Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
nightzero

Kan jag ta bort dessa skruvar?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sidan om dessa skruvar som syns på bilden finns ett gammalt ekolodsfäste, tätat med silikon. Jag tänkte ta bort detta, slipa ned plasta igen och sedan topcoat. 

 

Men, jag skulle ju samtidigt vilja ta bort dessa skruvar och täta ordentligt. Gillar inte skruvhål i akterspegeln. Problemet är att jag vet inte vad dom är till! Båten är en gammal Ryds 500HT. Det är ett dubbelskrov så jag kan inte se på insidan vad det kan vara till. Är det någon som har en idé? Och om jag säkert kan ta bort dom?

 

Mvh,
Mattias

20200418_091554.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev nightzero:

- - -

Men, jag skulle ju samtidigt vilja ta bort dessa skruvar och täta ordentligt. Gillar inte skruvhål i akterspegeln. Problemet är att jag vet inte vad dom är till! Båten är en gammal Ryds 500HT. Det är ett dubbelskrov så jag kan inte se på insidan vad det kan vara till. Är det någon som har en idé? Och om jag säkert kan ta bort dom?

 

Mvh,
Mattias

20200418_091554.jpg

En idé är att där suttit ett fäste till en trycklogg. Finns det något instrument för fartvisning i båten som skulle kunna vara presentationsinstrumentet till en sådan logg? Finns det märken efter att det klamrats fast en slang på akterspegeln ovanför fästet som skulle kunna vara indikation på att det funnits slangförbindelse med eventuellt instrument. (Slangen skull t.ex. kunnat suttit med buntband i självhäftande fästen på akterspegeln)

 

Om det är ett tryckgivarfäste så har det nog varit fäst med plåtskruv. Prova att lossa en skruv o kolla hur det ser ut.

bild.png.e39699efc82da7686d8712b2a0edfca8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Lintott:

En idé är att där suttit ett fäste till en trycklogg. Finns det något instrument för fartvisning i båten som skulle kunna vara presentationsinstrumentet till en sådan logg? Finns det märken efter att det klamrats fast en slang på akterspegeln ovanför fästet som skulle kunna vara indikation på att det funnits slangförbindelse med eventuellt instrument. (Slangen skull t.ex. kunnat suttit med buntband i självhäftande fästen på akterspegeln)

 

Om det är ett tryckgivarfäste så har det nog varit fäst med plåtskruv. Prova att lossa en skruv o kolla hur det ser ut.

bild.png.e39699efc82da7686d8712b2a0edfca8.png

Hej och tack för svar! Jag tror inte det. Ser inga spår av andra slangfästen ovanför. Dessutom tog jag bort en givare till en gammal logg förra året. Det satt midskepps och gick rakt igenom skrovet in i ett stuvutrymme. Tog bort den och plastade igen förra våren.

 

Jag vår väl testa ta bort en skruv och kolla. Vore ju konstigt om man fäster något på insidan av båten med skruv genom akterspegeln tycker jag. Men man vet ju aldrig 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på ”Grundbulten” av Kenneth Ahl.

Minns inte den romanen så detaljerat, men iallafall en kille som var övertygad av att det fanns en skruv någonstans som höll i hop allting, om den skruvades loss föll allting i bitar...

 

Jag tror inte att dessa skruvar är några grundbultar, du kan säkerligen lugnt skruva ur dessa och plasta igen hålen. Det finns flera olika sorters grejer som kan ha suttit fastskruvade där. Sannolikt någon givare till logg eller ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvade ut skruvarna. De var inte så långa och de var blanka och fina. Har nog varit till något fäste av något slag som ni är inne på. Ingen gundbult 🙂

 

Nu jag jag skrapat bottenfärg och slipat. Återstår att plasta lite.

skruv.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev nightzero:

Skruvade ut skruvarna. De var inte så långa och de var blanka och fina. Har nog varit till något fäste av något slag som ni är inne på. Ingen gundbult 🙂

 

Nu jag jag skrapat bottenfärg och slipat. Återstår att plasta lite.

skruv.jpg

Skicket på skruvarna avslöjar ju iallafall att dom suttit torrt, inget har läckt in.

Då jag för en del år sedan hade bytt trimplan mot interceptorer hade jag en lång rad, ja två rader av fula hål, jag borrade upp dessa, försänke hålen med en försänkare. Sedan rullade jag glasfiberremsor som var doppade i plast, eller om det var epoxi och med en smal skruvmejsel pillade jag in dessa i hålen. När det hade härdat kunde jag hugga bort överskottet med stämjärn och sedan spackla och lägga på epoxigrundfärg. Det var väldigt kladdigt, det gick åt flera latexhandskar och den där skuvmejseln blev aldrig sig lik igen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

...jag borrade upp dessa, försänke hålen med en försänkare. Sedan rullade jag glasfiberremsor som var doppade i plast, eller om det var epoxi och med en smal skruvmejsel pillade jag in dessa i hålen. När det hade härdat kunde jag hugga bort överskottet med stämjärn och sedan spackla och lägga på epoxigrundfärg. Det var väldigt kladdigt, det gick åt flera latexhandskar och den där skuvmejseln blev aldrig sig lik igen....

Låter otroligt avancerat och krångligt i det här fallet.

Jag hade:

1. Skrapat bort bottenfärgen närmaste cetimetrarna med en Morakniv

2. Använt samma Morakniv till att stoppa in i hålen och vrida runt två varv så de blir något konformade

3. Spacklat igen hålen med det här, https://www.clasohlson.com/se/Marine-Epoxy-Plastic-Padding/p/Pr341995000

4. Låtit härda, sedan slipat spacklet

5. Bottenmålat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Peter_K:

Låter otroligt avancerat och krångligt i det här fallet.

Jag hade:

1. Skrapat bort bottenfärgen närmaste cetimetrarna med en Morakniv

2. Använt samma Morakniv till att stoppa in i hålen och vrida runt två varv så de blir något konformade

3. Spacklat igen hålen med det här, https://www.clasohlson.com/se/Marine-Epoxy-Plastic-Padding/p/Pr341995000

4. Låtit härda, sedan slipat spacklet

5. Bottenmålat

Varför göra någonting enkelt, när man kan göra det omständligt och komplicerat, jag är ju även ägare av en Citroën!

-jag ville få det absolut tätt.

Men det hade väl räckt att spackla igen hålen med kan jag tänka, även att trycka in sika i hålen hade säkert funkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...