Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Intressant - då delar du alltså lagstiftarnas intension med gränsen 0,2 promille på sjön, dvs att den skall gälla för stora och/eller snabba båtar?

Ja jag anser att man skall vara nykter om man framför en snabbgående motorbåt tex 30kt eller snabbare. Och ja även fartyg över en viss storlek tex 12m.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peka67:

Ja jag anser att man skall vara nykter om man framför en snabbgående motorbåt tex 30kt eller snabbare. Och ja även fartyg över en viss storlek tex 12m.

Vad är det som gör en motorbåt som toppat 28 knop så mycket mindre farlig än den som toppar 32 knop? Eller båt på 10 meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Okej om ni hellre peta i detaljer, än att komma med vettiga synpunkter så....

3st snaps = 37,86g alkohol 

1öl 2,8 50cl = ca 11,21g alkohol 

Toltalt intag = 49,07g alkohol 

Detta fördelas på 60-80% av kroppsvikten, 70% hos normalviktiga. Överviktiga högre, så jag räknar med 75% (av 125kg) = 93,75kg

49,07/93,75 = 0,52 promille 

 

Och innan det är diskat och seglen är hissade så är man väl på rätt sida med marginal. Man förbränner 0,1-0,25 per timme beroende på förutsättningar. 

Haha, en som känner sig behöva 3 snapsar till lunch nöjer sig inte med en 2.8% öl (som är bland det minst goda man kan dricka...).

Kan man med mycket antaganden etc. klara sig under 0.5 promille efter 3 snapsar och en bira så fortsätter jag tycka att 0.2 är en bra gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev Kane:

Haha, en som känner sig behöva 3 snapsar till lunch nöjer sig inte med en 2.8% öl (som är bland det minst goda man kan dricka...).

Kan man med mycket antaganden etc. klara sig under 0.5 promille efter 3 snapsar och en bira så fortsätter jag tycka att 0.2 är en bra gräns.

Snacka om att komma med antaganden... Jag brukar dricka alkoholfri öl när det skall snapsas, t.ex. vid julbord. Detta för att hålla ned berusningen. 🙂

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ArneRadar:

Snacka om att komma med antaganden... Jag brukar dricka alkoholfri öl när det skall snapsas, t.ex. vid julbord. Detta för att minska berusningen. 🙂

Alkoholfri öl minskar inte berusningen.........😎

Skulle vara smidigt kanske att en snaps kan kompenseras med en alkoholfri öl så att man ligger på 0,0 i promille.

(Tog en 50 cl stout på 6.5% nu till dagens Bajenmatch. Dracks under andra halvlek och efter 45 minuter efter sista klunken låg jag på 0.36 promille (man, 90 kg). Högre än vad jag trodde faktiskt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

Alkoholfri öl minskar inte berusningen.........😎

Skulle vara smidigt kanske att en snaps kan kompenseras med en alkoholfri öl så att man ligger på 0,0 i promille.

(Tog en 50 cl stout på 6.5% nu till dagens Bajenmatch. Dracks under andra halvlek och efter 45 minuter efter sista klunken låg jag på 0.36 promille (man, 90 kg). Högre än vad jag trodde faktiskt.)

Det var dålig svenska av mig, tack för påpekandet. Jag har korrigerat mitt inlägg nu. Jag förutsätter dock att du förstod vad jag egentligen menade.

 

Vi har alla olika förbränningstakt, i tillägg till skillnad i kroppsvolym. Det är som jag påpekat tidigare bra att lära känna sig själv med en bra alkomätare. Jag hade haft lägre promille än du efter en stout men har samma kroppsvikt. Däremot hade jag nog aldrig lagt min tid på att kolla en bajenmatch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ArneRadar:

Däremot hade jag nog aldrig lagt min tid på att kolla en bajenmatch.

Dåligt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Haha, en som känner sig behöva 3 snapsar till lunch nöjer sig inte med en 2.8% öl (som är bland det minst goda man kan dricka...).

Kan man med mycket antaganden etc. klara sig under 0.5 promille efter 3 snapsar och en bira så fortsätter jag tycka att 0.2 är en bra gräns.

En folköl på 50 cl och två fyror ryms inom 0,2 promille om man väger 110 kg och äter lunch i två timmar så egentligen har inte Peka67 några problem med gränsen på 0.2 promille.

 

Väger man däremot 70 kg så får man vänta ett par timmar efter lunchen med att köra hem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev M__G:

Vad är det som gör en motorbåt som toppat 28 knop så mycket mindre farlig än den som toppar 32 knop? Eller båt på 10 meter?

Eller mera farlig; föraren.

Även en omdömeslös helt nykter person kan ställa till med mycken oreda fast en berusad har nog större sannolikhet för det ändå.

Därför anser jag  att det inte är juridiskt eller praktiskt möjligt sätta en hastighetsgräns relativt till berusningsgraden. Det blir helt enkelt en lag som är omöjlig att genomföra. Man kan ha en båt som går 35 knop på våren med ren botten som går rejält under 30 knop längre in på sommaren när prylar samlats i båten under sommaren och bottenbeväxning gjort sitt. För att kunna verkställa en sådan lag måste man ha ett register där det går att läsa ut hur snabbt en viss båtmodell går med en viss motor, en viss propeller och en viss belastning vid olika grader av skitig botten. Det behövs inte någon långvarig tankepaus för att inse hur orimlig den tanken är. Dessutom skulle det oundvikligen leda till ett båtregister.

 

Alternativet är då att polisen gör en provkörning med båten för att utröna vilken maxhastighet den har. Även det blir krångligt och tidsödande. Dessutom kanske föraren hävdar att hen inte av kunskapsmässiga skäl fått upp båten över 30 knop och därmed borde dömas lindrigare.

 

Fast lite komiskt vore det nog med en tabell där hastigheten sätts i relation till förarens promillehalt, en fylletabell helt enkelt.

Om polisen klockar dig i en hastighet under 5 knop så kan du ha 0,5 promille, om du kör 30 knop så måste du vara under 0,2. Såhär ungefär 🙂

 

DSC03475.thumb.JPG.ec2bf68700262039e5e6201277be96a9.JPG

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det komiska är ju att vi har en sjöfyllerilag max 0,2 promille för båtar över 10m längd eller snabbare än 15kt. Så man kan argumentera om den som kör 14kt är säkrare än den som kör 16kt. Personligen tycker jag att dessa värden är felaktiga och larviga. Varför inte säga alla planande motorbåtar i så fall?

 

En annan variant är att något liknande som för motorcykel, att man utgår från hk/kg båt.  

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Peka67 said:

En annan variant är att något liknande som för motorcykel, att man utgår från hk/kg båt.  

 

Danskarna har en variant av det för sitt Speedbådsbevis. Men där är det så komplicerat, att det finns webbsidor för att räkna ut om man behöver ett bevis eller inte. https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/beviser-og-certifikater/speedbaadsbevis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Abbe2:

 

Danskarna har en variant av det för sitt Speedbådsbevis. Men där är det så komplicerat, att det finns webbsidor för att räkna ut om man behöver ett bevis eller inte. https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/beviser-og-certifikater/speedbaadsbevis

Fast det borde gå att få till en enkel gräns tycker jag. Det fina med hk/kg är att man då även kommer åt vattenskoter (för körkort).

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att KBV's sållningsprov kostar miljarder, stjäl resurser från rättsamhälle, sjukvård etc och är roten till allt ont här i landet har vi ju fått lära år efter år av både det s.k. "Båtfolket" och @Ljungbergarn.

 

Jag såg nu att KBV-sållningsproven minskade från 3500 st (2019) st till 1400 st (2020) och jag har hört att de även i år är få. Ändå ökar skjutningarna i samhället och massor med människor har dött i covid-19 inom bl.a. äldrevården.

 

Hur är detta möjligt?

 

Hur ser "Båtfolkets" och Ljungbergars nuvarande förklaringsmodell ut?

 

Varför blir det inte bättre här i landet när KBV slutar "blåsa" Svensson med flytvästen på och förarbeviset i handen?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ArneRadar:

Hur ser "Båtfolkets" och Ljungbergars nuvarande förklaringsmodell ut?

 

Varför blir det inte bättre här i landet när KBV slutar "blåsa" Svensson med flytvästen på och förarbeviset i handen?

Var inte orolig, det löser sig. 
Har man hittat en rot till allt onda, så går det alltid att hitta en förklaringsmodell som styrker tesen. Bara man vill det tillräckligt mycket 🙂

 

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt underbart! 🤣

 

Om man byter ut ordet "b*garnas" i sången mot "KBVs" så faller allt på plats.

 

Och visst går det lika bra att byta ut det mot "Happy Boats"?

 

😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger in en fackla på ämnet 0,2 promille.

http://www.skargarden.se/sjofylleriatal-laggs-ner/
 

Blir du sur eller glad när du läser denna? 
d.v.s.

SUR=jag gillar lagen och den jäveln skulle ha åkt dit.

GLAD=jag ogillar lagen (eller i alla fall gränsen) och blir glad över åklagarens sunda(?) förnuft.

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Boanjohan:

Slänger in en fackla på ämnet 0,2 promille.

http://www.skargarden.se/sjofylleriatal-laggs-ner/
 

Blir du sur eller glad när du läser denna? 
d.v.s.

SUR=jag gillar lagen och den jäveln skulle ha åkt dit.

GLAD=jag ogillar lagen (eller i alla fall gränsen) och blir glad över åklagarens sunda förnuft (?)

 

Neutral...
Jag tycker personligen att alkohol, eller andra omdömespåverkande droger, aldrig ska finnas i kroppen när man framför, eller har kommandot över, ett fordon, på land eller på havet. Folk som inte tror att en folköl eller två påverkar förstår inte hur alkohol påverkar kroppen.

MEN, precis som framgår i artikeln, så är lagen inte tillräckligt långtgående för att det var brottsligt i det aktuella fallet, så ur det perspektivet var det rätt att det inte gick längre.

Jag hoppas bara att man ändrar lagen så att den omfattar alla fartyg oavsett fartkapacitet eller storlek, undantaget uppblåsbara badleksaker.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Boanjohan:

Slänger in en fackla på ämnet 0,2 promille.

http://www.skargarden.se/sjofylleriatal-laggs-ner/
 

Blir du sur eller glad när du läser denna? 
d.v.s.

SUR=jag gillar lagen och den jäveln skulle ha åkt dit.

GLAD=jag ogillar lagen (eller i alla fall gränsen) och blir glad över åklagarens sunda(?) förnuft.

 

Eftersom båten i fråga inte omfattas av 0,2-gränsen då det är en segelbåt på 7,9 meter enligt artikeln förstår jag inte kopplingen riktigt… men förklara gärna hur du resonerar. 
🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingen är bara alkohol och lagen och att starta upp en ändlös diskussion igen som oftast är svart eller vit🙂

 

Som du nämner så omfattas båten i fråga inte av 0,2 gränsen, men det kan oavsett promille ändå vara sjöfylleri om man inte kan framföra båten tryggt. Kustbevakningen tyckte alltså att 0,14 promille var tillräckligt i detta tillfälle. Så en koppling är att man har satt en gräns på 0,2 men att det trots det är en bedömningssport, även på de som blåser under denna gräns........ Så varför ha en gräns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Boanjohan:

Kustbevakningen tyckte alltså att 0,14 promille var tillräckligt i detta tillfälle. Så en koppling är att man har satt en gräns på 0,2 men att det trots det är en bedömningssport, även på de som blåser under denna gräns........ Så varför ha en gräns?

Jag skulle snarare säga att det här är ett exempel på att den ”gamla” lagen är ett problem, den som är en bedömningssport. Hade det varit en snabb motorbåt hade det aldrig gått till åklagare med 0,14 promille, då det som sagt finns en tydlig gräns. 
 

Redigerar lite; han hade alltså 0,28 promille, men-men. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, kan inte läsa något om 0,28 bara 0,14. Han hade dock druckit öl som var 2,8%. Eller har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


MEN, precis som framgår i artikeln, så är lagen inte tillräckligt långtgående för att det var brottsligt i det aktuella fallet, så ur det perspektivet var det rätt att det inte gick längre.

Jag hoppas bara att man ändrar lagen så att den omfattar alla fartyg oavsett fartkapacitet eller storlek, undantaget uppblåsbara badleksaker.

Beteendet i detta fall är väl fullkomligt harmlöst, hur kan du beklaga att lagen inte är tillräckligt långtgående i detta fall? Borde det då inte vara kriminellt att även ligga och mysdriva på samma sätt i solnedgången spik nykter?

 

Proportionalitet är en rättssäkerhetsfråga. Åklagaren gjorde rätt som lade ner åtalet. Det visar bara att rättssamhället trots allt fungerar. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Boanjohan:

Hmmm, kan inte läsa något om 0,28 bara 0,14. Han hade dock druckit öl som var 2,8%. Eller har jag missat något?

0,14 milligram motsvarar 0,28 promille. Du ser det även om du läser artikeln där det står att gränsen för sjöfylleri för vissa båtar går vid 0,1 milligram (alltså 0,2 promille).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, då förstår jag. Tyckte det var konstigt att de skulle ha skrivit fel om gränsen. Då har man lärt sig något idag också😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2010 infördes nya promillegränsen för fritidsbåtar, illa omtyckt av en högljudd minoritet. 
Samma år drunknade rekordfå personer, varav 29 personer miste livet i drunkningsolyckor i samband med aktvitet med fritidsbåtar.
image.png.9261ea0f6bba080991a9c20e3de0d488.png

Förra året miste 14 personer livet i drunkningsolyckor i samband med aktvitet med fritidsbåtar.
Det är en halvering sedan den nya gränsen infördes.
Är det en slump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, dödsolyckor inom fritidsbåtslivet har en nedåtgående trend sedan 1971 som inte markant ändrat sig sedan införandet av promillegränsen.

 

Fortsatt är de flesta dödsfallen relaterade till båtar som inte omfattas av promillegränsen.

 

Så kombinationen av detta är att det inte finns belägg för att promillegränsen har någon nämnvärd inverkan på drunkningsolyckorna.

 

Lagen är ju konstruerad för att skydda mot generella olyckor, men primärt inte drunkning. För om det vore drunkning man ville åt så skulle alla omfattas av den och inte som idag då den inte gäller för den största gruppen drunkningsolyckor.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Boanjohan:

Ja, dödsolyckor inom fritidsbåtslivet har en nedåtgående trend sedan 1971 som inte markant ändrat sig sedan införandet av promillegränsen.

Nja. Mellan 2000-2010 stod minskningen rätt still, och tog fart igen omkring 2012 när de flesta accepterat den ändrade sjöfyllerilagen. 
 

24 minuter sedan skrev Boanjohan:

Fortsatt är de flesta dödsfallen relaterade till båtar som inte omfattas av promillegränsen.

Precis, vilket såklart visar på att lagen har effekt, att personer accepterat den och följer den, och den därmed räddar liv. Kanske borde den därför omfatta fler båtar för att rädda ännu fler liv?

 

26 minuter sedan skrev Boanjohan:

Lagen är ju konstruerad för att skydda mot generella olyckor, men primärt inte drunkning. För om det vore drunkning man ville åt så skulle alla omfattas av den och inte som idag då den inte gäller för den största gruppen drunkningsolyckor.

Instämmer. Tyvärr är det svårt att hitta statistik på andra skador, därför blir dödsfall genom drunkning en väldigt tydlig men rätt trubbig måttstock. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl egentligen ingen roll, ett enda dödsfall beroende pga alkohol är enl. mig ett för mycket. Det är väl bara att fråga efterlevande vad dom tycker, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enda dödsfall oavsett orsak är ett för mycket tycker jag. Det ändrar dock inte och försvarar inte promillegränsen på sjön som är felkonstruerad och ineffektiv. Tänk samma lag på vägen, kör du liten bil eller under t.ex. 50 km/t så gäller inte promillegränsen....

 

Men det är ju ingen poäng att debatera en lag som funnits i dryga 10 år och som bara en minoritet tydligen är intresserad av att ändra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...