Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
DanielMalmgren

Någon Simrad-expert här? Saknar en knapp...

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har ett lite märkligt problem med min sprillans nya NSS evo3. När man går in på en waypoint ska man ju ha en knapp för att visa denna waypoint på plottern (se t ex 3:46 in i denna video). Jag saknar helt denna knapp. Oberoende av vilken waypoint jag går in på så har jag bara knapparna "Radera" och "Gå till" att välja mellan. Om jag scrollar mig fram till en waypoint på plottern manuellt så ser jag ju att den finns där, men varför saknar jag valet att visa den? Känns som lite av poängen med waypoints försvinner då...

 

Kartan jag använder (om det nu har någon betydelse i sammanhanget) är Navionics+, det område jag har lagt ner på sd-kortet täcker alla mina waypoints med god marginal.

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kör du senaste firmware-releasen? kanske är något som tillkommit?

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev condmaster:

Kör du senaste firmware-releasen? kanske är något som tillkommit?

Jepp, uppdaterade förra veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-16 vid 13:30 skrev DanielMalmgren:

 När man går in på en waypoint ska man ju ha en knapp för att visa denna waypoint på plottern (se t ex 3:46 in i denna video).

Bara en fundering, vad menar du mer exakt med "går in på en waypoint"?
Kan ju eventuellt tolkas som "färdas emot" eller bara "digitalt uppsökt waypoint-display"?

Har du samma rubrik som i min bild vid röda pilen nedan då knappen saknas?
(Verkar ju vara ett sorts redigeringsläge för själva WP:s position m.m.)


 

simrad.wpedit.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Thomas-1:

Bara en fundering, vad menar du mer exakt med "går in på en waypoint"?
Kan ju eventuellt tolkas som "färdas emot" eller bara "digitalt uppsökt waypoint-display"?

Har du samma rubrik som i min bild vid röda pilen nedan då knappen saknas?
(Verkar ju vara ett sorts redigeringsläge för själva WP:s position m.m.)

Ja, precis, jag går in samma väg som han på videon gör och är alltså inne på "redigera waypoint" (enda skillnaden är att jag har valt svenska i mitt system).

 

Det som är lite märkligt också är att samma skärm i manualen också saknar knappen, dvs den ser exakt ut som hos mig. Bild ifrån manualen:

bild.png.31c872176ce41f6e308738dc9cc2ee7c.png

 

Så just den skärmen finns uppenbarligen i två varianter, med och utan "visa". Den stora frågan är hur man kommer till varianten som har knappen. Antingen någonting med hur man har skapat sina waypoints eller någon inställning någonstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att "klicka" där knappen borde sitta?
Kanske finns den men har blivit osynlig i svenska varianten?


Kanske kan du testa genom att tillfälligt ställa om till engelska?


Det är ju uppenbart samma WP-redigeringssida i bilderna som du säger.
Kanske dags att påpeka buggen för Simrad och hoppas på snar program-uppdatering?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Har du testat att "klicka" där knappen borde sitta?
Kanske finns den men har blivit osynlig i svenska varianten?


Kanske kan du testa genom att tillfälligt ställa om till engelska?


Det är ju uppenbart samma WP-redigeringssida i bilderna som du säger.
Kanske dags att påpeka buggen för Simrad och hoppas på snar program-uppdatering?
 

 

Hmmm... Nej, där har du bra poänger. Har varken testat att klicka där eller att byta språk. Det får bli nästa sak jag tester när jag är vid båten nästa gång!

 

Jag skickade ett meddelande till Simrads support i fredags, får väl se om det händer något där. Tycker tyvärr generellt att mjukvaran inte riktigt är vad man skulle kunna förvänta sig i en produkt i den prisklassen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-20 vid 06:38 skrev Thomas-1:

Har du testat att "klicka" där knappen borde sitta?
Kanske finns den men har blivit osynlig i svenska varianten?

 

Nu känner jag mig mer än lovligt korkad. Kom ut till båten och det visade sig att jag visst har tre knappar, bara att den som på engelska heter "show" har de översatt till "stäng" på svenska. Måste varit mitt selektiva seende som filtrerade bort den eftersom vad jag ville göra inte alls var att stänga. Hur eller hur så gör den samma sak, så nu är jag i hamn med den pucken!

 

Nästa problem jag brottas med nu är autoroutingen. Man ska ju kunna välja två punkter och så skapar den en rutt automatiskt mellan dem. Vad som händer är att jag får "okänt systemfel" när jag försöker. Informativt felmeddelande...

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Vad som händer är att jag får "okänt systemfel" när jag försöker. Informativt felmeddelande...

Kan, återigen, vara i översättningen till svenska. Testa att ställa om språket till engelska och se om felmeddelandet blir mer informativt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev McLasse:

Kan, återigen, vara i översättningen till svenska. Testa att ställa om språket till engelska och se om felmeddelandet blir mer informativt.

 

Good point. Kanske skulle köra på engelska tills jag har fått allt att funka helt enkelt. Gör det ju även lättare att googla efter de fel man får. Återkommer när jag testat 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev McLasse:

Kan, återigen, vara i översättningen till svenska. Testa att ställa om språket till engelska och se om felmeddelandet blir mer informativt.

 

Ok, snabb tur till båten och tillbaka. Nu blev det "Unknown system error".

 

Insåg dock att detta inte gäller alla rutter. Sjön här är liksom avdelad i två halvor, mellan dem är det en avsmalnad med en bro över. Den bron passerar man under i princip var man än ska och just den bron verkar den inte hantera. Jag har ju ställt in höjd, bredd och djup på båten så det borde funka, men frågan är väl om Navionics inte har lagt in bron rätt helt enkelt. Man kan tycka att man borde få något mera informativt än "Unknown system error". Men det verkar som att jag får ta det med Navionics. Får väl så länge dela upp mina rutter på två, en fram till bron och en vidare därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(var tusan har möjligheten att redigera inlägg tagit vägen? Hittar det ingenstans. Tänkte göra ett litet tillägg, men nu får det bli i form av ett nytt inlägg)

 

Har testat mer fram och tillbaka med Navionics Dock-to-dock autorouting och kommit fram till att den helt enkelt vägrar passager som är smalare än typ 100 meter. Oberoende av djup. Har testat både i plotter och i deras web-chart-viewer. Det gör ju funktionen lite halvt meningslös kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

(var tusan har möjligheten att redigera inlägg tagit vägen? Hittar det ingenstans. Tänkte göra ett litet tillägg, men nu får det bli i form av ett nytt inlägg)

 

Har testat mer fram och tillbaka med Navionics Dock-to-dock autorouting och kommit fram till att den helt enkelt vägrar passager som är smalare än typ 100 meter. Oberoende av djup. Har testat både i plotter och i deras web-chart-viewer. Det gör ju funktionen lite halvt meningslös kan jag tycka.

Det är ingen inställning för att sätta dina parametrar på djup etc. du missat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...