Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Prisvärda blocketbåtar?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Mackey:

Jag uppskattar både segelbåtar och snabba motorbåtar.

Med segelbåt njuter man av segling hela dagen.

Med motorbåt njuter man av att ligga i solen vid en fin klippa nästan hela dagen.

 

Vad nu detta har med prisvärda blocketbåtar att göra??

Jag vill påstå att man kan njuta av solen hela dagen, glidandes genom skärgården i en långsam motorbåt samtidigt som man ser vackra vyer utan att behöva dra i skot eller andra snören eller hålla fast sig i en studsande hoppande snabbgående motorbåt.

Det tycker jag är prisvärt.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl filosofera över ordet prisvärd också. Vad betyder det och kan samma vara vara prisvärd för alla potentiella köpare?

 

Ett exempel kan vara en billig något bedagad båt med lite skönhetsfel och en motor som hostar till ibland.

 

Den som hoppas på en skön sommar efter en vända med putstrasan kan bli väldigt besviken när hen plötsligt ser semesterplanerna och semesterkassan försvinna på närmsta båtverkstad och en massa tid satt på reklamationer, konsumentombudsmannen och ARN. Den båten var definitivt inte prisvärd.

 

För den som anser att båten är ett lagom stort vinterprojekt med sjösättning nästa vår efter en rejäl vända med putstrasan och en intressant motorrenovering är det lite annorlunda. För hen bjuder båten på lite trevligt hobbypyssel under vintern och belöningen är sköna sommarturer med en fin klassiker. Denne tycker säkert att båten var prisvärd.

 

Själv är jag nog i den senare kategorin. Pyssel och mekande under vintern är lika intressant som turerna ut i skärgården. Min båt kostade 800€ (den gröna i profilbilden) när jag köpte den utan motor. Första vintern gick åt till att skaffa och skruva ihop en fungerande drivlina. Den funkade ok men utvecklades nästa vinter. Följande år målades båten. Nästa vinter byttes marinkopplingen och vinkelväxeln ut mot en koppling med inbyggd vinkelväxel. Följande vinter fixades nya säten och en packbox i vinkelväxeln byttes. Sådär håller man på. Jag tycker båten är osannolikt prisvärd. Den kostade inte mycket och man handlar och vandlar med begagnade grejer som man sätter tid och en smula pengar på varje år. Någon annan tycker jag är en klantskalle som håller på med det där gamla vraket.

Min stenrike kinesiske granne sa väl inte det rent ut när han frågade varför jag inte bara köper en ny båt, men jag anar att han tänker lite åt det hållet 🙂 Köpa en splitterny båt? Nää, det går ju inte! Vad skall man göra om vintern då? Dessutom är jag inte stenrik...

 

Det är väl så att vi har olika preferenser...

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

En stor framgång för att kunna tillverka ännu lättare motorer är kompaktgrafitjärnet, CGI (Compacted Graphite Iron) som man känt till länge (40-talet??) men som man inte  kunnat tillverka kommersiellt.

 

Sintercast startade på tidigt 80-tal utveckling av tekniken och i mitten på 90-talat installerade företaget den första anläggningen för gjutning av motorblock i CGI.

 

CGI är starkare än gråjärn och har bättre värmeledningsförmåga än segjärn, men sämre än gråjärn.

 

Givetvis har materialutveckling skett även för andra komponenter i motorerna, men själva motorblocket är ju den tyngsta delen där mycket vikt kan sparas.

Exakt! Jämför den starkaste Volvo B20'n som i sina bästa dagar gav ut 130 hästar SAE vilket är ca 100 hästar DIN. Den var visserligen hållbar men i jämförelse med en modern motor i samma effektklass så är den både kortlivad och effektsvag. 100 hkr DIN tas idag ut ur en 1,4l motor. Motorn i en modern bil behöver mycket mindre service på en given körsträcka jämfört med en sextiotalskonstruktion. Det var inte ovanligt att en sjuttiotalsbil med en lite mindre motor krävde renovering innan den var körd 20 tusen mil. I dag går en lika stor motor det dubbla om den sköts med oljebyten och kamremmar. Material och hållfasthet har helt enkelt utvecklats under decennierna.

 

Det som tar kål på båtmotorerna är sällan mekanisk utnötning. Det som tar kål på de flesta båtmotorer i dag är nog slarv vid vinterkonserveringen med korrosion som följd eller överhettning när impellern gett upp, eller så stockas sjövattenintaget. Dessutom har de flesta lite modernare motorer sötvattenkylning som standard vilket förlänger livslängden betydligt och är en aning mer förlåtande om man slarvar med höstservicen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Rascal:

Jag vill påstå att man kan njuta av solen hela dagen, glidandes genom skärgården i en långsam motorbåt samtidigt som man ser vackra vyer utan att behöva dra i skot eller andra snören eller hålla fast sig i en studsande hoppande snabbgående motorbåt.

Det tycker jag är prisvärt.

Långsam motorbåt är inget för mig, ingen sådan är prisvärd tycker jag.

Inte för att jag har ADHD, men vad sjutton ska man göra hela dagen om man inte har lite snören att dra i?

 

Jo, en gammal fiskebåt i 15 - 20 m klassen med en tändkulemotor och inredd för åretruntboende skulle kunna vara prisvärd för mig. Med en sådan skulle jag (nog) kunna koppla av även under en hel dags motorgång.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Mackey:

Inte för att jag har ADHD, men vad sjutton ska man göra hela dagen om man inte har lite snören att dra i?

Hur får du utlopp för din överskottsenergi liggandes vid den soliga klippan som du talade om i ett tidigare inlägg?

Då tycker jag det är roligare att ses sig om i skärgården bland öar och vikar under lagom njutfart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Faderullan:

Jämför den starkaste Volvo B20'n som i sina bästa dagar gav ut 130 hästar SAE vilket är ca 100 hästar DIN. Den var visserligen hållbar men i jämförelse med en modern motor i samma effektklass så är den både kortlivad och effektsvag

Effektsvag absolut, men kortlivad...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte glömma att oljorna blivit otroligt mycket bättre också. Motorerna i sig kan inte ta åt sig hela äran.

En konkret sak som dock är bättre med moderna motorer är de självjusterande ventilerna. Många slarvar med dessa och det sliter på motorerna i onödan.

Vad gäller t.ex. Penta är det ju många som fått renovera topparna på staketmotorer som inte gått mer än 1000-2000 timmar. Det motsvarar inte mer än nånstans 5000-15000 mil i en lastbil beroende på rutterna, dvs nästan ingenting. Och ja jag vet att en motor i båt får jobba mycket tyngre än i en bil, men jämfört med en tungt arbetande lastbil eller annan arbetsmaskin är skillnaden faktiskt inte så gruvligt stor. Dessutom verkar de flesta snabbgående båtar med t.ex. 41:or ofta tuffa runt i deplacementfart ganska mycket och då går dessa väldigt lätt. Även om man dubblar miltalen ovan ser man att många båtmotorer slits ut i förtid. Jag tror att många motorer skulle haft ett bättre liv om dess ägare justerat ventilerna enligt protokollet.

Samma gällde Mercedes berömda OM615-617. Med rätt service går de gladeligen >50 kmil, glömmer man ventilerna kan de vara slut efter hälften.

 

På tal om prisvärda Blocketbåtar då alltså......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-06 vid 18:45 skrev raol:

Förbättrade toleranser i tillverkning och montering gör att man får mer prestanda ur samma "vikt". 

Du fördubblar inte effekten genom ditt resonemang ovan. Motorerna är "trimmade" (om man jämför med äldre motorer). Andra mer kunniga kan säkert i detalj redogöra hur. Men så som jag har förstått det, så är bränsle trycket betydligt högre i moderna motorer.

 

Eftersom motorn är en så väsentlig del när man letar båt, så känns debatten om livslängd viktig. Tidigare trodde jag på 40år hållbarhet, vilket gjorde att man kunde räkna hem kostnad för motorbyte. Alternativt räkna med 25år kvar på en motor från 2005.

 

Om man leker med tanken att moderna motorer endast håller halva tiden så blir det betydligt tuffare beslut som man måste fatta i samband med köp av båt med äldre motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som referens sätter antika motorer så framstår moderna som "trimmade" och "för lätta för att hålla". Men sätter man dagens motorer som referens framstår de äldre som glappa, ineffektiva och onödigt tunga.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Om man leker med tanken att moderna motorer endast håller halva tiden så blir det betydligt tuffare beslut som man måste fatta i samband med köp av båt med äldre motor.

Men det är ju just bara en lek med tanken.

 

Man kan också leka med tanken att modernt tillverkade båtar med lägre materialvikter, nya material och nya produktionsmetoder har en livslängd på 25 år vilket gör beslutet om båtköp väldigt tufft.

 

Jag tror dessvärre att båtarna är en större risk än motorerna, men inte genomgående utan endast vissa delar av serier eller måndagsexemplar. Motorerna tillverkas ofta i stora/enorma serier för andra tillämpningar och marinkonverteras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Man kan också leka med tanken att modernt tillverkade båtar med lägre materialvikter, nya material och nya produktionsmetoder har en livslängd på 25 år vilket gör beslutet om båtköp väldigt tufft.

Väldigt bra tanke Mackey även om 25år förhoppningsvis är i snålaste laget. Och det skiljer nog en hel del i laminat mellan olika varv. Som en parantes kan jag nämna att jag en gång lyssnade på en charter skeppare som seglade jorden runt i etapper med betalande gäster. Han mende på fullt allvar att han aldrig skulle köpa en båt tillverkad efter ett visst årtal (minns ej vilket) då han ansåg att skroven blivit för tunna.

 

Personligen har jag aldrig funderat så mycket på det, då min budget gör att jag endast letat båtar från 60-80talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också vara så att charterskepparen har dålig koll på hur båtar konstrueras, och att han inte förstår att man med rätt val av material och byggteknik kan göra saker lättare OCH tåligare på samma gång. Särskilt jämfört med kraftigt överbyggda båtar från förr. Tjockare behöver inte vara bättre, om det samtidigt blir stelare och lättare bryts i stället för att bara böjas.

 

Dessutom är det skillnad på vad båtar utsätts för i skärgårdssegling i svenska vatten och konstanta monstervågor på de stora oceanerna...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att det generaliseras för mycket betr. nya och gamla motorer. Om man lyfter blicken och inte stirrar sig blind på grönt går det fortfarande att hitta helt nya motorer som har alla de gamla hederliga egenskaperna som hög vikt, stor cylindervolym, lågt varvtal och relativt lågt effektuttag.

 

Exempelvis Iveco/FPT N67 på 150-280 hk, 2800 rpm, 6,7 liter, vikter 530-605 kg utan backslag.

N45 på 100 hk, 2800 rpm, 4,5 liter och 450 kg.

Finns många fler som Beta, Nanni etc. Hade själv en hyfsat ny Nanni för ett par år sedan på ca 2,2 liter och strax under 60 hk. Den behövde inte ens turbo.

Väljer man en ny motor som ligger kring 30-40 hk uttag per liter och sköter den tror jag även dessa kan hålla en mansålder.

 

Däremot håller jag helt med om att man inte kan vänta sig lika mycket av vissa andra moderna som kan ta ut 70-80 hk/liter.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Zwen:

- - -

Väljer man en ny motor som ligger kring 30-40 hk uttag per liter och sköter den tror jag även dessa kan hålla en mansålder.

- - -

Puh, då behöver jag inte vara orolig för motorbyte efter 15 år för min 1,115 liters 29-hästare som någon försökte skrämma mig med.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Lintott:

Puh, då behöver jag inte vara orolig för motorbyte efter 15 år för min 1,115 liters 29-hästare som någon försökte skrämma mig med.

Så, rop på källhänvisning gäller tydligen bara när det som sägs är impopulärt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peka67:

Så, rop på källhänvisning gäller tydligen bara när det som sägs är impopulärt?

Nej, då har du missförstått mig. Jag är ute efter att utveckla mina kunskaper så att jag kan fatta bästa möjliga beslut för egen del och som hjälp åt andra . Om det påstås något som inte stämmer med mina erfarenheter eller kunskaper så vill jag gärna begripa varför mina erfarenheter o kunskaper inte stämmer.

 

Peka67s inlägg stämmer mer överens med mina kunskaper och uppfattning än det du skrev. Du har ännu inte delgett någon källhänvisning därför har jag inte kunnat värdera dina utsagor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Effektsvag absolut, men kortlivad...?

För sin tid var den långlivad men inte i jämförelse med en modern motsvarande. I bilvärlden var det nog mer regel än undantag att en B20 fick åtminstone en topplocksrenovering vid ca 20 tusen mil. Vid det laget började den ofta släppa olja genom ventilstyrningarna med blårök som främsta kännetecken. Kan jämföra med den Opel Omega från tidigt nittoital vi hade, när den såldes var den körd nästan en halv miljon km och hade aldrig varit öppnad. Fortfarande drog den inte mer olja än att man inte behövde fylla på mellan oljebytena...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller motorns livslängd så anser jag att den är helt beroende av skötsel och service.

 

En liten färskvattenkyld segelbåtsdiesel håller utan tvekan en mansålder om det fått den omvårdnad som tillverkaren rekommenderar, framförallt oljebyten, impeller, glykol och ventiljustering, svårare är det inte.

 

Det är bara trams att gamla tunga motorer skulle hålla längre än moderna lättare syskon i segelbåtar pga vikten.

 

Jag anser att samma grundregel skulle kunna gälla motorbåtsmotorer, men där är variationen på motortyper, effektuttag, drivmedel och användning så mycket större, så det går inte att generalisera på samma sätt.

 

När det gäller bilmotorer har det skett en enorm utveckling när det gäller livslängd, ett något extremt exempel är min 40 år gamla amerikanska veteran V8, som visade tydliga tecken på slitage redan efter 6.000 mil innan renovering, medans min 15 år gamla bruxbils Mercedes V8 inte visat något helst tecken på slitage efter 12.000 mil, trots betydligt högre effektuttag än gamlingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-15 vid 14:30 skrev gusten1:

Du gissar helt fel, det är två helt olika båtar OR och Joshua.

 

2020-12-15 vid 14:32 skrev gusten1:

Den i Grundsund är en Joshua och alltså en systerbåt till Northern Light.

Du har säkert rätt, den i Grundsund är nog en Joshua (Vidania). Men inte långt därifrån, på Gullholmen ca 2 distans från Grundsund, ligger en OR40 (Amanda of Sweden) 

amandaofsweden.se 

Nog är de ganska lika ändå... ! :)

 

Vidania.thumb.JPG.061e11db5957c1d92ccecf613fdb17df.JPGamanda.jpg.8716f62616300ae02943e1ecd111c22f.jpg

Redigerad av MarkusF
Länk
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skakar liv i den här tråden, nu börjar det ju hända lite saker på blocket. Men det här med prisbilden som folk har på sina båtar är verkligen hysteriskt roligt(tragiskt?) att sitt och kolla på.

 

Var det tex någon som hann se Hallberg rassy 37an som såldes för ~600 000? Den var inte på blocket mer än någon timme innan en lycklig köpare hade lyckats göra alla tiders fynd. Verkligen synd att jag inte ens hann ringa då jag letar båt.. och en HR 37 trodde jag verkligen inte skulle rymts inom min budget 😜

 

Svårare verkar det vara för herrn som vill sälja en malö 40h från 81  för 360 000,  Den ser jättefin ut på bilderna givetvis, men med tanke på att det förra året såldes ett par 3 st under 200 000 så känns det som att han kommer att få svårt att sälja. då en av de också hade bytt motor, och en annan hade bytt rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

360k för Malön är nog inget opris i jämförelse med mycket annat men hur lätt det är att sälja beror ju till viss del var båten finns också. Jag kan tänka mig att spekulanterna på en sådan båt är lite fler längre ner längs östkusten och på västkusten. Hade den legat i Göteborg eller Bohuslän hade den nog varit såld nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zwen:

360k för Malön är nog inget opris i jämförelse med mycket annat men hur lätt det är att sälja beror ju till viss del var båten finns också. Jag kan tänka mig att spekulanterna på en sådan båt är lite fler längre ner längs östkusten och på västkusten. Hade den legat i Göteborg eller Bohuslän hade den nog varit såld nu.

Tror du verkligen det? den har legat ute i lite drygt 2 månader i en annan annons innan. Jag lutar mig fortfarande på att 3 st i södra Sverige såldes för under 200 000 förra året, och då känns 360 000 som mycket. Även om den säkert är jättefin(jag hade absolut kunnat tänka mig en malö 40h, till rätt pris :P )

 

En annan båtmodell som är intressant är ju maxi 95. 2 ute för ~150 000 kr nu, vilket troligtvis är något högt. O andra sidan så är priset väldigt rimligt då det dyker upp en då och då som ska ha 300 000 för sin maxi..

 

För ett par år sen försökte en familjemedlem köpa en maxi 95 av en gubbe som hade haft båten på land i 5 år, Gubben talade om att hans fina båt som var helt i original var minsann värd 400 000, men att han kunde dra av 10 000 för att dynorna var sunkiga(original) Av ganska självklara skäl blev det ingen affär, men I somras såldes båten av dödsboet för 65 000. Kul att äntligen få se den i sjön, men  lite synd att gubben aldrig fick uppleva det då han vägrade inse att värdet på en båt inte är vad det en gång var..... :) 

 

Nu står jag på köparnas sida, så en viss bias i vad jag tycker om båtpriserna finns såklart....:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 95 och Malö skulle jag inte jämföra på samma dag😁 Skulle hellre betala dubbelt så mycket för en Malö. Om jag skulle köpa segelbåt idag hade jag varit väldigt intresserad av denna Malö. Solé motor på 60 h + all möjlig utrustning, t.o.m radar o gummijolle.

Blev faktiskt lite sugen när jag såg den men är inte inte båtbytarsits för tillfället.

(OBS känner ej säljaren, bor inte ens i den delen av landet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev pogona:

 

Var det tex någon som hann se Hallberg rassy 37an som såldes för ~600 000? Den var inte på blocket mer än någon timme innan en lycklig köpare hade lyckats göra alla tiders fynd. Verkligen synd att jag inte ens hann ringa då jag letar båt.. och en HR 37 trodde jag verkligen inte skulle rymts inom min budget 😜

 

Om något verkar för bra för att vara sant är det oftast det, jag har sett otaliga annonser där priserna ligger under halva normalpriset och där säljaren bara är ute efter handpenningen,  ofta skriven på dålig svenska och där telefonnumret inte hittas på Eniro

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Zwen:

Maxi 95 och Malö skulle jag inte jämföra på samma dag😁 Skulle hellre betala dubbelt så mycket för en Malö. Om jag skulle köpa segelbåt idag hade jag varit väldigt intresserad av denna Malö. Solé motor på 60 h + all möjlig utrustning, t.o.m radar o gummijolle.

Blev faktiskt lite sugen när jag såg den men är inte inte båtbytarsits för tillfället.

(OBS känner ej säljaren, bor inte ens i den delen av landet)

Hehe, Nu menade jag inte att jämföra båtarna.. Den ena är en vacker dam, medan det andra är ett "åbäke" som dock är fantastiskt rymligt.

 bara ett exempel för att ge en fingervisning på hur spridd prissättningen är på båtar. Hehe, man kan nästan tro att du vill snacka upp priset lite med tanke på att du blundar för det faktum att ett flertal har sålts för ca halva priset under förra sommaren ;)  Men jag håller med, en vacker båt och om jag hade tänkt vara ensam större delen av tiden hade en malö 40h fungerat alldeles utmärkt för bara mig. Nu hoppas jag dock på en del sällskap under en ev långsegling... Och då skulle jag vilja ha något mer rymligt. Men vem vet, till rätt pris så.. :) 

 

 

7 timmar sedan skrev Skreipen:

Om något verkar för bra för att vara sant är det oftast det, jag har sett otaliga annonser där priserna ligger under halva normalpriset och där säljaren bara är ute efter handpenningen,  ofta skriven på dålig svenska och där telefonnumret inte hittas på Eniro

Absolut oftast är det bäst att dra öronen åt sig men inte alltid! Jag skulle tro att det riktiga priset på båtar är någonstans mellan fantasipriserna som vissa begär, och kapen som läggs ut. Dock har marknaden alltid rätt till slut, så folk får justera ned sina priser om de vill få de sålda/höja priset genom budgivning om det skulle vara för lågt... :) 

Redigerad av pogona

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa diskussioner brukar komma inför varje säsong när båtaffärerna börjar röra på sig.

Många som vill köpa båt och inte vill betala vad det kostar......😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Zwen:

Dessa diskussioner brukar komma inför varje säsong när båtaffärerna börjar röra på sig.

Många som vill köpa båt och inte vill betala vad det kostar......😁

Och lika många båtägare som inte förstår att priset på en vara bestäms av marknaden, inte egna fantasier och vanföreställningar om båtens värde... ;)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men diskussionerna är roliga. Vi hade ju bl.a. en tråd för drygt 10 år sedan, ungefär samtidigt som priserna började gå ner, som det gick att hålla liv i väldigt länge...😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Zwen:

Dessa diskussioner brukar komma inför varje säsong när båtaffärerna börjar röra på sig.

Många som vill köpa båt och inte vill betala vad det kostar......😁

Haha, nu antar jag att du driver med mig 😜 Men det går inte att komma ifrån, allt annat lika så är malön på blocket ~100% för dyr just nu. 

 

9 timmar sedan skrev Zwen:

Jo men diskussionerna är roliga. Vi hade ju bl.a. en tråd för drygt 10 år sedan, ungefär samtidigt som priserna började gå ner, som det gick att hålla liv i väldigt länge...😎

Hehe, och vart tog värdet på båtarna vägen? :) 

Nu är det givetvis så att de flesta skriver på ett forum för sitt eget nöjes skull, men det går inte att komma ifrån att om någon googlar på "värde på malö 40h" eller dyl så är din åsikt om en båts värde mindre värd än statistik från marknaden :) 

 

Men givetvis- vill jag köpa en malö 40 IDAG och endast har blocket att tillgå, då behöver jag komma överens med säljaren som vill ha 360 000 för sin båt.


Har jag däremot tänkt mig att köpa en malö 40h i ÅR så är det direkt dumdristigt att åka och köpa den för 360 000 bara för att det är den enda som finns att tillgå på marknaden just nu :) 
 

 

9 timmar sedan skrev raol:

Och lika många båtägare som inte förstår att priset på en vara bestäms av marknaden, inte egna fantasier och vanföreställningar om båtens värde... ;)

 

Ja det tog ett tag innan min far insåg att värdet på hans båt bara sjönk, han förlorade tyvärr ett par 100 000 när han avvisade ett par bud i början av säljprocessen som drog ut på ett par år för att de var "orimligt" låga.......... 🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pogona:

Haha, nu antar jag att du driver med mig 😜 Men det går inte att komma ifrån, allt annat lika så är malön på blocket ~100% för dyr just nu. för att de var "orimligt" låga.......... 🤪

Heh... Ja lite grann🙂

Du får väl hitta på nåt annat kul i sommar och röra om i bottenskrapet till hösten. Efter semestrarna brukar ju höstpriserna dyka upp på sådant som ingen ville ha😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...