Jump to content
Thursday 19 May 2022
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är helt klart så att man i östersjöregionen ligger i framkant i frågan och andra miljöfrågor (t ex förbud mot toatömning), kanske får du läsa sådana här artiklar i PBO i framtiden? 
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/batar-fortsatter-sprida-gifter-trots-forbud

 Är intresserad av att få höra invändningarna från SBU miljökommitté mot vad som stått i Praktiskt Båtägande om TBT i år. Till skillnad från för fem år sedan.  😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mellgard:

 Är intresserad av att få höra invändningarna från SBU miljökommitté mot vad som stått i Praktiskt Båtägande om TBT i år. Till skillnad från för fem år sedan.  😉

Då får du nog kontakta SBU och fråga dem om det.

Jag är varken sitter i SBU eller läser Praktiskt Båtägande sedan flera år, då jag tycker tidningen har blivit lite urvattnad, tyvärr.

 

tillägg: Men en snabb sökning på deras hemsida ger bra tips om saneringsmetoder till dig, artikeln är två månader gammal 🙂 

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/sa-ska-batbottenfargen-saneras-sakert

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

"Praktiskt Båtägande artikel om bottenmålning i senaste numret innehåller dålig information om risker vid TBT sanering."

Eftersom mötet vars protokoll du länkar till hölls i april 2021, och man utlovade att "Bengt och Stellan sammanställer ett svar från kommittén som kan skickas till Praktiskt Båtägande", kan man ju anta att svaret blev den artikel från september jag länkade till?

 

1 timme sedan skrev Mellgard:

Tänker inte utsätta mig för några risker alls genom någon TBT sanering.

Jag trodde du ansåg att TBT inte var speciellt farligt?
Hur vill du ha det nu?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag trodde du ansåg att TBT inte var speciellt farligt?
Hur vill du ha det nu?

 

Man förväntas tydligen bygga ett litet "hus" kring båten som förberedelse till blästring. Kan ju halka och slå mig om jag ska fixa detta vintertid. 😉


Eller slå i huvudet om jag jobbar under båten med skrapning. Får väl beakta att jag är trepanerad efter huvudskada ("subduralt hematom") vid ett fall under skridskoåkning för tre år sedan.  😀


https://grodingebatklubb.se/wp-content/uploads/sites/4/2020/11/Intäckning-vid-sanering-av-båt-2020-1.pdf 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Mellgard:

Eller slå i huvudet om jag jobbar under båten med skrapning.

Det är ju samma risk som målning. 
Bara larv från din sida. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Mellgard:

Man förväntas tydligen bygga ett litet "hus" kring båten som förberedelse till blästring. Kan ju halka och slå mig om jag ska fixa detta vintertid. 😉

Eftersom din båt lär stå på land även i sommar löser sig det lilla problemet av sig själv 😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Mellgard:

Får väl beakta att jag är trepanerad efter huvudskada ("subduralt hematom") vid ett fall under skridskoåkning för tre år sedan.

Huvudskada… ja det förklarar en hel del 😂

  • Like 2
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen huvudskada men kanske huvudlöst av Transportstyrelsen ... lägga ut den här handlingsplanen på sin webbplats.  
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/projekt-xrf-2017-12-04_carlronnow.pdf 

 

"Båtar med bottenfärg som kan innehålla TBT får inte torrsättas". Men skulle man inte skydda den marina miljön från TBT?

 

"Torrsättning av båtar med zinkbaserad blödande färg är inte tillåtet." Så båtar med vit bottenfärg (zinkvitt) måste stanna i sjön över vintern? 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Mellgard:

Så båtar med vit bottenfärg (zinkvitt) måste stanna i sjön över vintern? 

Zinkvitt slutades användas som pigment på 50-talet, utom i historiska färger typ linoljefärg. 
Vill du försöka igen..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Zinkvitt slutades användas som pigment på 50-talet, utom i historiska färger typ linoljefärg. 

Försöker du påskina att vitheten hos bottenfärger härrör från annat än zinkoxid (= zinkvitt)?

 

Går att använda titanvitt (titandioxid) men dyrare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Försöker du påskina att vitheten hos bottenfärger härrör från annat än zinkoxid (= zinkvitt)?

 

Går att använda titanvitt (titandioxid) men dyrare.

Jag försöker inte påskina någonting. 
Visa istället ett recept på modern, vit bottenfärg där det står att zinkvitt är pigment istället. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Mellgard:

Ingen huvudskada men kanske huvudlöst av Transportstyrelsen ... lägga ut den här handlingsplanen på sin webbplats.  
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/projekt-xrf-2017-12-04_carlronnow.pdf 

 

"Båtar med bottenfärg som kan innehålla TBT får inte torrsättas". Men skulle man inte skydda den marina miljön från TBT?

 

"Torrsättning av båtar med zinkbaserad blödande färg är inte tillåtet." Så båtar med vit bottenfärg (zinkvitt) måste stanna i sjön över vintern? 😄

Kan såklart låta kontraproduktivt, men syftet som jag förstår det är att nya medlemmar som söker vinterplats måste visa att de är biocidfria för att få en vinterplats. Kan de inte det så vägras de torrsättas.

 

I den klubb jag är med i är vinterplatser  (på land) och sommarplatser (i sjön) separerade system och oberoende av varandra. D.v.s. att man kan vara medlem och bara ha vinterplats på land och då alltså ha sommarplatsen ordnad på egen hand utanför klubbens regi och vice versa. 

Klubben har infört krav på intyg för nya medlemmar för att få vinterplats. Men är du ny och inte har intyg så kan du få dispens och bli torrsatt med villkoret att du inte tillåts sjösätta i klubbens regi eller på klubbens område om du har TBT och inte sanerat till våren.

 

Så det finns alltså en viss logik i det uttalande som du citerat, sett från en klubbs perspektiv. Men även såklart på visst sätt kontraproduktivt för havsmiljön sett ur ett överordnat perspektiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Boanjohan:

Så det finns alltså en viss logik i det uttalande som du citerat, sett från en klubbs perspektiv. Men även såklart på visst sätt kontraproduktivt för havsmiljön sett ur ett överordnat perspektiv.

Man kan också fundera över hur mycket slutsatser man skall dra av en PP-presentation från 2017, där Stockholms Stad hade ett annat styre (röd/grön/rosa) mot idag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här i Gambia verkar TBT vara helt utfasat vad jag förstått, men jag kan ha lika fel som TS även denna gång.

20211201_175219.jpg

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kanske intresserar hur mitt intresse för TBT väcktes.

 

Den 23 september 2019 fick båtklubbens medlemmar ett mejl från dåvarande styrelseordförande lydandes 

"Påminnelse nr 1 !!!!  Vi har fått in 55 svar av 332? Ni som har båtar äldre än 1995 kommer ej att sjösättas år 2020 om det finns misstankar om TBT (detta är krav från vår kommun).

Söndagen den 6 oktober kommer HappyBoat att XRF mäta båtar i vår klubb. Ni som vill mäta er båt bör anmäla er snarast kostnad ca 500:-700:- per båt."

 

Att  Botkyrka kommun ställt ett  sådant krav lät inte trovärdigt. Så det året motsatte jag mig mätning, särskilt som jag själv skulle betala för den. Noterade även att HappyBoat bedrev ovederhäftig marknadsföring.

 

I september året därpå gjorde styrelsen i båtklubben ett misslyckat försök att få ett kommunalt beslut. Det hölls ett resultatlöst samråd/möte på kommunen "med anledning av att Grödinge båtklubb önskar att kommunen fattar beslut om sjösättningsförbud för båtar med TBT. Närvarande var representanter från båtklubben samt miljöenhetens chef, Ulrika Svärd och miljöinspektör Lisa Gustafsson."

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Mellgard:

Det kanske intresserar hur mitt intresse för TBT väcktes.

Inget du hittills skrivit i denna tråd tyder på något intresse av annat än att slippa ta bort din giftiga färg och så naturligtvis att smutskasta Happy Boat, XXX båtklubb, mfl.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det i artikeln framförda verkar ha blivit uppfattat av Transportstyrelsen, Svenska Båtunionen och andra som seriös information av forskare. När det i själva verket endast handlade om ovederhäftig marknadsföring av en primitiv mätmetod som var under utveckling.   
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extremt-farligt-gift-pa-fritidsbatar 

 

"... han anser att det finns bara ett alternativ. Det är att ta bort all TBT från båtarna."

Tyranniet begär förtroende.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Mellgard:

Det i artikeln framförda verkar ha blivit uppfattat av Transportstyrelsen, Svenska Båtunionen och andra som seriös information av forskare. När det i själva verket endast handlade om ovederhäftig marknadsföring av en primitiv mätmetod som var under utveckling.   
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extremt-farligt-gift-pa-fritidsbatar 

 

"... han anser att det finns bara ett alternativ. Det är att ta bort all TBT från båtarna."

Tyranniet begär förtroende.

Mellgard tyvärr är din åsikt runt detta inte  trovärdig, du ljuger uppenbarligen på flera ställen i denna tråd för egen vinnings skull på något annat sätt kan man svårligen tolka ditt beteende och dina utspel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ur mejl från en styrelseledamot 21 oktober 2020 till en handläggare på Transportstyrelsen 
"Vid vår senaste kontakt med Botkyrka kommun sa att man inte tänker ta beslut om förbud att sjösätta TBT båtar.  
Då kan man ju undra vilken verkan TBT förbudet överhuvudtaget har, om ingen tillsyn sker och varför skall man XRF skanna båtarna? Kanske kommer båtägarna att vilja få tillbaka sina XRF pengar och saneringskostnader?
"

 

Avstår att kommentera. Förutom att båtklubbar kanske bör avstå från verksamhet som miljöpolismyndighet och miljödomstol.   😉

 

 

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-05-08 vid 06:26 skrev Mellgard:

Om någon i en båtklubbsstyrelse som ser detta vill ha hjälp med att besvara liknande önskemål från en miljöförvaltning så kan jag stå till tjänst, pro bono.

Hur många båtklubbsstyrelser har du ”hjälpt” sedan du kom med ditt generösa erbjudande för snart två år sedan..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur många båtklubbsstyrelser har du ”hjälpt” sedan du kom med ditt generösa erbjudande för snart två år sedan..?

Finns en myckenhet information i den här tråden som de kan använda. Ett exempel här

 

"Övriga tester som genomförts under verksamhetsåret är mätning av utfällning av TBT från gamla lager med bottenfärg. Resultaten visar att TBT under ett korrekt övermålad färglager som inte är för tjockt inte släpper TBT."
https://www.sxk.se/system/files/filer/arsmote/dok_809_arsmoteshandlingar_2016-2017_ver_4.pdf (se sid 11) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

Finns en myckenhet information i den här tråden som de kan använda. 

Nja, nä. Det är du rätt ensam om att tycka, och inte heller svar på min fråga. Jag utgår därför ifrån att ingen kontaktat dig i frågan under två år, utan det du gör är 100% för din egen skull, av rent själviska skäl. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

....  det du gör är 100% för din egen skull, av rent själviska skäl. 

Att varna båtklubbsfolk när jag ser att de ger sig ut på hal is är väl inte själviskt? 😉 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Mellgard:

Att varna båtklubbsfolk när jag ser att de ger sig ut på hal is är väl inte själviskt? 😉 

Fast du har ju inte varnat några båtklubbar, du har ju valt att släpa din egen klubb genom en rättsprocess i stället för att följa klubbens regler. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Fast du har ju inte varnat några båtklubbar, du har ju valt att släpa din egen klubb genom en rättsprocess i stället för att följa klubbens regler. 

Jag varnande klubbstyrelsen om att det kunde komma en stämningsansökan. Trots det fick jag ett arrogant svar på mitt förslag om tillåten sjösättning av min båt samt ny TBT-mätning efter upptagningen på hösten.

 

(ur min skrivelse till båtklubbens styrelse 12 maj 2021)
"Som jag tidigare nämnt kommer jag inte någonsin intyga att det inte finns TBT på min båt. För sådant intyg får lämnas av mätförrättare eller av det företag som utför en sanering.
Att med hänsyn till ovanstående framhärda i kravet på intyg om TBT-fritt skrov framstår som mindre lämpligt. Risken att en klubbmedlem lämnar in en stämningsansökan (tvistemål) bör beaktas.
"

 

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag varnande klubbstyrelsen om att det kunde komma en stämningsansökan. Trots det fick jag ett arrogant svar på mitt förslag om tillåten sjösättning av min båt samt ny TBT-mätning efter upptagningen på hösten.

Jag och min båt… avsteg från de gemensamma reglerna, bara själviskt som sagt. 

Du fick ju dispens och fick sjösätta 2020, vad har du gjort sedan dess? Har du gjort den där nya TBT-mätningen du nämner här, och i så fall - hur gick den?

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy