Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Mellgard:

 

Vi testar,  dvs Transportstyrelsen testar. Vore tacknämligt om så skett för då hade båtfolket sluppit mycket elände. 

Elände på vad sätt ? Jag har tidigare mätt min båtbotten och förberedde mig på att sanera om så behövdes. Inget elände bara en del av båtägandet.

Det är möjligt att jag missförstått hela tråden, 6 sidor i syfte att hävda rätt att sjösätta med förbjuden bottenfärg övermålad med diverse okända lager utan att ens ha mätt upp  båtbotten ?

Jag måste tillstå att jag aldrig känt nåt behov av att rättsligen få sjösätta min båt med förbjudna gifter i from av TBT på botten.

När det gäller att spara lite på miljön kan jag göra det frivilligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lasker:

Lag eller inte att lägga energi på att

motverka och håna båtklubbars miljöåtgärder är för mig otänkbart.

@Mellgard har en poäng i att vad som är en båtklubbs "miljöåtgärder" inte skall kidnappas av enskilda tyckares privata korståg mot "onda" människor.
TBT har förbjudits, det används inte längre. Om jag förstår rätt så har halterna i vatten och sediment minskat så pass att problemet i praktiken är löst?
Så försöker man att lösa ett reellt problem eller bara hävda en princip?

Tetraetylbly är en organisk förening som innehåller en blyatom, C8H20Pb.
Förr hade vi det som en tillsats i bensin. Vid förbränning frigörs blyatomen som kan tas upp lite varstans varför det förbjöds.
Idag kan 99% av alla människor inte komma längre än ordet "bly". Bly är giftigt,  bly är livsfarligt! Man vet ingen skillnad mellan bly i bensin, bly i fiskedrag, bly i jakt- eller skyttekulor, blyklädda kablar eller blyertspennor.
Bly måste totalförbjudas och det är bara en tidsfråga innan någon börjar driva att alla båtar med bly i kölen skall blysaneras.  

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Lasker:

Jag måste tillstå att jag aldrig känt nåt behov av att rättsligen få sjösätta min båt med förbjudna gifter i form av TBT på botten.

 

Jag har å min sida aldrig känt nåt behov av att betala 20-30 tkr till någon okänd utlänning för att skrapa bottenfärg på min båt.  

 

Skrev i början av året så här på facebook


"Kan bli aktuellt att flytta båten till Norge. Den övervintrades i Henningsvær och blev hemseglad 2014.
Miljöaktivister på myndigheter, stockholmskommuner och båtklubbar pressar ägare till äldre båtar att från båtbottnar avlägsna rester av TBT (tributyltenn) som ännu kan finnas kvar drygt 30 år efter att sådana bottenfärger förbjöds och slutade säljas. Tror att aktivisterna "tried to fuck the wrong guys".  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev Mellgard:

 

Jag har å min sida aldrig känt nåt behov av att betala 20-30 tkr till någon okänd utlänning för att skrapa bottenfärg på min båt.  

 

Skrev i början av året så här på facebook


"Kan bli aktuellt att flytta båten till Norge. Den övervintrades i Henningsvær och blev hemseglad 2014.
Miljöaktivister på myndigheter, stockholmskommuner och båtklubbar pressar ägare till äldre båtar att från båtbottnar avlägsna rester av TBT (tributyltenn) som ännu kan finnas kvar drygt 30 år efter att sådana bottenfärger förbjöds och slutade säljas. Tror att aktivisterna "tried to fuck the wrong guys".  

Menar du att du tycker det är värt att ta båten till Norge i stället för att säkerställa att den är fri från TBT ?

 

En okänd utlänning kan nog skrapa din båt för 5-6tkr för 20-30 tkr får du säkert en svensktalande med pappren i sin ordning.

 

Jag kan bara konstatera att du och jag resonerar väldigt olika. 

Jag tycker det är helt okej att mäta och eventuellt sanera båtbotten även om det kostar några kronor eller kräver en egen arbetsinsats i syfte att inte riskera sprida gift i vattnet från min båt.

 

 

Redigerad av Lasker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Jag har å min sida aldrig känt nåt behov av att betala 20-30 tkr till någon okänd utlänning för att skrapa bottenfärg på min båt.  

 

Du överdriver verkligen både problemet och kostnaden.

 

Vi lät blästra vår båt för 5 000:- kronor med intyg om att båten var fri från bottenfärg.

En båtgranne renskrapade sin 40-fots båt på fyra kvällar efter jobbet (4x3 = 12 timmar). 12 timmars okvalificerat arbete betalar du max 6 000:- kronor för.

 

"Okänd utlänning" Det låter riktigt otäckt, kan absolut vara en IS-krigare eller någon som våldtar din fru, er dotter och era barnbarn.

Välj en okänd svensk om du tror att ickeetniska svenskar förstör din båt, lurar dig på pengar och stjäl blyet i din köl.

 

Blästring och material kostade oss 9 000:- kronor år 2015 och sedan dess har vi sparat 6 000:- kronor och en massa arbete med båtbottenmålning.

Från och med år 2024 går vi ca. 1 000:- kronor plus varje år!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BSven:

Bly måste totalförbjudas och det är bara en tidsfråga innan någon börjar driva att alla båtar med bly i kölen skall blysaneras.  

Det är ingen seriös som driver den agendan. 
TBT är något annat, och det verkar som alla som skrivit i den här tråden verkar fatta skillnaden mellan organiska tennföreningar och blykölar.  
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mackey:

"Okänd utlänning" Det låter riktigt otäckt, kan absolut vara en IS-krigare eller någon som våldtar din fru, er dotter och era barnbarn.

Välj en okänd svensk om du tror att ickeetniska svenskar förstör din båt, lurar dig på pengar och stjäl blyet i din köl.

 

Tänkte på och tyckte synd om den polske medborgare som Svante Bahrton filmat.

Blästring av tbt-båt utan skyddsutrustning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farbror i filmen talar om spärrfärg  vilket absolut kan vara  ett bra alternativ.

Frågan jag ställer mig är hur man över tid ska kunna säkerställa vidhäftningen ovanpå ibland väldigt gammal och många lager bottenfärg av okänt ursprung.

 

Jag har jobbat en hel del med lackering i inom fordons och båtbranschen.

Ett dilemma man ständigt ställdes inför var osäker reaktion och vidhäftning ovanpå gamla färglager. Vilket ibland ledde till att man tvingades avlägsna den gamla färgen helt.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det är ingen seriös som driver den agendan. 
TBT är något annat, och det verkar som alla som skrivit i den här tråden verkar fatta skillnaden mellan organiska tennföreningar och blykölar.  
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Exakt, det är ingen seriös som driver den agendan.
 

Citat

@Mellgard har en poäng i att vad som är en båtklubbs "miljöåtgärder" inte skall kidnappas av enskilda tyckares privata korståg mot "onda" människor.
TBT har förbjudits, det används inte längre. Om jag förstår rätt så har halterna i vatten och sediment minskat så pass att problemet i praktiken är löst?
Så försöker man att lösa ett reellt problem eller bara hävda en princip?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Tänkte på och tyckte synd om den polske medborgare som Svante Bahrton filmat.

Blästring av tbt-båt utan skyddsutrustning.

Svante Bahrton brydde sig tydligen inte alls om den/de som utförde arbetet under flera dagar utan skyddsutrustning, de kringboende eller något annat. Han var nöjd med att filma istället för att avbryta det miljöskadliga arbetet.

Mycket märkligt, men man ser ju andra som filmar trafikolyckor istället för att rädda liv så man borde kanske inte vara förvånad...

 

Svante Bahrton verkar också tro att båtar stoppas in hela i förbränningsanläggningar, men så är det ju naturligtvis inte.

Båten krossas och mals så att den inkapslade TBT-färgen riskerar att sprids.

 

Svante Bahrton påstår också att blästring mer eller mindre automatiskt leder till att TBT sprids i miljön och till de som utför arbetet. Det stämmernaturlivtvis inte heller. 

  • Vår båtbotten blästrades av (svenska) proffs iförda heldräkt och friskluftsmask.
  • Alla färgrester samlades upp i en stor dammsugarpåse eller hamnade på en presenning under båten tillsammans med blästersanden.
  • Det fanns inte en gnutta färgdamm på de båtar som låg mindre än två meter ifrån vår båt.

Genom att ta bort giftig färg vid källan på ett professionellt vis så riskerar man inte att färgen sprids i ett senare skeden.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev BSven:

@Mellgard har en poäng i att vad som är en båtklubbs "miljöåtgärder" inte skall kidnappas av enskilda tyckares privata korståg mot "onda" människor.
TBT har förbjudits, det används inte längre. Om jag förstår rätt så har halterna i vatten och sediment minskat så pass att problemet i praktiken är löst?
Så försöker man att lösa ett reellt problem eller bara hävda en princip?

Svante Bahrton verkar vara en tyckare som i praktiken visat att han inte bryr sig om att TBT kommer ut i miljön eller in i en polack.

 

För mig är det naturligt att "poluters pay" och då är det vi båtägare som har TBT på våra båtar som ska betala för att få bort giftet från våra båtar utan att det sprids.

Om inte vi tar hand om giftet får någon annan göra det och ta kostnaden.

 

Jag misstänker att de delar av en båt med TBT-färg egentligen inte får hanteras av en båtskrot utan att skrovet ska hanteras som farligt avfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev BSven:

TBT har förbjudits, det används inte längre. Om jag förstår rätt så har halterna i vatten och sediment minskat så pass att problemet i praktiken är löst?
Så försöker man att lösa ett reellt problem eller bara hävda en princip? 


Ingendera. Båtbottenfärger innehållande TBT slutades säljas här 1989, dvs för 30 år sedan. Den största utläckningen av gammal färg inträffade rimligen de första 15 åren. Men då såg ingen något problem med utläckning. 

 

Det blev ett problem, ett påhittat sådant och endast i Sverige, efter att några marinbiologer upptäckt att det fanns affärsmöjligheter i XRF-mätning av tenn på fritidsbåtars bottnar. 

 

Tidigare hade man måst ta skrapprov och göra en riktig kemisk analys, vilket var och är en dyr teknik. Vem skulle förresten kontrollera att skrapproven var legala och gjorda på rätt sätt ända in till gelcoaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mellgard:

Ingendera. Båtbottenfärger innehållande TBT slutades säljas här 1989, dvs för 30 år sedan. Den största utläckningen av gammal färg inträffade rimligen de första 15 åren. Men då såg ingen något problem med utläckning. 

Det är väl ungefär så det ser ut mer eller mindre alltid, kvicksilver, DDT, asbest, neurosedyn, toluen, hormoslyr, PCB, etc, etc.

Snart kommer nano-larmen.

 

Bara för att man inte vill se problemen så betyder ju inte det att problemen inte finns.

 

Det rimliga är ju ändå att var och en tar hand om och bekostar sitt problem.

Om många sprider ohälsosam rök från vedeldning så förbjuds vedeldning (vilket har skett i bl.a. Huddinge). Då minskar problemet när många slutar elda, så då ska givetvis de som ännu inte slutat elda få fortsätta att elda eftersom problemet minskat.

Vad är logiken i ett sådant resonemang?

 

Samma för TBT. Ska man få behålla sin TBT-färg bara för att man struntat i ett 12 år gammalt förbud?

 

46 minuter sedan skrev Mellgard:

Det blev ett problem, ett påhittat sådant och endast i Sverige, efter att några marinbiologer upptäckt att det fanns affärsmöjligheter i XRF-mätning av tenn på fritidsbåtars bottnar. 

Har du verkligen forskningsläget och gången i denna utveckling av XRF-mätning av TBT klar för dig. Vad kom först tänker du, hönan eller ägget?

 

51 minuter sedan skrev Mellgard:

Tidigare hade man måst ta skrapprov och göra en riktig kemisk analys, vilket var och är en dyr teknik. Vem skulle förresten kontrollera att skrapproven var legala och gjorda på rätt sätt ända in till gelcoaten?

Efter sig själv dömer man (kanske) andra!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Har du verkligen forskningsläget och gången i denna utveckling av XRF-mätning av TBT klar för dig. Vad kom först tänker du, hönan eller ägget?

 

Ska överväga lämna svar när du uppgett din identitet. Kan förstå att det är bekvämt att vara anonym "random snubbe på internet". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

 

Ska överväga lämna svar när du uppgett din identitet. Kan förstå att det är bekvämt att vara anonym "random snubbe på internet". 

Ett tips i all välmening! Det är inte jättesmart att lägga ut sin identitet på random nätforum, det finns AI som trålar efter personuppgifter för att missbruka dessa till ekobrott.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mackey:

Har du verkligen forskningsläget och gången i denna utveckling av XRF-mätning av TBT klar för dig. Vad kom först tänker du, hönan eller ägget?

 

Textavsnittet "... tagit fram en metod för snabbanalys av båtbottnar och under hösten ska de i en brett upplagd undersökning presentera fakta om giftproblemets verkliga omfattning" borde ha lett till frågor. Vad hade marinbiologerna Eklund och Ytreberg för kompetens i toxikologi? 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extremt-farligt-gift-pa-fritidsbatar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns människor som tar som sin uppgift att tillrättavisa andra. De dyker upp i ex. bostadsrättsföreningar där de går och sätter handskrivna lappar på felparkerade bilar. Det spelar ingen roll att en bil inte står i vägen eller utgör något problem. De är varken anställda för, eller ombedda, att göra detta. Rätt/fel-frågan utspelas endast i deras huvuden - bilen står felparkerad och detta måste påtalas.  
Denna typ av människor går inte att resonera med. De behöver inte resonera eller motivera. Alla försök möts med att de pekar på skylten - P-förbud. De är oåtkomliga, de har ju faktiskt rätt i att det är p-förbud. Så de fortsätter att leta efter saker att tillrättavisa och tycker att de gör världen en stor tjänst.
I bästa fall gör de någon liten nytta men oftast skapar de bara dålig stämning och retar upp folk. I de fall där de lyckas skapa opinion och påverka beslutsfattare kan de ställa till med stor skada genom att driva igenom saker som antingen är irrelevanta eller direkt kontraproduktiva.
"Miljörörelsen" hyser dessvärre ett stort antal människor med denna läggning.

 

För den typen av människor så handlar det inte om ifall TBT är giftigt eller inte, om det är skadligt för miljön eller inte att ett fåtal båtar kanske eller kanske inte har förbjuden bottenfärg kvar eller vad lagen formellt kräver.
Det är irrelevant för syftet är inte att lösa något problem utan att tillrättavisa andra människor, känna moralisk överlägsenhet och kanske straffa "skurken" med lite onödiga kostnader?
Mellgard tycks ha drabbats av en sådan person i sin båtklubb?
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

För den typen av människor så handlar det inte om ifall TBT är giftigt eller inte, om det är skadligt för miljön eller inte att ett fåtal båtar kanske eller kanske inte har förbjuden bottenfärg kvar eller vad lagen formellt kräver.

Fast TBT är giftigt och farligt för miljön, så vad försöker du säga..? Mellgard försöker försvara att han har kvar sin giftiga färg, trots att klubbens regler säger att den skall bort, i hans fall efter påtryckningar från kommunen. 


Det är tillåtet att ha hårdare miljöregler i en klubb eller en region än vad lagen säger. Det är inte en mänsklig rättighet att få ha en giftig botten på sin båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast TBT är giftigt och farligt för miljön, så vad försöker du säga..? Mellgard försöker försvara att han har kvar sin giftiga färg, trots att klubbens regler säger att den skall bort, i hans fall efter påtryckningar från kommunen. 


Det är tillåtet att ha hårdare miljöregler i en klubb eller en region än vad lagen säger. Det är inte en mänsklig rättighet att få ha en giftig botten på sin båt. 

Citat

...behöver inte resonera eller motivera. Alla försök möts med att de pekar på skylten - P-förbud.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öööh, vad försöker du säga BSven..?

Jag kanske är trög...

Tycker du det är OK att vissa skall få ha ett hormonstörande gift på sin båt, eftersom de är för snåla eller för lata för att ta bort sin gamla bottenfärg..?

Varför skall inte alla behöva göra det, dra sitt strå till stacken liksom..?

”Näää, så många andra har dragit strån, jag kan bara sitta här och dricka öl istället (eller vad lata myror nu dricker)...”

 

Det handlar liksom inte om ”p-förbud”, det handlar om inverkan på havet och på oss som vistas vid det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall försöka förklara för dig vad jag menar men sannolikt kommer du inte att vilja förstå vad jag säger utan försöka läsa in något annat än det jag skriver.

Det finns TBT i sedimenten sedan tiden före förbudet.
Det finns väldigt lite eller inga som helst mätbara mängder i vattnet efter förbudet.
Det finns inga negativa tecken på växter eller djur i småbåtshamnarna sedan färgerna slutade användas.
Det finns inga tecken på negativa effekter av det möjliga läckaget från möjliga kvarvarande båtar.
I Miljön/Vattnet/Naturen/Verkligheten så är inte ev. kvarvarande båtar ett problem.
Problemet med TBT:s giftighet för levande organismer i svenska småbåtshamnar är borta.

(Det som skulle kunna bli ett problem är om sedimenten rörs upp så att det TBT som ligger där frigörs. Det som skull göra en faktisk skillnad för miljön vore att muddra kontaminerat sediment.)
 

Punkt. Nytt stycke. Ny tanke.

Att det kanske finns båtar som kanske har TBT-färg som kanske läcker (fast i opåvisbara mängder) är ett hypotetiskt problem och att sanera kvarvarande båtar är en hypotetisk lösning.
Det är en papperslösning på ett pappersproblem.

Ja, det finns regler och beslut att följa (pekar på P-förbudsskylten) men acceptera samtidigt faktum att det inte kommer att medföra något annat än en hypotetisk förbättring av miljön.
Det handlar alltså inte om den riktiga miljön/naturen/verkligheten utan om den internetgenererade symbolhandlingarnas "miljö" där "alla skall dra sitt strå" , "TBT är faktiskt jättegiftigt" etc.

Mellgard må ha fel både juridiskt och sakligt men det betyder inte att paragrafryttarna har rätt. De har paragrafer. Paragraferna kan, men även inte, ha någon som helst koppling till verkligheten. That's all.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls punkt. 
Det finns visst fortfarande mätbara mängder av det hormonstörande giftet TBT, såpass mycket att man drar slutsatsen om att gamla bottenfärger fortfarande läcker, därav har kravet på saneringen av bottnar kommit, 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bottenfarg


Ett inte obetydligt läckage förekommer på uppläggningsplatser också, även om man inte tvättar eller slipar förekommer läckage bara av väder och vind som båten utsätts för. 
 

Vi talar alltså om en tennförening, så giftig att den varit totalförbjuden i över 30 år. Dvs, man har haft 30 år på sig att åtgärda problemet.
Är klubben taskigt då att man inte får sjösätta sin båt som fortfarande har detta hormonstörande gift på sig?

Nä. 
Kan man flytta båten till annan klubb?

En snabb googling visar att det är samma-lika i stort sett i alla klubbar, i alla fall runt om Stockholm. Mätning och bort med skiten gäller.

”Jag har alltid gjort så” funkar inte längre. 

Välkommen till 2020, boomers!

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Inte alls punkt. 
Det finns visst fortfarande mätbara mängder av det hormonstörande giftet TBT, såpass mycket att man drar slutsatsen om att gamla bottenfärger fortfarande läcker, därav har kravet på saneringen av bottnar kommit, 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bottenfarg


Ett inte obetydligt läckage förekommer på uppläggningsplatser också, även om man inte tvättar eller slipar förekommer läckage bara av väder och vind som båten utsätts för. 
 

Vi talar alltså om en tennförening, så giftig att den varit totalförbjuden i över 30 år. Dvs, man har haft 30 år på sig att åtgärda problemet.
Är klubben taskigt då att man inte får sjösätta sin båt som fortfarande har detta hormonstörande gift på sig?

Nä. 
Kan man flytta båten till annan klubb?

En snabb googling visar att det är samma-lika i stort sett i alla klubbar, i alla fall runt om Stockholm. Mätning och bort med skiten gäller.

”Jag har alltid gjort så” funkar inte längre. 

Välkommen till 2020, boomers!

Ja, en länk som inte säger något mer än att det finns TBT. I sediment? Sedan före förbudet?
Att det är jättegiftigt faktiskt, och att hon mäter koppar...
Det borde finnas någon text med mer substans om det finns färska mätvärden i vatten men allt jag hittar säger att det inte finns det?

Resten är just det jag beskrev, åsikter, upplevd orättvisa, symbolhandlingar och paragrafer.

Och ditt vanliga, meningslösa raljerande istället för konkreta argument eller fakta.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev BSven:

Ja, en länk som inte säger något mer än att det finns TBT. I sediment? Sedan före förbudet?
Att det är jättegiftigt faktiskt, och att hon mäter koppar...
Det borde finnas någon text med mer substans om det finns färska mätvärden i vatten men allt jag hittar säger att det inte finns det?

Resten är just det jag beskrev, åsikter, upplevd orättvisa, symbolhandlingar och paragrafer.

Och ditt vanliga, meningslösa raljerande istället för konkreta argument eller fakta.

Var är dina fakta som visar att TBT inte längre läcker från båtbottnar med TBT..?

Eftersom du efterfrågar fakta av mig, var är dina..?

 

Här kan man tydligt se att mängden TBT i bottensediment inte alls minskar i samma takt längre i flera mätområden i Östersjön, i stället ökar mängden mellan 2008 och 2014 vilket tydligt indikerar ett fortsatt läckage från båtbottnar och gammal giftfärg av ett ämne som är kraftigt hormonstörande och som varit förbjudet i över 30 år. 

http://resource.sgu.se/produkter/sgurapp/s1906-rapport.pdf

5D9A8B65-0ACB-4F98-971E-D8AE5C7F68B8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Var är dina fakta som visar att TBT inte längre läcker från båtbottnar med TBT..?

Eftersom du efterfrågar fakta av mig, var är dina..?

 

Här kan man tydligt se att mängden TBT i bottensediment inte alls minskar i samma takt längre i flera mätområden i Östersjön, i stället ökar mängden mellan 2008 och 2014 vilket tydligt indikerar ett fortsatt läckage från båtbottnar och gammal giftfärg av ett ämne som är kraftigt hormonstörande och som varit förbjudet i över 30 år. 

http://resource.sgu.se/produkter/sgurapp/s1906-rapport.pdf

5D9A8B65-0ACB-4F98-971E-D8AE5C7F68B8.jpeg

Den rapporten var inte så tillämplig för att bevisa att det finns problem med eventuell TBT på fritidsbåtar.

 

Enligt inledningen av rapporten så har den utförts med nedanstående mål:

"I den här rapporten analyseras resultaten från den nationella miljöövervakningen av föroreningar i svenska utsjösediment."

 

På sidan 15 i rapporten så anges var mätpunkterna ligger. Det är långt från dessa mätpunkter till fritidsbåtshamnarna.

 

I sammanhanget så tål det att påpekas att TBT var tillåtet på större fartyg ända fram till 2008.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/    :Sedan 2008 gäller totalförbud mot förekomst av bottenfärger som innehåller TBT på alla svenska fartyg, oavsett storlek och trafik. Förbudet gäller alla fartyg, det vill säga även fritidsbåtar. Det är inte bara förbjudet att applicera bottenfärger som innehåller TBT, utan det får inte alls förekomma på skroven. Även om färgen som innehöll TBT målades på innan förbudet kom, finns det krav sedan 2008 på att den måste avlägsnas eller inneslutas med en speciell spärrbeläggning eller täckfärg som förhindrar läckage. I nuläget är det dock oklart om de spärrfärger som finns för fritidsbåtar verkligen är effektiva mot TBT-läckage.)

 

Mätpunkterna ligger i rutterna där den tyngre fartygstrafiken passerar.

 

De enda relevanta undersökningar jag har hittat för fritidsbåtshamnar gäller SXK undersökningar på västkusten och där verkar TBT-diskussionerna numera vara obefintliga. Vid deras undersökningar så slutade de att leta TBT  eftersom de inte hittade någon förorening av TBT.   https://pakryss.se/analyser-av-vattnet-i-vastkusthamnar-genomforda/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

giftfärg av ett ämne som är kraftigt hormonstörande och som varit förbjudet i över 30 år. 

Du envisas med att upprepa känsloargument.
Tråden innehåller ett antal länkar till mätningar som inte visar något. Det betyder inte att det inte finns men jag hittar inga mätningar som visar några relevanta, positiva värden? Din graf visar inget relevant heller. Det hade du förstått om du hade läst den.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

De enda relevanta undersökningar jag har hittat för fritidsbåtshamnar gäller SXK undersökningar på västkusten och där verkar TBT-diskussionerna numera vara obefintliga. Vid deras undersökningar så slutade de att leta TBT  eftersom de inte hittade någon förorening av TBT.   https://pakryss.se/analyser-av-vattnet-i-vastkusthamnar-genomforda/

 

Jag vet inte om en undersökning som är kritiserad av sex forskare på området enligt artikeln, utförd enbart i vatten och inte i bottensediment (om jag läser artikeln rätt) samt i fel hav (om vi nu skall diskutera Mellgards båt och hans klubb, vilket vi gör) skulle vara speciellt relevant, eller mer relevant än den jag hänvisade till..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev BSven:

Du envisas med att upprepa känsloargument.
Tråden innehåller ett antal länkar till mätningar som inte visar något. Det betyder inte att det inte finns men jag hittar inga mätningar som visar några relevanta, positiva värden? Din graf visar inget relevant heller. Det hade du förstått om du hade läst den.
 

Menar du att giftet INTE är hormonstörande och förbjudet sedan 30 år..? Är det ”känsloargument”..?

Är grafen - som visar att det fortfarande är höga värden TBT, och att det på vissa ställen t o m ökar, helt utan relevans?

 

Läste du själv länken du la in om ”känsloargument”..?

Förlöjligande av argument, det du håller på med nu, är ett av ”känsloargumenten”. 

 

Vad har du själv presenterat i form av fakta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag vet inte om en undersökning som är kritiserad av sex forskare på området enligt artikeln, utförd enbart i vatten och inte i bottensediment (om jag läser artikeln rätt) samt i fel hav (om vi nu skall diskutera Mellgards båt och hans klubb, vilket vi gör) skulle vara speciellt relevant, eller mer relevant än den jag hänvisade till..? 

Det är halten i vatten som den här tråden handlar om, bottensediment påverkas inte av att det finns TBT i gamla färglager om det inte läcker ut till vattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Menar du att giftet INTE är hormonstörande och förbjudet sedan 30 år..? Är det ”känsloargument”..?

Är grafen - som visar att det fortfarande är höga värden TBT, och att det på vissa ställen t o m ökar, helt utan relevans?

 

Läste du själv länken du la in om ”känsloargument”..?

Förlöjligande av argument, det du håller på med nu, är ett av ”känsloargumenten”. 

 

Vad har du själv presenterat i form av fakta?

Påståendet är sant men irrelevant.
På vilket sätt förlöjligar jag dina argument? 
Ja, din graf saknar helt relevans. Lintott har förklarat varför men det borde han inte ha behövt göra.
Det är du som påstår att det finns relevanta mätningar. Jag hittar inga. Ingen annan heller hittills.
Bevisbördan är din.
 
 

 

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...