Jump to content
Thursday 09 December 2021
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

Posted (edited)
2021-10-07 vid 18:31 skrev Mellgard:

Kanske det, men endast inom ramen för klubbens stadgar och stadgeenligt fastställda bestämmelser och föreskrifter.

 

Klubben har ingen rätt att förrätta verkställighet av beslut i ett till mig personligen ställt föreläggande från Transportstyrelsen, i synnerhet inte ett föreläggande som kommer att överklagas och således ännu inte vunnit laga kraft.

 

Det nu aktuella vitesföreläggandet är en fortsättning av det tidigare föreläggandet. Det har getts samma referensnummer TSS 2020-4039 som det förra. 

Kanske vi vänder på det här resonemanget. Det finns knappast något i båtklubbens stadgar som säger att klubben har en skyldighet att sjösätta och ta upp medlemmarnas båtar. 

Tror inte klubben protesterar om du lastar din båt på trailer och sjösätter den någon annanstans och därefter håller den borta från klubbens område.

 

Om det nu var så att segling och båtliv var en viktigare hobby för dig än rättsprocesser.

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Faderullan:

Tror inte klubben protesterar om du lastar din båt på trailer och sjösätter den någon annanstans och därefter håller den borta från klubbens område.

Klubben erbjuder hjälp att med sin lyftkran få båten placerad på av mig inhyrd lastbil  för borttransport från klubben.

 

Huruvida det erbjudandet var tillräckligt kommer Södertörns Tingsrätt att avgöra. Men tidigast efter muntlig förberedelse 17 januari kl. 13:00 i Mål nr T 15639-21 Avdelning 4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hela den här tråden väcker så många tankar i mitt huvud.
Som t ex varför man inte bara följer med i tiden och fixar sin botten och tar bort ett hormonstörande ämne för att få segla?

Eller om man vill ha kvar båten i en klubb som man dragit genom rätten - oavsett vem som vinner?

 

Samtidigt som man missar… det här. 
Den här säsongen har varit fantastisk med undantag för en höst där lågtrycken lyckats pricka helgerna, men jag har blivit påmind om varför jag har en båt. 

Lägger upp lite inspiration från sommarens fantastiska semestersegling med kidsen. Kanske påminner den Mellgard om varför båten en gång i tiden skaffades; gissar att det inte var för att ha den på land och istället lägga tid på att skriva inlägg, brev, bråka med båtklubb och myndigheter mm mm. 

986BA572-6C63-4454-A354-8CB976D0EC6C.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En läsare av tråden sände ett PM till mig. Utdrag nedan  

 

"Jag delar din uppfattning om att det är hysteri angående borttagning/övermålning/spärrfärg för TBT-färger.

 

Vår båtklubb har hittills klarat sig från närgångna miljöinspektörer men jag  befarar att de snart kommer och hälsar på även hos oss.

 

Själv har jag ingen TBT för min båt är av yngre datum så det är inget personligt problem. Men jag vill gärna slippa att delta i polisarbetet och administrationen med mätningar och jakt på mina klubbkamrater när/om vi får en miljöinspektion."

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Mellgard:

En läsare av tråden sände ett PM till mig.

Får jag gissa - den läsaren är också 70+ år..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Får jag gissa - den läsaren är också 70+ år..?

Vet inte för läsaren uppgav endast det namn som registrerats i Maringuiden. Vilket jag givetvis respekterar.

 

För övrigt anser jag att ingen som är yngre än 50 år skulle vara valbar till Riksdagen. Yrkespolitiker som inte utfört samhällsnyttigt arbete respekterar jag inte.

 

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Mellgard:

För övrigt anser jag att ingen som är yngre än 50 år skulle vara valbar till Riksdagen.

Låt mig gissa igen - detta är en "insikt" du själv fått i takt med stigande ålder..? Det är nämligen symptomatiskt för boomer-generationen; en generation som ville kasta bort allt gammalt när de själva var unga, och nu undrar varför ingen lyssnar på dem när de är gamla.
🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Peter_K:

... , och nu undrar varför ingen lyssnar på dem när de är gamla.

Det inte obetydliga antalet läsningar (276 000)  i tråden antyder att man om inte lyssnar så åtminstone läser man.  🙂    

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Mellgard:

Det inte obetydliga antalet läsningar (276 000)  i tråden antyder att man om inte lyssnar så åtminstone läser man.  🙂    

Jag läser lite då och då, skakar på huvudet lika mycket varje gång. Det går bara i cirklar. Antalet läsningar skulle jag inte tolka som att folks intresse för TBT-frågan är fantastiskt, utan att den här tråden är som en trafikolycka. Det är mest tragik, men folk dras till den ändå.

 

Mellgard, du är i Trump-klass att lyckas hålla liv i din fråga genom nya inlägg här hela tiden.

 

Det ska sägas att jag hade minimal koll på TBT-frågan eller vad allt rabalder var om, innan jag började läsa den här tråden. Nu är jag desto mer övertygad om att de som bråkar om sin bottenfärg likt Mellgard bara är rättshaverister som vill göra som de alltid har gjort, typ sänka grovsoporna ute i djupare vikar och pissa i sjön. Det gjorde man ju förr i tiden och ingen dog av det.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 Nu är jag desto mer övertygad om att de som bråkar om sin bottenfärg likt Mellgard bara är rättshaverister ....

Eftersom jag har lite i bakfickan är jag helt säker på att till slut vinna mot både båtklubbstyrelsen och Transportstyrelsen.

 

Är man rättshaverist om man vinner sina rättsärenden? Ärenden som utgör en fortsättning på en ursprungligen ideell verksamhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Mellgard:

Eftersom jag har lite i bakfickan är jag helt säker på att till slut vinna mot både båtklubbstyrelsen och Transportstyrelsen.

 

Är man rättshaverist om man vinner sina rättsärenden? Ärenden som utgör en fortsättning på en ursprungligen ideell verksamhet.

Jag har suttit med i ett antal styrelser och är med i några stycken fortfarande och det är när någon som du Mellgard dyker upp, finns alltid några stycken i en förening, som man funderar på varför man håller på med ideellt arbete. Men så tänker jag på alla de andra och då känns det bättre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Mellgard:

Eftersom jag har lite i bakfickan är jag helt säker på att till slut vinna mot både båtklubbstyrelsen och Transportstyrelsen.

Ja, jag skulle inte bli förvånad om du gör det, i ditt enskilda fall.

 

37 minuter sedan skrev Mellgard:

Är man rättshaverist om man vinner sina rättsärenden? Ärenden som utgör en fortsättning på en ursprungligen ideell verksamhet.

Ja. 
 

”En rättshaverist är en person hemfallen åt rättshaveri (från tyska Rechthaberei), vilket enligt Svenska Akademiens ordlista är en "person som påstridigt hävdar sin rätt". Ordet är pejorativt, det vill säga nedsättande. I sin ursprungliga, vidare, bemärkelse betecknar ordet en person som har ett begär att alltid ha rätt (jämför besserwisser). I dag används ordet emellertid ofta om personer som envetet hävdar sin rätt, i juridisk bemärkelse.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättshaverist
 

Vad det ideella har att göra med detta förstår jag inte riktigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev excel319:

Jag har suttit med i ett antal styrelser och är med i några stycken fortfarande och det är när någon som du Mellgard dyker upp, finns alltid några stycken i en förening, som man funderar på varför man håller på med ideellt arbete. Men så tänker jag på alla de andra och då känns det bättre. 

Samma här. Tack för att du orkar, excel.

 

Jag hade inte känt lika starkt kring det här om Mellgard bara stridit mot staten, som alltsom oftast är en starkare part. Men nu är det båtklubbens styrelse som är fienden, och de ägnar sin fritid åt att försöka göra klubben så bra som möjligt för en majoritet av medlemmarna (antar jag). Stackars människor, med allt det merarbete och rättsprocesser som Mellgard orsakar dem för att de gjort sitt bästa i att tolka en luddig förordning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Jag hade inte känt lika starkt kring det här om Mellgard bara stridit mot staten, som alltsom oftast är en starkare part. Men nu är det båtklubbens styrelse som är fienden, och de ägnar sin fritid åt att försöka göra klubben så bra som möjligt för en majoritet av medlemmarna (antar jag). 

Ditt antagande är uppenbart felaktigt, åtminstone uppenbart för mig.

 

Angående tidigare nämnt rättshaveri motsvarar jag nog inte bilden av en rättshaverist. På sjön lämnar jag alltid företräde åt andra. Båtar på mötande eller skärande kurs ser jag som risk. Så i god tid ändrar jag kurs markant, även då vindriktning ger mig företräde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Enig med Brunnsviken och Excel319. Man ska respektera det jobb som styrelse och övriga lägger ner på att hjälpa övriga medlemmar. Med respekt menar jag att man rättar sig även efter beslut men inte gillar. Och gillar men inte det jobb styrelsen gör och känner att man inte kan respektera även "dåliga" beslut så kan man själv försöka komma in i styrelsen, engagera sig och göra ändring. 
Och går inte det och man inte kan acceptera att rätta sig efter "dåliga" beslut så går man ur klubben. 

Att processa och trilskas på den nivå som du Mellgard gör förstör bara för alla medlemmar, även de som håller med dig, för plötsligt finns ingen som vill engagera sig i klubben och den läggs ner.....vad gör du och dina gelikar då?
 

Edited by Boanjohan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Boanjohan:

Och gillar men inte det jobb styrelsen gör och känner att man inte kan respektera även "dåliga" beslut så kan man själv försöka komma in i styrelsen, engagera sig och göra ändring. 

 

Erbjöd mina tjänster åt valnämnden för två år sedan. Men ställde som villkor att en viss person lämnade styrelsen. 

 

 

7 minuter sedan skrev Boanjohan:

Att processa och trilskas på den nivå som du Mellgard gör förstör bara för alla medlemmar, även de som håller med dig ...

 

Jag förstör inte för de medlemmar som tvingats utföra arbets- och kostnadskrävande färgborttagningar. För jag öppnar en möjlighet för dem att kräva båtklubben på kostnaderna. Vilket innebär att kostnaderna kommer att fördelas bland alla medlemmar, vilket är rimligt. För vi som har kvar TBT-rester på våra båtar har inte gjort något fel.  

 

 

12 minuter sedan skrev Boanjohan:

... för plötsligt finns ingen som vill engagera sig i klubben och den läggs ner.....vad gör du och dina gelikar då?

 

Hamnen blir då förmodligen omvandlad till en kommersiell marina. Men jag kan engagera mig i klubben. Styrelsen ska arbeta för medlemmarna och inte för Transportstyrelsen eller kommunens miljöenhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

Ditt antagande är uppenbart felaktigt, åtminstone uppenbart för mig.

Vilket antagande är det felaktiga? Att staten oftare är en starkare part? Att båtklubben är fienden?

 

1 timme sedan skrev Mellgard:

 

Angående tidigare nämnt rättshaveri motsvarar jag nog inte bilden av en rättshaverist. På sjön lämnar jag alltid företräde åt andra. Båtar på mötande eller skärande kurs ser jag som risk. Så i god tid ändrar jag kurs markant, även då vindriktning ger mig företräde.

Det ligger snarare i betraktarens öga. Jag känner dig inte som person, men av det som gått att utläsa i den här tråden tycker jag att epitetet passar ganska väl.

 

Att du är rättshaverist i den här frågan betyder inte nödvändigtvis att du är  egoistisk i största allmänhet. Det är alldeles utmärkt att du visar omdöme och gott sjömanskap, men ditt agerande i TBT-frågan inte minst visavi din klubb gör mig lite bekymrad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Mellgard:

Erbjöd mina tjänster åt valnämnden för två år sedan. Men ställde som villkor att en viss person lämnade styrelsen. 

Det var väl ett sällsynt bra sätt att se till att du inte blir invald? Det låter smått bisarrt att kräva en persons avgång som villkor för att "erbjuda sina tjänster", såvida du inte blev ombedd att kliva in. Inte ens då är kravet speciellt lättsmält. Nu vet jag inte vad styrelsen och resten av klubben tyckte om personen du ville bli av med, men varför skulle styrelsen göra sig av med en person bara för att få nöjet att ha dig med i styrelsen?

 

Citat

Jag förstör inte för de medlemmar som tvingats utföra arbets- och kostnadskrävande färgborttagningar. För jag öppnar en möjlighet för dem att kräva båtklubben på kostnaderna. Vilket innebär att kostnaderna kommer att fördelas bland alla medlemmar, vilket är rimligt. För vi som har kvar TBT-rester på våra båtar har inte gjort något fel.  

Jo, indirekt gör du det av flera skäl:

 

- Styrelsen jobbar ideellt och har inte oändligt med tid att lägga på arbete med klubben. Den tid som de måste lägga på att diskutera och processa med dig tar tid från andra saker som måste eller skulle kunna göras i klubben istället. 

 

- Nu när du tvingat klubben till juridiska processer så måste de antagligen bekosta juridiska ombud, kanske både för utredningar och representation. Detta är pengar som kommer från klubbens medlemmar och skulle kunna användas till annat.

 

- Möjligheten "att kräva båtklubben på kostnaderna" får det att låta som att klubben är någon sorts rövare som roffar åt sig medlemmarnas pengar. Klubben är ideell för tusan. Om du och några andra får möjlighet att kräva att klubben på pengar så är det medlemmarnas gemensamma pengar som används, dvs kollektivet ska bekosta ett särintresse. 

 

Citat

Hamnen blir då förmodligen omvandlad till en kommersiell marina. Men jag kan engagera mig i klubben. Styrelsen ska arbeta för medlemmarna och inte för Transportstyrelsen eller kommunens miljöenhet.

Det är helt korrekt och jag har svårt att tro att styrelsen sitter och tänker att "nu jävlar ska vi klämma åt våra medlemmar med pålagor från Transportstyrelsen och kommunen". Det har jag - nästan - svårt att tro att du tänker heller. Vi har varit på det här tidigare i tråden, styrelsen ska och försöker säkerligen arbeta för medlemmarnas kollektiva bästa. De kan omöjligt och ska heller inte ta hänsyn till särintressen utom i undantagsfall. Du har drivit ett undantagsfall närmast in absurdum, tycker jag.

 

Någon gång under den här trådens livstid såg det ut som att du gjorde det för att driva ett prejudikat, men sen erkände du till slut att det bara handlade om ditt fall och din båt. Då tappade jag hoppet om det här.

 

Hade jag suttit i din båtklubbs styrelse så hade jag låtit dig sjösätta båtfan och sen uteslutit dig. Jag är förundrad över att de fortfarande låter dig vara medlem, men de kanske tycker att det är kul att jobba extra med de här frågorna, eller så tycker de att du är en så fin tillgång till klubben att de gärna vill ha kvar dig. Vad vet jag. 

Edited by Brunnsviken

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

 

Erbjöd mina tjänster åt valnämnden för två år sedan. Men ställde som villkor att en viss person lämnade styrelsen. 

 

 

Jag antar att du menar valberedningen. Det måste vara ett osedvanligt enfaldigt och bakvänt beteende att kräva en styrelseledamots avgång för att överväga att kandidera till valberedningen. Man får väl istället kandidera till valberedningen för att i den egenskapen jobba med att vaska fram "rätt" kandidater.

 

Fast en rättshaverist tänker nog utifrån egna stadgar och principer...

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Någon gång under den här trådens livstid såg det ut som att du gjorde det för att driva ett prejudikat, men sen erkände du till slut att det bara handlade om ditt fall och din båt. Då tappade jag hoppet om det här.

Driver bägge ärendena för att få prejudikat. 

 

Förresten. Allt klubbstyrelsen hade behövt göra var att låta mig som vanligt sjösätta min båt i våras. På villkor (mitt förslag) att jag efter upptagningen på hösten gjorde en ny XRF-mätning, på min bekostnad

I stället har de nu skaffat sig stora problem. Kompetent styrelse?

 

Deras juridiska problem kan de kanske lösa genom att ta hjälp av SBU Juridiska kommitté. Förutsatt en juridiskt hållbar position.
https://batunionen.se/om-svenska-batunionen/styrelse/kommitteer/juridiska-kommitten/  
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev ArneRadar:

 Det måste vara ett osedvanligt enfaldigt och bakvänt beteende att kräva en styrelseledamots avgång för att överväga att kandidera till valberedningen.

Håller helt  med. Men jag råkade kandidera till styrelsen och inte till valberedningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Mellgard:

Håller helt  med. Men jag råkade kandidera till styrelsen och inte till valberedningen. 

Att "råka" kandidera till en styrelsepost med förbehållet att någon annan avgår är knappast mindre enfaldigt. Gissar att valberedningen nappade på din storslagna kandidatur...NOT. 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev ArneRadar:

Gissar att valberedningen nappade på din storslagna kandidatur...NOT. 😉

Fick ett mycket vänligt svar från en ledamot i valberedningen. Det är tungt att lyfta bort någon från en styrelse. I egenskap av en gång sammankallande i en valberedning har jag erfarenhet av det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Jag förstör inte för de medlemmar som tvingats utföra arbets- och kostnadskrävande färgborttagningar. För jag öppnar en möjlighet för dem att kräva båtklubben på kostnaderna.

…och vilka tror du det är som får betala för klubbens jurister mm samt en eventuell ersättning med sina medlemsavgifter..?
Förstår du ens hur en förening fungerar..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
22 minuter sedan skrev Peter_K:

…och vilka tror du det är som får betala för klubbens jurister mm samt en eventuell ersättning med sina medlemsavgifter..?
Förstår du ens hur en förening fungerar..?

Skulle tro att jag vet hur en förening fungerar. Men att det räckte att under lång tid utföra oavlönat rutinarbete i en klubb för att bli utsedd till hedersledamot blev en trevlig överraskning för mig. 

 

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Mellgard:

Skulle tro att jag vet hur en förening fungerar. Men att det räckte att under lång tid utföra oavlönat rutinarbete i en klubb för att bli utsedd till hedersledamot blev en överraskning för mig. 

Var det i nuvarande båtklubb du utnämndes?

 

Skämt åsido så är det som jag med fler vittnat om i tråden arbetskrävande att driva en ideell förening, mycket beroende på hur engagerade medlemmar man har. Att någon konsekvent ställer upp bör uppmärksammas och belönas med ett fint pris. Att du bidragit med konstruktivt arbete till en förening ger mig ändå lite hopp om mänskligheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Mellgard:

Skulle tro att jag vet hur en förening fungerar. Men att det räckte att under lång tid utföra oavlönat rutinarbete i en klubb för att bli utsedd till hedersledamot blev en trevlig överraskning för mig. 

 

Om du vet hur en förening fungerar; var tror du pengarna till den där ersättningen kommer ifrån, eller kostnader för en medlem som drar en klubb genom en rättsprocess för något som borde vara självklart att fixa istället för att bråka..?

Jo, sina båtgrannars fickor.
Tror du det skapar god stämning?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Att någon konsekvent ställer upp bör uppmärksammas och belönas med ett fint pris. Att du bidragit med konstruktivt arbete till en förening ger mig ändå lite hopp om mänskligheten.

Kanske jag kom med för att man tyckte att inte endast min fru var förtjänt?

 

För de som inte vet kan jag säga att sällskapet i listan är ett fint sådant. Claes Grundsten och Per Klingbjer hann inte bli införda i denna lista ur senaste årsboken.   

Jan Lundhag är förresten lite mer än skomakare. 

https://www.lundhags.com/se/om-lundhags/lundhags-historia/ 

 

Hedersledamöter.JPG

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Mellgard:

Kanske jag kom med för att man tyckte att inte endast min fru var förtjänt?

 

För de som inte vet kan jag säga att sällskapet i listan är ett fint sådant. Claes Grundsten och Per Klingbjer hann inte bli införda i denna lista ur senaste årsboken.

Du kanske skall kolla om du kan ha båten i den klubben istället? Fråga dem vad de skulle tycka om du sjösatte båten i en fjällsjö, eller kanske målade vandringskängorna med organiska tennföreningar.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy