Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Skuten

Läcker min inombordare olja? Bild

Rekommendera Poster

Noterade idag att det blänkte lite på ett ställe på motorn md2030. Kände med fingret och det visade sig vara olja.

 

Jag ser inte att det har droppat så det kan inte vara några mängder.

 

Det är allra längst ned undertill på motorn. 

Där pilen pekar.

 

Är det något att oroa sig för?

 

1341900103_IMG_20200414_1436342.thumb.jpg.c706a9ed0bbdff42013a3c7a7ab5e3ae.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä men håll koll på det. De flesta gamla motorer brukar svettas mer eller mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som man har dragit trågskruvarna för hårt, och deformerat packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att nu ha använt båten under någon vecka ser jag dessvärre att det är nytillkommen olja(?) som läckt och skvätt ned på det vita underlaget. Se bild. 

 

Jag är nybörjare på detta och relativt okunnig. Är detta akut? Hur börjar man felsöka? Hur skiljer jag på om det är diesel/motorolja?

 

Mitt uppe i semestern med familjen. Puh

 

TACKSAM för hjälp!

 

IMG_20200702_123842.thumb.jpg.a792817f1c63345cc5b635c1fae4a633.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Skuten said:

Efter att nu ha använt båten under någon vecka ser jag dessvärre att det är nytillkommen olja(?) som läckt och skvätt ned på det vita underlaget. Se bild. 

 

Jag är nybörjare på detta och relativt okunnig. Är detta akut? Hur börjar man felsöka? Hur skiljer jag på om det är diesel/motorolja?

 

Mitt uppe i semestern med familjen. Puh

 

TACKSAM för hjälp!

 

IMG_20200702_123842.thumb.jpg.a792817f1c63345cc5b635c1fae4a633.jpg

Förresten kan det vara rester från slabbande vid höstens filterbyte? Det ser ju inte ut att vara stora droppar utan mer allmänt småskvätt. Jag har nu torkat rent på golvet och kört motorn en halvtimme. Ser inga mer droppar än i alla fall. Men det känns helt klart som motorolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det än är för olja så verkar det vara obetydliga volymer.

Håll koll på utvecklingen.

Håll koll på oljenivån i motor.

Se till att ha en liter olja med dig och fyll på vid behov.

Oljenivån behöver inte ligga på maxstrecket utan kan stå varsomhelst mellan max o min utan att motorn tar skada. Kanske lite över halvfullt om du har ett pytteläckage så finns det marginaler.

 

Detta behöver du inte oroa dig för nu. Motorn kommer inte att haverera om du följer ovanstående råd. Om läckaget besvärar dig efter säsongens slut så byt oljetrågspackningen (om det är där det läcker). Felsök gärna var läckan är under sommaren så du inte lagar något som inte är trasigt.

 

Om läckan är liten o inte besvärar dig så låt vara. En halv liter extra olja/säsong är billigare och mindre jobb än att skruva loss o byta oljetrågspackningen (o det är inte säkert att läckaget försvinner om du byter packningen, tråget kan t.ex. vara lite skevt av att skruvarna dragits för hårt).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Lintott said:

Vad det än är för olja så verkar det vara obetydliga volymer.

Håll koll på utvecklingen.

Håll koll på oljenivån i motor.

Se till att ha en liter olja med dig och fyll på vid behov.

Oljenivån behöver inte ligga på maxstrecket utan kan stå varsomhelst mellan max o min utan att motorn tar skada. Kanske lite över halvfullt om du har ett pytteläckage så finns det marginaler.

 

Detta behöver du inte oroa dig för nu. Motorn kommer inte att haverera om du följer ovanstående råd. Om läckaget besvärar dig efter säsongens slut så byt oljetrågspackningen (om det är där det läcker). Felsök gärna var läckan är under sommaren så du inte lagar något som inte är trasigt.

 

Om läckan är liten o inte besvärar dig så låt vara. En halv liter extra olja/säsong är billigare och mindre jobb än att skruva loss o byta oljetrågspackningen (o det är inte säkert att läckaget försvinner om du byter packningen, tråget kan t.ex. vara lite skevt av att skruvarna dragits för hårt).

Tack för svaret!  Så får det bli. 

Börjar torka rent och hålla ett öga på oljenivå och eventuella läckage under sommaren och har med en oljeflaska i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...