Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
ebonbrd

Hur montera stävlist?

Rekommendera Poster

Min stävlist var uppenbarligen monterad med skruvar som gick hela vägen genom laminatet med klickar tätmassa enbart runt skruvarna på utsidan. Det verkade inget vidare, men frågan är hur man ska återmontera? Tänker spackla från insidan och använda kortare skruvar. På utsidan funderar jag på att lägga tätmassa eller butyltejp på hela kontaktytan, eller kanske göra en permanent montering med epoxispackel. Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjockt är laminatet?

Du ska nog inte permanenta med epoxispackel. Det vill alltid röra sig lite och kanske spricker då och någon gång i framtiden kanske man vill lossa den.

 

Jag har monterat med skruv som inte går igenom hela laminatet, fyllt skruvhålen med sikaflex innan montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Verkar ha glömt bort tråden lite.

Gängorna på skruvarna var 15mm och de stack ut på insidan 1-2mm. Laminatet i friborden är 7-9mm. Orsaken till att jag inte vill täta bara vid skruvarna är att det helt tydligt hade läckt fastän det var ganska nyligen monterat. Jag har nu spacklat för på insidan men laminatet suger ju också åt sej vatten fastän det inte kommer in i båten.

 

Det är kanske bäst att skippa epoxin som du säger. Min nuvarande plan är en bred sträng casco xtremfix på hela kontaktytan mellan skrov och list. Det lär ska tåla vatten och vara relativt starkt och flexibelt. Måste man göra om det var femte år så är det nog inte hela världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...