Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Stregnil

Drar batteriet tjuvström eller är det kass?

Rekommendera Poster

Dumstrut på... 

Hur vet man om ett batteri är kass/slut? 

Jag har ett startbatteri och ett till förbrukning. Har laddat båda batterierna fullt (har även underhållsladdat dem under vintern) , båten används inte (står på land). Har en mätare inkopplad och båda batterierna visar 12-14V, men efter 2 dagar är förbrukningsbatteriet tomt, mätaren står på mellan 1-4V. Jag har inga prylar (stereo etc.) igång. 

Uppsättningen med start och förbrukare kopplades in inför förra säsongen och fungerade felfritt hela sommaren. 

 

Drar det tjuvström nån stans eller är batteriet helt enkelt slut? 

Bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad i urladdningen om batteriet är anslutet eller är frånkopplat?
Hur gammalt är batteriet? Har det varit utsatt för någon, några djupa urladdningar? Har det blivit utsatt för frost då det varit urladdat?

 

Om det nu är så att ingenting i båten förbrukar en massa ström så är det nog dessvärre så att en eller flera celler i detta batteri har gett upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inget ligger och drar ström, tex din mätare, så verkar ditt ena batteri vara slut. 
Prova att koppla loss och ladda batteriet hemma. Peter_K (om jag minns rätt) gjorde ett antal försök med ett batteri som var så slut att det inte tog laddning. Sök på forumet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Om inget ligger och drar ström, tex din mätare, så verkar ditt ena batteri vara slut. 
Prova att koppla loss och ladda batteriet hemma. Peter_K (om jag minns rätt) gjorde ett antal försök med ett batteri som var så slut att det inte tog laddning. Sök på forumet. 

Det kanske är mitt test du tänker på och det visar att det kan gå bra att få liv i ett heldött agm-batteri. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Det kanske är mitt test du tänker på och det visar att det kan gå bra att få liv i ett heldött agm-batteri. 

Tack Mackey för påpekandet och för länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...