Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Brand i litiumbatterier - går den att släcka?

Rekommendera Poster

Ibland tänker man kanske för mycket på nätterna, men hur släcker man egentligen en brand i er i litiumbatterier ombord på en båt?

 

Litiumbatterier som brinner är som många säkert vet svåra att släcka med vanliga brandsläckare så hur kan man släcka en brand i en mobil eller dator?

Som jag förstått det så gäller det att kyla batteriet och då är vatten bäst och även pulver fungerar för dessa mindre batterier. Även batterier till hoverboards har i vissa fall kunnat släckas med pulversläckare. Dessa batterier är fortfarande rätt små, ca. 4 Ah, och redan är de svåra att släcka.

 

Säkrast måste trots allt vara att bära ut telefonen eller datorn och ev. slänga den överbord.

 

Nu kommer den knepiga frågan,

hur släcker man en brand i ett 100 Ah litiumbatteri?

Det enda som verkar funka är att kyla med massor av vatten om man inte har en särskild litiumbrandsläckare.

 

Hur tänker ni andra kring detta, eller sover ni på nätterna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det i båren har du väl vatten i närheten, släng det i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ta i ett brinnande lithiumbatteri?

Jag har aldrig sett ett brinna men hört ett "vanligt" lithiumbatteri på ett par Ah explodera. Nu skall ju lifepo4 vara mycket säkrare än de gamla bomberna men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Eile:

Är det i båren har du väl vatten i närheten, släng det i sjön.

Då blir det kanske just båren... 😉

 

Hur fort kommer man normalt åt att koppla bort ett eller flera förbrukningsbatteri ombord? Jag kan nog få ut våra på cirka fem minuter när det inte brinner i dem.

 

Hur fort kommer man åt att koppla bort ett eller flera brinnande förbrukningsbatteri ombord?

 

Nu har jag läst på lite och LiFePO4-batterier verkar vara ganska säkra så dessa är kanske ingen fara med. Jag tycker ändå det är värt att reflektera över vad införande av ny teknik kan innebära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste för någon vecka sedan i GP att även Räddningstjänsten i stor-Göteborg har samma funderingar då det gäller elfordonsbränder. Tydligen ett jobb som pågår med att ta fram riktlinjer och rutiner.

 

Sedan såg jag dokumentären och Scandinavian Star, ni vet passagerarbåten med misstänkt anlagda bränder och många dödsoffer ute på Skagerack.

Den båten flöt ju omkring i sitt eget släckmedel, havsvatten.

Dessvärre rann ju inte allt vattnet ut ordentligt så den brinnande båten fick allt mer akut slagsida och höll ju på att kantra inne i Lysekils hamn dit den senare hade bogserats...

Så vatten kan vara bra i måttliga mängder... fast kanske inte när det gäller svårsläckta brandhärdar i batterier eller annan elutrustning.

 

Ja alltså vatten är ju bra, men det skall ju i största möjliga mån hållas på utsidan av olika båtars skrov, för att nu skrivas om en självklarhet..:rolleyes:

 

Jag yttrade mig i en annan tråd om det numera förbjudna släckmedlet Halon, som var väldigt bra att släcka svåra bränder med, men förstörde vårt ozonlager.

 

Varesig; skum, pulver, koldioxid eller vatten fungerar i brand i litiumbatterier.

Det har tydligen tagits fram en "litiumsläckare" vad nu dessa handbrandsläckare innehåller framgår inte av artikeln som jag länkar till, men den som googlar vidare kanske finner ett bra svar.

 

Ja alltså om vi nu får rätt så stora batterier fast installerade i fritidsbåtar framöver så måste vi ju ha minst en bra och välfungerande brandsläckare ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GWL Power har en video på YouTube där de misshandlar ett LiFePO4 https://www.youtube.com/watch?v=R9xZf4p8PkQ  Det ser rätt tåligt ut.  För ett par år sedan kikade på en motsvarande test som en kinesisk batteritillverkare gjorde med motsvarande resultat (de var t.o.m. något handgripligare och sköt med pistol rätt igenom batteriet). LiFePO4 verkar vara betydligt säkrare än andra litiumvarianter. Howerboard-batterier, mobilbatterier mm verkar betydligt mer eldfarliga. Det är väl av dessa skäl som LiFePO4 blivit populära i båtsammanhang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firexo verkar ha tagit fram en riktigt bra brandsläckare som är lämplig för ALLA typer av bränder (A, B, C, D, E & F) och litium. Vilket gör att man inte behöver fundera vilken typ av brand man ska släcka.

För det gäller att släcka så fort som möjligt innan en brand utvecklar sig. Så kanske en sådan till båten detta år?

https://www.brandexperten.se/brandskydd/produkter-brandskydd/firexo

https://www.firexonordic.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Firexo verkar ha tagit fram en riktigt bra brandsläckare som är lämplig för ALLA typer av bränder (A, B, C, D, E & F) och litium. Vilket gör att man inte behöver fundera vilken typ av brand man ska släcka.

För det gäller att släcka så fort som möjligt innan en brand utvecklar sig. Så kanske en sådan till båten detta år?

https://www.brandexperten.se/brandskydd/produkter-brandskydd/firexo

https://www.firexonordic.se

Aldrig i livet tänkte jag, är säkert skitdyr, men en 6 l släckare för en dryg tusenlapp var ju inte alls skrämmande.

 

Vet du hur resterna av släckmedlet påverkar båten eller vad man nu släcker.

 

Pulver ju effektivt och bra just när man släcker, men sedan är det ju katastrof. Saneringen är inte kul och inget man gör själv som lite båtpyssel mitt i semestern för att sedan segla vidare glad över att det inte blev en värre brasa.

Snarare kanske man tänker att vad faan släckte jag för...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter nästan för bra. Men att sanera efter en släckning med Firexo verkar vara förhållande enkelt till skillnad från pulversläckare där saneringen kan bli komplicerad att utföra.

 

"Släckmedlet är biologiskt nedbrytbart och ph-neutralt. Vid en släckning utomhus kommer resterna från släckaren att absorberas i jorden eller sköljas bort med regnvatten. Huvudingredienserna i släckningsmedlet är ammoniumsulfat, vatten och kväve som redan används av jordbrukare som gödningsmedel och gör att växtligheten runt omkring frodas. 

Vid en släckning inomhus kan du torka resterna från släckmedlet med vatten och såpa."

https://www.kitchenlab.se/p/brandslackare-2-l-firexo/

 

"If Firexo is used to extinguish an inside fire, it is recommended that the affected areas be wiped down with warm soapy water, and any areas that are exposed to food preparation or eating should be additionally cleaned afterwards in a standard hygienically-safe way."

https://firexo.com/environmental/

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, ammoniumsulfat är godkänt som livsmedelstillsats (E517), så även om dosen är extrem bör ju inte små rester på ytor efter rengöring vara nåt att bry sig om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte riktigt man behöver specialutrustning för att släcka litiumbränder för LiFePo4, faktiskt. Av allt att döma är det rejält svårt att ens få eld på sådana celler, och jag har hittills inte sett något enda fall där man faktiskt lyckats få till en riktig litiumbrand. Om man jävlas med dem tillräckligt mycket så blir de ju rejält heta och kan sätta eld på annat i närheten, men just den där "osläckbara" litiumbranden har jag faktiskt aldrig sett med LiFePo4. Det finns ju gott om äventyrliga människor på youtube som har försökt som man kan roa sig med att kolla på, här till exempel har vi en kille som sticker ett hål på en cell med ett järnspett:

 

 

 

Han får ju faktiskt eld på batteriet, men det som brinner är elektrolytvätskan (någon slags metanolförening med en massa kolväten), och det är inte jättevåldsamt direkt. Det är ju inte direkt det där eldklotet man kan få av LiPo-celler.

 

Därmot är det naturligtvis inte dåligt att ha en bra brandsläckare, och särskilt inte en som inte kräver monstersanering efteråt, så Firexo verkar ju riktigt intressant ändå.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev kblomster:

Tror inte riktigt man behöver specialutrustning för att släcka litiumbränder för LiFePo4, faktiskt. Av allt att döma är det rejält svårt att ens få eld på sådana celler, och jag har hittills inte sett något enda fall där man faktiskt lyckats få till en riktig litiumbrand. Om man jävlas med dem tillräckligt mycket så blir de ju rejält heta och kan sätta eld på annat i närheten, men just den där "osläckbara" litiumbranden har jag faktiskt aldrig sett med LiFePo4. Det finns ju gott om äventyrliga människor på youtube som har försökt som man kan roa sig med att kolla på, här till exempel har vi en kille som sticker ett hål på en cell med ett järnspett:

 

 

 

Han får ju faktiskt eld på batteriet, men det som brinner är elektrolytvätskan (någon slags metanolförening med en massa kolväten), och det är inte jättevåldsamt direkt. Det är ju inte direkt det där eldklotet man kan få av LiPo-celler.

 

Därmot är det naturligtvis inte dåligt att ha en bra brandsläckare, och särskilt inte en som inte kräver monstersanering efteråt, så Firexo verkar ju riktigt intressant ändå.

Behöver man ens fundera på en brandsläckare med den rökutvecklingen, kanske bättre att engagera sig i att ta på sig flytväst och få i livflotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, per_62 said:

Det låter nästan för bra. Men att sanera efter en släckning med Firexo verkar vara förhållande enkelt till skillnad från pulversläckare där saneringen kan bli komplicerad att utföra.

 

"Släckmedlet är biologiskt nedbrytbart och ph-neutralt. Vid en släckning utomhus kommer resterna från släckaren att absorberas i jorden eller sköljas bort med regnvatten. Huvudingredienserna i släckningsmedlet är ammoniumsulfat, vatten och kväve som redan används av jordbrukare som gödningsmedel och gör att växtligheten runt omkring frodas. 

Vid en släckning inomhus kan du torka resterna från släckmedlet med vatten och såpa."

https://www.kitchenlab.se/p/brandslackare-2-l-firexo/

 

"If Firexo is used to extinguish an inside fire, it is recommended that the affected areas be wiped down with warm soapy water, and any areas that are exposed to food preparation or eating should be additionally cleaned afterwards in a standard hygienically-safe way."

https://firexo.com/environmental/

 

Bra spaning och intressant även för oss som inte har litiumbatterier!

Enda nackdelen verkar vara att släckaren måste skyddas från frost (samtidigt som den ska fungera ned till -15 grader, undrar hur det går ihop?)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...