Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BlancoJr

Kan ej hissa drev

Rekommendera Poster

Hej!

Mina drev går fint att hissa och sänka när jag ligger still, men när jag kör så kan jag bara sänka dom, inte hissa. Känns som att kraften inte räcker till då.

Har 3 drev och samma sak med alla. Någon som har en aning varför? Borde det inte vara separata powertrimpumpar till alla drev? Känns orimligt att alla 3 får samma fel.. Är "standard" penta drev från 1999 som sitter på Kad44:or. Båten är 48 fot och väger ca 10 ton med diesel/vatten mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det funkat tidigare? Det verkar otroligt att det skulle bli fel på alla tre. Kolla att slangarna sitter rätt monterade på pumpen. Det är mycket lägre tryck på "Down" Om man kopplat fel orkar inte pumpen lyfta drevet när propellern trycker på. Anslutningarna på pumpen är märkta UP och DN. Slangen längst föröver på skölden ska vara ansluten till UP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det låter som att det kan vara dom du skriver, ska kolla detta. Allt fungerade när jag köpte båten, men det var efter vinterförvaring som det slutade fungera. Då gjordes en stor service på både drev och motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jorgen01:

Nyfiken på vad det är för båt som har tre motorer?

Sunseeker Superhawk 48 :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Rollen:

Har det funkat tidigare? Det verkar otroligt att det skulle bli fel på alla tre. Kolla att slangarna sitter rätt monterade på pumpen. Det är mycket lägre tryck på "Down" Om man kopplat fel orkar inte pumpen lyfta drevet när propellern trycker på. Anslutningarna på pumpen är märkta UP och DN. Slangen längst föröver på skölden ska vara ansluten till UP.

Kom på en sak nu.. Har haft lite elproblem, och när jag kör så visar mätarna ca 12v vilket är i lägsta laget för laddningen. Kan det påverka? Om jag har lite för låg laddning i mina batterier?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De du, då har ingen av de andra här något att sätta emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den såg manlig ut.

Möter man en sådan får man sätta en säck över motorkåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Den såg manlig ut.

Möter man en sådan får man sätta en säck över motorkåpan.

:)
Kan förstå att det låter onödigt med 3 motorer men förbrukningen i marschfart ligger betydligt lägre än flybridgebåtar. Runt 3.2l per distans. Funderar även på att gå över till fossilfri HVO-diesel i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev BlancoJr:

:)
Kan förstå att det låter onödigt med 3 motorer men förbrukningen i marschfart ligger betydligt lägre än flybridgebåtar. Runt 3.2l per distans. Funderar även på att gå över till fossilfri HVO-diesel i år.

Kan du stänga någon av motorerna och bara t.ex. köra på de två yttre eller endast mittenmotorn för att spara soppa i låg fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev BlancoJr:

Kom på en sak nu.. Har haft lite elproblem, och när jag kör så visar mätarna ca 12v vilket är i lägsta laget för laddningen. Kan det påverka? Om jag har lite för låg laddning i mina batterier?

Ja dom där pumparna drar en del ström. Får dom inte det funkar det dåligt.

Jag ser det på min enda KAD43 med 290 att voltmetern gör en dip när man kör drevet uppåt.

Med motorn avstängd gör det litet trögt men då generatorn laddar går det snabbare ett fälla upp drevet. Så börja med att ladda batterierna och manövrera ett drev i taget så kanske det går lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Kane:

Kan du stänga någon av motorerna och bara t.ex. köra på de två yttre eller endast mittenmotorn för att spara soppa i låg fart?

Ja, mittmotorn är alltid av när jag kör långsamt, vilket är det vanligaste. Men kan inte stänga av dom yttre för då har jag inget styrservo.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...