Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

2023-01-13 vid 09:15 skrev Mellgard:

Transportstyrelsen var hjälpsam och tog fram de bägge rapporterna.

 

Figurerna i Rapport 1 är intressanta för de visar att förutom för TBT så fungerar spärrfärg även för den mycket mindre kopparjonen.

 

Följande textavsnitt i Rapport 2 också intressant. 


"According to the result of the analysis, it can be concluded that there would be almost no environmental benefit in requiring removal or sealer coatings for ships bearing an AFS containing cybutryne which is reaching or has passed the end of its service life." 

Rapport 1.pdf 127 kB · 3 downloads Rapport 2.pdf 218 kB · 2 downloads

En sak att också beakta är responsen på en inlaga till IMO. Många länder skickar in inlagor som talar för sin sak,, de är alltså som propositioner, det är alltså alltid partiska inlagor även om det kan föreligga seriös forskning bakom. I slutändan är det alltså någon form av politik som avgör om en inlaga får stöd eller inte. En del nationers politik väger tungt på säkerhetsaspekter, andra nationers väger tungt på ekonomiska aspekter. Att BIMCO (intresseorganisation) har en inlaga som förespråkar att normala AFS system fungerar spärrande och presenterar någon form av studie på det är lika "objektivt" som dina alla bilagor etc som du skickat in i ditt överklagandeärende. Om inlagorna till IMO får gehör så föreligger det i alla fall så att många gillat det som presenterats, oavsett om det är vetenskaplig objektiv fakta eller inte.

 

Vad ville jag ha sagt med detta svamlande? Jo att bara för att det är en inlaga till IMO så är det inte uppenbart att det är fakta och trovärdigt. Man får helt enkelt läsa och bilda sig sin egen uppfattning vilket värde innehållet har. Utfallet i IMO indikerar hur många andra som gillat inlagan och om den får gehör ger det den på så sätt dess innehåll trovärdighet som blir svår att ifrågasätta.
 

Jag själv ser som sagt svagheter i rapporterna med avseende på TBT frågan och ser inte att de på något vis talar för din sak tyvärr.

 

Liknande inlagor i samband med utvecklingen IMOs arbete för TBT förbud hade varit intressanta, att se hur diskussionerna om spärrfärg gick då och om någon motsvarande inlaga fanns då.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett förändrar det såklart inte faktumet att TBT är förbjudet, men för ditt resonemang Mellgard, om spärrande effekt av vanlig bottenfärg, så hade det varit intressant. Det är inom IMO och medlemsnationers inlagor till arbetet med AFS konventionen som man kan hitta olika undersökningar etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

I rapport 1 står det dessutom:

”Tributyltin and cybutryne both have a molecular weight less than 600, and physio-chemical similarities indicating that both substances will be immobilised under the sealer coat in the same way. Cybutryne also has a significantly lower solubility in water relative to TBT, reducing the risk of diffusion from any underlying coating.

Understrykning av mig. 
 

Dvs, rapporten avser ett annat ämne, och TBT har större möjlighet att vandra från underliggande lager enligt rapporten. 

"High representatives" i IMO är antagligen lätta att missleda. Lösligheten av cybutryn i vatten är 7 mg/l. Men för tributyltenn "i storleksordning 4-30 mg/l". Om man nu kan kalla så låg löslighet för löslighet. 

 

TBT-färgerna innehöll huvudsakligen polymeren tributyltenn-metakrylat vilken självfallet har ännu lägre löslighet.  

 

Men det är ju riktigt att "applying a fresh anti-fouling coating over an underlying non-compliant product can prevent biocide leaching by "sealing in" the biocide within the underlying coating."  Källan är ju de svenska "uppfinnarna" Ytreberg, Eklund m.fl. 😉

Den rapporten har jag mer än en gång hänvisat till.

 

Ytreberg, E. et al (2016). XRF measurements of tin, copper and zinc in antifouling paints coated on leisure boats. Environmental Pollution, 213, 594-599.

https://www.researchgate.net/publication/299399932_XRF_measurements_of_tin_copper_and_zinc_in_antifouling_paints_coated_on_leisure_boats 

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Boanjohan:

Oavsett förändrar det såklart inte faktumet att TBT är förbjudet, men för ditt resonemang Mellgard, om spärrande effekt av vanlig bottenfärg, så hade det varit intressant. Det är inom IMO och medlemsnationers inlagor till arbetet med AFS konventionen som man kan hitta olika undersökningar etc.

Det är svårt att få tag i IMO-rapporter.  Man vill tydligen inte ha insyn.

Har sett att man klagat på att en del länder lägger ut hänvisningar till sina rapporter till IMO på sociala media.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mellgard:

"High representatives" i IMO är antagligen lätta att missleda. Lösligheten av cybutryn i vatten är 7 mg/l. Men för tributyltenn "i storleksordning 4-30 mg/l". Om man nu kan kalla så låg löslighet för löslighet. 

Märkligt att det som stödjer din tes i en rapport är rätt, men det som motsäger den är felaktigt i samma rapport. 
Varför är det så, tror du?

658C8C4A-1EF0-43D7-9BDA-731B55C1AE5A.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ställde häromdagen en fråga till Transportstyrelsen.

Har sett en uppgift om att Transportstyrelsen årligen kontrollerar ca. 3.000 större fartyg med avseende på dokumentation. Omfattar vad gäller TBT dessa kontroller något mera än granskning av AFS-certifikat och andra dokument? Exempelvis att man emellanåt tar prov från båtbottnar eller gör mätningar? 

 

Svar:  "Angående din fråga om kontroll av antifoulingsystem vid inspektioner, så har jag fått svar nu från tillsynssektion och vi gör endast en dokumentationskontroll, alltså inga mätningar eller prover."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få likvärdighet mellan skrapprov och XRF-mätning ska man även vid skrapprov mäta tenn och inte TBT eller andra tennorganiska föreningar. Samt dessutom ta provet från en, eller väl ännu hellre åtta olika, noggrant angivna kvadratcentimetrar. 

 

"Notera att om mätning istället utförs med skrapprov, vars resultat normalt redovisas med enheten mg/kg, behöver man notera hur stor yta av båten som skrapats skrovren för att kunna omräkna till samma enhet som riktvärdet förutsätter (µg/cm2)."  
(sid 4 i bilagan) 

Avtalsmall lägenhetsarrende för bryggor i Edsviken.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lilla Mellgard ingen är intresserad av att behålla gammal TBT-färg du gör dig bara löjlig.

Gör nåt vettigt med din tid istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är under min värdighet att utföra meningslöst tvångsarbete på order av anställda på transportstyrelsen.    

 

https://fra.europa.eu/sv/eu-charter/article/5-forbud-mot-slaveri-och-tvangsarbete 

 

"Morally corrupt people are triggered by innocence and integrity, and driven to despoil them, so they can insist to themselves that the entire world and everyone in it is as repulsive and tainted as they are."

(Aimee Terese på twitter)

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Det är under min värdighet att utföra meningslöst tvångsarbete på order av anställda på transportstyrelsen.

Du anar säkert att du utfört en hel del arbete under ditt liv tack vare Transportstyrelsen och dess föregångare.

Då menar jag inte det tvångssyndrom som TBT har givit dig utan allt annat som Transportstyrelsen tvingar dig till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Du anar säkert att du utfört en hel del arbete under ditt liv tack vare Transportstyrelsen och dess föregångare.

Förmodar att du vill framhålla att exempelvis bilbesiktning inte utgör meningslöst tvång.

Jätteintressant att höra! 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

 

Det är under min värdighet att utföra meningslöst tvångsarbete på order av anställda på transportstyrelsen.    

 

Din värdighet är förbrukad på sidan 1 i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Lasker:

Din värdighet är förbrukad på sidan 1 i denna tråd.

Förstår att ni uppfattat att jag ofta kommer med ny spännande information efter provokationer. Men det jag fått veta nu är alltför intressant för att presenteras här. Åtminstone ännu en tid. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mellgard:
6 timmar sedan skrev Mackey:

Du anar säkert att du utfört en hel del arbete under ditt liv tack vare Transportstyrelsen och dess föregångare.

Förmodar att du vill framhålla att exempelvis bilbesiktning inte utgör meningslöst tvång.

Jätteintressant att höra! 😉

Jo, du brukar ju förmoda rätt mycket och bilbesiktning tycker jag inte utgör ett meningslöst tvång precis som du skriver.

 

Det finns säkert oanade mängder meningslösa saker som du kan reta dig på.

Du kan få ett tips.

 

Skaffa ett nytt körkort var 10:e år utan att det krävs att man visar att man fortfarande är lämplig som bilförare är ett bra exempel på en ganska onödig aktivitet tycker jag. När man förnyar C- och D-behörighet måste man åtminstone göra en medicinsk undersökning.

Jo, jag vet att det även är ett id-kort och därför bör förnyas, men varför inte passa på att gallra bort de som inte längre kan köra bil eller MC när chansen finns

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mellgard:

Förstår att ni uppfattat att jag ofta kommer med ny spännande information efter provokationer. Men det jag fått veta nu är alltför intressant för att presenteras här. Åtminstone ännu en tid. 😃

Här framstår du i första hand som en bakåtsträvarande exhibitionist med egoistiska motiv.

Men visst herr Mellgard leder ditt trams till något bra för båtkollektivet på  grund av ditt arbete, så lovar jag att applådera dig så du kan sola dig i glansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mellgard:

Glans från individer som jag föraktar? Mina erfarenheter har lett till förakt för båtfolk i gemen.

Då tycker jag du per omgående ska avsluta ditt medlemskap på mg, för här finns ju bara de du föraktar. Eller frågan som uppkommer vad gör du då här?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personer som utövar förtryck med stöd av påhittade skrämmande faror ser jag som extra föraktliga. 

De ska dras fram i ljuset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Personer som utövar förtryck med stöd av påhittade skrämmande faror ser jag som extra föraktliga. 

De ska dras fram i ljuset.

 

Och motsatsen borde man låsa in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mellgard:

Förstår att ni uppfattat att jag ofta kommer med ny spännande information efter provokationer. Men det jag fått veta nu är alltför intressant för att presenteras här. Åtminstone ännu en tid. 😃

Säkert någon jättespännande konspirationsteori där du lägger ihop två med två och kommer fram till att det borde vara fem, men att myndigheterna mörkar det och hävdar att det är fyra. 

Eller en rapport som du klipper ur delar ur och får det att visa att din världsbild är rätt. 
Jag kan knappt bärga mig 🥱

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mellgard:

Glans från individer som jag föraktar? Mina erfarenheter har lett till förakt för båtfolk i gemen.

Varför huserar du här på maringuiden om du föraktar båtfolk i gemen ? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mellgard:

Glans från individer som jag föraktar? Mina erfarenheter har lett till förakt för båtfolk i gemen.

 

7 timmar sedan skrev Mellgard:

Personer som utövar förtryck med stöd av påhittade skrämmande faror ser jag som extra föraktliga. 

De ska dras fram i ljuset.

 

 

Kverulansparanoia in absurdum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lasker:

Varför huserar du här på maringuiden om du föraktar båtfolk i gemen ? 

För att få bekräftat att jag har gott omdöme och sunda värderingar? 😉

 

"I`ve lived in the US, UK, Turkey and Sweden. I can promise you, Swedes are the least worried about someone burning their flag. If Turkish protesters wanted to get Swedes mad, they should have made a video of themselves not sorting bottles and cans from their trash for recycling"
(Christian Christensen på twitter)

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Mellgard:

 

"I`ve lived in the US, UK, Turkey and Sweden. I can promise you, Swedes are the least worried about someone burning their flag. If Turkish protesters wanted to get Swedes mad, they should have made a video of themselves not sorting bottles and cans from their trash for recycling"
(Christian Christensen på twitter)

 

Ha ha, just det där tänkte jag när jag läste om flaggbränningen i Turkiet. Tror de verkligen någon i Sverige blir upprörd.....så söta de är😂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Boanjohan:

Ha ha, just det där tänkte jag när jag läste om flaggbränningen i Turkiet. Tror de verkligen någon i Sverige blir upprörd.....så söta de är😂

Ja, det skulle ett annat liv här om de eldade upp en bibel.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

För att få bekräftat att jag har gott omdöme och sunda värderingar? 😉

 

"I`ve lived in the US, UK, Turkey and Sweden. I can promise you, Swedes are the least worried about someone burning their flag. If Turkish protesters wanted to get Swedes mad, they should have made a video of themselves not sorting bottles and cans from their trash for recycling"
(Christian Christensen på twitter)

 

Hela tråden påvisar motsatsen gällande omdöme och sunda värderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är svårt att hålla sig ifrån tråkiga inlägg när livet är trist så här i januari.

Men snälla försök hålla er till en trevlig ton och till ämnet!

 

Kommer gå igenom tråden imorgon och eventuellt moderera!

 

Men snart börjar säsongen igen!

Inte långt kvar till båtmässan i Göteborg (min hemstad och boendeort).

 

Vi på maringuiden kommer vara där varje dag i vår monter och ser fram emot trevliga dagar och möten!

 

3:e februari är det VIP dagar... Trist uttryck dock.

 

Hör av er via PM eller mail för möjligheten att få biljetter till den dagen!

 

//stavhammar som moderator och informatör. (eg. systemutvecklare)

 

😏 🚣

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev stavhammar:

Jag vet att det är svårt att hålla sig ifrån tråkiga inlägg när livet är trist så här i januari.

Men snälla försök hålla er till en trevlig ton och till ämnet!

 

Kommer gå igenom tråden imorgon och eventuellt moderera!

 

Men snart börjar säsongen igen!

Inte långt kvar till båtmässan i Göteborg (min hemstad och boendeort).

 

Vi på maringuiden kommer vara där varje dag i vår monter och ser fram emot trevliga dagar och möten!

 

3:e februari är det VIP dagar... Trist uttryck dock.

 

Hör av er via PM eller mail för möjligheten att få biljetter till den dagen!

 

//stavhammar som moderator och informatör. (eg. systemutvecklare)

 

😏 🚣

Kommer ni finnas på plats i Stockholm med ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev kossor:

Kommer ni finnas på plats i Stockholm med ??

Det brukar vi inte vara!

Men jag får undersöka fakta innan jag ger ett svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev stavhammar:

Det brukar vi inte vara!

Men jag får undersöka fakta innan jag ger ett svar.

Hade ju varit trevligt träffa på maringuiden även för dem som inte bor i Västra Sverige med. Hoppas ni väljer att även delta i Stockholm. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en längre skrivelse med fyra bilagor ställd till GD Transportstyrelsen föreslog jag återkallande eller undanröjande av deras vitesföreläggande och det föregående föreläggandet med samma referensnummer TSS 2020-4039. Detta grundat på bevisning om att anställda på Transportstyrelsen samverkat med en kommunal miljöförvaltning så att rättsprövning utifrån miljöbalkens skälighetsregel blev förhindrad.  

 

I skrivelsen stod även "I övrigt kan ett återkallande av vitesföreläggandet vara lämpligt eftersom fristen på tre månader för att efterkomma föreläggandet utgår så tidigt på året som 8 mars 2023, tre månader efter regeringsbeslutet. Att en 79 år gammal person med påtryckning om 100 000 kr i vite pressas till att utföra arbete utomhus på sin båt under vintern skulle kunna ha allmänintresse."

 

Av bilagan nedan framgår att jag blev snuvad på en möjlig mediahändelse.

 

Anstånd.pdf

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...