Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
toaen

Butylgummikladd

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en gammal motorseglare. En Fjord 28 CS. En konstig båt med däckssalong och masten bak i sittbrunnen.

Längs hela överbygget går en 10 mm tjockt "plexiglasruta":

"Plexigalset" hade sett sina bästa dar och hade sprukit och tätningen hade gett sig på ett par ställen, så jag bytte våren 2017. Tätade med bytylgummi. Det jag inte visste då att jag bordet tätat runt butylgummit med typ Sikaflex.

Försommaren 2018 åkte jag på en bypassoperation och båten låg still även sommaren 2019 - av andra orsaker.

I värmen, speciellt sommaren 2018 har bytylgummit smällt och runnit ner efter "plexiglaset". Har de senaste månaderna gjort en del jobb på båten och nu återstår bara lite av städningen i boutrymmena.

Kikade på rinnet från butylgummit igår och är på gång att åtgärda det.

Är det nån som har erfarenhet av nåt liknande?
 

Hur får jag bort kladdet, utan att skada de relativt nya "plexiglasrutorna"?
Vadför typ av lösningsmedel löser butylgummi?

 

Exakt vad det är för material i rutorna, kommer jag inte ihåg

. Det finns ju en del olika som för mig faller inom benämningen "plexiglas".

Thallatha fönsterkladd.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde rakblad och efter det lacknafta på mina när jag hade kladd-problem. Funkade bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

Vadför typ av lösningsmedel löser butylgummi?

Jag håller på att täta om mina rutor med butylband. Det som kryper ut när rutorna dras fast pillar jag bort och tvättar rent med aceton. Detta är dock på plasten på överbyggnaden och det fungerar kanoners.

Hur aceton och dina plexiglas fungerar tillsammans vet jag tyvärr inte men det jag vet är att aceton funkar att ta bort butylkladd med.

Jag snabbtorkar rent rutorna med aceton innan jag sätter dit butylbandet och jag har också "plexiglas", precis som du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev McLasse:

Jag håller på att täta om mina rutor med butylband. Det som kryper ut när rutorna dras fast pillar jag bort och tvättar rent med aceton.

Jag läste nånstans långt efter att jag var klar med jobbet och efter att jag fått sett att det runnit ner på undersidan, att man skall dra en sträng sikaflex runt butylgummit pga att det annas kan rinna.

Skall under veckan försöka fixa till prolemet. Det är  i däcksalongen som problemet är som störst. I förpiken och toa och i garderoben har jag inte tagit bort skyddsplasten ännu. Efter att jag gjort en stor renovering av båten vintern 2016/2017 men inte blev 100% klar, gick mitt båtliv helt i stå av flera olik anledningar. 

Nu har allt annat gått i stå, så nu har jag äntligen kommit igång med båten igen.

Torkade troligtvis av med nåt där tätingen skulle sitta och jag för mig att jag även målade med nån primer. Det är ju inte så länge sen, men mitt minne är bra men kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Hur aceton och dina plexiglas fungerar tillsammans vet jag tyvärr inte men det jag vet är att aceton funkar att ta bort butylkladd med.

Jag hade varit väldigt försiktig med aceton. Det löser upp många typer av plast så testa på ett undanskymt ställe först. Aceton kan man ha till att smälta t.ex glasögonbågar så att dom limmas ihop igen. Du har inga rester kvar av plasten sedan du sågade till rutorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ABC:

Jag hade varit väldigt försiktig med aceton. Det löser upp många typer av plast så testa på ett undanskymt ställe först. Aceton kan man ha till att smälta t.ex glasögonbågar så att dom limmas ihop igen. Du har inga rester kvar av plasten sedan du sågade till rutorna?

Nej jag är nog också lite skepptisk till aceton i detta fallet. Har inga reste kvar efter dessa rutorna då jag fick rutorna tillskurna av ett företag som bara jobbar med sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev toaen:

Nej jag är nog också lite skepptisk till aceton i detta fallet. Har inga reste kvar efter dessa rutorna då jag fick rutorna tillskurna av ett företag som bara jobbar med sånt.

Just det!

Samma här, då tvättstugan hemma även fungerar som "färgblandningsrum" och "penseltvättningsrum" hade en gång tvättmaskinens runda "glas" tvättats med aceton... ja det är nu nästan ogenomskinligt, det går inte att följa tvättens roterande där inne.

Så varning för olika sorters plast och aceton tillsammans.

Det berättas (även på detta forum) hur amerikanska flygmekaniker under WWII tvättade olika stridsflygplans "plexiglas"-huvar med kloroform.. det skulle tydligen funka. Men jag kan tänka mig att detta medel kan vara en "aning" svårt att få tag på idag, det säjs ju i alla fall inte i 0,75 litersburkar som aceton och förtunning gör på Biltema.

Försiktig användning av rakbladsskrapa kan jag tänka mig är det som fungerar bäst, eller mist dåligt.

Kanske an algmagnet från zoobutiken kan funka, dessa är belagda med något "scotch-brite" liknande material, kanske kan repa Plexi* eller Lexan*, vad-vet-jag, men då har säkert en spillbit kvar sedan den dagen du sågade till de där rutorna som du kan testa såväl olika lösningsmedel som mekanisk rengöring på.

 

*registrerade varumärken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rödsprit ska man inte förakta, först försöka försiktigt med en skrapa enligt ovanstående förslag därefter med rödsprit, lacknafta eller avfettningsmedel.

Kan funka?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del sånt där gammalt klet som kontaktlim t.ex. brukar man kunna rulla ihop genom att dra tummen över det

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

men då har säkert en spillbit kvar sedan den dagen du sågade till de där rutorna som du kan testa såväl olika lösningsmedel som mekanisk rengöring på.

Nej - jag har inga spillbitar kvar. Finns en firma, som tidigare låg på Roparebacken, nästan rakt nere under ABBA-fabriken - som du ju väl vet var den ligger, som jag köpte rutorna, färdigutsågade av. Fick även med plastbrickor för att montera glasen för att det inte skulle sprika i skruvhålen plus ett specialslipat borr som jag skulle borra hål för brickorna med.

Sen har jag kommit på, sen jag skrev det här inlägget att jag inte alltid talar helt sanning.

Tidigare var öppningen i båtens överbygge ett ca 5 m långt fönsterhål, som var täckt med en tredelad plexigalsskiva. Det var därför det 35 år gamla plexiglaset (eller vad det nu är) hade sprukit och vatten som läckt in och lite av huvudskottet mot förpiknen ruttnat och lite av inredet på toaletten lika så.

Eftersom jag inte är en man som gör de enklaste lösningarna, monterade  jag en tunn plexiglas skiva på insidan av fönstret i förpiken och i toaletten och sen plastade jag igen hela öppningen på utsidan och efter slipning mm målade jag en ram med tvåkompånentsfärg. Nytt genomskinligt plexigalas finns bara i däcksalongen. I resten av hålet monterade jag ett nytt 10 mm plesiglas och för om det en liten bit plexiglas, för att fönstrets form skulle harmonicera med resten av båten. Det fanns inget så långt plexiglas på lager, så att jag kunde få allt i en bit.

Därför är det bara kladd inne i däcksalongen på bägge sidor och möjligtvis på utsidan under fönstren. Där är det ju formgjutet glasfiberlaminat täckt av gelcoat, som överbyggnader brukar va, så där är problemet inte lika stort och ute får jag ta när jag kan lägga mig längs en pontonbrygga.

Hur det ser ut, syns ju på bifogad bild. Det mörkare är "plexiglasrutan" och det ljusare för om är den igenplastade fönsteröppingen. Har valt att låta den va ofärgad, för det blir ett ganska bra ljusgenomsläpp, dock kan jag inte se ut varesig från förpiken eller från toaletten, men det tycker jag inte är så viktigt.

Att åtgärda det på båtplatsen är inget för en allt för storväxt stel gammal gubbe.

Jag tar till mig allt som skrivs i ämnet och ser hur jag löser detta egentligen väldigt lilla problemet.

20180402_170830_023.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hursomhelst vad man än gör, hur man än gör, gäller det väl att göra som personen bakom båten gör. Alltså att hålla huvudet ovanför ytan och inte ta sig vatten över huvudet i onödan.

 

Jag kom att tänka på sådana där isskrapor man brukar få på bensinstationen där just utanför industriområdet, ja den som inte är obemannad då... Är det möjligen Statoil numera eller Q8? Ja alltså en sådan där plastskrapa som egentligen är avsedd att skrapa is från bilrutor med, en sådan kan du ju försöka skrapa bort kladdet med. Vad händer förresten när/om du värmer på litet försiktigt med en varmluftspistol? Blir butylgummit så visköst att du kan lyfta litet i det och på så vis få bort det från plasten? Men ta det försiktigt så du inte får tråkiga brännmärken i dessa plastrutor.

 

Såg förresten att bilbesiktningsbolaget Besikta hade jättefina sådana där isskrapor, tandade på en kant och med en sådan där klocka att vrida på för ärliga parkeringar med gratis parkering i max  x timmar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kom på något jag gjorde för några år sedan.

Testa att ta en bit butylband och rulla till en liten boll. Dutta sedan på kladdet på rutan. För mig har det funkat att få bort smårester av butyl. Resterna har då fastnat i bollen, iofs har det varit "färska" rester och inget som runnit, men det kan vara värt ett försök.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Kom på något jag gjorde för några år sedan.

Testa att ta en bit butylband och rulla till en liten boll. Dutta sedan på kladdet på rutan. För mig har det funkat att få bort smårester av butyl. Resterna har då fastnat i bollen, iofs har det varit "färska" rester och inget som runnit, men det kan vara värt ett försök.

Ja den metoden fungerar i allmänhet bra med kontaktlim och liknande lim om det inte härdat/torkat för mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har gått och grunnat på vad som händer med tätningen när den läcker.
Det är säkert ingen fara men kanske kan vara bra att kolla för säkerhets skull.
Med risk för att göra en höna av en fjäder. Kan läckaget från tätningen äventyra tätningen? Troligtvis har det inte runnit ut så pass mycket. Jag ville bara nämna det i fall att.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-20 vid 20:41 skrev Georg_Ohm:

Hursomhelst vad man än gör, hur man än gör, gäller det väl att göra som personen bakom båten gör. Alltså att hålla huvudet ovanför ytan och inte ta sig vatten över huvudet i onödan.

 

 

Nu fick personen ifråga betalt för att hålla huvudet under vattnet.

Kommunen skulle renovera den  pontonbrygga där jag har min ordinarie plats till min motorseglare och där jag legat de senaste vintrarna. På min sida den brygganoch utåt är det i regel isfritt. I brevet från kommunen, där de talade om att bryggan skulle renoveras, stod det att om man hade båten i sjön på vintern - ganska vanligt här ute - skulle båten va borta vid en viss datum, och man skulle kontakta en namngiven person för att få annvisat var man kunde ligga.

Försökte kontakta personen ifråga under ca 1 månad, både via telefon och besök på komunalkontoret. Hon var aldrig tillgänglig och hörde heller aldrig av sig, trotts begäran om detta.

I samband med att jag tagit upp min bohusjulle, kontaterade jag att det fanns tillräckligt med plats att lägga min motorseglare längs med den bryggan där jag hade min plats till jullen. Förutom min plats fanns det ytterligare tre lediga platser.

La motorseglaren där. Denna brygga ligger längst in och där är det i stort sett alltid is på vintern. Ett par dar efter att jag laggt motorsegaren längs A-bryggan, ringde damen som jag jagat för att få plats anvisad. Det var helt ok att jag låg där jag lagt mig.

När beskedet kom att bryggan där jag har min motorseglare var klar, låg det fortfarande ganska mycket is mellan A- och B-bryggans innersta del. Tog min dränkbara länspump och tinade upp isen på utsidan båten, så att jag kunde svänga ut fören. 

När man sen börjar försöka bryta isen kommer man ju inte så långt vid första försöket. Efter några försök var jag halvvägs ut till fritt vatten. Backade in igen för att ta fart och lyckades få en lina i propellern. Fick in båten till den possitionen, men när jag skulle blancera iland på Y-bommen klarade jag det inte. Gubben börjar bli allt för gammal och darrig för sånt.

Några gubbar iland såg in situation och kom mig till hjälp. Jag kastade iland en lina och band fast den en bitupp i masten. Gubbarna på bryggan sträckte upp linan, så att jag kunde hålla mig i den och ballancera iland.

Sen kontaktade jag en man som gillar att bada på vintern. Det finns sådana. Han skar loss linan som var lindad runt propellern. Dom där pojakarna är tvärt emot andra badgäster - de klär på sig när de skall bada - även på sommaren. När han klätt av sig och lastat sin utrustning i bilen och även minskat på min plånboks tjocklek, skulle jag försöka ta mig ombord.

Jag hade naturligtvis förtöjt båten gaska tajt i ytteränden på Y-bommen och rubbade den inte nåt nämnvärt

Spände upp linan i en lyktstope, men jag kände mig ganska skakis när jag skulle balancera på Y-bomen ut till båten. Tog bilen och åkte hem. 

Jag deltar ju som gitarrlärare i för en grupp invandraungdomar som spelar i en gitarrorkester. Mötte ett par av dessa på väg hem och frågade om de kunde hjälpa mig. Det var inget problem. De cycklade ner till båten och en av dem sprang ut på Y-bommen och klev ombord ochLossade förtöjningen. 

Några dar senare gick isen mellan A- och B-bryggan. Jag hade ju brutit upp den ganska mycket i mina försök att ta mig ut. Flyttade båten och splitasade nya förtöjningsändar. Efter det har jag bytat båtplats - men det är ju en helt annan historia - men jag kunde använda mina nyasplitsade förtöjningsändar även på den nya båtplatsen.

Trevligt att du är observant.

 

Båtarna.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det då 

Igår var det dags att ta itu med att ta bort "Butylgummikladdet".

Började med att skrapa bort det mesta med en vanlig isskrapa som man skrapar rutorna på bilen med. Lite kunde jag trycka upp under plasten igen, det mesta fick jag loss och kunde ta som små bollar. Fick inte bort tillräckligt mycket, men jag hade en tunn men ganska hård plastbricka, från Watski, där det satt ett beslag på. Klippte av plastbrickan så jag fick 90 graders hörn i stället för de runda.

Men hjälp av den relativt tunna plastbrickan kunde jag skava bort väldigt mycket av butylgummit.

Provade att torka bort resten med rödsprit. Det gav nästan inget resultat.

Hade en en flaska fotogen ombord. Det löste resterna på rutan väldigt lätt, sen efterpolering med vanligt fösterputsmedel.

Babordsrutan, som alltid ligger åtsöder var mycket värre än styrbordssidan, så det är helt klart värmen från solen som fått butylgummit att rinna.

Nästa moment blir att maskera och dra en sträng Sikaflex runt rutan.

Sen får jag väl kolla hur det ser ut på utsidan och kanske göra samma där.
 

Thallatha Fönsterkladdborttagning.jpg

Thallatha Fönsterkladd lösningsmedel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall också göra om mina butyltätningar som jag inte är nöjd med så jag har en idé och en fråga. Idén är att om man sprayar typ kylspray på butylen så att den stelnar kanske den är lättare att få bort utan rester?
Min fråga gäller Sikaflex. Det är ju ett tätningsmedel som stelnar men det tål ju inte UV så när man använder det synligt/exponerat så blir det missfärgat och spricker med tiden? Finns den något annat än silikon som är bättre att göra synliga fogar med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar inte rödsprit så ta kemisk ren bensin dvs bromsrengörare. Synliga fogar använder jag vulcande limtäta har några riktigt breda fogar på min båt som är i soljus hela tiden, efter ca 10 började de färga lite svart valet är då lite nytt klet eller att måla tätspalten.    Ska något kittas med limtäta använd inte rödsprit eller bromsrengörare för att forma ut eller ta bort klabb innan det härdad för då håller det sig kletigt länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Eile:

Tar inte rödsprit så ta kemisk ren bensin dvs bromsrengörare. Synliga fogar använder jag vulcande limtäta har några riktigt breda fogar på min båt som är i soljus hela tiden, efter ca 10 började de färga lite svart valet är då lite nytt klet eller att måla tätspalten.    Ska något kittas med limtäta använd inte rödsprit eller bromsrengörare för att forma ut eller ta bort klabb innan det härdad för då håller det sig kletigt länge. 

Är "limtäta" en produkt? Jag hittar inget när jag söker på det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev BSven:

Min fråga gäller Sikaflex. Det är ju ett tätningsmedel som stelnar men det tål ju inte UV så när man använder det synligt/exponerat så blir det missfärgat och spricker med tiden? Finns den något annat än silikon som är bättre att göra synliga fogar med?

Jag använder TEC7 till synliga fogar (och osynliga som inte är "butylade").

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...