Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
tommytoj

Vakuumtoalett

Rekommendera Poster

Har ny båt för året, Sea Ray 240 SD -00), o kan inte detta med vakuumtoa.
Nån som vet hur handhavandet är steg för steg?
 

Och dessutom när jag vrider om nyckeln startar ju vakuumpumpen, ska den gå hela tiden tills den stängs av med nyckel?
Om inte, vad behöver göras för att åtgärda detta?

 

Ös på med er svar o tips för att kunna använda denna utan strul!! Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vakuumpumpen går hela tiden är det läckage någonstans eller så håller inte backventilerna tätt.

Handhavandet på vår vakuumtoa var att om du lyfter i "spolspaken" fylls det på vatten i toastolen och när du är färdig trampar du på densamma och då sugs det iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska vara lite tydligare med det som var problem vid något tillfälle på vår toalett som uppförde sig på samma sätt som din.

Första gången det hände var det "anknäbbarna" som behövde bytas, sök på

duck valve dometic så hittar du i vår satt det två st efter varandra. Andra gången det hände var det packningen i wc stolen som ska täta mot själva "luckan" du öppnar när det ska spolas man kunde höra att det pyste lite där när pumpen arbetade. När den fungerar som den ska bygger pumpen upp ett vakuum och sedan tystnar pumpen tills någon spolat, den ska kunna hålla undertrycket hela tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för det syd- :)
Var köpte du anknäbbar o packningen till stolen?
Nåt speciellt att tänka på vid byte o kommer du ihåg ungefärlig tidsåtgång?

 

mvh// Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade av Boatstuff.se men han verkar ha lagt ner sin verksamhet.

Men hör med någon återförsäljare av amerikanska båtar för de här systemen sitter i flera olika båtfabrikat. När du ska göra jobbet är det bäst att ta ut hela enheten det är bara två slangar och två elkablar att lossa. När du har hela enheten ute ur båten är det lättare att både rengöra allt och demontera och återmontera delarna, det är viktigt att det är rent i alla skarvar så den inte suger tjuvluft någonstans sedan. När du sedan är klar med arbetet kan du provköra själva enheten genom att koppla på ett batteri och sätta handen för insugningsröret och då ska pumpen stanna efter en tids pumpande om den fungerar som den ska vid provkörning men inte efter montering i båten får du undersöka toalettstolen efter läckor. Bifogar en bild från nätet 

img_1330374_0_1aecd3400c3744c68943bf87e6bb015a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket forum, guldstjärna till dig syd- :)

Antar att de där anknäbbarna sitter där det står Duckbills? Äre 2 totalt eller 2 på var sida?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två på vardera sida, du kan ta isär det först så kan du mäta dem så du får rätt storlek verkar finnas ett par olika.

 

Hittade ett par filmer på youtube.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@tommytoj hur gick det med vacuumsystemet? Står i samma situation och kommer fram till att det finns väldigt många potentiella läckor och svårt att få tag på delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde frågan utifrån att jag tyckte det tog lång tid innan trycket byggts upp. Jag kollade vidare i manualer o youtube på nätet o fann att det va helt normalt med ca 40s som det tog för min. Dock har jag beställt o fått hem anknäbbar från Kina så jag byter nog efter säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...