Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
joelfrodin

Skiljerlä inkoppling

Rekommendera Poster

Finns säkert många trådar om detta, men ingen hittar svar på just det jag funderar så jag startar en till.

 

Har använt min båt 1 säsong nu och insett att jag behöver mer batterikapacitet, båten används som sol och badbåt, med övernattningar 1-3 dagar, från maj till slutet augusti. Det spelas lite musik, kyl, lampor lite dieselvärmare ibland.  Det är en Italiensk DC på 32 fot med dubbla ad41b, hon har haft många tidigare ägare varför elsystemet är lite mystiskt, men jag ska försöka att inte göra om allt, då det faktiskt fungerar. Men hon har idag 2 st batterier som använts till allt, och det är för klent har en stor solcell på targabågen. Skulle vilja ha 2 st förbrukare och 2 st start och en automatisk isolering av startbatterierna så jag slipper springa och kika på voltmeter stup i kvarten. Har läst en del om skiljerelä, men:

 

* Räcker det med ett? Gärna ett specifikt förslag

* När man "aktiverar" det, kommer de tomma förbrukarna blixt suga ur startbatterierna innan jag har hunnit starta?

*Har försökt gjort en slags schematiskt skiss, är det ett vettigt upplägg att koppla enligt bifogad, är inte speciellt sugen på att göra en separat startkrets och en förbrukarkrets, då tidigare ägare i princip omöjligjort det genom diverse inkopplingar och jag har ingen lust att bygga om allt.

*Kopplar man startmotorrelä till den/dem som säger till när de ska växla in startbatterierna eller vad är det som styr det? För på något vis måste ju relät slå in startbatterierna när jag vill starta, vad styr det? Jag kan inte använda tädning för massa förbrukare är kopplade på tändning, så den brukar stå på.

 

Tacksam för svar.

nuvarande.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - Biltemas skiljerelä är bra. 
Det är enkelt att koppla in, och det aktiveras när motorn börjar ladda (=efter att motorn startar)


Men du skall inte koppla förbrukarna till skiljerelät, då blir det knasigt. De skall kopplas till förbrukningsbatteriet. 
 

Vill du ha solpaneler kan de kopplas till förbrukningsbatterierna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är enkelt att koppla in, och det aktiveras när motorn börjar ladda (=efter att motorn startar)

Rätt och mer specifikt när det batteri man satt avkännarkabeln på (startbatteriet) har en spänning som överstiger 13,3 V. Då kopplas bankerna ihop och även förbrukarbanken får laddning.

När spänningen går under 12,8 V så slår relät från.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

13 minuter sedan skrev ChristerN:

Rätt och mer specifikt när det batteri man satt avkännarkabeln på (startbatteriet) har en spänning som överstiger 13,3 V. Då kopplas bankerna ihop och även förbrukarbanken får laddning.

När spänningen går under 12,8 V så slår relät från.

Så man måste ha en separat startkrets för att kunna utnyttja startbatterierna? Annars kommer de ju alltid vara frånskilda?

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så om jag kopplar enligt förslag nedan, blir mitt enda dilemma att om förbrukarkretsen laddas ur helt. När jag vrider på tändningen för att starta min motorer så kommer det ju inte finnas någon spänning att sluta relät till startmotorn, för den tar ju spänning från förbrukarkretsen? Eller? är det något som folk bara accepterar? Visst den gången det händer går det ju att lösa ändå men en sladdstump eller skruvmejsel på startmotorn, eller finns det något vedertaget sätt?

 

P.S Såg att Hjertmans var dubbelavkänande dvs man kan ladda åt båda håll.

nuvarande.thumb.jpg.072e08a41312f3e94ae3c397beaa2d79.jpg

 

 

Redigerad av joelfrodin
Glömde en grej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla som ditt schema, men inget dubbelavkännande relä, sätt huvudbrytare till motorerna och fundera på huvudsäkringar också. Eventuella länspumpar bör sitta kopplade som din kyl.

Då kommer du alltid att ha startström till motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Koppla som ditt schema, men inget dubbelavkännande relä, sätt huvudbrytare till motorerna och fundera på huvudsäkringar också. Eventuella länspumpar bör sitta kopplade som din kyl.

Då kommer du alltid att ha startström till motorerna.

Fast då måste jag själv bryta för att rädda startbatterierna, att komma ihåg saker är inte min starka sida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du skall ha ett skiljerelä men inte ett dubbelavkännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev joelfrodin:

Fast då måste jag själv bryta för att rädda startbatterierna, att komma ihåg saker är inte min starka sida.

 

Jag fattar inte riktigt... du har något du kallar ”tändning” som ligger på förbrukarbanken. I min värld brukar tändningen ligga på startbatteriet. 
 

I övrigt; det finns inget behov att ha ett dubbelavkännande relä. Kör ett vanligt enkelavkännande. Och lite huvudsäkringar, som sagt. Huvudbrytare är bra om du vill kunna stänga av alla förbrukare när du lämnar båten (vintertid, eller bara över veckan), eller vill stänga av vissa delar. Länspumpar vill man inte ha över huvudbrytare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kane:

Nej, du skall ha ett skiljerelä men inte ett dubbelavkännande.

Är det inte bra att ha ett så att om solpanelerna som ligger på förbrukarsidan är aktiva laddar det startsidan också

och om generatorn som sitter på startsidan är aktiv laddar det förbrukarna också?

Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag fattar inte riktigt... du har något du kallar ”tändning” som ligger på förbrukarbanken. I min värld brukar tändningen ligga på startbatteriet. 
 

Det är uppbyggt så i båten massa saker som används som förbrukare typ lampor, ankringslanterna, stereo m,m matas av tändningslåset. Så därför funderar jag lite över det här med ström till startmotorrelät. Om jag måste särskilja det på något vis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev joelfrodin:

Är det inte bra att ha ett så att om solpanelerna som ligger på förbrukarsidan är aktiva laddar det startsidan också

och om generatorn som sitter på startsidan är aktiv laddar det förbrukarna också?

Eller tänker jag fel?

Ja, du tänker fel. Med skiljerelä laddar generatorn både start- och förbrukarbatterierna när motorerna går. Eftersom du har ett skiljerelä sedan så kommer inte startbatterierna förbrukas över huvudtaget när motorerna är frånslagna, därför behöver inte solcellerna ladda de.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kane:

Ja, du tänker fel. Med skiljerelä laddar generatorn både start- och förbrukarbatterierna när motorerna går. Eftersom du har ett skiljerelä sedan så kommer inte startbatterierna förbrukas över huvudtaget när motorerna är frånslagna, därför behöver inte solcellerna ladda de.

Däremot matas t ex stereon mm som ligger över tändningslåset från startbatterierna även fortsättningsvis om du inte flyttar över deras matning från tändningslåset till förbrukningsbatteriet och dess säkrings/brytarpanel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Däremot matas t ex stereon mm som ligger över tändningslåset från startbatterierna även fortsättningsvis om du inte flyttar över deras matning från tändningslåset till förbrukningsbatteriet och dess säkrings/brytarpanel.

Ja gör gärna det!

Inte kul att inte kunna starta motorn för att man lyssnat på "Ring så spelar vi" och "Melodikrysset" en lördag förmiddag, dom traditionella radioprogrammen suger!😆 Men P3 är värre!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Däremot matas t ex stereon mm som ligger över tändningslåset från startbatterierna även fortsättningsvis om du inte flyttar över deras matning från tändningslåset till förbrukningsbatteriet och dess säkrings/brytarpanel.

Det är exceptionellt krånligt i denna båt, då det idag finns en central framdragen till instrumentpanelen(här matas hela båtens el innelampor, vattenpumpar), från den centralen får tändningslåset matning, och aktiverar en stor panel med knappar för ljus och lanternor, länspump mm. Så det är väldigt svårt att lägga över tändningen från förbrukare till startkrets.

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Däremot matas t ex stereon mm som ligger över tändningslåset från startbatterierna även fortsättningsvis om du inte flyttar över deras matning från tändningslåset till förbrukningsbatteriet och dess säkrings/brytarpanel.

Han har ju ritat in stereon på förbrukarsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev joelfrodin:

Finns säkert många trådar om detta, men ingen hittar svar på just det jag funderar så jag startar en till.

 

Har använt min båt 1 säsong nu och insett att jag behöver mer batterikapacitet, båten används som sol och badbåt, med övernattningar 1-3 dagar, från maj till slutet augusti. Det spelas lite musik, kyl, lampor lite dieselvärmare ibland.  Det är en Italiensk DC på 32 fot med dubbla ad41b, hon har haft många tidigare ägare varför elsystemet är lite mystiskt, men jag ska försöka att inte göra om allt, då det faktiskt fungerar. Men hon har idag 2 st batterier som använts till allt, och det är för klent har en stor solcell på targabågen. Skulle vilja ha 2 st förbrukare och 2 st start och en automatisk isolering av startbatterierna så jag slipper springa och kika på voltmeter stup i kvarten. Har läst en del om skiljerelä, men:

 

* Räcker det med ett? Gärna ett specifikt förslag

* När man "aktiverar" det, kommer de tomma förbrukarna blixt suga ur startbatterierna innan jag har hunnit starta?

*Har försökt gjort en slags schematiskt skiss, är det ett vettigt upplägg att koppla enligt bifogad, är inte speciellt sugen på att göra en separat startkrets och en förbrukarkrets, då tidigare ägare i princip omöjligjort det genom diverse inkopplingar och jag har ingen lust att bygga om allt.

*Kopplar man startmotorrelä till den/dem som säger till när de ska växla in startbatterierna eller vad är det som styr det? För på något vis måste ju relät slå in startbatterierna när jag vill starta, vad styr det? Jag kan inte använda tädning för massa förbrukare är kopplade på tändning, så den brukar stå på.

 

Tacksam för svar.

nuvarande.jpg

Bifogar min länk.

Här kanske du hittar lite inspiration.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev joelfrodin:

Det är exceptionellt krånligt i denna båt, då det idag finns en central framdragen till instrumentpanelen(här matas hela båtens el innelampor, vattenpumpar), från den centralen får tändningslåset matning, och aktiverar en stor panel med knappar för ljus och lanternor, länspump mm. Så det är väldigt svårt att lägga över tändningen från förbrukare till startkrets.

Har ju inte sett hur det ser ut i din båt men har två kommentarer:

1. Vill du ha det på det viset i framtiden eller vill du göra "rätt". Isf är nu ett bra tillfälle!

2. Skulle du inte kunna dra en matning till lampor, lanternor etc från din "central"?

Annars går ju tex inte länspumpen om du inte har tändningen på, verkar ju inte så smart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Det är exceptionellt krånligt i denna båt, då det idag finns en central framdragen till instrumentpanelen(här matas hela båtens el innelampor, vattenpumpar), från den centralen får tändningslåset matning, och aktiverar en stor panel med knappar för ljus och lanternor, länspump mm. Så det är väldigt svårt att lägga över tändningen från förbrukare till startkrets.

Jag är kanske trög...

Menar du att tändningen är matad från säkringspanelen, eller menar du att säkringspanelen är matad från tändningslåset..?

Dvs, måste du slå på en huvudbrytare på en säkringspanel för att kunna starta båten, eller måste du ha tändningen påslagen på motorn för att kunna tända i ruffen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag är kanske trög...

Menar du att tändningen är matad från säkringspanelen, eller menar du att säkringspanelen är matad från tändningslåset..?

Dvs, måste du slå på en huvudbrytare på en säkringspanel för att kunna starta båten, eller måste du ha tändningen påslagen på motorn för att kunna tända i ruffen..?

Jag menar att som det italienska elsystemet från 90 talet är uppbyggd med ett antal tidigare ägare, är det krångligt att skilja ut en startkrets från en förbrukarkrets. Men om det inte finns någon annat vedertaget sätt så är det så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev joelfrodin:

är inte speciellt sugen på att göra en separat startkrets

5 timmar sedan skrev joelfrodin:

eller finns det något vedertaget sätt?

Det vedertagna sättet är att ha separeat start och förbrukarkrets.

Din beskrivning av nuvarande elsystem känns milt sagt rörigt och komplicerat.

Om du vill göra en quick-fix i det elsystemet bör du nog förstå ganska väl hur det fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev joelfrodin:

Jag menar att som det italienska elsystemet från 90 talet är uppbyggd med ett antal tidigare ägare, är det krångligt att skilja ut en startkrets från en förbrukarkrets. Men om det inte finns någon annat vedertaget sätt så är det så. 

Då är det bara att påbörja städningen och särskilja funktionerna !   För att bara skilja batterierna med ett relä och ha kvar sammanblandningen så som du beskriver den kommer bara ge dig huvudvärk och inte lösa någonting på ett bra sätt. Det som har med motorkörningen att göra skall sitta på motorbatterierna, det som har med annat att göra (allt annat) på förbrukarbatterierna.

 

Vill du sedan styra olika förbrukare till/från via tändningslåset är det inga problem. Du sätter helt enkelt ett relä som styrs av "tändning till"-spännningen men bryter/sluter önskad förbrukarsektion på sina kontakter. Jag har så i min båt med vissa saker som torkare m.m. som jag vill bara skall gå med motorn igång t ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett extra startbatteri som inte är inkopplat och en uppsättning startkablar kanske är den quick fix som behövs om man inte ska/vill/kan/hinner/orkar göra något åt elsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha då har jag börjat med seriös startkrets, har lyckats urskilja matning till tändningslåsen, så det blir en ny kabel dit. och flyttat dvs förbrukare från tändningslåsen till andra plintar. Båten bär spår av separata batterisystem, men det är lite flyttat och det slutar ofta i tomma intet. Men visst ska kabel märkt 61 alt 67 vara med i startkrets för det är till diodbryggan på generatorn? Den gick också fram till matning av tändningslåsen. 

 

Men bak vid batterierna har jag en slags huvudbrytare som styrs av en liten brytare på fjärr. Vad tror ni något som man kan använda? Det är för sent för jag ska kunna tänka logiskt. Men jag ritade ut vad jag såg. 

 

Verkar koppla ihop båda batterierna med startmotorkabeln?  Kanske något snillerikt system där båten känner spänning och släpper ena relät, och därmed isolerar startbatteriet? Nåja det är sabbat med ihopkopplade batterier och klippta kablar till separatstyrningen. Är väl bara att slänga ut och bygga nytt. 

IMG_20200421_212247.jpg

IMG_20200421_224010.jpg

IMG_20200421_221627.jpg

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har kopplat in ett skiljerelä mellan starta förbruknings batteri men vet inte om jag kopplat rätt.

Relät är inkopplat efter huvud-brytarna, B+ går till generatorns B+ som är samma som kabeln från generatorn till startbatteriet. Verkar konstigt, då kunde jag lika gärna kopplat mellan B+ och startbatteriet på relät. Sedan är det en jord till batteriet.

Jag såg på något kopplingsschema att det stod inte B+ utan D+, vad är skillnaden.

Tacksam för hjälp. Thomas

 

Namnlöst-1.jpg

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Allekulla:

Hej, jag har kopplat in ett skiljerelä mellan starta förbruknings batteri men vet inte om jag kopplat rätt.

Vad är det för relä ?

 

18 minuter sedan skrev Allekulla:

Relät är inkopplat efter huvud-brytarna, B+ går till generatorns B+ som är samma som kabeln från generatorn till startbatteriet. Verkar konstigt, då kunde jag lika gärna kopplat mellan B+ och startbatteriet på relät. Sedan är det en jord till batteriet.

Svårt att förstå vilken B+ du menar i de olika meningarna. I synnerhet som det är oklart vad det är för relä du köpt och tänker koppla in. Tittar man på din ritning ser det ut som att generatorn och motorn ligger till ett "Batteri" (startbatteriet ?) hela tiden och inte via brytare. Dvs vad har du motorbatteribrytaren till då ?

 

Sedan är det minus till batteriminus, gissar att du inte har jord i båten 😉 (om man skall vara petig).

 

18 minuter sedan skrev Allekulla:

Jag såg på något kopplingsschema att det stod inte B+ utan D+, vad är skillnaden.

Om det är på generatorn och dess B+, så är den (motor)batteriplus. D+ på generatorn är anslutning av förmagnetiseringsström, vanligen via laddlampan upp till tändningsplus. Den KAN man också ofta koppla in ett relä och styra ifrån, men som sagt - allt beror ju på vad det är för relä du tänker koppla in.

 

Du har inga säkringar inritade, vilket rekommenderas från resp. batteriplus för att rädda inte minst kablarna i händelse av något "dumt".

 

Sedan hade det nog varit bättre att starta en ny tråd istället för att ställa din fråga som en kommentar i en tråd som inte varit aktiv på fyra år....

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OM det är Biltemas skiljerelä som du har, eller ett som ser likadant ut, skall dom två anslutningarna på baksidan kopplas till + på startbatteriet via en säkring och + på förbrukarbatteriet, anslutningen med en röd prick på skall anslutas till startbatteriet. Den klena svarta sladden skall kopplas till minus någonstans i båten. Detta relä känner av när  spänningen höjs då generatorn laddar, och kopplar då ihop batterierna med varandra, samt då kopplar isär dom när laddningen upphör.

 

OM det istället är Skyllermarks/Bosch kraftiga relä, så skall anslutningen 86 kopplas till D+ på generatorn, anslutning 85 skall kopplas till minus.

Anslutningen 30 kopplas till startbatteriet helst via en kraftig säkring, och då 87 skall kopplas till förbrukarbatteriet.

Ett sådant relä styrs helt av generatorns D+ som ger en utspänning då generatorn laddar, och kopplar ihop batterierna.

 

(Nu säljer Skyllermarks/Sutars även ett skiljerelä som är identiskt med Biltemas, det är säkert bra det också, men mycket dyrare.)

 

Din skiss är litet svår att förstå, du kanske skall ta en bild istället?

 

B brukar betyda "batteri", B+ är då batteriplus, om det står B+ på generatorn betyder det att den anslutningen skall kopplas till batteriplus.

D betyder "dynamo", en gammal benämning som lever kvar.

DF betyder "dynamo field" alltså generatorns magnetiseringslindning.

 

Det finns nu rätt så många diskussioner på detta forum som handlar om dessa saker, det brukar stå samma saker i diskussionerna, men dom kan vara litet knepiga att hitta då forumets sökfunktion kan vara litet trög.

 

Om du står i begrepp att köpa ett skiljerelä rekommenderar vi nog allihopa Biltemas skiljerelä, då det är väldigt prisvärt och busenkelt att koppla in.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...