Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Skuten

Vad betyder denna larmsignal?

Rekommendera Poster

Sedan jag köpte vår begagnade båt med volvo penta med2030 har det alltid varit såhär:

 

När motorn är avstängd men starttavlan är på - så börjar sirenen pipa och symbolen med oljekannan blinka (ej fast sken).

Det sker både innan man startar motorn och ca 15 sekunder efter motorn har dödats. 

Det varnar aldrig under motorgång eller liknande.

 

Jag kan inte hitta något om detta i manualen. Säljaren hävdade att det "ska vara så".

Hade det varit något med oljan så borde det väl larma under motorgång och symbolen lysa med "fast sken".

 

Inte lyckats googla mig fram till detta heller 😬

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl för att du inte har något oljetryck och skall säkert låta så.

Så låter det på det på min Suzuki innan startmotorn går på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mina 2senaste båtar tjuter också innan start. 

En med mercruiser en med caterpillar. 

Även om man stänger av tjuter det. 

Helt normalt 

Redigerad av tugge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändning tillslagen motorn inte startad: Lampan lyser o summern ljuder som en kontroll att båda prylarna fungerar.

Tändning tillslagen o motorn går igång: Oljetrycket stiger o larmen tystnar (tar någon-några sekunder)

Tändning tillslagen o motorn stoppad: Oljetrycket sjunker o larmen går igång. (tar 10-15 sekunder)

Tändning frånslagen: Larmen tystnar.

 

Motorn igång o summern ljuder: Summern är ofta summalarm för flera varningslampor. När summern ljuder så kolla om det är varningslampan för laddning, oljetryck eller motortemperatur som tänts.

 

Om oljetryckslampan lyser: Oljetrycket har sjunkit av någon anledning. Eller så har oljetrycksgivaren gått sönder. Stoppa omedelbart motorn och felsök vad anledningen är. Det kan vara så enkelt som att oljenivån är för låg i motorn.

 

Om laddningslampan lyser: Kolla om generatorremmen är OK. Annars är felet ofta i generatorns regulator. Motorn går oftast att köra utan att laddningen fungerar men batterierna töms så klart. Slå av alla onödiga elförbrukare och uppsök mekaniker.

 

Om temperaturlarmet lyser: Kolla om det kommer kylvatten ur avgasutsläppet. Stoppa motorn o kolla varför motorn inte får kylning. Stopp i inloppet, trasig impeller, igensatt värmeväxlare... (kan även vara trasig givare, känn med handen på motorn). En dåligt kyld motor kan ibland köras kortare stunder på lågt varv så det går att komma till ett skyddat läge eller t.o.m. till mekaniker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...