Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Heliac

Nybliven ägare till plastad träbåt

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder har jag nyligen blivit ägare till en plastad träbåt. Den har varit på land i många år under tak. Vad bör man tänka på innan man sjösätter? Motorn är luftkyld så det enda som går ”ut” från skrovet är propelleraxeln samt en dyvika i form av en rostfri M10 vagnsbult med en gummipackning. Det finns länspump med nivåvakt som fungerar. Det verkar som att man flitigt tjärat botten invändigt under samtliga durkar. Och allra längst bak i botten där rodret är infäst har det sipprat ut lite trätjära. Att ta trädgårdsslangen och spola lite vatten i botten för att se om det läcker ut nånstans är väl ingen bra ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tja, vanligt på sådana båtar är ju att träet kan ha blivit fuktigt och börjar ruttna under plasten.

Det kan ju även vara så att plasten släpper från träskrovet.

 

Tro det eller ej, men båtar är i allmänhet konstruerade så att dess skrov skall hålla vatten på utsidan.

Så att fylla på inifrån för att lokalisera en läcka låter inte som en så där jättebriljant idé. Å andra sidan kan det ju ändå läcka in litet då båten ligger i sjön, propelleraxlar och roderaxeln som heter ”hjärtstock” läcka litet. Regn och stänkvatten kan också komma in och skall ju så länspumpas ut.

Så hoppas då att man lagt på ett bra tätskikt i den tjära som nu ligger på insidan. Att den läckt ut vid rodret tyder ju på en läcka där, om nu inte tjäran tätat till där. Men du kan ju trycka in valfri marintärning där du ser att tjäran runnit ut.

 

Dyvikan syns mig synnerligen hemmagjord ut, det hade nog varit bra att byta ut den mot en riktig dyvika.

 

Medan båten står på land kan du ju från utsidan hamra litet på skrovet med en plast- eller gummihammare och lyssna efter ihåliga ljud, där kan det vara en luftfickor mellan trä- och plstaskrovet. Det betyder inte nödvändigtvis att det skulle vara problem, men ett observandum utifrån det jag skrev inledningsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tanken var nog att skrapa/slipa bort lite bottenfärg runtom sprickan och kanske plasta och lägga matta. Men om det räcker med bara tätmassa så är det ju såklart enklare. Kanske skapar mer arbete än nödvändigt att börja röra i det. Rodret känns bergfast och stabilt så det är inget som är löst eller sviktar..kan vara en lätt grundstötning som gjort att det spruckit. På andra sidan syns inget.   Kan ta bättre bilder i morrn. Är det ett lager i axelgenomföringen eller är det bara bån slags bussning? Är det vanligt att det sipprar lite därigenom med?

32EE37C1-3374-47F6-8451-02D27215562E.jpeg

7109B374-F825-48DA-97DA-8E399664D655.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stävlagret har en vattensmord, vattenkyld lagring, exakt hur den funkar får någon annan svara på. Men det är en form av bussning med tätande läppar inuti.

Det finns några hål där vatten skall kunna komma in, se till att dessa inte är igenkladdade av gammal bottenfärg.

Troligtvis har du också en ”Black Jack” i andra ändan av axelhylsan?

 

När jag ser bilden låter ditt förslag om renslipning och plastring bättre än mitt förslag ang tätmassa.

Jag föreställde mig en mycket mindre läcka.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tackar för svar. Jag tror jag tar mig tid att slip och plasta. Det går ett plattjärn läng hela kölen oxå, skulle vilja släppa på några skruvar så att man får det fritt och kan plasta runt till andra sidan, vad tror du om det?  Ska man ha nåt speciellt klet innan man drar tillbaks skruvarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Heliac:

Ok tackar för svar. Jag tror jag tar mig tid att slip och plasta. Det går ett plattjärn läng hela kölen oxå, skulle vilja släppa på några skruvar så att man får det fritt och kan plasta runt till andra sidan, vad tror du om det?  Ska man ha nåt speciellt klet innan man drar tillbaks skruvarna?

Sikaflex är ju ett beprövat marintätningsmedel, finns i olika kvaliteter. Jag har de senaste 
åren använt Biltemas variant, jag tror den är nästan lika bra men billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvarna som håller plattjärnet under kölen (spårskruv) sitter som berget. Jag skulle som sagt vilja släppa några av dem och slipa rent för färg även där under, så jag kan plasta runt kölen så att säga. Räcker det att slipa bort all bottenfärg för att plasten skall bita?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skall man tänka invändigt. Jag har ju en länspump med nivåvakt som jag tycker sitter på djupaste stället i skrovet. Tanken är att båten skall vara täckt, men det kan ju såklart komma en skur nån gång när den är öppen. Det luktar mycket tjära i båten och skrovet känns fett invändigt i botten. Jag har börjat skrapa och måla skrovet invändigt ner till durkarna, men hur ska jag behandla botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...