Jump to content
Tuesday 06 December 2022
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

54 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Det finns nog någon fler som gör sitt bästa för att tråden ska bli väldigt lång och gå i cirklar...

Nää… jag förstår INTE vem du syftar på..? 😇

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Nää… jag förstår INTE vem du syftar på..? 😇

Det är nog inte så lätt att veta vad man skriver när man passerat 17128 inlägg. Risken är väl dessutom att man vid det laget anser Maringuiden vara sin megafon och att alla som inte tycker som "17128-skribenten" automatiskt har fel...😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Volvo_Penta:

Det är nog inte så lätt att veta vad man skriver när man passerat 17128 inlägg. Risken är väl dessutom att man vid det laget anser Maringuiden vara sin megafon och att alla som inte tycker som "17128-skribenten" automatiskt har fel...😉

Jag vill säga ”du har fel” här, men det blir ju inte så bra 😂


Jag gillar faktiskt när personer tycker olika, det är bra och nyttigt och det utmanar mitt sätt att tänka, och jag räknar med att bli ifrågasatt i det jag skriver precis som jag ibland ifrågasätter vad någon annan har skrivit. Ungefär som i den här tråden. Det har t o m hänt att jag insett att jag har väldigt fel, t ex debatten om koppar i bottenfärg för Östersjön var en fråga där jag insett att jag hade väldigt fel och har ändrat mitt synsätt, men i andra frågor såsom t ex förbud mot TBT eller att få köra båtar påverkad av alkohol har jag inte ändrat ståndpunkt. 
Än, kanske man skall säga 🙂 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Den här trådens har vissa likheter med trådar som handlar om Putins krig i Ukraina.

Putinälskarna hanterar sanningen på liknande vis som Mellis.

Lösryckta citat sägs styrka deras åsikt.

Renna lögner presenteras som sanningar.

Diverse felaktigheter presenteras för att så tvivel om vad som är sant och falskt.

Påhopp på motståndaren som anses vara typ köpta/idioter/nazister.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Transportstyrelsens vantolkning av AFS-förordningen kan tydligen utnyttjas för att dränera statskassan. Det lilla Segelsällskapet Hjälmaren (129 bryggplatser) har skaffat sig hela 1 684 tkr i LOVA-bidrag.

 

I dag har jag förresten skickat snigelpost till Infrastrukturdepartement. Uppmärksammar handläggarna där på vilket sätt proportionalitetsprincipen förslagsvis kan tillämpas på transportstyrelsens vitesföreläggande.   https://sv.wikipedia.org/wiki/Proportionalitetsprincipen 

 

Beslut om bifall med villkor för LOVA-bidrag till projektet XRF-mätning och sanering av båtbottenfärg(18291142).pdf Reviderad ansökan XRF-mätning och sanering båtbottenfärg(17922237).pdf

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Mellgard:

Transportstyrelsens vantolkning av AFS-förordningen kan tydligen utnyttjas för att dränera statskassan. Det lilla Segelsällskapet Hjälmaren (129 bryggplatser) har skaffat sig hela 1 684 tkr i LOVA-bidrag.

Äsch, en rätt stor del av det kommer finansieras av ditt vite. 🙂 

 

Mer allvarligt; 1 684 kkr är en försvinnande del av statskassan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
50 minuter sedan skrev Mellgard:

Transportstyrelsens vantolkning av AFS-förordningen kan tydligen utnyttjas för att dränera statskassan. Det lilla Segelsällskapet Hjälmaren (129 bryggplatser) har skaffat sig hela 1 684 tkr i LOVA-bidrag.

Beslut om bifall med villkor för LOVA-bidrag till projektet XRF-mätning och sanering av båtbottenfärg(18291142).pdf 213 kB · 1 download Reviderad ansökan XRF-mätning och sanering båtbottenfärg(17922237).pdf 558 kB · 1 download

Verkar som att du bara rotar igenom alla myndighetsbeslut du kan hitta som innehåller ordet TBT? Detta projekt verkar inte ha TBT som huvudsakligt mål alls. Det har inte sålts någon biocidfärg godkänd för användning på fritidsbåtar med huvudsaklig förtöjningsplats i insjöar sedan 1992, men det har inte funnits några direkta krav på att ta bort färg som redan sitter där (vad som räknas som att "använda" en båtbottenfärg som bekämpningsmedel verkar något luddigt, men det verkar vara mer fokus på själva målandet). Troligen tillförs båtklubbarna runt våra insjöar årligen ett antal båtar som tidigare legat i havet och varit målade med biocidfärg, men det är nog långtifrån alltid den tas bort ordentligt. Därför vill denna båtklubb bygga en saneringshall för att kunna få bort alla giftiga färger från alla klubbens båtar på ett säkert sätt, och det är ett rätt stort projekt. Läste på klubbens hemsida att de själva räknar med att behöva minst 2500 ideella arbetstimmar. Möjligen finns det TBT på en eller annan båt men det är inte det som är huvudmålet, huvudmålet är att alla båtarna ska bli giftfria. Tycker det är ett lovvärt projekt.

Edited by kblomster
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev kblomster:

Därför vill denna båtklubb bygga en saneringshall för att kunna få bort alla giftiga färger från alla klubbens båtar på ett säkert sätt, och det är ett rätt stort projekt. Läste på klubbens hemsida att de själva räknar med att behöva minst 2500 ideella arbetstimmar. Möjligen finns det TBT på en eller annan båt men det är inte det som är huvudmålet, huvudmålet är att alla båtarna ska bli giftfria. Tycker det är ett lovvärt projekt.

Det du kallar ideellt arbete kallar jag tvångsarbete, åtminstone för de kunniga.

Fanns det anledning förmoda att vattnet i hamnen i Grythem inte höll dricksvattenkvalitet vad gällde halter av koppar, zink, bly och TBT? Har man gjort mätningar? Alla tungmetaller är ogiftiga vid tillräckligt låg halt. Liksom allt är "giftigt" vid tillräckligt stort intag.

Själv är jag tillräckligt gammal för att det i min kropp ska finnas kvar radioaktiva rester från Sovjetunionens kärnvapenprov för 60 år sedan. Dock inget problem för mängden var så liten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I senaste Båtliv (nr 3/2022, sid 10) skriver Carl Rönnow "Om man torrskrapar eller torrslipar ska man, enligt Transportststyrelsens rekommendation använda en H-klassad dammsugare, som kostar minst 15 000 kr. Det är Arbetsmiljöverket som har jobbat in det. Vi tycker det är stor skillnad om man sanerar många båtar eller sin egen båt.
- I anvisningarna står det även att man ska använda friskluftsmatat andningsskydd, som kostar ca 10 000 kr. Vi har försökt få lägre krav vid sanering av enskild båt, exempelvis att det räcker med halvmask klass P3, men Arbetsmiljöverket säger nej."

 

Den informationen kan användas när man motsätter sig orättmätiga krav på borttagning av bottenfärg. För färgborttagning med skrapa och färgborttagningsmedel är orimligt arbetskrävande. Blästring är inte heller ett rimligt alternativ, bl.a. eftersom det är känt genom gruppen Segelbåtsfix på facebook att även skikt av epoxiplast närmast skiktet av gelcoat (skydd mot plastpest) och även själva gelcoatskiktet ofta avlägsnas vid blästring och sedan måste ersättas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Transportstyrelsen eller Arbetsmiljöverket kan väl inte ställa krav på en privatpersons arbete åt sig själv?

  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 timmar sedan skrev Mellgard:

Det du kallar ideellt arbete kallar jag tvångsarbete, åtminstone för de kunniga.

Fanns det anledning förmoda att vattnet i hamnen i Grythem inte höll dricksvattenkvalitet vad gällde halter av koppar, zink, bly och TBT? Har man gjort mätningar? Alla tungmetaller är ogiftiga vid tillräckligt låg halt. Liksom allt är "giftigt" vid tillräckligt stort intag.

Själv är jag tillräckligt gammal för att det i min kropp ska finnas kvar radioaktiva rester från Sovjetunionens kärnvapenprov för 60 år sedan. Dock inget problem för mängden var så liten.

Tvångsarbete är det ju knappast, det är ju en förening och alltså i allra högsta grad frivilligt. Det finns inget tvång att va med i en specifik båtklubb. 
Och vad har vattenkvaliteten och halter av tungmetaller etc med saken att göra för deras beslut? 

 Det låter som om du resonerar på så sätt att det är fritt fram (och nästan en rättighet) att kör på med kemikalier, gifter och allt vad man vill kalla det, fram till dess det går att påvisa en negativ inverkan och att det först då är en poäng med att sluta använda (tillföra till vattnet), förbjuda eller sanera. Jag har en helt annan syn på den saken.


Det är beundransvärt att man i den nämnda klubben vill ta åtgärder för att säkra att man i så liten grad som möjligt har en negativ påverkan på Hjelmaren. Oavsett hur den faktiska vattenkvaliteten är just idag.

Edited by Boanjohan

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Boanjohan:

Tvångsarbete är det ju knappast, det är ju en förening och alltså i allra högsta grad frivilligt. Det finns inget tvång att va med i en specifik båtklubb. 

Det är kommuner som har tillsynsrätt över båtklubbar. Om det inte finns ett lagakraftvunnet föreläggande från aktuell kommun om färgborttagning på fritidsbåtarna handlar det sannolikt om tvångsarbete.

Själv ska jag tvångsarbeta på båtklubben kommande natt. Ska vakta de andra medlemmarnas båtar till kl 5 i morgon bitti. Båtklubben förbjuder liksom förra året sjösättning av min båt på båtklubbens område. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Mellgard:

Det är kommuner som har tillsynsrätt över båtklubbar. Om det inte finns ett lagakraftvunnet föreläggande från aktuell kommun om färgborttagning på fritidsbåtarna handlar det sannolikt om tvångsarbete.

Själv ska jag tvångsarbeta på båtklubben kommande natt. Ska vakta de andra medlemmarnas båtar till kl 5 i morgon bitti. Båtklubben förbjuder liksom förra året sjösättning av min båt på båtklubbens område. 

Nja, tvångsarbete… du kan som sagt lämna en klubb om du inte uppskattar klubbens miljöarbete, regler om vakthållning eller delar åsikt om någon annan insats som behöver göras. Styrelsen sitter på uppdrag av medlemmarna, tycker en majoritet av medlemmarna att de fattar dåliga beslut kan man ju engagera sig själv i styrelsearbetet. 
 

Skall du inte vakta din egen båt också?

Den ligger ju på klubbens område, visserligen har du ju genom egen försorg ordnat så den inte får sjösättas, men det är ju självvalt. Du kan alltid ta bort den hormonstörande och förbjudna färgen som finns på din båt, sedan är det fritt fram att sjösätta - lika för alla. 
Bra va?
😊

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-10 vid 12:33 skrev Mellgard:

Det är kommuner som har tillsynsrätt över båtklubbar. Om det inte finns ett lagakraftvunnet föreläggande från aktuell kommun om färgborttagning på fritidsbåtarna handlar det sannolikt om tvångsarbete.

Själv ska jag tvångsarbeta på båtklubben kommande natt. Ska vakta de andra medlemmarnas båtar till kl 5 i morgon bitti. Båtklubben förbjuder liksom förra året sjösättning av min båt på båtklubbens område. 

Offerkofta deluxe ! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Transportstyrelsen använder ett intygsformulär där man kan kryssa för det godkända alternativet "An anti-fouling system controlled under Annex 1 has been applied on this ship previously, but has been covered with a sealer coat applied on .... by ....."
https://shipsforsale.com/assets/extboatimages/1095/7. Fyrbyggaren. International Anti-Fouling System Certificate.pdf 

 

Men i vitesföreläggandet från dem erbjuds jag ingen möjlighet att intyga att jag påmålat en speciell spärrfärg. För det fall jag skulle välja det alternativet framför borttagning av bottenfärg. De skriver "Vad Ingemar Mellgard har anfört i sitt överklagande avseende bl.a. övermålning med spärrfärg eller konventionell båtbottenfärg medför enligt Transportstyrelsens mening inte anledning att godta detta som ett alternativ".

 

Att Transportstyrelsen vad gäller spärrfärger prövar att diskriminera fritidsbåtsägare framför fartygsredare är förståeligt med tanke på att miljöaktivister fått ett dominerande inflytande i Svenska Båtunionen. Där finns ingen hjälp att få. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Att Transportstyrelsen vad gäller spärrfärger prövar att diskriminera fritidsbåtsägare framför fartygsredare är förståeligt med tanke på att miljöaktivister fått ett dominerande inflytande i Svenska Båtunionen. Där finns ingen hjälp att få. 

Nja. Nu måste du kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt här. 

 

SBU:s distrikt SMBF har ju t o m rekommenderat spärr framför blästring, och lovat att hjälpa till i rätten om det blir aktuellt. Men däri ligger inte ditt problem, och varken du eller någon annan fritidsbåtsägare är därmed diskriminerad. 
 

Ditt problem är istället att du inte har en spärrfärg, utan har själv hittat på att den självpolerande färgen du använder, och som du själv skriver är noll kvar av vid upptagning då den inte bygger lager skulle funka som spärr.
Detta utan någon som helst bevis. 

Det är också var Transportstyrelsen skrev till dig i sitt svar. 
 

Jag vill också berätta att jag sjösatte i lördags, och fick på masten samma dag. Nya storseglet levereras om 2,5 vecka, så gårdagkvällens premiärtur i en solig kvällsbris gjorde jag med gamla storen. 

Det var väldigt trevligt 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-16 vid 18:28 skrev Lasker:

Offerkofta deluxe ! 

 

D854337D-CE2E-4FA7-BEEA-651EC5E9D098.jpeg

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Ditt problem är istället att du inte har en spärrfärg, utan har själv hittat på att den självpolerande färgen du använder, och som du själv skriver är noll kvar av vid upptagning då den inte bygger lager skulle funka som spärr.
Detta utan någon som helst bevis. 

Det är också var Transportstyrelsen skrev till dig i sitt svar. 

Bevisbördan faller inte på mig - jag har gjort troligt - och det blir inte noll kvar vid upptagning när jag som senaste åren endast haft båten i sjön någon månad på hösten. Har inte heller påstått noll kvar.

 

Självpolerande bottenfärger bygger inte tjocka lager som kan flagna om man är återhållsam med bottenmålning. Särskilt inte om man återkommande använder samma märkesfärg och inte byter. Då får man bäst vidhäftning.

 

Det ser ut att komma domslut i båda mina rättsärenden under närmsta tiden. Det ska också bli trevligt. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 minuter sedan skrev Mellgard:

Bevisbördan faller inte på mig - jag har gjort troligt - och det blir inte noll kvar vid upptagning när jag som senaste åren endast haft båten i sjön någon månad på hösten. Har inte heller påstått noll kvar.

Bevisbördan faller på den som påstår något. Du har påstått något. 
 

9 minuter sedan skrev Mellgard:

Självpolerande bottenfärger bygger inte tjocka lager som kan flagna om man är återhållsam med bottenmålning. Särskilt inte om man återkommande använder samma märkesfärg och inte byter. Då får man bäst vidhäftning.

Det återstår för dig att bevisa att dina återhållsamma lager skulle fungera som en spärr mot TBT-färg. 
 

9 minuter sedan skrev Mellgard:

Det ser ut att komma domslut i båda mina rättsärenden under närmsta tiden. Det ska också bli trevligt. 🙂

Spännande! 
Undra du tycker det är trevlig efter förkunnad dom också? Återkom gärna med domslutet. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur kan denna tråd ständigt fortgå?

 

Enligt mig en pinsam tråd. Vore jag admin hade denna tagits bort för länge sedans.

Vet att några inte håller med. De flesta andra håller nog med? Så sluta gärna med inlägg i denna tråd.

 

Mycket smutskastning i denna tråd. I ett annat sammanhang skulle detta leda till åtal.

Så hoppas admin tittar på tråden om det finns en sådan? Denna tråd fortgår så admin har ett juridiskt ansvar för detta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äsch, det ger Mellgard något att syssla med mellan inlagorna till myndigheter och andra stackare inblandade i den här farsen. Själv håller jag mest ett öga på antal inlägg, jag hade tänkt att knipa #2000 med lite extra pompa och ståt. Misstänker att det här kan vara en av MGs längsta trådar någonsin och man vill ju inte missa att vara en del av historien?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Mellgard:

Transportstyrelsen använder ett intygsformulär där man kan kryssa för det godkända alternativet "An anti-fouling system controlled under Annex 1 has been applied on this ship previously, but has been covered with a sealer coat applied on .... by ....."
https://shipsforsale.com/assets/extboatimages/1095/7. Fyrbyggaren. International Anti-Fouling System Certificate.pdf 

 

Men i vitesföreläggandet från dem erbjuds jag ingen möjlighet att intyga att jag påmålat en speciell spärrfärg. För det fall jag skulle välja det alternativet framför borttagning av bottenfärg. De skriver "Vad Ingemar Mellgard har anfört i sitt överklagande avseende bl.a. övermålning med spärrfärg eller konventionell båtbottenfärg medför enligt Transportstyrelsens mening inte anledning att godta detta som ett alternativ".

 

Att Transportstyrelsen vad gäller spärrfärger prövar att diskriminera fritidsbåtsägare framför fartygsredare är förståeligt med tanke på att miljöaktivister fått ett dominerande inflytande i Svenska Båtunionen. Där finns ingen hjälp att få. 

En princip sak: 

Att den kryssrutan finns är ju uppenbart för att det är ett alternativ enligt konventionen. Men att kryssrutan finns betyder inte att det är ett alternativ som i praktiken går att använda, dvs det betyder nödvändigtvis inte att det finns en internationellt godkänd spärrfärg. 
 

Nu kanske det finns sådana godkända färger, eller så gör det det inte ännu. Det låter jag vara osagt.
 

Om jag förstått rätt av det som skrivits här så anser i alla fall Transportstyrelsen att det inte finns någon sådan godkänd spärrfärg och då är det ju inte diskriminering av dig. Om du kan hitta ett certifikat där Transportstyrelsen däremot kryssat i den aktuella rutan du refererar till så har du dock en poäng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-09 vid 21:56 skrev Mellgard:

Blästring är inte heller ett rimligt alternativ, bl.a. eftersom det är känt genom gruppen Segelbåtsfix på facebook att även skikt av epoxiplast närmast skiktet av gelcoat (skydd mot plastpest) och även själva gelcoatskiktet ofta avlägsnas vid blästring och sedan måste ersättas.

Blästring är absolut rimligt!

Den som blästrar tar bort så mycket eller lite du önskar.

Vill du ha kvar gelcoaten är den kvar när båten är färdigblästrad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Roger12:

Mycket smutskastning i denna tråd. I ett annat sammanhang skulle detta leda till åtal.

Det är väl inget som hindrar att det som skrivs i detta samanhang kan leda till åtal.

 

Dessbättre tycker jag admin gör ett bra jobb och tar bort de mest olämpliga inläggen.

Jag tror att jag jämförde Mellgard med Putin eller någon liknande "rättshaverist" vid ett tillfälle och det inlägget försvann.

 

Ett tips i all välmening är att låta bli att läsa och skriva i trådar man inte gillar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Roger12:

Hur kan denna tråd ständigt fortgå?

Det är nog så att TS vill att tråden ska leva vidare.

 

Om Mellgard slutar skriva om sina eskapader med TBT-färgen han har på sin båt så tror jag tråden sjunker som en blyköl som lossnat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är nog så att TS vill att tråden ska leva vidare.

 

Om Mellgard slutar skriva om sina eskapader med TBT-färgen han har på sin båt så tror jag tråden sjunker som en blyköl som lossnat.

Och Du då, Du nämnde för en stund sedan att Du hoppades tråden skulle leva vidare så Du kunde knipa inlägg 2000.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Och Du då, Du nämnde för en stund sedan att Du hoppades tråden skulle leva vidare så Du kunde knipa inlägg 2000.

Och där bidrog du just själv till att den lever vidare, och jag själv bidrar också just nu. Alla som skriver bidrar, även de som skriver att man önskar att den ska läggas ner🙂

  • Like 1
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråden blir lång eftersom ett antal personer inte tål information om hur rester av TBT på fritidsbåtar utnyttjas av makt- och vinstintressen. Personerna måste "skriva av sig".

 

Förbudet från 2008 på förekomst av aktivt TBT på fartyg hade till syfte att förhindra att fartyg fortsatt målades med TBT-färg i ej AFS-anslutna länder men gick i trafik till anslutna länder. I till AFS-konventionen anslutna länder var målning med TBT-färg förbjuden sedan 2003.

 

För fritidsbåtar fanns tills sin verkan ett förbud sedan 1989 för målning med TBT-färg. För då fick TBT-färg inte längre säljas i behållare på mindre än 20 liter (fartygsfärg).  

 

Lagstiftningen hade till syfte att stoppa användning av TBT i bottenfärg och den gav önskat resultat. Problemet är löst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

Tråden blir lång eftersom ett antal personer inte tål information om hur rester av TBT på fritidsbåtar utnyttjas av makt- och vinstintressen. Personerna måste "skriva av sig".

Snarare så att tråden blir lång för att en boomer som skiter i sin närmiljö och vad personen lämnar efter sig och som vill fortsätta som personen alltid gjort vägrar att följa lagar och regler, skulle jag säga. 
 

Testa själv - ta bort din hormonstörande färg och sluta gnälla över hur synd det är om dig här som måste gå båtvakt på din båtklubb och att du måste följa lagar, så skall vi se om tråden dör ut. 
Vad tror du själv?

🙂 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Snarare så att tråden blir lång för att en boomer som skiter i sin närmiljö och vad personen lämnar efter sig och som vill fortsätta som personen alltid gjort vägrar att följa lagar och regler, skulle jag säga.  

Tvärtom är jag aktiv i min närmiljö. I dag har jag arbetat för att göra nedstigningsleden till klätterklippan Vårdberget (vid Fituna) säkrare. Den gamla tunna kättingen var inte längre att lita på. Nu finns där ett statiskt rep som är stabilt förankrat. Ett inte helt riskfritt Ideellt arbete. I min krets är jag känd för ensamarbete på klätterklippor.

Vårdberget.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...