Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

2020-10-12 vid 18:57 skrev Mellgard:

Hans Peterson Hammer på redaktionen för Uppdrag Granskning fick mitt material 2020-02-03. Han bör vara den som vet vad som hände med det. Hade blivit överraskad om SVT Uppdrag Granskning tagit upp det. Med tanke på all positiv exponering som Happy Boat/Britta Eklund fått av SVT.  

 

Det går ju att tipsa Peterson Hammer om att det under året presenterats nytt material här i forumet på Maringuiden. 

Har det hänt något från UG's sida under de gångna 2 åren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Kane:

Har det hänt något från UG's sida under de gångna 2 åren?

Inte vad jag vet. Men hade Transportstyrelsen tvingat mig att skrapa bottenfärg mitt i vintern eller betala dem 100 tkr så hade det möjligen varit intressant för UG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

Inte vad jag vet. Men hade Transportstyrelsen tvingat mig att skrapa bottenfärg mitt i vintern eller betala dem 100 tkr så hade det möjligen varit intressant för UG.

Du fick ju föreläggandet förra vintern, så du har ju haft alla möjliga årstider på dig att åtgärda din båtbotten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Inte vad jag vet. Men hade Transportstyrelsen tvingat mig att skrapa bottenfärg mitt i vintern eller betala dem 100 tkr så hade det möjligen varit intressant för UG.

Och det var ju du själv som aktivt ansökt om att få bli förelagd, så där försvann nog scopet för UG. Inget vidare nyhetsvärde i denna fråga p.g.a det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Boanjohan:

Och det var ju du själv som aktivt ansökt om att få bli förelagd, så där försvann nog scopet för UG. Inget vidare nyhetsvärde i denna fråga p.g.a det.

Inte bara det. UG brukar gilla att uppmärksamma den lilla människans kamp mot myndigheters stelbenta regler, och det verkar vara så Mellgard ser sig själv. Den lilla mannen mot Systemet. 
 

Problemet är att alla andra ser en kverulant, en bråkstake, ett miljösvin och en rättshaverist. Skulle UG göra ett program om detta, skulle det sannolikt bli ett heeeelt annat program, om hur rättshaverister tar upp våra gemensamma resurser för frågor som är ”no-brainers”. Är man dessutom båtägare är man per definition rik enligt mediabilden (precis som t ex villaägare, golfare och annat löst folk), vilket inte gör saken bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Boanjohan:

Och det var ju du själv som aktivt ansökt om att få bli förelagd, så där försvann nog scopet för UG. Inget vidare nyhetsvärde i denna fråga p.g.a det.

Det fanns nyhetsvärde under åtminstone nio månader.  

 

2020-02-03  Informerade Uppdrag Granskning om en märklig privat affärsverksamhet som stöddes av personer inom Transportstyrelsen. 

 

2020-11-07  HappyBoat mätte min och 19 andra båtar på båtklubben.

 

2020-11-09  Erhöll besked från båtklubben att det på min båt fanns i medeltal 460 μg/cm2 tenn.

 

2020-11-11 Botkyrka kommuns miljöenhet ombads av mig att utfärda ett föreläggande om att sanera min båt, och med besvärshänvisning. Min avsikt var att efter överklagande få rättsprövning med avseende på miljöbalkens skälighetsregel. Miljöenheten sände ärendet vidare till Transportstyrelsen. 

 

2021-02-05  Transportstyrelsen utfärdade ett föreläggande utan sanktioner och som jag överklagade. Regeringen (Infrastrukturdepartementet) valde att inte upphäva föreläggandet. Ingen prövning enligt miljöbalken blev gjord. 

 

2021-09-30  Transportstyrelsen utfärdade ett nytt föreläggande, denna gång förenat med vite. Efter överklagande pågår prövning på Infrastrukturdepartementet. Åter ingen prövning enligt miljöbalken. 

 

Peter_K verkar inte förstå att det inte utgör något problem för mig om "alla andra ser en kverulant, en bråkstake, ett miljösvin och en rättshaverist". Jag arbetar vidare och det brukar leda till någon form av resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

Peter_K verkar inte förstå att det inte utgör något problem för mig om "alla andra ser en kverulant, en bråkstake, ett miljösvin och en rättshaverist". Jag arbetar vidare och det brukar leda till någon form av resultat.

Åh jo, det förstår Peter_K mycket väl. 
Men Mellgard verkar inte förstå, att om man framstår som en sådan, får man inte press och media på sin sida. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mellgard:

Det fanns nyhetsvärde under åtminstone nio månader.  

 

Nej, det fanns inget nyhetsvärde då heller.

 

TBT-frågan är död och saknar allmänintresse. TBT är redan borta från de flesta båtar och det kommer inte tillbaka.

 

Dina juridiska krumbukter däremot är ett enfaldigt slöseri med allmäna resurser på en död fråga. Men jag tror inte ditt case har tillräckligt stort underhållningssvärde för att vara av allmänintresse. Där är du helt brädad av damen med gräddpaketet.

 

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sju av sju är ju inte dåligt 🙂 

Är dock lite osäker på nr 5, men övriga är det ju ”check” på. 

 

 

”7 kännetecken för en rättshaverist:

1. Personen ser sig själv som ett offer som hamnat i klorna på en maktmissbrukande myndighet.

2. Hen ser inte sin egen del i det som har hänt.

3. Personen väljer att slå tillbaka skriftligen och tar gärna hjälp av media för att få fram sina åsikter.

4. Personen skickar inte bara ett, utan ofta flera, mejl eller brev om det som hen är missnöjd med.

5. Hen är flitig med att använda versaler och fet stil i sina mejl/brev.

6. Personen använder ofta juridiska termer tagna ur sitt sammanhang, för att ge intryck av att ha mer kött på benen än vad hen har.

7. Hen söker upp personer med liknande erfarenheter, för att styrka sina bevis och föra deras talan också.”

 

https://www.expressen.se/halsoliv/psykologi/sa-kanner-du-igen-en-riktig-rattshaverist/

  • Gilla 1
  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

1. Personen ser sig själv som ett offer som hamnat i klorna på en maktmissbrukande myndighet.

Det rasade samman för dig redan vid första punkten. För det är ju myndigheter och en styrelse i en båtklubb som får känna på mina klor.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mellgard:

Det rasade samman för dig redan vid första punkten. För det är ju myndigheter och en styrelse i en båtklubb som får känna på mina klor.

Läsförståelse verkar inte vara din starkaste sida 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter granska aktivisternas sammansvärjning mot båtfolket. Man har missbrukat ett avsnitt i en EU-förordning.  

 

"Från och med den 1 juli 2003, får tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem inte längre appliceras eller appliceras på nytt på fartyg."

 

"Från och med den 1 januari 2008 får de fartyg som avses i artikel 3.1 antingen inte ha några tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem på sina skrov, yttre delar eller utsidor, eller så måste de vara täckta med en beläggning som utgör en spärr för sådana föreningar som läcker ut från det förbjudna antifoulingsystemet."

 

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003R0782:20090420:SV:PDF 

 

Syftet med skärpningen från 2008 var inte att framtvinga borttagning av gamla övermålade rester av TBT. Utan syftet var att förhindra att fartyg påmålades med TBT-färg utanför EG och sedan infördes till EG. Exempelvis påmålade i en stat som inte ratificerat  AFS-konventionen eller inte hade annat förbud mot påmålning av TBT-färg.

 

Om man inte påfört någon TBT-färg efter 1 juli 2003 hade ett båtskrov varit fritt från aktivt TBT till 2008. För TBT-färgerna hade fem år som längsta varaktighet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Om man inte påfört någon TBT-färg efter 1 juli 2003 hade ett båtskrov varit fritt från aktivt TBT till 2008. För TBT-färgerna hade fem år som längsta varaktighet.  

Varifrån kommer påståendet med fem år?

Om det är så - hur kommer det sig då att man kan mäta till sig tenn på ditt skrov..? Har du målat TBT-haltig färg 2017 eller senare?

 

Nej, även dessa påståenden är såklart felaktiga. Vetenskap har insett att TBT spökar betydligt längre än fem år, vilket är orsaken till att du behöver göra något åt din botten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Peter_K:

Varifrån kommer påståendet med fem år?

Om det är så - hur kommer det sig då att man kan mäta till sig tenn på ditt skrov..? Har du målat TBT-haltig färg 2017 eller senare?

 

Högst fem års varaktighet är välkänt för oss som kan TBT-frågan. Ett exempel nedan från år 2002.

 

"TBT-Self Policing Copolymer (SPC) based paints are the world standard in commercial marine antifoulant coatings, representing over 70 % (by volume) of the antifouling paints used by the world fleet(1). At present, no proven bottom-paint alternatives minimize fouling as effectively as TBT-SPC based paints; only TBT-SPC based paints are guaranteed effective for up to five years. The alternative TBT-free paints protect ship bottoms for at most three years, requiring more frequent dry-docking and re-painting and they may not offer protection equivalent to TBT-SPC based paints and have unknown environmental effects."
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52002AE1354&rid=3 

 

Önskas fler källor så googla "five years"+TBT+antifouling

 

Har förresten inte jag varit tydlig med att ingen TBT-färg påmålats min båt under de senaste 31 åren? Hur är det med läsförståelsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:
1 timme sedan skrev Mellgard:

Om man inte påfört någon TBT-färg efter 1 juli 2003 hade ett båtskrov varit fritt från aktivt TBT till 2008. För TBT-färgerna hade fem år som längsta varaktighet.  

Varifrån kommer påståendet med fem år?

Om det är så - hur kommer det sig då att man kan mäta till sig tenn på ditt skrov..? Har du målat TBT-haltig färg 2017 eller senare?

 

Nej, även dessa påståenden är såklart felaktiga. Vetenskap har insett att TBT spökar betydligt längre än fem år, vilket är orsaken till att du behöver göra något åt din botten.

Det är ju rent nonsens.

Min TBT-färg fungerade i 25 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Högst fem års varaktighet är välkänt för oss som kan TBT-frågan. Ett exempel nedan från år 2002.

 

"TBT-Self Policing Copolymer (SPC) based paints are the world standard in commercial marine antifoulant coatings, representing over 70 % (by volume) of the antifouling paints used by the world fleet(1). At present, no proven bottom-paint alternatives minimize fouling as effectively as TBT-SPC based paints; only TBT-SPC based paints are guaranteed effective for up to five years. The alternative TBT-free paints protect ship bottoms for at most three years, requiring more frequent dry-docking and re-painting and they may not offer protection equivalent to TBT-SPC based paints and have unknown environmental effects."
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52002AE1354&rid=3 

 

Önskas fler källor så googla "five years"+TBT+antifouling

 

Har förresten inte jag varit tydlig med att ingen TBT-färg påmålats min båt under de senaste 31 åren? Hur är det med läsförståelsen?

Men... Du som kan så mycket, förklara för mig varför TBT skulle sluta verka helt efter 5 år ("högst fem års varaktighet). Är detta ett helt unikt binärt gift som lägger av efter klockan?

 

Att man anser verkan räcka i fem år för att t.ex. förhindra påväxt enligt en viss norm eller t.o.m. totalt förhindrande så borde det väl vara ett gradvis avtagande även efter fem år? Eller blir båtbotten full av havstulpaner 5år+1dag?

 

Hur förklarar du mätvärdena på din båt om TBT bara verkar i 5 år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ArneRadar och Mackey verkar behöva få förklarat för sig hur self-polishing ("blödande") bottenfärger fungerar.

 

Jämnstark effekt från ett påfört färglager under dess levnadstid. När färglagret helt eroderat eller hydrolyserats bort upphör effekten tvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

TBT-SPC based paints are guaranteed effective for up to five years.

I din hänvisning garanteras färgen vara effektiv i fem år, sedan bör man måla om. (eller inte!)

Att de garanterar att den håller i fem år innebär med säkerhet att den håller några år till. Den självpolerande effekten är naturligtvis också beroende på vilken båt den sitter på. Båtens hastighet och hur långt den åker påverkar tiden tills färgen är "borta". En som ligger still, eller står på land, tappar mindre gift än en som hela tiden är ute och åker.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mellgard:

ArneRadar och Mackey verkar behöva få förklarat för sig hur self-polishing ("blödande") bottenfärger fungerar.

 

Jämnstark effekt från ett påfört färglager under dess levnadstid. När färglagret helt eroderat eller hydrolyserats bort upphör effekten tvärt.

Jahaaaa... så efter 5 år - poff - så eroderas TBT-färgen bort i ett slag, eller vad menar du?

 

Att det inte finns någon effekt kvar om det inte finns någon TBT kvar, det kan t.o.m. jag förstå.

 

Hur förklarar du mätvärdena på din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här OCR-lästa textavsnittet förklarar en hel del. Funnet genom att googla "dry docking"+years+TBT . Att ta in stora fartyg i torrdocka och måla på ny bottenfärg är inte gratis. 

 

Tributyltin was originally used to combat the tropical disease Bilharzia. However, in the early 1960s, the substance was discovered to also have excellent antifouling properties, and it was commercialised as an antifouling biocide by incorporating it into paint. Tributyltin works as a toxicant with primary activity on shell (e.g., barnacles) and vegetative fouling. This new biocide and the SPC paint formulation technology called self-polishing copolymer (SPC) have revolutionised the antifouling industry. TBT-SPC paint is a methyl methacrylate polymer bonded by TBT groups. When introduced into the water, soluble pigment particles in the paint begin to dissolve, exposing groups at the paint surface; this is followed by a slow leakage of TBT that is caused by the breaking of molecular bonds in the matrix by the alkaline seawater environment. Simultaneously, hydrophobic copolymers prevent seawater from penetrating the paint matrix. These two abilities form a stable paint technology with a constant slow leakage of the active substance. After a sufficient amount of TBT is leached, new pigment particles are exposed and dissolved, exposing new TBT molecules at the paint surface.The leaking is more extensive in rough spots, causing a self-polishing effect that decreases the hull roughness, resulting in fuel savings and lowered emissions. The polishing effect can be manipulated to maximise the effective lifetime of the paint, which means that most vessels painted with TBT can delay the dry-docking period by five years. The toxicant release rate is approximately constant for the entire life of the paint, When dry-docking and repainting are needed, the old paint does not require removal; repainting can he conducted directly on the old paint. saving both time and money. In 1996 70% of the world fleet was estimated to use TBT-SPC paint.


Fem års varaktighet har jag tidigare nämnt två gånger i tråden. 

Se överst på sid 23-2 i länken nedan.
https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/p010602.pdf 

"In copolymer paint, the TBT is bound to the paint and slowly releases with water movement, and is effective for five to six years (Cornell University, 1993)."   

 

"With the average life of a vessel estimated at 30 years, and the average length of a TBT self-polishing copolymer coating lasting five years, a ship needs to be coated five or six times during its lifetime (Lerner, 2000)."
https://www.sciencebuzz.com/the-effects-of-tributyltin-on-the-marine-environment/ 

 

Mätvärdena på min båt förklaras av att vanlig bottenfärg spärrar mot utläckning av TBT. Hoppas ArneRadar noterar att jag har stort tålamod också med honom.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mellgard:

Det här OCR-lästa textavsnittet förklarar en hel del. Funnet genom att googla "dry docking"+years+TBT . Att ta in stora fartyg i torrdocka och måla på ny bottenfärg är inte gratis. 

 

Tributyltin was originally used to combat the tropical disease Bilharzia. However, in the early 1960s, the substance was discovered to also have excellent antifouling properties, and it was commercialised as an antifouling biocide by incorporating it into paint. Tributyltin works as a toxicant with primary activity on shell (e.g., barnacles) and vegetative fouling. This new biocide and the SPC paint formulation technology called self-polishing copolymer (SPC) have revolutionised the antifouling industry. TBT-SPC paint is a methyl methacrylate polymer bonded by TBT groups. When introduced into the water, soluble pigment particles in the paint begin to dissolve, exposing groups at the paint surface; this is followed by a slow leakage of TBT that is caused by the breaking of molecular bonds in the matrix by the alkaline seawater environment. Simultaneously, hydrophobic copolymers prevent seawater from penetrating the paint matrix. These two abilities form a stable paint technology with a constant slow leakage of the active substance. After a sufficient amount of TBT is leached, new pigment particles are exposed and dissolved, exposing new TBT molecules at the paint surface.The leaking is more extensive in rough spots, causing a self-polishing effect that decreases the hull roughness, resulting in fuel savings and lowered emissions. The polishing effect can be manipulated to maximise the effective lifetime of the paint, which means that most vessels painted with TBT can delay the dry-docking period by five years. The toxicant release rate is approximately constant for the entire life of the paint, When dry-docking and repainting are needed, the old paint does not require removal; repainting can he conducted directly on the old paint. saving both time and money. In 1996 70% of the world fleet was estimated to use TBT-SPC paint.

 

Mätvärdena på min båt förklaras av att vanlig bottenfärg spärrar mot utläckning av TBT. Hoppas ArneRadar noterar att jag har stort tålamod också med honom.

Fast du verkar inte förstå skillnaden mellan "effective lifetime of the paint" och hur länge TBT kan fortsätta ha verkan.

 

Du som är "friluftsprofil" borde t.ex. veta att frystorkad mat som säljs i friluftbutiker har en uppgiven hållbarhet på t.ex. 5 år, men i de flesta fall är den reella hållbarheten ofta 20 år.

 

Att vanlig färg spärrar mot utläckning av TBT har du ännu inte bevisat, bara antagit - eller hur?

 

Tack för tålamodet! 🙂

 

 

Edit: Fick inlägg 1700...ka-ching!

 

 

Redigerad av ArneRadar
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ArneRadar:
1 timme sedan skrev Mellgard:

ArneRadar och Mackey verkar behöva få förklarat för sig hur self-polishing ("blödande") bottenfärger fungerar.

 

Jämnstark effekt från ett påfört färglager under dess levnadstid. När färglagret helt eroderat eller hydrolyserats bort upphör effekten tvärt.

Jahaaaa... så efter 5 år - poff - så eroderas TBT-färgen bort i ett slag, eller vad menar du?

 

Att det inte finns någon effekt kvar om det inte finns någon TBT kvar, det kan t.o.m. jag förstå.

 

Hur förklarar du mätvärdena på din båt?

Min färg funkade i alla fall mot beväxning i 25 år utan att erodera bort, men jag har inget minne av vilken färg det var jag målade med. Det fanns säkert olika TBT-färger med olika funktion.

 

Något poff så är färgen förbrukad upplevde jag aldrig, men det kanske hände året efter det att jag sålt båten.

 

För mig är det inte ett dugg konstigt att det finns TBT kvar på en båt som målades i slutet av 80-talet.

  

12 minuter sedan skrev ArneRadar:

Att vanlig färg spärrar mot utläckning av TBT har du ännu inte bevisat, bara antagit - eller hur?

Ett intressant test skulle vara att såga ur en bit av Mellis skrov och testa hur skadlig kvarvarande övermålad hormonstörande färg är.

Det är ju dessutom ett utmärkt sätt för Mellis att gå vidare med att bevisa att skrovet inte läcker hormonstörande TBT vilket - om så är fallet - borde vara slutet på den här tråden.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet Mellgard hur många lager TBT-färg det finns på båten? Kanske båten fått ett nytt lager varje år fram tills Mellgard köpte båten. Så länge TBT-färg finns kvar så utsöndras TBT ända tills innersta lagret lösts upp. Därav kommer det sig att det går att mäta upp TBT-värden på båten än i dag, det kommer det att göra fram till att färgen endera nötts bort eller som vore bättre; slipas bort under kontrollerade förhållanden.

 

Modern självpolerande färg i sig har ju inga spärregenskaper, den saktar möjligen ner processen något men i sig är självpolerande färg rätt porös och som benämningen föreskriver så tunnas färglagret ut under båtsäsongen. Så något tjockt lager av spärrande färg finns inte på båten även om den fått nya lager årligen.

 

I övrigt är det en liten paradox att Mellgard tycker att färgen är helt ofarlig där den är men är ytterst orolig över vad som händer om han andas in lite slipdamm om han (någonsin) åtgärdar problemet.

 

Att åtgärda problemet genom att ta bort färgen skulle spara på miljön och på skattebetalarnas pengar. Att trolla bort skattepengar på processer i allehanda riktningar är helt bortkastat. Även om Mellgard fick rätt och får fortsätta använda sin miljövidriga båt så är det ytterst få andra båtägare som skulle ha nytta av ett sådant prejudikat. Mellgards kamp eventuellt skulle haft någon effekt om den genomfördes år 2008. I dag har alla som bryr sig det minsta om sin båt och miljön redan för länge sedan renslipat sin botten och lagt på nyare mindre giftiga bottenfärger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Faderullan:

I övrigt är det en liten paradox att Mellgard tycker att färgen är helt ofarlig där den är men är ytterst orolig över vad som händer om han andas in lite slipdamm om han (någonsin) åtgärdar problemet.

Jo, Mellis gjorde ju ett stort nummer inledningsvis av att färgen är så otroligt farlig att avlägsna, men nu är den tydligen inte ens giftig längre.

 

Det tycker jag visar att all argumentation går ut på att Mellis inte ska behöva ta bort färgen från sin båt och inget annat.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Högst fem års varaktighet är välkänt för oss som kan TBT-frågan. Ett exempel nedan från år 2002.

Läsförståelse är inte din starka sida, som sagt. Det är skillnad på UPP TILL fem år, eller GARANTERAT fem år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

ArneRadar och Mackey verkar behöva få förklarat för sig hur self-polishing ("blödande") bottenfärger fungerar.

 

Jämnstark effekt från ett påfört färglager under dess levnadstid. När färglagret helt eroderat eller hydrolyserats bort upphör effekten tvärt.

Såklart upphör effekten av en färg som inte längre sitter kvar på båten. Men eftersom man kan mäta rester av TBT på din båt, är den såklart inte heller helt eroderad eller hydrolyserad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Det här OCR-lästa textavsnittet förklarar en hel del. Funnet genom att googla "dry docking"+years+TBT . Att ta in stora fartyg i torrdocka och måla på ny bottenfärg är inte gratis. 

 

Tributyltin was originally used to combat the tropical disease Bilharzia. However, in the early 1960s, the substance was discovered to also have excellent antifouling properties, and it was commercialised as an antifouling biocide by incorporating it into paint. Tributyltin works as a toxicant with primary activity on shell (e.g., barnacles) and vegetative fouling. This new biocide and the SPC paint formulation technology called self-polishing copolymer (SPC) have revolutionised the antifouling industry. TBT-SPC paint is a methyl methacrylate polymer bonded by TBT groups. When introduced into the water, soluble pigment particles in the paint begin to dissolve, exposing groups at the paint surface; this is followed by a slow leakage of TBT that is caused by the breaking of molecular bonds in the matrix by the alkaline seawater environment. Simultaneously, hydrophobic copolymers prevent seawater from penetrating the paint matrix. These two abilities form a stable paint technology with a constant slow leakage of the active substance. After a sufficient amount of TBT is leached, new pigment particles are exposed and dissolved, exposing new TBT molecules at the paint surface.The leaking is more extensive in rough spots, causing a self-polishing effect that decreases the hull roughness, resulting in fuel savings and lowered emissions. The polishing effect can be manipulated to maximise the effective lifetime of the paint, which means that most vessels painted with TBT can delay the dry-docking period by five years. The toxicant release rate is approximately constant for the entire life of the paint, When dry-docking and repainting are needed, the old paint does not require removal; repainting can he conducted directly on the old paint. saving both time and money. In 1996 70% of the world fleet was estimated to use TBT-SPC paint.


Fem års varaktighet har jag tidigare nämnt två gånger i tråden. 

Se överst på sid 23-2 i länken nedan.
https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/p010602.pdf 

"In copolymer paint, the TBT is bound to the paint and slowly releases with water movement, and is effective for five to six years (Cornell University, 1993)."   

 

"With the average life of a vessel estimated at 30 years, and the average length of a TBT self-polishing copolymer coating lasting five years, a ship needs to be coated five or six times during its lifetime (Lerner, 2000)."
https://www.sciencebuzz.com/the-effects-of-tributyltin-on-the-marine-environment/ 

 

Mätvärdena på min båt förklaras av att vanlig bottenfärg spärrar mot utläckning av TBT. Hoppas ArneRadar noterar att jag har stort tålamod också med honom.

Ovidkommande information i frågan rörande förekomsten av TBT på din båtbotten och din vägran att sanera.

Du är illojal mot båtlivet och miljön med din inställning och agerande här på Maringuiden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Mackey:

Jo, Mellis gjorde ju ett stort nummer inledningsvis av att färgen är så otroligt farlig att avlägsna, men nu är den tydligen inte ens giftig längre.

 

Det tycker jag visar att all argumentation går ut på att Mellis inte ska behöva ta bort färgen från sin båt och inget annat.

Du får gå tillbaka och läsa mitt allra första inlägg i tråden. En tråd vars syfte var att informera om mina rön.

 

Exempelvis asbest ska man inte röra omkring med i onödan, om vi talar om farligheter.

 

Jag har större mål än att slippa ta bort färgen på min båt. Hade det handlat om det hade jag lämnat in en motion till årsstämman. Blev tillräckligt bra resultat med en sådan senast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Exempelvis asbest ska man inte röra omkring med i onödan, om vi talar om farligheter.

Det finns en stoooooor skillnad.
Asbest är inte farligt för miljön, men farligt för den som "rör runt" i den.
TBT är farligt för miljön, och behöver därför tas bort från båten.

Jämför istället med PCB-haltiga fogar och liknande, om du nu vill försöka ge dig på liknelser med byggmaterial. Där saneras materialet då den är skadlig för miljön, och det åligger fastighetsägaren att bekosta arbetet och allt där omkring, även om en tidigare fastighetsägare har sett till att materialet kom dit när det var tillåtet.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4df86bcd164893b7cd93619d/1535032536039/TVL-info 2014:4 PCB fogar.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasker:

Du är illojal mot båtlivet och miljön med din inställning och agerande här på Maringuiden.

 

"Tyranniet begär förtroende". Har inte sett någon nämnvärd lojalitet mot mig här från de anonyma självutnämnda representanterna för båtlivet. 

 

Naturskyddsfrågor intresserar mig mycket. Men jag förkastar åtgärder som endast är av symbolisk natur. Det ska vara sakligt grundat.

 

Om den mängd av tidigare utsläppt TBT som bryts ned under ett år hela tiden är större än den mängd som släppts ut under året finns väl inget problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...