Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

6 timmar sedan skrev Lintott:

De enda relevanta undersökningar jag har hittat för fritidsbåtshamnar gäller SXK undersökningar på västkusten och där verkar TBT-diskussionerna numera vara obefintliga. Vid deras undersökningar så slutade de att leta TBT  eftersom de inte hittade någon förorening av TBT.   https://pakryss.se/analyser-av-vattnet-i-vastkusthamnar-genomforda/

Bara för att de aldrig började leta efter tennföreningar betyder inte det att de inte finns.

Rapportiteln är Halter av biotillgänglig koppar och zink i småbåtshamnar

 

Jag håller absolut med om att det är svårt att hitta relevanta undersökningar om läckage av TBT från båtbottnar och vad jag förstått saknas sådana, åtminstone för svenska förhållanden.

 

Samma sak här, bara för att man inte undersökt läckaget av TBT betyder det ju inte att det inte finns ett läckage.

 

Jag vill påstå att så länge det inte finns någon undersökning av TBT-läckaget så kan man bara förhålla sig till att det sedan länge är förbjudet att ha TBT på sin båtbotten.

 

Man får - som BSven - tycka att det är "åsikter, upplevd orättvisa, symbolhandlingar och paragrafer".

 

En ganska relevant jämförelse är gränsen på 0,2 promille alkohol i blodet som gräns för framförande av vissa fartyg, en gräns som saknar stöd i forskningen vad gäller effekten på olyckor och dödsfall. Denna gräns har ju ungefär samma effekt på på tex. Ljungbergarn som TBT har på Mellgard.

 

Man får som sagt tycka att det är "åsikter, upplevd orättvisa, symbolhandlingar och paragrafer", men...

Det är ändå rimligt att följa de lagar och förordningar som finns i en demokrati medan man kämpa för en förändring.

Alternativen till demokrati och laglydnad är ofta sämre!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev trewq:

Det är halten i vatten som den här tråden handlar om, bottensediment påverkas inte av att det finns TBT i gamla färglager om det inte läcker ut till vattnet

Nej, tråden handlar om att Mellgard har fått reda på att han sannolikt inte kommer att få sjösätta om han inte kontrollerar och eventuellt åtgärdar den TBT han kanske kan ha på sin botten, eller om han skall få slippa göra det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev BSven:

Påståendet är sant men irrelevant.
På vilket sätt förlöjligar jag dina argument? 
Ja, din graf saknar helt relevans. Lintott har förklarat varför men det borde han inte ha behövt göra.
Det är du som påstår att det finns relevanta mätningar. Jag hittar inga. Ingen annan heller hittills.
Bevisbördan är din.

Genom att avfärda mina argument som ”känsloargument” i stället för att faktiskt bemöta dem, förlöjligar du dem. 
 

Jag vågar påstå att bevisbördan inte alls är min. Den är Mellgards, och alla andra som tycker att lagar och förbud är fel och vill se en ändring där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej, tråden handlar om att Mellgard har fått reda på att han sannolikt inte kommer att få sjösätta om han inte kontrollerar och eventuellt åtgärdar den TBT han kanske kan ha på sin botten, eller om han skall få slippa göra det.

 

Hade det handlat om det hade jag knappast under några veckor i slutet av förra året studerat litteratur kring TBT, då främst utländska forskningsrapporter.  

 

Hittade en präktig skandal och i januari i år började jag lämna information till Uppdrag Granskning, Transportstyrelsen och en del andra. Nu senast till Skärgårdsstiftelsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Hade det handlat om det hade jag knappast under några veckor i slutet av förra året studerat litteratur kring TBT, då främst utländska forskningsrapporter.  

 

Hittade en präktig skandal och i januari i år började jag lämna information till Uppdrag Granskning, Transportstyrelsen och en del andra. Nu senast till Skärgårdsstiftelsen. 

Oj, den präktiga skanadalen vill jag veta mer om! Jag måste ha missat det avsnittet av ”Uppdrag Granskning”, finns det på SVT play..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara intressant att se hur företaget Happy Boat blivit hjälpt av SVT och SR med sin marknadsföring?

 

Man kan googla "Britta Eklund" i kombination med SVT eller SR.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Bara för att de aldrig började leta efter tennföreningar betyder inte det att de inte finns.

Rapportiteln är Halter av biotillgänglig koppar och zink i småbåtshamnar
 

Jag håller absolut med om att det är svårt att hitta relevanta undersökningar om läckage av TBT från båtbottnar och vad jag förstått saknas sådana, åtminstone för svenska förhållanden.

 

Samma sak här, bara för att man inte undersökt läckaget av TBT betyder det ju inte att det inte finns ett läckage.

Det ser ju ut som att de från början inkluderade tennföreningar men slutade då de inte kunde hitta några. Kanske fel analysmetod, kanske fanns det inget att mäta?
Går det att mäta och i så fall varför har ingen gjort det i en så här pass viktig(?) fråga?
Kontentan är att det faktiskt inte finns några fakta och med det följer att vi inte har någon möjlighet att vare sig förutsäga eller kontrollera resultatet av några åtgärder.

Det här är inget konstigt. Det behöver inte vara rätt eller fel, den värderingen är en helt separat fråga,  men det är faktum att det är så här det ligger till. 
 

Citat

Man får - som BSven - tycka att det är "åsikter, upplevd orättvisa, symbolhandlingar och paragrafer".

Logiskt följer ju då att det är just vad det är. Saknas fakta så får vi gå på åsikter, känslor, principer.
Återigen, det behöver inte vara rätt eller fel men det är så det ligger till.
En mycket stor del av miljödebatten/politiken och den vidhängande "miljörörelsen" präglas av just detta att man har en känsla och vet att man borde stödja den på fakta men inte har några. 
 

Citat

Det är ändå rimligt att följa de lagar och förordningar som finns i en demokrati medan man kämpa för en förändring.

Alternativen till demokrati och laglydnad är ofta sämre!

Är inte det vad Mellgard gör?

Skall vi kanske starta en kampanj för att båtklubbar med gifthalter över gränsvärdet skall vara skyldiga att muddra och omhänderta slammet? Varför inte? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Skall vi kanske starta en kampanj för att båtklubbar med gifthalter över gränsvärdet skall vara skyldiga att muddra och omhänderta slammet? Varför inte? 

Jag tror att det är precis det man försöker undvika genom att visa att man gör insatser på båtarna istället, men risken finns att det kommer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Det ser ju ut som att de från början inkluderade tennföreningar men slutade då de inte kunde hitta några.

Njae, man börjar nog inte med att mäta "lite allt möjligt" för att sedan skapar en enrapport utifrån vad man hittar.

 

1 timme sedan skrev BSven:

Går det att mäta och i så fall varför har ingen gjort det i en så här pass viktig(?) fråga?
Kontentan är att det faktiskt inte finns några fakta och med det följer att vi inte har någon möjlighet att vare sig förutsäga eller kontrollera resultatet av några åtgärder.

SMBF har sökt pengar (en miljon kronor) för att utföra sådana mätningar, men de sökte tydligen från fel "kassakista" och fick då avslag.

 

Jag kan tänka mig att gången varit densamma med TBT som med andra kraftiga gifter och skadliga ämnen. Man förbjuder dem och sätter ofta ett slutdatum när ämnet inte längre får finnas kvar och så är det bra med det.

 

TBT på båtbottnar blir ju lite speciellt eftersom det skulle ha þagits bort senast 2008. När färgerna sedan fortsatt att släppa ifrån sig TBT i ytterligare 12 år kan det ju ha blivit så att färgen blivit så utlånad att den nu faktiskt har en marginell påverkan.

 

Intresset att finansiera en undersökning av hur dessa TBT-urlakade båtbottnar påverkar miljön är troligen också begränsat eftersom de inte får finnas.

 

1 timme sedan skrev BSven:

Logiskt följer ju då att det är just vad det är. Saknas fakta så får vi gå på åsikter, känslor, principer.

Det är absolut inte en åsikt att TBT är hormonstörande, i övrigt se ovan.

 

1 timme sedan skrev BSven:

Är inte det vad Mellgard gör?

Skall vi kanske starta en kampanj för att båtklubbar med gifthalter över gränsvärdet skall vara skyldiga att muddra och omhänderta slammet? Varför inte? 

Jo, Mellgard gör rätt förutom att han vill bryta mot förbudet innan han fått till en ändring av lagen, dvs. samma lösning som gissningsvis många 0,2-promillemotståndare tillämpar.

 

Som verksamhetsutövare har man ansvar för vad verksamheten ställer till med. Det är inte omöjligt att en och annan båtklubb och marina kan komma att drabbas av krav på sanering i någon form, särskilt i de fall man vägrar vidta åtgärder.

 

Om tex. kommunen vill bygga bostäder på varvsplanen eller anlägga en badstrand i viken kan det nog också bli fråga om att sanera och risken finns att klubben/marinan får stå för kostnaden.

 

Muddring brukar inte vara så bra eftersom man rör upp gifterna i sediment, men det går ju och det görs också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Kan kanske vara intressant att se hur företaget Happy Boat blivit hjälpt av SVT och SR med sin marknadsföring?

 

Man kan googla "Britta Eklund" i kombination med SVT eller SR.  

Är det den ”präktiga skandalen”..?

Att SR och SVT gjort reportage om Happy Boat, som blir lite som marknadsföring i dina ögon..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mackey:

Jo, Mellgard gör rätt förutom att han vill bryta mot förbudet innan han fått till en ändring av lagen ...

 

Var finns konkret och exakt information om det förbud som jag antas vilja bryta mot?  

 

20 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det den ”präktiga skandalen”..?

Att SR och SVT gjort reportage om Happy Boat, som blir lite som marknadsföring i dina ögon..?

 

Nej, det är större än så. Reportagen är inte ens en del av den.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mellgard:

Var finns konkret och exakt information om det förbud som jag antas vilja bryta mot?

Det är jag säker på att du vet redan eftersom du ägnat minst lika lång tid för att "fundera kring TBT" som det tar att få bort den TBT som du eventuellt har på din båtbotten.

 

Kanske är det en bra början att ta reda på om du har TBT på din båtbotten.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Bara för att de aldrig började leta efter tennföreningar betyder inte det att de inte finns.

Rapportiteln är Halter av biotillgänglig koppar och zink i småbåtshamnar

- - -

Tittade du ens på artikeln?

 

Du hade inte behövt läsa många rader för att hitta detta:

 

"Kryssarklubben (SXK) och Svenska Båtunionen (SBU) har under tre års tid analyserat vattnet i våra största hamnar på västkusten.

Anledningen till studien har varit att ta reda på halterna av koppar i vattnet med tanke på den diskussion som förs om bottenmålade båtar.

Mätningarna visade med få undantag att vattnet i våra hamnar uppfyller de krav som ställs från Naturvårdsverket. Efter år 2 upphörde mätningarna av TBT, eftersom analystekniken inte kunde visa några halter......"

 

Sen kan man fördjupa sig i analyserna för att även se hur de utförts och vilka värden de uppmätt i de olika hamnarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Njae, man börjar nog inte med att mäta "lite allt möjligt" för att sedan skapar en en rapport utifrån vad man hittar.

Sammanfattningen från SXK säger:

Citat

Efter år 2 upphörde mätningarna av TBT, eftersom analystekniken inte kunde visa några halter. Utsläpp som mätts är dagvatten, luften, tryckimpregnerat virke, spolplattor och från båtskrov.

Läser man i själva rapporten så står det att mätningar gjorts under tre säsonger och att "Denna undersökning är till delar en uppföljning av de mätningar som utfördes under säsongen 2018."
Jag antar att stycket om mätning av TBT i vatten finns med i den förra rapporten?
Under 3.3 (sid 9.) så står det om sedimentprovtagning av TBT:

"Lite förvånande är att halten TBT är så låg."
 

Citat

Det är absolut inte en åsikt att TBT är hormonstörande, i övrigt se ovan.

Det har jag heller inte påstått.

Det jag påstått är att tvånget att skrapa bort TBT från båtbottnen före 2021 inte tycks baserat på några konkreta fakta kring småbåtar i svenska marinor utan tycks baseras på ganska luftiga antaganden och allmänt, miljörelaterat tyckande utifrån rådande medietrend?
Ju mer vi letar desto starkare tycks detta faktum vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

- - -

TBT på båtbottnar blir ju lite speciellt eftersom det skulle ha þagits bort senast 2008. När färgerna sedan fortsatt att släppa ifrån sig TBT i ytterligare 12 år kan det ju ha blivit så att färgen blivit så utlånad att den nu faktiskt har en marginell påverkan.

 

Intresset att finansiera en undersökning av hur dessa TBT-urlakade båtbottnar påverkar miljön är troligen också begränsat eftersom de inte får finnas.

- - -

Varifrån har du din information om att TBT skulle ha tagits bort senast 2008?

 

De regler jag lyckats hitta är från Transportstyrelsen och anger "avlägsnas eller inneslutas".

 

Sen finns det divergerande uppfattningar om effekten av olika inneslutningar men så länge Transportstyrelsen "inte satt ner foten" så torde det vara svårt att lagföra de båtägare som målat över gamla färglager. De anger ju t.o.m. att det är oklart om effekten av spärrfärger så det är ingen okänd fråga för dem. Att frågan inte reds ut kan ju bero på att de inte anser det vara ett tillräckligt stort problem för att lägga resurser på en sådan utredning.

 

Jag håller med om att det är beklagligt om SBU klantat till det för att få bidrag till att göra undersökningar motsvarande SXK Väst om TBT-förekomsten i fritidsbåtshamnar på andra ställen än inom västkustkretsens intresseområde. Det hade varit bra för debatten om det funnits mätvärden både i vatten och sediment från andra platser längs vår långa kust och de större sjöarna.Salt, bräckt eller sötvatten kan ju ha betydande inverkan på kvarvarande halter i sedimenten. Dessutom skulle det vara bra med sedimentmätning efter ett antal år för att utröna om och i så fall hur mycket mätvärdena förändras. De flesta metallföreningar förändras ju med tiden. De mätningar som SGU utfört på bottnar ute i Östersjön och i andra områden längs våra kuster tyder ju på att mätvärdena i sedimenten ändras över tiden.

 

- - - - - - -  Utdrag från Transportstyrelsens hemsidan: Regler om bottenfärg - - - - -

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/

"Sedan 2008 gäller totalförbud mot förekomst av bottenfärger som innehåller TBT på alla svenska fartyg, oavsett storlek och trafik. Förbudet gäller alla fartyg, det vill säga även fritidsbåtar. Det är inte bara förbjudet att applicera bottenfärger som innehåller TBT, utan det får inte alls förekomma på skroven. Även om färgen som innehöll TBT målades på innan förbudet kom, finns det krav sedan 2008 på att den måste avlägsnas eller inneslutas med en speciell spärrbeläggning eller täckfärg som förhindrar läckage....."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag håller med om att det är beklagligt om SBU klantat till det för att få bidrag till att göra undersökningar motsvarande SXK Väst om TBT-förekomsten i fritidsbåtshamnar på andra ställen än inom västkustkretsens intresseområde. Det hade varit bra för debatten om det funnits mätvärden både i vatten och sediment från andra platser längs vår långa kust och de större sjöarna.Salt, bräckt eller sötvatten kan ju ha betydande inverkan på kvarvarande halter i sedimenten. Dessutom skulle det vara bra med sedimentmätning efter ett antal år för att utröna om och i så fall hur mycket mätvärdena förändras. De flesta metallföreningar förändras ju med tiden. De mätningar som SGU utfört på bottnar ute i Östersjön och i andra områden längs våra kuster tyder ju på att mätvärdena i sedimenten ändras över tiden.

Det är intressant om man vill veta fakta. Det finns kanske inget större värde i att veta hur det ligger till? Ämnet är förbjudet. Det minskar efterhand i sedimenten. De sista båtarna/resterna kommer att försvinna efterhand utan att att det märks vare sig till eller från. Enda viktiga är kanske som Mackey påpekade att det hanteras rätt vid båtskroten?
Däremot kan det vara viktigt att reda ut varför det inte minskar lika snabbt, eller i ett par fall ser ut att kanske öka, i Östersjöns djupsediment? Beror det på en omrörning eller har det tillkommit en utsläppskälla? 

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mellgard:

Nej, det är större än så. Reportagen är inte ens en del av den.

OK, så... var kan jag läsa eller se ”Uppdrag Granskning”-programmet om den ”präktiga skandalen”..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hans Peterson Hammer på redaktionen för Uppdrag Granskning fick mitt material 2020-02-03. Han bör vara den som vet vad som hände med det. Hade blivit överraskad om SVT Uppdrag Granskning tagit upp det. Med tanke på all positiv exponering som Happy Boat/Britta Eklund fått av SVT.  

 

Det går ju att tipsa Peterson Hammer om att det under året presenterats nytt material här i forumet på Maringuiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mellgard:

Det går ju att tipsa Peterson Hammer om att det under året presenterats nytt material här i forumet på Maringuiden. 

Gör det. 
Ser fram emot att programmet sänds 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Tittade du ens på artikeln?

Nej, jag läste bara rapporten och där framgick inte det du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-01 vid 17:52 skrev segelbagaren:

Undrar var 1998 kommer ifrån? Är det inte 1989 de menar? Eller hände det nåt 1998 m a p bottenfärg som jag missat. OBS detta är ingen sarkasm eller så utan en ärlig fråga.


Morarnas Båtklubb menar säkert 1998, som det står. Men det hände mig veterligen inget det året vad gällde TBT.  Tror att man valde året 1998 för att det då hade gått ett antal år (nio) sedan säljförbudet för TBT-färger infördes. Hamstrad TBT-färg kan efter de åren antagits vara slut.  

 

I en rättsstat hade en ideell förening knappast tillåtits införa krav och villkor sådana som de länkade för Morarnas Båtklubb. Men vad jag förstår ser Svenska Båtunionen inga problem här. 
https://wp.morarna.se/morarnas-batklubb/miljo/nya-krav-pa-forekomst-av-tributyltenn-tbt/  

 

Vems intressen verkar man för? Båtfolkets eller de myndigheter/miljöförvaltningar som vill slippa ansvar och lägga över det på ideella föreningar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Vems intressen verkar man för? Båtfolkets eller de myndigheter/miljöförvaltningar som vill slippa ansvar och lägga över det på ideella föreningar? 

Ansvaret för bla. miljön ligger på verksamhetsutövaren, båtklubben i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Ansvaret för bla. miljön ligger på verksamhetsutövaren, båtklubben i det här fallet.

 

Är det rimligt att ge en verksamhetsutövande båtklubb ansvar för att tillse att det på medlemmarnas båtar inte finns minsta rest av en kemisk substans som togs bort från marknaden för många år sedan?

 

Varför ljuger SBU fortsatt om att det är förbjudet att sjösätta en båt med TBT-rester på båtbottnen?

https://batmiljo.se/batagare-2/batbottenfarger/13593-2/   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Mellgard:

Är det rimligt att ge en verksamhetsutövande båtklubb ansvar för att tillse att det på medlemmarnas båtar inte finns minsta rest av en kemisk substans som togs bort från marknaden för många år sedan?

Ja, det är individen (=båtägaren) som skall ansvara för det. Klubben är inte som en marina, den består av medlemmarna, dvs individerna som skall tillse att deras bottnar är rena från otillåtna bottenfärger, så därför är det fullt rimligt att myndigheter vänder sig till klubben som ju samordnar individerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Är det rimligt att ge en verksamhetsutövande båtklubb ansvar för att tillse att det på medlemmarnas båtar inte finns minsta rest av en kemisk substans som togs bort från marknaden för många år sedan?

Vem/vad/vilka tycker du ska ha ansvaret i en båtklubb om det inte ska vara båtklubben styrelse?

 

Tycker du det borde finns andra undantag från ansvar för en båtklubbs styrelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Båtar som inte uppfyller ovanstående krav är automatiskt belagda med nyttjandeförbud. Ansvaret rent juridiskt faller på båtägaren. Men det faller på oss som båtklubb och arrendator av uppläggningsplats och båthamn att försäkra markägaren om att klubben är TBT-fri. Annars äventyrar vi arrendet.

Det är nog rätt att båtklubben är skyldig att redovisa för markägaren/myndigheten att reglerna uppfylls och att den enskilde båtägaren ansvarar för sig och sin båt och även får stå för ev. kostnader.
Den markerade meningen däremot tror jag inte finns något stöd för om den inte är direkt citerad från en högre instans och den som skrev det vet sannolikt inte vad orden har för innebörd?
Om det ryms inom båtklubbens nuvarande regler så kan de ex. besluta att "om du inte uppfyller kravet på intyg, mätning eller sanering så får du inte ha din båt här from. nästa årsskifte" 
Ryms det inte inom nuvarande regler så får de ändra klubbens regler inför nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev BSven:

Det är nog rätt att båtklubben är skyldig att redovisa för markägaren/myndigheten att reglerna uppfylls och att den enskilde båtägaren ansvarar för sig och sin båt och även får stå för ev. kostnader.
Den markerade meningen däremot tror jag inte finns något stöd för om den inte är direkt citerad från en högre instans och den som skrev det vet sannolikt inte vad orden har för innebörd?
Om det ryms inom båtklubbens nuvarande regler så kan de ex. besluta att "om du inte uppfyller kravet på intyg, mätning eller sanering så får du inte ha din båt här from. nästa årsskifte" 
Ryms det inte inom nuvarande regler så får de ändra klubbens regler inför nästa år.

Det är jättesvårt för en klubb att utesluta medlemmar, eller säga att de inte får ha sin båt på klubben. En framkomlig väg är som man gjort, talat om att man inte får sjösätta utan intyg. Dvs, såklart får du vara medlem och ha båten i klubben - men inte i vattnet.

Som markägare kan man såklart ställa krav på de som arrenderar marken. Att ställa krav om att avlägsna förbjudna biocider som riskerar att förorena den marken (inkl vattnet) man arrenderar är inte alls orimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Peter_K:

Som markägare kan man såklart ställa krav på de som arrenderar marken. Att ställa krav om att avlägsna förbjudna biocider som riskerar att förorena den marken (inkl vattnet) man arrenderar är inte alls orimligt.

Låter troligt. Såg på någon nyhetssändning om ett företag som hyrt ut mark till ett företag som jobbade med ”återvinning” och det företaget stod risken att behöva sanera marken eftersom återvinningsföretaget bara dumpat skräpet på marken och inte alls sorterat och destruerat det. 
Detta trots att återvinningsföretaget tagit på sig att inte lämna farligt avfall kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upprepar nedan något jag skrev tidigare i dag men nu med fetstil på det kanske viktigaste. För inte minsta rest kvar är vad TBT-mätningarna och efterföljande saneringar syftar till, och det kan jag bevisa. Miljörörelsen, den nya totalitarianismen?

 

"Är det rimligt att ge en verksamhetsutövande båtklubb ansvar för att tillse att det på medlemmarnas båtar inte finns minsta rest av en kemisk substans som togs bort från marknaden för många år sedan?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Mellgard:

Upprepar nedan något jag skrev tidigare i dag men nu med fetstil på det kanske viktigaste. För inte minsta rest kvar är vad TBT-mätningarna och efterföljande saneringar syftar till, och det kan jag bevisa. Miljörörelsen, den nya totalitarianismen?

 

"Är det rimligt att ge en verksamhetsutövande båtklubb ansvar för att tillse att det på medlemmarnas båtar inte finns minsta rest av en kemisk substans som togs bort från marknaden för många år sedan?"

Tidigare i tråden har jag inte uppfattat det som att det gäller ordagrant "minsta rest av en kemisk substans...", men om tråden numera handlar om att det inte får finnas 1 µg kvar på skrovet så hamnar ju allt i ett annat ljus.

 

Nej, det kan inte vara upp till styrelsen i en båtklubb att ansvara för att det inte finns något mikrogram TBT kvar på någon båt i klubben.

 

 

Tillägg: Med denna nya argumentation om minsta rest så tycker jag det börjar bli dags att flytta tråden till Flashback!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...