Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Markreg

Tiltfunktion Pentadrev

Rekommendera Poster

Hej, har en ny båt med Pentadrev. Vet ej modell just nu. En person tiltade upp drevet när jag var borta och nu går det inte ner. Det bara klickar i ett relä eller liknande. Elboxen vid motorn där det klickar ser bra ut enligt en lekman som mig. Någon som vet vad som kan vara felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så du verkligen har 12 volt vid reläboxen.när du trycker på ner, dvs belastar tiltmotorn. Kan vara oxid som ger spänningsfall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara då man inte vet vilken typ av drev det är...

 

MEN är det en svart rektangulär plastlåda som sitter högst upp på en aluminiumstång?

-Om det är så, så innehåller den svarta plastlådan en mikrobrytare som man kan behöva manipulera med fingern eller en skruvmejsel litet. Den är kopplad som en ändlägesbrytare, och skall bryta strömmen då den mekaniska drevlyften (om det nu är en sådan du har) har kommit i sitt maxläge uppåt, och uppåt där är när drevet är helt nedfällt. Om nu ändlägesbrytaren är illa justerad kan man köra fast drevlyften när den kommit litet mer än max övre läge, den fastnar i ett mekanisk tröghetsläge och kan behövas hjälpas litet med hjälp av mikrobrytaren samtidigt som man trycker nedåt på strömbrytaren.

 

Ja detta då av erfarenhet av ett 280 drev jag hade i en båt.

Sedan finns det litet olika drevlyftar där de modernaste är hydrauliska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Svårt att svara då man inte vet vilken typ av drev det är...

 

MEN är det en svart rektangulär plastlåda som sitter högst upp på en aluminiumstång?

-Om det är så, så innehåller den svarta plastlådan en mikrobrytare som man kan behöva manipulera med fingern eller en skruvmejsel litet. Den är kopplad som en ändlägesbrytare, och skall bryta strömmen då den mekaniska drevlyften (om det nu är en sådan du har) har kommit i sitt maxläge uppåt, och uppåt där är när drevet är helt nedfällt. Om nu ändlägesbrytaren är illa justerad kan man köra fast drevlyften när den kommit litet mer än max övre läge, den fastnar i ett mekanisk tröghetsläge och kan behövas hjälpas litet med hjälp av mikrobrytaren samtidigt som man trycker nedåt på strömbrytaren.

 

Ja detta då av erfarenhet av ett 280 drev jag hade i en båt.

Sedan finns det litet olika drevlyftar där de modernaste är hydrauliska.

Stort tack! Svarta boxen ser ut så här när man öppnar. Kan du se om det är ett 280 drev? Jag antar att brytaren är den blå boxen, är det på undersidan man ska peta tror du?

DSC_0593.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den blåa är en "stor mikrobrytare" du kan lyfta den rakt upp, och sedan trycka in den blanka knappen, som indikerar att den gängade stången inuti lyften är i läge högst upp, det vill säga att revet är sänkt så långt ned det går.

Som jag skrev kan hela grejen gått upp för mycket och fastnat.

Du kan greppa med en stor skiftnyckel runt sexkantsfattningen längre ned och vrida en liten bit så kanske du får det att funka.

Det är rätt enkelt att fixa denna själv, en elmotor med snäckdrev längst ned som vrider en "stor mutter" i vilken den gängade stången sitter och då höjs/sänks beroende på vilket håll motorn roterar.

Reläerna bredvid mikrobrytaren har jag för mig är kopplade som polvändare till motorn.

En av anslutningarna på mikrobrytaren tänder den orangea kontrollampan som skall varna om drevet inte är låst i nedersta läget.

Jag tror att jag har en sådan där blå mikrobrytare i mina samlingar, utfall din är trasig...

 

Ja det ser ut som ett 280, men tidiga 290 såg väl ungefär likadana ut??

 

Skruva inte loss hela drevlyften då båten ligger i sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja den blåa är en "stor mikrobrytare" du kan lyfta den rakt upp, och sedan trycka in den blanka knappen, som indikerar att den gängade stången inuti lyften är i läge högst upp, det vill säga att revet är sänkt så långt ned det går.

Som jag skrev kan hela grejen gått upp för mycket och fastnat.

Du kan greppa med en stor skiftnyckel runt sexkantsfattningen längre ned och vrida en liten bit så kanske du får det att funka.

Det är rätt enkelt att fixa denna själv, en elmotor med snäckdrev längst ned som vrider en "stor mutter" i vilken den gängade stången sitter och då höjs/sänks beroende på vilket håll motorn roterar.

Reläerna bredvid mikrobrytaren har jag för mig är kopplade som polvändare till motorn.

En av anslutningarna på mikrobrytaren tänder den orangea kontrollampan som skall varna om drevet inte är låst i nedersta läget.

Jag tror att jag har en sådan där blå mikrobrytare i mina samlingar, utfall din är trasig...

 

Ja det ser ut som ett 280, men tidiga 290 såg väl ungefär likadana ut??

 

Skruva inte loss hela drevlyften då båten ligger i sjön!

Fantastiskt bra beskrivning, den orangea lampan lyser, jag har ingen koll på detta har bara haft segelbåt tidigare. Men då ska jag försöka få till det på torsdag, berättar hur det gick. 

Återigen tackar! 

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja den blåa är en "stor mikrobrytare" du kan lyfta den rakt upp, och sedan trycka in den blanka knappen, som indikerar att den gängade stången inuti lyften är i läge högst upp, det vill säga att revet är sänkt så långt ned det går.

Som jag skrev kan hela grejen gått upp för mycket och fastnat.

Du kan greppa med en stor skiftnyckel runt sexkantsfattningen längre ned och vrida en liten bit så kanske du får det att funka.

Det är rätt enkelt att fixa denna själv, en elmotor med snäckdrev längst ned som vrider en "stor mutter" i vilken den gängade stången sitter och då höjs/sänks beroende på vilket håll motorn roterar.

Reläerna bredvid mikrobrytaren har jag för mig är kopplade som polvändare till motorn.

En av anslutningarna på mikrobrytaren tänder den orangea kontrollampan som skall varna om drevet inte är låst i nedersta läget.

Jag tror att jag har en sådan där blå mikrobrytare i mina samlingar, utfall din är trasig...

 

Ja det ser ut som ett 280, men tidiga 290 såg väl ungefär likadana ut??

 

Skruva inte loss hela drevlyften då båten ligger i sjön!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem själv förra helgen vid sjösättningen, drevet gick bara upp men inte ner, inte ens ett klick, o frun väntade på avfärd till skärgården, så jag polvände kablarna till motorn det är 2 st har varit 4 såg jag.Så efter polvändningen tryckter jag knappen upp för att lyfta dervet och drevet åkte ner och låste vid backhakarna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev JanPalmqvist:

Hade samma problem själv förra helgen vid sjösättningen, drevet gick bara upp men inte ner, inte ens ett klick, o frun väntade på avfärd till skärgården, så jag polvände kablarna till motorn det är 2 st har varit 4 såg jag.Så efter polvändningen tryckter jag knappen upp för att lyfta dervet och drevet åkte ner och låste vid backhakarna.

 

Ja så kan man också göra!

Problemet är att drevlyften fastnar i sitt nedersta läge, alltså när drevet är upplyft,  där finns ingen ändligesbrytare. Det kugghjulet med snäckväxel i periferin och som är gängad i centrum har en slags sliranordning som skall liksom frikoppla litet när det tar emot. Funkar säkerligen bra när grejerna är nya med fräscht fett. Med åren beckar det igen och man bör skruva isär grejerna och tvätta rent för att sedan lägga på nytt fett.

Svårt att beskriva i text, men någon vänlig själ kanske kan lägga in en sprängskiss?

Dom där drevlyftarna är jäkligt dyra, men det kostar inte så mycket att fixa till dem innan dom går sönder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dom där drevlyftarna är jäkligt dyra, men det kostar inte så mycket att fixa till dem innan dom går sönder.

Riktigt, om man nu får isär skiten 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gelis:

Riktigt, om man nu får isär skiten 🤔

Av erfarenhet vet jag att man behöver ett stort skruvstäd och en stor skiftnyckel....

Samt något gammalt tråg att tvätta delarna i något avfettningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev nog fel, att drevliften kör fast då den gängade stången är helt nedtryckt, alltså då drevet är upplyft, i det läget finns det ingen ändlägesbrytare, utan det skall mekaniskt börja slira litet mellan snäckväxeln och den roterande skivan, det är en slags smart friktionskoppling här 8som man sedan justerar genom att dra åt den jättestora sexkantsfattningen på utsidan av liften) om det är dåligt smort eller fullt av gammalt fett fastnar det lättare.

När den gängade stången är helt uppe och drevet är helt nedfällt har förhoppningsvis backspärrshaken låst drevet, den gängade stången trycker då in knappen på den jättestora mikrobrytaren som stänger av strömmen till motorn via ett relä genom att sluta en kontaktgrupp, en kontakt som istället bryter strömmen till den orangea kontrollampan.

Att kontrollampan är släckt betyder alltså egentligen inte att backspärrshaken har greppat, det betyder bara att liftstången är helt uppe, och då BORDE backspärrshaken ha greppat in, men det vet inte alla havstulpanerna som brukar sabotera dess funktion.

 

Men tag ut hela apparaten ur båten, vill minnas att den sitter med två maskinskruvar M8 eller liknande i insidan av skölden, koppla loss multikontakten om sådan finns, annars alla separata kablar som märks upp först. Sätt upp liften i stora skruvstädet och skruva isär grejerna, vanlig bonnmekanik, inget komplicerat alls, tvätta rent, fetta in och återmontera grejerna.

Tar väl ungefär två timmar om det inte har rostat fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-22 vid 13:21 skrev Georg_Ohm:

Ja så kan man också göra!

Problemet är att drevlyften fastnar i sitt nedersta läge, alltså när drevet är upplyft,  där finns ingen ändligesbrytare. Det kugghjulet med snäckväxel i periferin och som är gängad i centrum har en slags sliranordning som skall liksom frikoppla litet när det tar emot. Funkar säkerligen bra när grejerna är nya med fräscht fett. Med åren beckar det igen och man bör skruva isär grejerna och tvätta rent för att sedan lägga på nytt fett.

Svårt att beskriva i text, men någon vänlig själ kanske kan lägga in en sprängskiss?

Dom där drevlyftarna är jäkligt dyra, men det kostar inte så mycket att fixa till dem innan dom går sönder.

återkoppling: jag lyckades inte, det räckte inte att pilla lite på brytaren utan jag behöver som du plocka isär det hela. Tyvärr hade jag inte tid att sätta igång det projektet pga av annat motormeck tog längre tid än planerat, så det blir nytt försök i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Markreg:

återkoppling: jag lyckades inte, det räckte inte att pilla lite på brytaren utan jag behöver som du plocka isär det hela. Tyvärr hade jag inte tid att sätta igång det projektet pga av annat motormeck tog längre tid än planerat, så det blir nytt försök i helgen.

Om du har otur är någon av de mekaniska komponenterna trasiga. 
Men till nästa helg så skruvar du ur liften ur båten och sedan skruvar du i sär den.

Det kan vara bra att ha tillgång till 12 volt i verkstaden för att provköra, ett bilbatteri går bra, nätaggregat ger sällan mer en någon ampere, inte säkert det räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...