Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Modesty77

säkring för lanternor

Rekommendera Poster

Nu är det äntligen dags att montera styrbord och barbord lanternor.

Det är ”båtsystemets” LED lanternor på 2,1W ( för båda)

Min batteri sitter vid nedgångstrappan och jag tänkte dra en 0,75 mm2 kabel fram till förpiken till en plint där jag skulle dela vidare två 0,75 mm2 kablar till varje lanterna.

 

Räcker det med en säkring i säkringsboxen eller skulle ni kanske säkra kablar även efter plinten?

 

Jag tänkte ha en av/på knapp för båda lanternor, eller är det fel tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Modesty77:

Nu är det äntligen dags att montera styrbord och barbord lanternor.

Det är ”båtsystemets” LED lanternor på 2,1W ( för båda)

Min batteri sitter vid nedgångstrappan och jag tänkte dra en 0,75 mm2 kabel fram till förpiken till en plint där jag skulle dela vidare två 0,75 mm2 kablar till varje lanterna.

 

Räcker det med en säkring i säkringsboxen eller skulle ni kanske säkra kablar även efter plinten?

 

Jag tänkte ha en av/på knapp för båda lanternor, eller är det fel tänkt?

Det räcker att ha en gemensam säkring till kabeln även om du grenar kabeln längre fram i båten.

Du ska självklart tända båda lanternorna samtidigt med en strömbrytare.

 

Hur har du arrangerat anslutningar mm för topplanterna o akterlanterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterlanternan har egen säkring och egen brytare. 

 

Topplanternan får jag vänta med ett tag ☹️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om akterlanternan är av LED-typ och drar mindre än några watt, så drar den tillsammans med sidolanternorna högst 10W. 


0.75mm2 kablar kan säkras med max 5A.

 

Eftersom du aldrig har anledning att göra annat än att tända sido- och akterlanternan tillsammans, både du kan och bör ha en gemensam brytare för alla tre, och du kan säkra dem med t.ex. 2 A säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du vill ha en säkring till varje lanterna, placerar du säkringsboxen EFTER strömbrytaren.

Men då kan det vara bra att ingående kabel till denna strömbrytare är avsäkrad med en "huvudsäkring, lanternor". Jag har en 10A säkring innan strömbrytaren (omkopplaren se längre ned i texten) och 2 respektive 2,5A till lanternorna, har glödlampor i sb/bb och LED i topp/akter, kunde haft klenare säkringar om jag hade funnit sådan när jag höll på med koppleriverksamheten.

 

Jag har löst det så att jag har en treläges omkopplare, [sb, bb, topp, akter], [off], [ankarlanterna].

Ankarlanternan skall ju ändå inte lysa tillsamman med den andra, därför en omkopplare.

 

I mindre båtar kan man ju ersätta topp och akterlanternan med en enda rundlysande (och en kombinerad bb/sb-lanterna) för att spara ström eller om det är ont om plats att montera en massa "kulörta lampor" på båten.

 

 

Ja här blev det tre olika förslag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker 0,75 är väl klent, mekaniskt sett. Svårt att klamra på ett vettigt sätt och precis på gränsen för att kunna använda röda crimpkabelskor (om dessa är aktuella). Skulle satsa på 1,5 och jag tror inte prisskillnaden är oöverkomlig.

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med speljakt. Kör med 1.5 mm2 och en 10A säkring för allt. Denna kabel gillar jag, Seasea exempel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Håller med speljakt. Kör med 1.5 mm2 och en 10A säkring för allt. Denna kabel gillar jag, Seasea exempel


Varför ha en så generös säkring? Det bästa måste väl vara att säkra så tajt som möjligt. En uppsättning lanternor som drar några tiondels ampere hade jag valt 2-3 A säkring till, oavsett om det är 0.75 eller 1.5 kabel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema röd kabel, har jag bl a till bilens extraljus... 

 

Förträfflig, därför att den röda, skrikiga färgen snabbt blir

s a s tam. Blir allt mindre störande efter hand. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Biltema röd kabel, har jag bl a till bilens extraljus... 

 

Förträfflig, därför att den röda, skrikiga färgen snabbt blir

s a s tam. Blir allt mindre störande efter hand. 

 

 

Haha, ja, jag har använt den en hel del, och efter några månader i solen är den röda färgen omdanad till en blekgul dito...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...