Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Orrepova

Skadat trä under vattenlinje - Snabb lösning krävs!

Rekommendera Poster

Hej, vi har en 50tals träbåt som strax skall sjösättas. När vi idag skrapade bort bottenfärg släpte en bit på ca 7x5cm under vattenlinjen.

Flisan redovisade att en tidigare ägare har gjort en lokal lagning med glasfiber. I skadan som uppstod kan man urläsa att trät är fuktigt/blött. Kan det möjligen vara röta? Skrovet är i förutom detta i gott relativt gott skick.

 

Min fråga är hur jag kan åtgärda detta för att säkerhetställa att skadan inte blir värre tills nästa upptag då man kan adressera detta mer utförligt.

Finns det någon quickfix? 

 

Tror ni att det räcker att bottenmåla med järnmönja? Eller skall allt skadat trä avlägsnas innan målning?

Väldigt tacksam för svar och erfarenheter. Skall försöka kompletterma med en bild senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Orrepova:

Hej, vi har en 50tals träbåt som strax skall sjösättas. När vi idag skrapade bort bottenfärg släpte en bit på ca 7x5cm under vattenlinjen.

Flisan redovisade att en tidigare ägare har gjort en lokal lagning med glasfiber. I skadan som uppstod kan man urläsa att trät är fuktigt/blött. Kan det möjligen vara röta? Skrovet är i förutom detta i gott relativt gott skick.

 

Min fråga är hur jag kan åtgärda detta för att säkerhetställa att skadan inte blir värre tills nästa upptag då man kan adressera detta mer utförligt.

Finns det någon quickfix? 

 

Tror ni att det räcker att bottenmåla med järnmönja? Eller skall allt skadat trä avlägsnas innan målning?

Väldigt tacksam för svar och erfarenheter. Skall försöka kompletterma med en bild senare.

Att det är blött efter en vinter på land tyder på problem.....

Glasfiberlagning under vattenlinjen på träbåt är väldigt oseriöst. Det blir garanterat blött och en grogrund för röta under en sådan lagning.

 

Skadan kommer att förvärras under en säsong i vattnet (allt annat är väl osannolikt). Frågan är hur allvarlig rötskadan är och hur mycket värre det blir under kommande säsong.... Att fylla skadan med glasfiber, tätningsmassa eller liknade kommer inte att stoppa förfallet (det står redan fukt i skadan).

 

Om du vill använda båten i sommar så ska du nog lägga en laskbräda på insidan av skadan så du inte riskerar ett plötsligt stort läckage så båten riskerar sjunka (det framgår ju inte hur djup rötskadan är, är den djup så kan det vara allvarligt). Till hösten så ta gärna upp lite tidigt så du kan ägna tid åt att göra en seriös lagning av skadan medan det är hyfsat varmt (skära ur till friskt trä, olja in alla kapade ytor, eventuellt byta ett helt bord om skadan är utsträckt.......)

 

Lite foto på skadan, redogörelse av stickprov för att avgöra mjukt/ruttet trä mm kan ge fler och mer exakta tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gör, som fiskarna gjorde förr, nör det hastade. 

 

Slå på en zinkplåt över skadan, med tätningsmedel,

t ex Sicaflex, som provisorsik lagning. 

 

Ta bort till hösten, likaså allt ruttet. 

Lägg in del av nytt bord i god tid tid till nästa, säsong. 

 

Ruttnar gör det för att vatten stängs inne i virket t ex genom målning ekler tjärning på både in- och utsida. 

 

Lörde mig av en fiskare i Stockholmstrakten, att ev linoljefärg på insidan skulle vara väl utspädd med terpentin. Typ tunnflytande, ej täckande. 

Gamla farbrorn kanske hade rätt. Hans båt var rejält gammal. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skadan så stor att det är risk att bordet brister?

Då finns ingen snabb metod anser jag, byt bord då.

 

Håller bordet en säsong till?

Torka ut och behandla skadan som du behandlar övriga botten.

 

Det skadade och ruttna smittar ju inte så håller det bara så spelar inte några månader någon roll.

Skär och skrapa bort det ruttna så du kan bilda dig en uppfattning om hållfastheten.

 

Tror och gissar jag utifrån din beskrivning utan bild 😇

 

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du måste byta en bit eller hela bordet så se till att du får biten/bordet ut oskadat och helt så att du har en mall til den nya biten/bordet.

Kom ihåg att byta ut från ett spant till nästa spant,-en liten bit mitt i mellan håller inte.
Quick-fix: Skrapa bort olja/lack/målarfärg på insidan.
Smörj tjära på bordet (insidan).
Legg på en bomullsbit/t-tröja och smörj  tjära på tröjan.

Sätt dit en bordbit och skruva fast med korta skruvar.
Det blir vattentät och blir svårt att få loss efteråt.

Redigerad av emtor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Jag skall ladda upp en bild senare idag för att förtydliga. Sjösättning är om ca 10 dagar så därav blir det svårt att byta bord.

 

Laskning och zinkplåten utågr från samma premiss, att täcka skadan. Förstår jag er rätt då?

 

Skall lasken mättas med linolja eller behnadlas på annat sätt?

 

/Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Orrepova:

Tack för era svar!

 

Jag skall ladda upp en bild senare idag för att förtydliga. Sjösättning är om ca 10 dagar så därav blir det svårt att byta bord.

 

Laskning och zinkplåten utågr från samma premiss, att täcka skadan. Förstår jag er rätt då?

 

Skall lasken mättas med linolja eller behnadlas på annat sätt?

 

/Oskar

Laska är när du fäller in en ny träbit i stället för den gamla trasiga biten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite bilder. Den lilla flisan verkar bli längre och längre. På båtklubben blev jag tipsad om att göra så rent som möjligt för att senare köra epoxy.

A51BDD00-AA5F-480E-919B-7A571744BC91.jpeg

5D40AA72-0117-4A04-BF4E-2057EE2874E7.jpeg

A44A2DD4-2ECE-4D14-A125-F0E6EAFD4F58.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kolla hur friskt träet är. Är träet mjukt (med tanke på hur det släppte och att det är blött efter en hel vinter så blir jag lite orolig att det är röta...) får du nog skjuta upp sjösättningen och fixa båten ordentligt istället.
 

Epoxy är inget undermedel, även om det är bra till mycket. Du kan inte bara blaska på epoxy och tro att du lagat skadan, det verkar förra båtägaren redan testat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadan ser mycket större ut än 7x5 cm.😢
Skulle inte vilja sitta i den båten på djupt vatten om inte skadan lagas ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Orrepova:

Här är lite bilder. Den lilla flisan verkar bli längre och längre. På båtklubben blev jag tipsad om att göra så rent som möjligt för att senare köra epoxy.

A51BDD00-AA5F-480E-919B-7A571744BC91.jpeg

5D40AA72-0117-4A04-BF4E-2057EE2874E7.jpeg

A44A2DD4-2ECE-4D14-A125-F0E6EAFD4F58.jpeg

Skadan verkar bli värre ju mer du undersöker den. Det inger oro för att det är en allvarlig rötskada du har.

 

Det är inte att rekommendera att använda båten i detta skick i sommar. Den strukturella skadan i skrovet verkar rätt allvarlig. Du kan få ett avsevärt läckage om du tvingas gå i lite dåligt väder som vrider o bänder i skrovet. eller om du gör en grundstötning (som i normalfallet inte skulle vara allvarlig). Var rädd om dig och sjösätt inte utan att göra något åt detta.

 

Alternativet att låta båten stå på land och börja jobba med att reparera skadan har du nog redan insett själv.

 

Om du prompt vill åka båt i sommar så måste skrovet förstärkas i och runt skadestället. Att proppa glasfiber och polyester/epoxy i och över skadan tror inte jag är lösningen. Bräckligheten i skadan måste "bredas ut" över en större yta. Det kan åstadkommas med virke i lagom dimension och rätt rejäl längd som skruvas fast över skadan, helst både på utsida och insida. På utsidan bör den nya beklädnaden nå så den sitter mellan minst två spant (gärna fler) för att avlasta skadestället. På insidan är det svårt att passera spanten men lägg virket mellan spanten och skruva samman yttre o inre brädor. Det mest effektiva är nog vagnsbult som trycks igenom från utsidan, bricka o mutter på insidan. Som tätning både på utsida o insida går det att använda valfritt elastiskt tätningsmedel så att förseglingen limmas mot de friska borden. Någon omsorgsfull ytbehandling av brädorna är inte så viktig. De kommer inte att ruttna bort under sommaren och sedan ska de i alla fall bort igen för att ersättas av en permanent reparation.

 

Som någon skrev ovan så går det säkert även att använda någon form av plåt som alternativ till virke.

 

Usch - jag avundas dig inte att hitta detta strax för sjösättningen. Det verkar tyvärr vara en skada som förre ägaren maskerat omsorgsfullt inför försäljningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev jan_af_lisoe:

Skadan ser mycket större ut än 7x5 cm.😢
Skulle inte vilja sitta i den båten på djupt vatten om inte skadan lagas ordentligt.

Till en början var den det. Nu är det närmare 70x20. Tack  för ditt bidrag Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Peter_K,-använd inte epoxy, faran är stor för att det bara ramlar ur.
Man kan i nöden injisera epoxy i torrt virke, men inte i fuktigt virke.

Friskt trä torkar efter en vinter,-röta håller på fukten till evig tid.

 

Redigerad av emtor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där är ingenting jag skulle ge mig ut på större vatten med innan borden är bytta.

Om det inte är absolut nödvändigt för att till exempel transportera hem båten för reparation men då skulle jag skruva en stor lapp över hålet och se till att ha med extrapumpar och trävirke och poluretan och plastsäckar för nödreparationer och en följebåt ifall pumparna inte orkar hålla relingen över vattenytan.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...