Jump to content
Thursday 19 May 2022
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

4 minuter sedan skrev Peter_K:

Att lämna ett hormonstörande gift på sin båt för kommande generationer att hantera konsekvenserna av - det är egoism. 

 

Finns inget behov av att ta bort TBT från skrovet. För man dumpar knappast skrovrester i sjön då båten skrotas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Finns inget behov av att ta bort TBT från skrovet. För man dumpar knappast skrovrester i sjön då båten skrotas.

Nja, du avser väl att sjösätta båten med aktivt TBT på skrovet. Det är lika illa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-04 vid 06:56 skrev Mellgard:

 
"Att det på min båt inte fanns kvar någon aktiv TBT-beläggning efter 1995 framgick av att jag fick påväxt av havstulpaner på båten under åren kring millennieskiftet då bottenfärger innehållande koppar inte var tillåtna i Sverige för båtar med huvudsaklig förtöjningsplats vid östersjöns ostkust. Bottenfärger med enbart zinkoxid som aktiv substans hade otillräcklig effekt." (nyckelord aktiv; ur min inlaga till regeringen från 28 mars)

 

Peter_K har tydligen glömt att han kommenterade att det var fint resonerat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

 

Peter_K har tydligen glömt att han kommenterade att det var fint resonerat.

Peter_K använde nog sk ironi. 
Peter_K har också många, många gånger beskrivit hur illa han tycker om Mellgards förfarande, och att Mellgard saknar faktiska bevis för att bottenfärg skulle vara tillräckligt tätt för att hindra läckage från TBT, speciellt som hr Mellgard själv beskriver hur fiffigt det är med självpolerande färger, då den inte bygger lager och därmed borde vara noll i tjocklek vid upptagning och det därmed borde förekomma läckage av det då exponerade lagret TBT-haltig färg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ett märkligt uttalande av dig. Vad baserar du det uttalandet på. Inget av det du säger går att utläsa av det du citerar. Förvräng inte!

 

Du anklagar alla dina motparter för lögner, felaktiga uttalanden etc och så går du och gör exakt samma sak själv! 


Fyyyy Mellgard!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill du ha något att märka ord på i artikeln med SBU så borde du istället fråga vilken rapportering som mätförrättarna gör till tillsynsmyndigheten. Och om mätmetoden med xrf verkligen är godkänd av berörda myndigheter. Be att få se godkännandet från berörda myndigheter, vilka de nu är. Min gissning är att det i artikeln borde stått "accepterad" istället för "godkänd" eftersom "godkänd" på myndighetsspråk oftast är något som kräver ett skrivet papper om, typ ett beslut.

 

Ett tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mellgard:

 

 

Låtsas-myndigheten Svenska Båtunionen certifierar tydligen "godkända mätförrättare". 

En stilla undran - är det inte fullt normalt att intresseorganisationer, branschorganisationer och liknande utser tillsyns-  eller besiktningsfunktioner etc inom det egna verksamhetsområdet? Det gäller väl kennelklubbar, advokatsamfund, fordonsbyggare, försäkringsbolag och allt möjligt.

 

Vad är problemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-29 vid 08:41 skrev Peter_K:

Frågan är egentligen mycket enkel.

Det finns alltså en förordning som säger att ett fartyg inte får användas inom EU om det har TBT på skrovet. Kommunen din klubb ligger i har regler som säger att båtar inte får sjösättas om de har TBT på skrovet.

Står Peter_K fast vid detta? Han behöver inte svara.

 

Det där är inte vad EU-förordningen föreskriver, och kommunen har ingen regel som gör sjösättning otillåten.

 

Det är båtunionens "regel" att båtar med TBT inte får sjösättas.

 

SBU är en organisation som agerat svekfullt mot ägare till äldre båtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Mellgard:

Står Peter_K fast vid detta? Han behöver inte svara.

 

Det där är inte vad EU-förordningen föreskriver

Han kan svara ändå 🙂 
Det är EXAKT vad EU-förordningen skriver. Inte ordagrant om sjösättning, men eftersom förordningen berör fartyg i farvatten och hamnar inom EU är det i praktiken ett förbud mot sjösättning. För när du har din båt på land är den ju inget fartyg, och sjösätter du i din båtklubb är den ett fartyg inom EU:s farvatten och hamnar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-12-18 vid 11:26 skrev Mellgard:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/LSU/?uri=CELEX%3A32003R0782 

 

Några utdrag, och med min fetstilning. 


"Från och med den 1 januari 2008 måste fartyg som kommer in i en hamn i ett EU-land antingen vara utan beläggning med tennorganiska föreningar som fungerar som biocider, eller ha ett andra lager som förhindrar att tennorganiska föreningar kommer ut från det icke-överensstämmande undre lagret av antifoulingfärg.

 

"Ingen besiktning eller certifiering emotses för fartyg med en längd på mindre än 24 meter, dvs. huvudsakligen fritids- och fiskebåtar".

Det räcker nu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Mellgard:

Det räcker nu. 

Ja tack 😊

Efter som du defacto saknar lager som bevisligen fungerar som spärr har jag svårt att se relevansen i ditt fall. Det finns inget laboratorium eller färgtillverkare som stödjer din egenpåhittade tes att självpolerande färg skulle kunna vara den spärren. 
 

Ingen har heller tvingat dig att besiktiga båten, eller certifiera den. Att du anlitade ett företag att göra en XRF-mätning på din båt är självvalt. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Mellgard:

"Mätningarna utförs av klubben utsedda och av Svenska Båtunionen godkända mätförrättare som skriver ut protokoll och rapporterar till tillsynsmyndigheten."
https://batunionen.se/miljo/batmiljo-for-batklubbar/xrf-matning-i-batklubbens-regi/ 

 

Låtsas-myndigheten Svenska Båtunionen certifierar tydligen "godkända mätförrättare". 

Boanjohan säger "fy" till mig för detta.

 

Några synonymer till "certifiera" är "förse med certifikat, kvalitetsmärka, intyga kvaliteten, godkänna, verifiera, auktorisera". https://www.synonymer.se/sv-syn/certifiera . Skulle de godkända mätförrättarna inte få något intyg från SBU om det?   

 

Angående sådant som jag hävdar vara lögn kan jag om så begärs eller behövs lägga fram bevis i form av bilder på avfotograferade dokument.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag undrar om du medvetet eller omedvetet väljer att blanda ihop allt till denna röra. För det är två olika saker som beskrivs.
 

I EU-förordningen talas det om att det inte krav ställs av EU på besiktningar eller certifiering. Däremot talas det om att skrovet skall vara fritt från TBT eller försett med ett lager av spärrfärg. 
 

Du drar då upp att SBU vill utbilda personer på båtklubbar som kan mäta båtskrov vid behov, och dessa personer skall få utbildning och ceritifikat för mätning. Dvs, man ställer inga krav på besiktningar eller på certifikat av fartyg i länken du la in, däremot ser man ett behov av mätning i de fall personer har äldre färg och är osäkra på dess innehåll, och behöver mäta för att få reda på detta. 
 

Jag tror du egentligen fattar detta, Mellgard. När du blandar ihop dessa saker på det här medvetna sättet, framstår du som väldigt oseriös. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Boanjohan säger "fy" till mig för detta.

 

Några synonymer till "certifiera" är "förse med certifikat, kvalitetsmärka, intyga kvaliteten, godkänna, verifiera, auktorisera". https://www.synonymer.se/sv-syn/certifiera . Skulle de godkända mätförrättarna inte få något intyg från SBU om det?   

 

Angående sådant som jag hävdar vara lögn kan jag om så begärs eller behövs lägga fram bevis i form av bilder på avfotograferade dokument.

Fyyyy från Boanjohan är inte helt fel.

Du förvränger och tar saker ur sitt samanhang samt väljer bort och lägger till lite som det passar dig.

17 timmar sedan skrev Boanjohan:

Du anklagar alla dina motparter för lögner, felaktiga uttalanden etc och så går du och gör exakt samma sak själv! 


Fyyyy Mellgard!

 

19 timmar sedan skrev Mellgard:

"Mätningarna utförs av klubben utsedda och av Svenska Båtunionen godkända mätförrättare som skriver ut protokoll och rapporterar till tillsynsmyndigheten."
https://batunionen.se/miljo/batmiljo-for-batklubbar/xrf-matning-i-batklubbens-regi/ 

 

Låtsas-myndigheten Svenska Båtunionen certifierar tydligen "godkända mätförrättare". 

Det står inget på sidorna om XRF om att SBU certifierar några mätförrättare, det är ditt ordval.

 

Du utelämnade en mening nyligen, troligen medvetet eftersom du hela tiden haft tillgång till din båt och fritt kunnat använda den (förutom att xxx båtklubb inte tillåter sjösättning av båtar med hormonstörande bottenfärg) eller flytta den.

2021-11-17 vid 06:38 skrev Mackey:
2021-11-17 vid 05:08 skrev Mellgard:

På sajten Lawline kommenteras detta avsnitt i brottsbalken med "Den andra typen av gärning är att utan tillgrepp rubba någons besittning till något. Med besittningsrubbning menas att man gör något som försvårar för besittaren att disponera egendomen som tidigare.”

Texten på Lawline fortsätter

I lagtexten ges som exempel att anbringa ett lås, alltså t.ex. att låsa fast en cykel.

 

Du agerar ungefär lika uselt som du beskyller alla dina motparter för att göra.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hörrni! Ni är medvetna om att sakfrågan inte kommer en mm framåt i er diskussioner?

Ena parten gör ett inlägg som den andra tycker är tokigt och ”måste” svara på som den andra parten tycker är tokigt och måste svara på osv osv.

 

Lägg ner hela diskussionen för nu har det blivit lite löjligt tycker jag. Ingen av er kommer vinna debatten! (Men jag är imponerad av hur ni orkar! 👍🏻)

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

 

 

Lägg ner hela diskussionen för nu har det blivit lite löjligt tycker jag. 

Äsch, så länge folk har lust att skriva i tråden gör det väl inget att man fortsätter? Jag är nyfiken på om Mellgard har sanerat sin båt ännu, eller är i färd med att göra så. Vem vet - helt plötsligt kanske vi får reda på hur det ligger till.

 

Tycker man det är löjligt är det ju bara att låta bli att följa tråden. Scrolla vidare, här finns inget att se...🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev ArneRadar:

Äsch, så länge folk har lust att skriva i tråden gör det väl inget att man fortsätter? Jag är nyfiken på om Mellgard har sanerat sin båt ännu, eller är i färd med att göra så. Vem vet - helt plötsligt kanske vi får reda på hur det ligger till.

 

Tycker man det är löjligt är det ju bara att låta bli att följa tråden. Scrolla vidare, här finns inget att se...🙂

Håller i stort med dig men det verkar som om några har en otrolig uthållighet i att försöka bevisa att just de har rätt och kanske inte inser att detta aldrig kommer hända. Men visst, tjôta på bara ni som orkar. 👍🏻

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev ArneRadar:

 Jag är nyfiken på om Mellgard har sanerat sin båt ännu, eller är i färd med att göra så. Vem vet - helt plötsligt kanske vi får reda på hur det ligger till.

Kan inte se någon enda omständighet som skulle kunna få mig att ta bort någon bottenfärg på min båt. Annat än möjligen under en kort stund som uppvisning för media. Eller på båtklubbens bekostnad ... skadestånd efter sjösättningsförbud och domslut i tingsrätten.

 

Instämmer i övrigt med ChristerN.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Hörrni! Ni är medvetna om att sakfrågan inte kommer en mm framåt i er diskussioner?

Ena parten gör ett inlägg som den andra tycker är tokigt och ”måste” svara på som den andra parten tycker är tokigt och måste svara på osv osv.

 

Lägg ner hela diskussionen för nu har det blivit lite löjligt tycker jag. Ingen av er kommer vinna debatten! (Men jag är imponerad av hur ni orkar! 👍🏻)

Jo tack, det insåg jag för lääänge sedan. Vet egentligen inte varför folk/vi ändå skriver. Lite kul är det i alla fall tycker jag🙂

Men främst fascinerande!

 

Påminner om en diskussion i ett annat forum som gällde det gamla stolta fartyget Birger Jarl, där ägaren avgick från kaj utan lots trots nyttjandeförbud och lotsplikt........varför undrar man ju då, jo för att han var den enda som menade att fritidsfartyg inte omfattas av bl.a fartygssäkerhetslagen till trots att det av lagen är mycket tydligt att den gäller även fritidsfartyg. Han blev dömd i domstol och med misslyckad överklagan. Han vägrar erkänna att han gjort fel och hävdar lagen fortsatt inte gäller honom.

Ser en stor likhet med det här fallet tyvärr!

Edited by Boanjohan
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv skriver jag i den här tråden för jag blir så jävla provocerad av att en boomer så totalt bara tänker på sig själv och så fullständigt skiter i sin närmiljö och havet, och planerar att lämna sitt smuts och skit till kommande generationer att hantera. Och inte bara det - faktiskt slåss för att få behålla skiten på sin båt och för att få fortsätta sprida sitt gift. 

Jag inser samtidigt att den här personen har haft snart 80 år på sig att odla sin egoism, och att jag inte kommer nå fram - men jag har för svårt att låta sådan idioti stå oemotsagd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"TBT är den klart giftigaste biociden, och ett av de giftigaste ämnen som människan producerat över huvud taget." 
I en fotnot står att biocider är "Ämnen med förmåga att skada och döda levande organismer."
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/ts201737-broschyr_giftfri-batbotten-a5_webb_2019-04-09.pdf 

 

Aktivisterna på Transportstyrelsen vässar nu sin marknadsföringshjälp åt Happy Boat och SBU.  

 

Påståendet överst är avsett för svenska marknaden. Man kommer inte att kunna hitta stöd för påståendet i utländska källor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här i Senegal verkar TBT vara helt utfasat vad jag förstått, men jag kan ha lika fel som TS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Hälften av alla båtförbunden i SBU har redan en miljösamordnare och av diskussionen att döma bör det inte vara några problem att inventera och åtgärda båtar med rester av TBT-färger under de kommande åren."
https://www.batliv.se/2021/11/23/visioner-och-mal-for-svenska-batunionen-i-fokus-pa-unionsradet/ 

 

Tja, man kan tycka det.  😉

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Mellgard:

Tja, man kan tycka det.  😉

Tja, man kan tycka att hormonstörande färg är bra!

 

Oavsett vad man tycker är TBT-färgen inte tillåten och det är ett par dagars jobb att ta bort den.

 

TS skapar mycket skrik för lite ull skulle man väl kunna säga.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-18 vid 12:32 skrev Mellgard:

Kan inte se någon enda omständighet som skulle kunna få mig att ta bort någon bottenfärg på min båt. Annat än möjligen under en kort stund som uppvisning för media. Eller på båtklubbens bekostnad ... skadestånd efter sjösättningsförbud och domslut i tingsrätten.

 

Instämmer i övrigt med ChristerN.

Vilka media har nappat på din roliga ide att se ett forumtroll skrapa  TBT bottenfärg ? 

 

Den fjärde oktober lovade du att bjuda in media till show där du skrapar din botten med titeln " Gamling (78)  tvingas ta bort all bottenfärg på sin båt för att slippa betala 100 000 kr till myndigheten Transportstyrelsen. "

 

Det är nära till december nu som du skrev vilka har du bokat upp för eventet?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Lasker:

Det är nära till december nu som du skrev vilka har du bokat upp för eventet?

Departementet har gett mig förlängd frist att inkomma med svaromål, och domslutet i tingsrätten kommer nog först i februari. 

 

Annonsbladet Båtliv tror jag inte kommer bli kontaktat. Men kanske Praktisk Båtägare. 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Mellgard:

Departementet har gett mig förlängd frist att inkomma med svaromål, och domslutet i tingsrätten kommer nog först i februari. 

 

Annonsbladet Båtliv tror jag inte kommer bli kontaktat. Men kanske Praktisk Båtägare. 😎

Då är det väl hög tid att kontakta pressen nu, det är ju tid att skriva artikeln, pressläggningstid, tryckning mm. 
Och tidningen heter PraktiskT BåtÄGANDE, inget annat. 
Lycka till 😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så hette den ... är nybliven prenumerant. Har i stället många årgångar av Practical Boat Owner.

 

Egendomligt att jag aldrig sett något om XRF-mätning eller borttagning av TBT-rester i den brittiska tidskriften.  😉

 

 

Praktiskt Båtägande.JPG

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Mellgard:

Så hette den ... är nybliven prenumerant. Har i stället många årgångar av Practical Boat Owner.

 

Egendomligt att jag aldrig sett något om XRF-mätning eller borttagning av TBT-rester i den brittiska tidskriften.  😉

 

 

Praktiskt Båtägande.JPG

Det är helt klart så att man i östersjöregionen ligger i framkant i frågan och andra miljöfrågor (t ex förbud mot toatömning), kanske får du läsa sådana här artiklar i PBO i framtiden? 
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/batar-fortsatter-sprida-gifter-trots-forbud

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy