Jump to content
Monday 30 November 2020
Dava

Prisvärda blocketbåtar?

Recommended Posts

3 minuter sedan skrev Dava:

 

Precis. Frun gnäller över att det är obekvämt "att sitta på kanten" och att det inte går att gå in och sätta sig om det blåser eller regnar. 

Då har du argumenten klara! 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är en NF som säljes för max 45 000 kr pga. dödfall.

 

Känns alltid lite sorgligt när en båt säljs på grund av olyckliga omständigheter.

Men de måste ju bli av med den på något sätt... har man ett rymligt samvete känns det som att det är läge för ett skambud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denna W30/Kompromiss har legat ute länge nu. Begärt pris är 55 000 kr

 

Borde kunna gå ner till 45 000 vid snabb affär.

 

Såg en kompromiss på hamnplanen i Råå och tycker att det ser ut att vara en mycket trevlig båt enligt mina preferenser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är den ute igen...

https://www.blocket.se/annons/vastmanland/fluchad_beason_31/90115567

Citat

Min uppskattning är att det tar 2 dagar för att få båten i vattnet och 2 dagar seglingsbar (montering av allt på däck). Jag har tyvärr demolerat ingången till båten (bytet av motor). Ytterligare inredningsjobb krävs för att få den fin inuti. Mitt råd är att återställa först och sen anpassa efter tycke o smak.

Om allt vore så enkelt som säljaren påstår, varför gör han det inte själv och därmed får mer pengar för båten? Men nånting säger mig att med tanke på bilderna som klart anspelar på sent 70-tal eller tidigt 80-tal så har den här båten inte varit i sjön på decennier...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev sy_Alice:

Nu är den ute igen...

https://www.blocket.se/annons/vastmanland/fluchad_beason_31/90115567

Om allt vore så enkelt som säljaren påstår, varför gör han det inte själv och därmed får mer pengar för båten? Men nånting säger mig att med tanke på bilderna som klart anspelar på sent 70-tal eller tidigt 80-tal så har den här båten inte varit i sjön på decennier...

 

Inkl. sponsring på 10.000 SEK.....😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tänkte på en annan sak med den flushade båten...

Citat

bytt motor (nu 12hk)

Min båt har en 13.5 hästars volvo penta motor md7a. Och förra ägare har sagt och även en del andra beason-ägare att det är en i underkant för svag motor för denna båt som är så stor och så bred. Den svarar (oftast) ganska så dåligt på motorkraften vid ström.

Så om denne gubbe har bytt ut motorn från vad han säger en 8 hästars, så måste den ha blivit utbytt av någon tidigare ägare till ett svagare alternativ.

Skall man byta motor, så borde hästkraftsantalet åtminstone överstiga 20 stycken för att man ska vara någorlunda nöjd...

 

Sedan - Vad betyder eller innebär "Flushad"?

Edited by sy_Alice

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev sy_Alice:

Tänkte på en annan sak med den flushade båten...

....

Skall man byta motor, så borde hästkraftsantalet åtminstone överstiga 20 stycken för att man ska vara någorlunda nöjd...

 

Sedan - Vad betyder eller innebär "Flushad"?

 

Jag driver min 1050 kg tunga båt med en 300 W elmotor. Har svårt att se hur 12 hk skulle vara för lite. 

 

Fluschad betyder att den inte har en ruff som sticker upp - däcket är mer eller mindre plant..

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Dava:

 

Jag driver min 1050 kg tunga båt med en 300 W elmotor. Har svårt att se hur 12 hk skulle vara för lite. 

 

Fluschad betyder att den inte har en ruff som sticker upp - däcket är mer eller mindre plant..

Varför i hela friden har man kapat ner den biten på båten...?

Såg det nu när jag kollade noggrannare på båten och inser att en förut ganska så stor o o rymlig salong är nu låg o bred och alldeles nermörk då inga sidorutor finns. 

En av de främsta argumenten för att välja en beason, har varit den stora och väl skyddade sittbrunnen. På ena bilden ser man 2 grabbar i 10-års åldern som sitter med klar sikt över kanterna. En vuxen person sitter alltså då klart mycket mer oskyddat...

 

Beason 31 väger kring 4 ton och är bredare än de flesta båtar i denna storleksklass.  Tyvärr reagerar den lite för mycket på strömt vatten, speciellt när man ska lägga till i någon hamn, som Fiskebäck.

Din båt Dava, är säkert lättare och smidigare i skrovet, som klarar sig bra på din mindre motor...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

Nu kom denna Kompromiss W30 ut. 

25000 med fina segel! Hade varit perfekt för mig :)

Vad väntar du på? Du får nog vara snabb om den inte ska försvinna (framförallt i år med efterfrågan på beg båtar).

Yanmar åttan är en slithäst. Det finns en del gjutjärnsdelar som rostar men de går att ersätta. Fina segel är ett stort plus. Å spinnaker till dig som gillar att kappsegla....

Om båten inte är helrisig invändigt så är det bara att planera in hemseglingen. Nytt tyg på dynor o en ordentlig tvätt av insidan, ev ommålning är inget stort jobb.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Lintott:

Vad väntar du på?

Balls 😁

 

Vågar inte riktigt presentera den för min fru. Vi har ju tre små barn att tänka på i och allt för många andra projekt.

 

Fick lite extra bilder och den var rätt risig innuti.. han skulle visa den för andra imorgon, vi får väl se om jag kan presentera det på något smidigt sätt imorgon.

 

Vad kan jag räkna med att det tar att transportsegla den till nordvästra Skåne, i värsta fall ensam? När jag var i tonåren seglade min pappa och kusinerna ner en Sigma 41 från Stockholm på 3 dygn, men själv behöver man ju nästan söka hamn varje kväll. Det blåste väldigt bra minns jag och med min tur lär det vara stiltje eller motvind hela vägen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Dava:

Balls 😁

 

Vågar inte riktigt presentera den för min fru. Vi har ju tre små barn att tänka på i och allt för många andra projekt.

 

Fick lite extra bilder och den var rätt risig innuti.. han skulle visa den för andra imorgon, vi får väl se om jag kan presentera det på något smidigt sätt imorgon.

 

Vad kan jag räkna med att det tar att transportsegla den till nordvästra Skåne, i värsta fall ensam? När jag var i tonåren seglade min pappa och kusinerna ner en Sigma 41 från Stockholm på 3 dygn, men själv behöver man ju nästan söka hamn varje kväll. Det blåste väldigt bra minns jag och med min tur lär det vara stiltje eller motvind hela vägen...

Utgift ny båt - intäkt gammal båt = Inte så förfärligt många kronor.

Sen är det förstås tiden. Men barnen växer och kommer att behöva mer plats....

 

Som jag misstänkte att det var något som satte ner priset. Men om bara strukturerna (skrov, däck, rigg o infästning mm mm) är OK så går det att snygga till en lite sjaskig inredning.

 

Närmsta vägen "trakten av Danderyd (t.ex. Näsbyviken) via Baggenstäket - Landsort - Öland - Kalmarsund - Utklippan - Sandhammaren - Falsterbokanalen - Kullaberg - Skälderviken är ca 422 distansminuter. Med 5 knop (och det kommer du inte att kunna hålla hela tiden om du inte har ofantlig tur) kommer du 120 distans/dag om du kör 24 tim/dygn. De som sträckseglar brukar ha en minimifart innan de startar motorn så det handlar nog inte om 2 knops fart heller.. Tre dagar kommer inte att räcka (Sigma 41 låter som en båt med längre vattenlinje och därmed högre fart), speciellt om du ska ensamsegla o övernatta på ett antal ställen . Då bli vägen så klart inte en så rak linje heller utan lite längre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror att du känner till det, men för säkerhets skull vill jag bara vara säker på, att du känner till att takhöjden på kompromiss är 1.55m 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 minuter sedan skrev Peka67:

Tror att du känner till det, men för säkerhets skull vill jag bara vara säker på, att du känner till att takhöjden på kompromiss är 1.55m 

Är du orolig för att @Dava ska få torgskräck om han byter från Solingen?  😟

Edited by Lintott
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Peka67:

Tror att du känner till det, men för säkerhets skull vill jag bara vara säker på, att du känner till att takhöjden på kompromiss är 1.55m 

 

Jo, men man ska kunna stå rak i luckan vid matlagning och som Lintott skriver så är det ändå en otrolig skillnad från Soling som har knappt 60 cm i höjd under däck

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev Dava:

 

Jo, men man ska kunna stå rak i luckan vid matlagning och som Lintott skriver så är det ändå en otrolig skillnad från Soling som har knappt 60 cm i höjd under däck

En enorm skillnad i takhöjd. Fast Peka67 har en poäng. När man får en båt med riktig ruff kommer man att nyttja den och då blir en takhöjd på 1,55 påtaglig.

Men, det verkar som en perfekt båt för er. När platsen blir för liten med alla kottarna är det bara att byta båt igen.

 

Du kan ju alltid, inför din fru, skylla på medlemmarna på forumet som lade fram båten som ett perfekt alternativ till er och ert sätt att segla.

Man kan starta en ny tråd med sådana inlägg för att backa upp din story... 😁😇

Edited by McLasse
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Screenshot_20200531-202926_5004.thumb.jpg.475b59930a7e76e27063915a9b3c3fa8.jpg

 

Jäklar i gatan vilken fin båt! Hur prisvärd den är vet jag inte men det verkar inte vara något överpris. Mycket och dyr utrustning som följer med. Framgår dock inte ålder på prylarna. Verkar vara en del pyssel med den.

Vill ha!

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev McLasse:

Screenshot_20200531-202926_5004.thumb.jpg.475b59930a7e76e27063915a9b3c3fa8.jpg

 

Jäklar i gatan vilken fin båt! Hur prisvärd den är vet jag inte men det verkar inte vara något överpris. Mycket och dyr utrustning som följer med. Framgår dock inte ålder på prylarna. Verkar vara en del pyssel med den.

Vill ha!

Jag har sett ett par exemplar av OR40 men trott att det har varit franskbyggda båtar som Jean Knocker designade, systerbåtar till Northern Light.

https://www.yachtworld.com/boats/1977/joshua-40-ketch-3213229/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev MarkusF:

Jag har sett ett par exemplar av OR40 men trott att det har varit franskbyggda båtar som Jean Knocker designade, systerbåtar till Northern Light.

https://www.yachtworld.com/boats/1977/joshua-40-ketch-3213229/

 

Northern Light trodde jag var såld vid det här laget. Det kanske är så att numer vill folk ha andra, mer "volumiösa", båtar att segla långt med. Det kanske bara är stofiler, som jag själv, som fortfarande dreglar över sådana här klassiska långfärdsbåtar.

 

Vad är ditt intryck av OR40?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag såg Norhern light när den låg i Fiskebäckskil. Den är såld sedan några år till en familj i Holland, så det måste vara de som säljer den nu.

Det finns en, som jag trodde likadan på Grundsund (också på Skaftö, liksom Fiskebäckskil), men nu misstänker jag att det är en OR40. Jag tror den är lite högre på vattnet, framför allt akterut. Men det är nog marginella skillnader. Riktigt rejäla båtar det det i varje fall, men lite för stora för mig. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pseudonym:

Den här för endast 100 riksdaler är ju helt klart ett fynd till vrakpris, eller ett vrak till fyndpris kanske?
 

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/trasig_segelbat/90206351

Den ser väl inte direkt trasig ut? Som en ikea möbel som ska sättas ihop. Bild på gubbe som kliar sig i skallen, bild på telefon, bild på verktyg..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Den ser väl inte direkt trasig ut? Som en ikea möbel som ska sättas ihop. Bild på gubbe som kliar sig i skallen, bild på telefon, bild på verktyg..

Tode?😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

På grund av "Corona" så verkar priserna (båtar) ha gått upp i år. Det ska bli intressant och se vad som händer med priserna efter semestern. Personligen tror jag på ett prisras till hösten. Några av de som köpt båt i år, tappar kanske intresset om resandet tar fart till nästa år, men det återstår att se. Poängen är att ha inte för bråttom med båtköp, om inte guldklimpen dyker upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Peka67:

om inte guldklimpen dyker upp.

Som OR40:an ovan. Suck... 🙄

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/1/2020 at 9:13 AM, MarkusF said:

Jag har sett ett par exemplar av OR40 men trott att det har varit franskbyggda båtar som Jean Knocker designade, systerbåtar till Northern Light.

https://www.yachtworld.com/boats/1977/joshua-40-ketch-3213229/

 

Även Anders Erikssons Malala är väl en OR40? En båttyp som har bevisat sin sjövärdighet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev McLasse:

Som OR40:an ovan. Suck... 🙄

Ett problem med stålbåtar är att de rostar. Så all inredning måste antingen vara löstagbar eller gå att inspektera bakom (samt kunna utföra arbeten). Jag har inte tillräckligt studerat betongfyllda kölar, men det känns lite läskigt ihop med stål tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-06-05 vid 21:52 skrev nilsnobbing:

Även Anders Erikssons Malala är väl en OR40? En båttyp som har bevisat sin sjövärdighet. 

Verkligen!

Men jag har för mig att jag läste på hans blogg att han kallade sin båt för systerfartyg till Joshua. Men å andra sidan, de är så lika så det kan det ju vara ändå kan jag (han?) tycka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy