Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Rekommendera Poster

11 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Rätt märklig tajming att just då lagen infördes skuttade anslagen till  KBV upp rejält. 🤔😄

Inget samband där - givetvis. 

Men öppna ögonen och läs. Sluta med marjasin-idéer och konspirationsteorier kom med något konkret istället. Inte bara ful-fakta. Den är genomskådad. Allt ditt tyckande är ju motbevisat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ArneRadar:

Sambandet är kristallklart - enorma investeringar i flygplan och fartyg samt den kostnadsökning det medför. Kombinationsfartygen blev försenade, det var ju därför kostnaden INTE ökade i linje med anslaget förrän senare år. Hur blind kan man vara?

 

Istället för att svamla kan du väl då specificera de ökade kostnader som lagen medförde. Du har haft 10 år på dig!! Dags att haspla ur sig något konkret nu, inte konspirationsteorier.

 

 

För mig är det ingen slump att KBV just det året  lagen infördes fick en rejäl anslagshöjning. Jag tror nämligen inte på slumpen. 
 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev M__G:

Men öppna ögonen och läs. Sluta med marjasin-idéer och konspirationsteorier kom med något konkret istället. Inte bara ful-fakta. Den är genomskådad. Allt ditt tyckande är ju motbevisat. 

Jaså? Som att ca 50% av offren inte omfattas av den lag du står bakom och att den enligt TS missar målet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herrejisses Ljungbergarn! Att du orkar!?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Janken:

Herrejisses Ljungbergarn! Att du orkar!?!?

Tack, ja ibland undrar jag med. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ljungbergarn:

För mig är det ingen slump att KBV just det året  lagen infördes fick en rejäl anslagshöjning. Jag tror nämligen inte på slumpen. 
 

Och DU kallar MIG faktaresistent 👍😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Ljungbergarn:

Jaså? Som att ca 50% av offren inte omfattas av den lag du står bakom och att den enligt TS missar målet? 

Och du stirrar bara på den lilla tårtbit. Du måste börja se helheten. Där är du inte i närheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ljungbergarn:

Tack, ja ibland undrar jag med. 😄

...Och det är du som är drivande genom att hela tiden komma med ful-fakta och marjasin-lösningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Och DU kallar MIG faktaresistent 👍😂

Exakt. Här kan vi snacka faktaresistens och konspirationsteorierrnas mästare, och då är det inte Peter k jag åsyftar (bäst att förtydliga det)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev M__G:

Rätt märklig tajming att just då lagen infördes skuttade anslagen till  KBV upp rejält. 🤔😄

Inget samband där - givetvis. 

Men du kanske tror att kbv fått de nya stor fartygen till att jaga sjöfylla med? Men det tror inte jag. De nya stora kombinationsfartygen är tämligen opraktiska för den uppgiften, för att inte tala om flygplanen. Ska väl inte säga att det är omöjligt att jaga sjöfylla med flygplan men snudd på omöjligt. Men i din värld kanske det går, och att de inte kostar att underhålla, utan de kostnaderna är ett sätt att dölja vad övervakningen av lagen kostar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

Jag börjar fundera på om inte Ljungbergarn är en bot programmerad som en papegoja????

Nu skall du inte vara sådan. 

Det kan inte vara lätt att få de argument man filat på i tio år punkterade så snabbt som de blivit i den här tråden, så nu finns bara argumentet att man även borde inkludera nyktra personer i sjöfyllerilagen kvar, så det enda argumentet upprepas. 
Det är min teori i alla fall. 

Att ändra strategi verkar inte helt aktuellt. Undra varför inte man kommit någonstans med sitt kampanjande på tio år..? 🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitt lugnt i båten nu. Snart kommer det en länk till vad Professor Kalkyl 1 och 2 tyckte om denna lag för många år sedan......😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Ljungbergarn:

För mig är det ingen slump att KBV just det året  lagen infördes fick en rejäl anslagshöjning. Jag tror nämligen inte på slumpen. 
 

Helt rätt, statsbudgeten fastställs inte med hjälp av slumpen. Den fastställs genom riksdagsbeslut. Varenda krona har klubbats av riksdagen, inget har lämnats åt slumpen. Det är lätt att följa anslagshöjningarna för den som vill sätta sig in i fakta:

 

Basnivån anslag till KBV år 2009: 922.708.000 kr

 

Anslaget för KBV år 2010 kan härledas på följande vis:

  • Basninvå 922.708.000 kr (d.v.s. anslaget för 2009)
  • Kostnadsjustering (pris/löneomräkning): + 26.838.000 kr
  • Ökat anslag för räntekostnader för investeringar i fartyg m.m.: + 40.000.000

Totalt anslag till KBV 2010 enligt ordinarie höstbudget: 989.546.000 kr.

 

Sen i vårändringsbudgeten 2010 får man ytterligare en miljon p.g.a. promillelagen.

 

Klart som korvspad, eller hur Ola?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ArneRadar:

Helt rätt, statsbudgeten fastställs inte med hjälp av slumpen. Den fastställs genom riksdagsbeslut. Varenda krona har klubbats av riksdagen, inget har lämnats åt slumpen. Det är lätt att följa anslagshöjningarna för den som vill sätta sig in i fakta:

 

Basnivån anslag till KBV år 2009: 922.708.000 kr

 

Anslaget för KBV år 2010 kan härledas på följande vis:

  • Basninvå 922.708.000 kr (d.v.s. anslaget för 2009)
  • Kostnadsjustering (pris/löneomräkning): + 26.838.000 kr
  • Ökat anslag för räntekostnader för investeringar i fartyg m.m.: + 40.000.000

Totalt anslag till KBV 2010 enligt ordinarie höstbudget: 989.546.000 kr.

 

Sen i vårändringsbudgeten 2010 får man ytterligare en miljon p.g.a. promillelagen.

 

Klart som korvspad, eller hur Ola?

Hej. Jag förutsätter att dina uppgifter är korrekta men det är ju inte hela bilden.
2009 ca 900tkr i anslag som skuttade upp med ca 65 miljoner, (i runda slängar) men sedan -2011 osv det är då det brakar iväg med anslagen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Hej. Jag förutsätter att dina uppgifter är korrekta men det är ju inte hela bilden.
2009 ca 900tkr i anslag som skuttade upp med ca 65 miljoner, (i runda slängar) men sedan -2011 osv det är då det brakar iväg med anslagen.
 

Jag har plockat siffrorna från statens årsredovisningar.

 

Roade mig med att plotta anslag och utfall 2009-2019 för KBV så att du kan få hela bilden. Då ser det ut så här:

 

image.png.127147408023ab5fc7b4e586d3952248.png

 

Hur brant eller flack kurvan blir kan man ju enkelt pilla med i diagrammets format, så lås inte på oväsentligheter. Jag har gjort diagrammet rätt smalt för att vara till "din fördel".

 

De stora anslagsposterna förutom normal kostnadsutveckling är vad jag kan hitta:

+ 40 MSEK extra både 2010 och 2011 till finansieringskostnader nya fartyg etc.

+ 90 MSEK fördelat på 3 år 2012-2014 för driftskostnader nya fartyg etc.

+ 60 MSEK extra 2012 för att täcka uppdraget för KBV-flyget utanför Somalias kust (piratjakt).

+ 57 MSEK extra 2014. Har för mig det var kopplat till övervakning medelhavet (flyktingkrisen), men är inte helt säker.

 

Utfallet släpar efter i början pga av förseningarna med kombinationsfartygen.

 

Man kan tycka vad man vill om promillelagen, men det är inte den som gör att KBV's anslag ökar med mångmiljonbelopp. Kombinationsfartygen är nog riktiga gökungar. Dessa har också varit ifrågasatta. Sen tillkommer då specialuppdrag som piratjakt utanför Somalia etc.

 

Riktiga fakta finns att finna bara man vill Ola 😉👍!!

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är impad riktigt impad faktiskt 1400 inlägg om något vi inte kan göra något åt bara gilla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev kossor:

Jag är impad riktigt impad faktiskt 1400 inlägg om något vi inte kan göra något åt bara gilla!

Fast jag tror nog det snarast gått över till att handla om ful-fakta, lösryckta påståenden, direkta felaktigheter, förvrängningar av sanningar i samband med att någon påstår sig representera en majoritet av båtägarens. Diskussionen handlar numera egentligen inte om lagens varande eller inte utan om hur det agiteras. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev M__G:

Fast jag tror nog det snarast gått över till att handla om ful-fakta, lösryckta påståenden, direkta felaktigheter, förvrängningar av sanningar i samband med att någon påstår sig representera en majoritet av båtägarens. Diskussionen handlar numera egentligen inte om lagens varande eller inte utan om hur det agiteras. 

Utöver det - såklart hade lagen gått att påverka, att förändra på något vis, och tycker man att något är fel är det ens demokratiska rättighet att göra så. Lagar är inte huggna i sten, utan utvecklas med samhället. 
 

Men. 

Man kan göra det på flera sätt, och att göra det genom att raljera, köra ful-fakta, rena hittepå, klippa och klistra så rubriker får en annan mening än artikeln, inte lyssna in eller bemöta argument från motståndarsidan utan istället leka papegoja, påstå att man representerar fler än man gör osv osv osv är kanske inte en framgångsrik väg, vilket vi har facit på nu såhär tio år efter att 0,2-gränsen lades till i sjöfyllerilagen. 
 

Detta beteende har bevisligen gjort att man faktiskt tappat stöd man hade från början, och det är faktiskt något man nästan måste beundra lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ArneRadar:

Jag har plockat siffrorna från statens årsredovisningar.

 

Roade mig med att plotta anslag och utfall 2009-2019 för KBV så att du kan få hela bilden. Då ser det ut så här:

 

image.png.127147408023ab5fc7b4e586d3952248.png

 

Hur brant eller flack kurvan blir kan man ju enkelt pilla med i diagrammets format, så lås inte på oväsentligheter. Jag har gjort diagrammet rätt smalt för att vara till "din fördel".

 

De stora anslagsposterna förutom normal kostnadsutveckling är vad jag kan hitta:

+ 40 MSEK extra både 2010 och 2011 till finansieringskostnader nya fartyg etc.

+ 90 MSEK fördelat på 3 år 2012-2014 för driftskostnader nya fartyg etc.

+ 60 MSEK extra 2012 för att täcka uppdraget för KBV-flyget utanför Somalias kust (piratjakt).

+ 57 MSEK extra 2014. Har för mig det var kopplat till övervakning medelhavet (flyktingkrisen), men är inte helt säker.

 

Utfallet släpar efter i början pga av förseningarna med kombinationsfartygen.

 

Man kan tycka vad man vill om promillelagen, men det är inte den som gör att KBV's anslag ökar med mångmiljonbelopp. Kombinationsfartygen är nog riktiga gökungar. Dessa har också varit ifrågasatta. Sen tillkommer då specialuppdrag som piratjakt utanför Somalia etc.

 

Riktiga fakta finns att finna bara man vill Ola 😉👍!!

 

 

Intressant, nya fartyg för promillejakten med därtill förenliga kostnader osv - kan det uteslutas? 

skoters.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Utöver det - såklart hade lagen gått att påverka, att förändra på något vis, och tycker man att något är fel är det ens demokratiska rättighet att göra så. Lagar är inte huggna i sten, utan utvecklas med samhället. 
 

Men. 

Man kan göra det på flera sätt, och att göra det genom att raljera, köra ful-fakta, rena hittepå, klippa och klistra så rubriker får en annan mening än artikeln, inte lyssna in eller bemöta argument från motståndarsidan utan istället leka papegoja, påstå att man representerar fler än man gör osv osv osv är kanske inte en framgångsrik väg, vilket vi har facit på nu såhär tio år efter att 0,2-gränsen lades till i sjöfyllerilagen. 
 

Detta beteende har bevisligen gjort att man faktiskt tappat stöd man hade från början, och det är faktiskt något man nästan måste beundra lite. 

 

Missar med grafer.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minutes ago, Ljungbergarn said:

Intressant, nya fartyg för promillejakten med därtill förenliga kostnader osv - kan det uteslutas? 

skoters.jpeg

Att KBV har vattenskotrar är helt nödvändigt, det är med dem de har en chans att hålla efter buskörningen på vattnet.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-31/polisen-ingrep-mot-vattenskoterforare-i-malmo

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-10/buskorde-med-vattenskotrar-utanfor-ribban-stoppades-av

 

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Utöver det - såklart hade lagen gått att påverka, att förändra på något vis, och tycker man att något är fel är det ens demokratiska rättighet att göra så. Lagar är inte huggna i sten, utan utvecklas med samhället. 
 

Men. 

Man kan göra det på flera sätt, och att göra det genom att raljera, köra ful-fakta, rena hittepå, klippa och klistra så rubriker får en annan mening än artikeln, inte lyssna in eller bemöta argument från motståndarsidan utan istället leka papegoja, påstå att man representerar fler än man gör osv osv osv är kanske inte en framgångsrik väg, vilket vi har facit på nu såhär tio år efter att 0,2-gränsen lades till i sjöfyllerilagen. 
 

Detta beteende har bevisligen gjort att man faktiskt tappat stöd man hade från början, och det är faktiskt något man nästan måste beundra lite. 

Exakt. Det är vi som är samhället. Lagar skapas ju av de vi valt. Av våran representativa domokrati. Jag har sjäv haft förmånen att ingå i arbetet med att få till förändring i både lagar och förordning. Vi gjorde ungefärligt tvärt om än vissa här har gjort. Vi hade framgångar, andra har inte haft det. 

Man kan tycka om denna lag, så även jag. Och den borde helt klart modifieras, men inte avskaffas. Kan jag tycka. 

Men direkta felaktigheter och förvrängningar av sanningen osv, det går inte hem vare sig här eller i maktens korridorer när det väl blir känt att det är ful-fakta.

Jag hejade också på dem en gång i tiden, men det har gått över kan man säga...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

 

Missar med grafer.jpg

Det var ungefär det jag skrev ja...

”...raljera, köra ful-fakta, rena hittepå, klippa och klistra så rubriker får en annan mening än artikeln, inte lyssna in eller bemöta argument från motståndarsidan utan istället leka papegoja...”

👍😂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Ja självklart och naturligtvis inte för blås, nejdå, absolut inte! 😄

Kan man inte använda dem för både och? Man kan rent av komma in på grunda båten för livräddning 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Intressant, nya fartyg för promillejakten med därtill förenliga kostnader osv - kan det uteslutas? 

skoters.jpeg

Var står det att de är införskaffade endast för att kolla alkoholen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Det var ungefär det jag skrev ja...

”...raljera, köra ful-fakta, rena hittepå, klippa och klistra så rubriker får en annan mening än artikeln, inte lyssna in eller bemöta argument från motståndarsidan utan istället leka papegoja...”

👍😂

 

som sagt - har mycket att bevisa de som är FÖR lagen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev M__G:

Var står det att de är införskaffade endast för att kolla alkoholen? 

Google:
 

Med hjälp av åtta helt nya vattenskotrar ska myndigheten stoppa både sjöfylla, buskörare och kunna rädda liv.

– Det är verkligen ett allroundverktyg, säger Mattias Lindholm, presskommunikatör vid kustbevakningen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kustbevakningens-nya-vapen-i-sommar/
-----------------------
Hur många buskörare har de haffat och kontrollerad jämfört med påhittad sjöfylla hos Svenssons med flytvästarna på och förarbeviset i handen, det är en annan fråga, men allt det i sig är helt oväsentligt för...

Missar med grafer.jpg

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ljungbergarn:

som sagt - har mycket att bevisa de som är FÖR lagen..

Om du lärde dig läsa innantill, så hade du upptäckt att jag faktiskt vill förändra lagen, och dessutom har bemött ditt löjliga argument om att man borde inkludera nyktra i en fyllerilag. 
Flera gånger dessutom. 
Men du är för upptagen med att raljera och leka papegoja, så du missar det uppenbara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Ljungbergarn said:

Ja självklart och naturligtvis inte för blås, nejdå, absolut inte! 😄

Så varför då blanda in dem i diskussionen över huvud taget? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...