Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Rekommendera Poster

39 minuter sedan skrev Peka67:

Om du är ärlig Peter så borde även du en del erfarenhet som ger mig rätt. Tyvärr fann jag inte länken om baksmälla särskilt givande, förstod inte vad du ville säga med den.

Det var en s k källhänvisning kring var tabellen jag la in kom ifrån. 

Tyvärr är det ju så att man inte bara kan utgå från sig själv och närmsta bekantskapskretsen och säga att det verkar ju gått bra, så då är det så. Man måste se större. 
 

Jag tror inte på slumpen, måste jag erkänna. När alkohollagstiftningen förändras 2010, och antalet dödsolyckor stadigt börjar gå ner efter att ha stått stilla i 10-15 år tror jag inte det är en slump - det finns ett samband. 
 

Jag är medveten om att t ex 0,3 promille inte gör dig till en ouppmärksamt, raglande fyllo som kör på allt som går - men det är inte heller poängen med en så låg gräns som 0,2. Effekten blir också att man förstår att det är nykter som gäller, och att man inte lite halvpackad sätter sig i båten och tänker ”mmm, det här känns som 0,5 promille” fast det egentligen är betydligt högre, och orsakar en olycka.
 

För det är ju tyvärr så, att när man passerat en gräns av alloholintag fattar man inte riktigt själv att man kanske inte är olämplig som båtförare. Inte alla, men väldigt många - för många. 
Och där menar jag att lagen haft en effekt. Tydlighet; nyktert gäller, inte en glidande skala av obestämbar grad av halvpackning, och det är den effekten vi ser i nedgången av olyckor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Peter ditt påstående om dödlighet i korrelation med alkohollagstiftning är ogrundat om något. Särskilt när man beaktar hur de dödsfall som faktiskt sker, går till.

 

Självklart finns det ingen statestik över hur försämrad körförmåga hos båtfolk med en viss promille påverkar olycksstatestiken. Men jag har i alla fall 35års erfarenhet med vänner bekanta och släktingar att bygga mina personliga erfarenhet på (inte ett enda tillbud).

 

Om du är ärlig Peter så borde även du en del erfarenhet som ger mig rätt. Tyvärr fann jag inte länken om baksmälla särskilt givande, förstod inte vad du ville säga med den.

Jag tror han menade vad som anses vara salongsbersusning. Ni har lite olika värden där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödsfall är en sak, hur mycket onödiga skador det blir av att folk kör påverkade finns det ingen statistik på tyvärr, men tror tyvärr det är en hel del. Men jag har tyvärr sett en hel del olyckor, tack och lov av mindre allvarlig karaktär, men i regel helt onödiga om folk hålla sig nyktra bakom rodret. Tack och lov blivit betydlig bättre efter lagens införande. Men tyvärr finns ju fyllesniporna kvar, de borde regleras så även mindre båtar om fattas. Det nu ljungbergarn är inne på. Då kanske ro skulle kunna jämföras med cykel, vad vet jag... Eller något sådant. 

 

Hm, undra om ljungbergarns nya inriktning är att om inte han får köra berusad, då ska ingen annan heller göra det? Fast kanske vettigt i slutändan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev M__G:

Hm, undra om ljungbergarns nya inriktning är att om inte han får köra berusad, då ska ingen annan heller göra det? Fast kanske vettigt i slutändan. 

Jag har istället bilden av att han inte alls är inne på den inriktningen, utan försöker visa var han tycker 0,2-gränsen felar och att den därmed borde avskaffas eftersom den ur hans synvinkel bara är dum och onödig. 
Tyvärr - för hans egen del - är det ju inte riktigt så man drar slutsatsen av det han skriver, utan snarare att alla fartyg borde omfattas av 0,2-gränsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Peter_K:
22 timmar sedan skrev Peka67:

Så man terroriserar bara det goda båtfolket.

Är det terrorism att behöva framföra sin båt nykter? 

Tycker man att det är så tråkigt att framföra en båt så att man måste dricka alkohol för att stå ut så är det väl bäst att sälja båten, lr??

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Peka67:

...

Jag har varit på sjön sedan mitten på 70-talet och har aldrig upplevt sjöfylleri som ett problem. Däremot har dagens snabbgående och tyngre sportbåtar blivit ett hot för övriga fritidsbåtar, men det har inget med alkohol att göra.

 

22 timmar sedan skrev Peka67:

...

Självklart blir du en sämre båtförare med alkohol i kroppen, men poängen är att du fortfarande är en tillräckligt bra båtförare. Varför ska inte jag och andra inte få umgås och dricka alkohol och ha en normal social tillvaro.

 

När lagen blir så sträng att man tar ifrån båtfolket ett socialt umgänge som varit tradition och accepterat i närmare 60 år, så vilar bevisbördan på lagstiftaren att säkerställa nyttan med lagen, och att båtfolket accepterar lagen. Enligt mig har man inte uppnått någondera.

Jag uppskattar inte lagen som den är utformad och jag berörs som tur är inte heller av den, men...

 

Det finns anledningar att faktiskt skärpa kraven på nykterhet och du är inne på det spåret själv.

70-talets båtliv såg inte alls ut som dagens båtliv. Båtarna var både mindre och färre och framför allt var motorbåtar förhållandevis långsamma. De fartresurser som ganska vanliga motorbåtar har idag var en dröm för de som höll på med båtracing då.

 

Sedan får man ha en social tillvaro ombord och man kan umgås och dricka alkohol även om den som framför båten är nykter till dess man är framme.

Jag har från 13 - 14-års åldern kört hem min far och hans vänner från alla möjliga platser i Stockhols skärgård i alla möjliga typer av båtar (även sådana som krävde skepparexamen) och det har funkat bra för mig, men jag är inte helt övertygad om att alla uppskattar den traditionen. Min mamma gjorde det i alla fall inte.

 

Sedan håller jag med dig om att det är skillnad på båt och bil, även om hastigheten numera är i stort sett den samma. Det finns lite vingelmån till sjöss, några meter hit eller dit har ingen betydelse 999 gånger av 1000, men det finns ju andra situationer som kräver uppmärksamhet och korrekt agerand.

 

Min personliga uppfattning är att man kunde valt en högre gräns, kanske 0,5 promille som det var för bil tidigare, för långsammare båtar och dagens gräns, eller tom. 0,1 promille, för snabbare båtar

 

Jag tror ett kompetenskrav skulle ge färre olyckor än vad 0,2-lagen kan åstadkomma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång ska det påpekas att 0.2 inte är satt för att medge viss berusning, utan för att mätnoggrannheten i alkomätarna inte är tillräckligt bra för att garanterat aldrig fälla en nykter person, om gränsen skulle vara exakt noll. 0.2-gränsen är alltså i praktiken avsedd att vara en nollnivå, men där verkligheten gjort att man tvingats ha en viss marginal för rättssäkerhetens skull.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Än en gång ska det påpekas att 0.2 inte är satt för att medge viss berusning, utan för att mätnoggrannheten i alkomätarna inte är tillräckligt bra för att garanterat aldrig fälla en nykter person, om gränsen skulle vara exakt noll. 0.2-gränsen är alltså i praktiken avsedd att vara en nollnivå, men där verkligheten gjort att man tvingats ha en viss marginal för rättssäkerhetens skull.

Jag hoppas verkligen inte att felmätningen kan vara 0,2 promille och det tror jag inte heller att den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag hoppas verkligen inte att felmätningen kan vara 0,2 promille och det tror jag inte heller att den är.

Det ska ses som summan av flera felkällor om alla är i samma riktning. Inte nödvändigtvis enbart felmätning i själva mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Det ska ses som summan av flera felkällor om alla är i samma riktning. Inte nödvändigtvis enbart felmätning i själva mätaren.

Vilka är de andra felkällorna som går i samma riktning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ArneRadar:

Vilka är de andra felkällorna som går i samma riktning?

Jag har inte satt gränsen och kan inte detaljerna, men jag har läst att när den infördes angavs detta som skäl för att inte direkt sätta en nollgräns. Det är en säkerhetsmarginal för att säkerställa att ingen nykter person felaktigt utpekas som alkoholpåverkad enligt mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Jag har inte satt gränsen och kan inte detaljerna, men jag har läst att när den infördes angavs detta som skäl för att inte direkt sätta en nollgräns. Det är en säkerhetsmarginal för att säkerställa att ingen nykter person felaktigt utpekas som alkoholpåverkad enligt mätaren.

Jo, men det var över 30 år sedan. Mätarna har inga precisionsproblem att tala om idag, så argumentet är numera obsolet. Vilka de andra felkällorna är undrar jag fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ArneRadar:

Jo, men det var över 30 år sedan. Mätarna har inga precisionsproblem att tala om idag, så argumentet är numera obsolet. Vilka de andra felkällorna är undrar jag fortfarande.

Fast så enkelt är det inte. Man måste ta höjd för att en viss mätare kan visa lite fel. Och vilka de andra felkällorna är ligger inte på mig att redovisa. Men gränsen är satt för att trygga rättssäkerheten. Hellre fria några som är lite lätt berusade än att fälla nyktra, är principen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Tycker man att det är så tråkigt att framföra en båt så att man måste dricka alkohol för att stå ut så är det väl bäst att sälja båten, lr??

Du skjuter vid sidan av Mackey, det handlar om att komma hem. Antingen dagen efter, eller samma dag (efter lunchen). Visst kanske man dricker en öl under gång, men knappast för att man har tråkigt, utan för att man är törstig. Rekommenderas även till "vågburgare" (typ kebab fast med rökt makrill i pitabröd).

 

Du är ju själv inne på det, när du fick köra hem pappa med vänner. Nu vill jag bara ha en höjning till 0,5 promille, vilket kanske inte hade hjälp i ditt exempel. Men en lunch med sill och potatis med 2-3 snaps och en öl och du kunde fortsätta hem (med en vettigare lagstiftning).

 

Visst går vissa båtar fortare idag, men hur många? Om du tar hela fritidsbåts basen så går nog 95% långsammare än en EU-moped. Sedan är jag också för hårdare krav på utbildning (med lämplighetstest) för snabbgående motorbåtar. Men det har inte mycket med nuvarande alkohollagstiftning att göra.

 

Jag tycker att man i den mån det går ska ge folk frihet under ansvar, så att man kan njuta av vår vackra skärgård, med gott sällskap under trevliga och gemytliga former vilket även inkluderar alkoholhaltiga drycker. Förbud och pekpinnar skall bara användas när det är relevant, inte annars. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peka67:

Men en lunch med sill och potatis med 2-3 snaps och en öl och du kunde fortsätta hem (med en vettigare lagstiftning).

Då lär du ligga över 0.5 promille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Då lär du ligga över 0.5 promille.

Tror inte det, 4cl snaps per 25kg kroppsvikt ger max 0,6 promille som högst, minkar sedan med 0,1-0,15 promille per timme.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peka67:

Tror inte det, 4cl snaps per 25kg kroppsvikt ger max 0,6 promille som högst, minkar sedan med 0,1-0,15 promille per timme.  

Ja, då är du över 0.5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peka67:

Du skjuter vid sidan av Mackey, det handlar om att komma hem.

Hur skall man göra med alla stackars husbilägare som inte kommer hem då..?

🥺

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-16 vid 07:30 skrev raol:

Och det stämmer helt enkelt inte. Vid 0.4 är man rejält berusad. Tyvärr verkar du tillhöra den ganska stora skaran som inte själva uppfattar hur nedsatta kroppens funktioner är redan vid låg berusningsgrad.

Vid vilken promille man är rejält berusad är individuellt. Om du är "rejält berusad" vid 0,4 är du nog hyfsat unik. De finns de som är aspackade vid 0,1 (s.k. klinisk berusning), men det är extremt ovanligt.

 

I sjöfylleriutredningen och förarbetet till lagen talas om undersökningar som visar att risknivån vid vägtrafik börjar gå upp vid ca 0,5 för att kraftigt stiga vid 0,8-1,0, men för grupper som påverkas mer av alkohol än den genomsnittlige föraren, t.ex. ungdomar, kan en riskhöjning inträda redan vid 0,3–0,4 promille.

 

Jag försvarar inte på något sätt att dricka alkohol när man skall köra bil eller båt, och jag köper absolut en 0,2-gräns till sjöss om det är rimligt men jag är rejält trött på svepande och grundlösa vulgärargument.

 

Sen undrar jag - om man är rejält berusad vid 0,4:

- Varför det är så många länder (de flesta) som har betydligt högre gräns än 0,2 för sjötrafik, flera länder i Europa har t.o.m. 0,5 på väg. Är man mindre rejält berusad vid 0,4 i Tyskland än i Sverige? Eller i norsk skärgård jämfört med svensk?

- Varför ifrågasätts sjöfyllerilagen?

- Varför var så många remissinstanser kritiska både till sjöfylleriutredningens förslag och det lagförslag som sen klubbades?

- Varför ville sjöfylleriutredningen att man bara skulle införa 0,2 i sjötrafiksituationer som liknar vägtrafik?

- Varför betraktar HD sjöfylleri vid låga promillehalter som mindre allvarligt än vid vägtrafik?

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur skall man göra med alla stackars husbilägare som inte kommer hem då..?

🥺

Det är inte jämförbart Peter eftersom de ska färdas på allmän väg, vilket ställer helt andra krav på husbilsföraren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peka67:

Det är inte jämförbart Peter eftersom de ska färdas på allmän väg, vilket ställer helt andra krav på husbilsföraren.

Klart det är jämförbart - det är ju lika synd om dem som båtägarna? Hur skall de kunna dricka en flaska vin till maten och några öl i bastun en lördag och sedan åka hem på söndagen med 0,2 promille som gräns?
Skall husbilsägarna inte få kunna umgås?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minutes ago, Peka67 said:

Det är inte jämförbart Peter eftersom de ska färdas på allmän väg, vilket ställer helt andra krav på husbilsföraren.

Det är rätt i det att den allmänna vägen ställer mycket lägre krav på omdömet: vädret påverkar bara i mycket liten omfattning, det finns detaljerade regler för hur olika trafikanter skall bete sig relativt varandra, det finns en väghållare som har ansvar för att vägen är säker, det finns inget krav på att hjälpa andra trafikanter vid nöd, osv.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kane:

Ja, då är du över 0.5.

Jag försökte att inte precisera allt för noggrant för att slippa petimeter svar. Jag skrev 2-3 snaps och en öl (ospecificerat styrka och storlek). Nu är jag en stor person både på längden och viktmässigt (100+) samt att jag dricker folköl, så nej du har fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Du är ju själv inne på det, när du fick köra hem pappa med vänner. Nu vill jag bara ha en höjning till 0,5 promille, vilket kanske inte hade hjälp i ditt exempel. Men en lunch med sill och potatis med 2-3 snaps och en öl och du kunde fortsätta hem (med en vettigare lagstiftning).

Det blir ju en ganska lång lunch för 50 cl öl och 12 cl nubbe....

Fem timmar för en man och sju timmar för en kvinna ungefär, för att nå 0,4 promille (lite marginal till 0,5 promille kan ju vara bra).

 

Man kan tänka sig att man äter och dricker under ett par timmar och när man (som man) är färdig med lunchen har man 0,8 promille.

Då ska man sitta och vänta i ytterligare tre timmar.

Kommer det att hända tror du?

 

1 timme sedan skrev Peka67:

Jag tycker att man i den mån det går ska ge folk frihet under ansvar, så att man kan njuta av vår vackra skärgård, med gott sällskap under trevliga och gemytliga former vilket även inkluderar alkoholhaltiga drycker. Förbud och pekpinnar skall bara användas när det är relevant, inte annars. 

Frihet under ansvar brukar ju funka sådär när det gäller alkohol.

Ansvarskänslan ökar inte direkt med alkoholintaget, inte min i alla fall.

 

Lite märkligt att jag argumenterar mot min egen uppfattning, men ibland stämmer inte verkligheten med det man tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Peka67:

Jag försökte att inte precisera allt för noggrant för att slippa petimeter svar. Jag skrev 2-3 snaps och en öl (ospecificerat styrka och storlek). Nu är jag en stor person både på längden och viktmässigt (100+) samt att jag dricker folköl, så nej du har fel. 

Jo, då klarar du dig och kan åka hem redan efter tre timmar, men din båtkompis - som kör den andra båten - som väger 80 kg ligger risigt till.

 

Du kan faktiskt dricka 33 cl folköl och två fyror och köra hem efter 2½ timmar med dagens lagstiftning.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Peter_K:

Klart det är jämförbart - det är ju lika synd om dem som båtägarna? Hur skall de kunna dricka en flaska vin till maten och några öl i bastun en lördag och sedan åka hem på söndagen med 0,2 promille som gräns?
Skall husbilsägarna inte få kunna umgås?

Nej Peter det är inte jämförbart, var sak har sina förutsättningar med för och nackdelar. Kraven på promillegräns i alkohollagen borde ställas mot den risk föraren utgör för sig själv och sin omgivning. Där man tar hänsyn till svårighetsgrad, reaktionsförmåga, syn, framförhållning och kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Jag försökte att inte precisera allt för noggrant för att slippa petimeter svar. Jag skrev 2-3 snaps och en öl (ospecificerat styrka och storlek). Nu är jag en stor person både på längden och viktmässigt (100+) samt att jag dricker folköl, så nej du har fel. 

Du skrev själv 0,6.

 

1 timme sedan skrev Peka67:

Tror inte det, 4cl snaps per 25kg kroppsvikt ger max 0,6 promille som högst, minkar sedan med 0,1-0,15 promille per timme.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev raol:

Fast så enkelt är det inte. Man måste ta höjd för att en viss mätare kan visa lite fel. Och vilka de andra felkällorna är ligger inte på mig att redovisa. Men gränsen är satt för att trygga rättssäkerheten. Hellre fria några som är lite lätt berusade än att fälla nyktra, är principen.

Jo, det är enkelt. För att ta höjd för mätfelen hade det räckt med en betydligt lägre gräns. Däremot blir mätnoggrannheten ett problem om man skulle satt en 0,0-gräns. Dessutom ansåg man att mycket små alkoholintag typ punchpraliner, filmjölk, lättöl inte utgjorde ett problem d.v.s. mycket små alkoholintag är helt ok.

 

Eftersom man enligt din definition är rejält berusad vid 0,4 så borde man väl vara salongsberusad vid 0,19999? Man kan undra vad lagstiftaren egentligen tänkte...många som går fria där ute.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej om ni hellre peta i detaljer, än att komma med vettiga synpunkter så....

3st snaps = 37,86g alkohol 

1öl 2,8 50cl = ca 11,21g alkohol 

Toltalt intag = 49,07g alkohol 

Detta fördelas på 60-80% av kroppsvikten, 70% hos normalviktiga. Överviktiga högre, så jag räknar med 75% (av 125kg) = 93,75kg

49,07/93,75 = 0,52 promille 

 

Och innan det är diskat och seglen är hissade så är man väl på rätt sida med marginal. Man förbränner 0,1-0,25 per timme beroende på förutsättningar. 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Kraven på promillegräns i alkohollagen borde ställas mot den risk föraren utgör för sig själv och sin omgivning. Där man tar hänsyn till svårighetsgrad, reaktionsförmåga, syn, framförhållning och kunskap.

Intressant - då delar du alltså lagstiftarnas intension med gränsen 0,2 promille på sjön, dvs att den skall gälla för stora och/eller snabba båtar?

 

Personligen anser jag gränsen ligger lite fel, och hävdar att jag kan göra rätt omfattande skada på mitt närområde med min segelbåt som är dryga åtta meter på knappa tre ton om jag är ouppmärksam i en trängre situation såsom naturhamn, hamn, trängre passage eller ett nära möte. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...