diesel, så jag hängde på ett batteri. Den startade på under 10 sekunder och verkade gå som den skulle. Jag tänkte byta oljefilter och olja och se om jag hittar nåt bränslefilter. Vad bör man kolla mer innan man ger sig ut? Att den startade så lätt kanske kan ses som ett friskhetstecken?

 

Motorn ska vara på 8,5 hk vid 1800 varv, lufkyld med elstart. Någon som har erfarenhet av Lister, kvalite osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska robust maskin, inte jättevanlig här, går inte att bygga in (ljudisolera) särskilt bra då den behöver luft till kylningen.

Delar finns i Storbritannien och på Ebay.

Jo att den startade lätt är väl ett friskhetstecken så gott som något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hållbara doningar. Lågt varvtal. Minimalt antal rörliga delar, fast antalet rörliga delar måste vara absolut rätt :-) Skönt ljud på avstånd. I närområdet upplevs den som slamrig, den är nästan vibrationsfri men endast på vissa specifika varvtal. Det som lär ta kål på de här motorerna är ägarens ambitioner att höja maxvarvtalet och/eller illa justerade ventiler. Man hör inte att ventilerna är illa justerade eftersom motorns övriga ljudeffekter överröstar slamrande ventiler. Så förutom det du redan gjort så är det klokt att kolla ventilspelet. Du behöver bladmått och verktyg i tumstorlekar annars har du skruvar och muttrar i en konstig dimension med runddragna skallar... Engelsmännen hade inte blivit informerade om det förträffliga metriska systemet när din motor byggdes (de tenderar att fortfarande ignorera det).

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Där ser man. Justera ventiler är inga problem...byggt ett par turboladdade motorcyklar så viss vana att meka finns. Inte hemma alls på diesel dock.

 

Är funktionen för att sänka kompressionen avsedd för startögonblicket eller kan den även användas för avstängning? Det finns förutom gasreglaget ett annat återfjädrande reglage som verkar vara bränslerelaterat....är det kanske avstängning? Eller är det typ choke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Heliac:

Ok. Där ser man. Justera ventiler är inga problem...byggt ett par turboladdade motorcyklar så viss vana att meka finns. Inte hemma alls på diesel dock.

 

Är funktionen för att sänka kompressionen avsedd för startögonblicket eller kan den även användas för avstängning? Det finns förutom gasreglaget ett annat återfjädrande reglage som verkar vara bränslerelaterat....är det kanske avstängning? Eller är det typ choke?

dekompressionshandtaget skall inte användas för avstängning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag gjorde det första gången jag startade den....låter bli i fortsättningen 😊 Testade det andra återfjädrande handtaget nu idag och den stannade när man drog i det.

 

Suger man ur oljan ur stickans hål för byte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...