Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjaerven

Rorkult på svaj vid boj i skumpig farled

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Min brors lilla segelbåt (28 ft) kommer att vara förtöjd på svaj vid boj invid en vältraffikerad farled. Finns några genrella riktlinjer eller tips på hur han ska lämna rorkulten? Ex. uppspänd för att inte slå i sittbrunnen men i övrigt vind för våg, löst uppspänd med gummiband i mitten eller något annat?

 

Tacksam för dina tips!

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Personligen hade jag spänt fast rorkulten, detta för att förhindra slitage på roderinfästningar, samt förhindra att rodret slår fram och tillbaka i endlägen.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Personligen hade jag spänt fast rorkulten, detta för att förhindra slitage på roderinfästningar, samt förhindra att rodret slår fram och tillbaka i endlägen.

Håller med

Även i min "lugna" hamn låser jag rodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar @Lasse-L och @Peka67 - vi tycks alla vara inne på samma spår dessutom. Jag tror på en primitiv låsning med "bläckfiskspännband". Lär få den stora äran att installera detta och återkommer isf. med bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tunnare (5-8 mm) lina. Fäst i nåt på ena sidan sittbrunnen, dra till rorkulten och lägg två varv runt, fortsätt till nåt på andra sidan sittbrunnen och gör fast när linan är hyfsat spänd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger fockskotet ett varv runt rorkulten till något på andra sidan. Vill inte ha extra grejer att hantera och hålla reda på

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-15 vid 19:38 skrev Bjaerven:

"bläckfiskspännband"

Om det är den elastiska sorten du menar skulle jag välja något stumt i stället, som inte fjädrar och rör på sig. Typ ett rep 😀.

Ett dubbelt halvslag på rorkulten och ändarna fast i något lämpligt på var sida. Halvslaget gör att kulten inte glider på repet, lack och så småningom trät kan bli ganska skavt med tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...