Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Prisvärda blocketbåtar?

Rekommendera Poster

Rapport från hösten 2020 - detta "skitår"..

Funderade att sälja vår Albin Alpha... årsmod 1985 - ny motor 2005 Yanmar 18 hk.

Köpt för 3 år sedan på hösten för ca 140` ... gjort massor oav jobb på den under 2 år. Dvs modernisering med el-toa, nya fall, nya knapar .... upp till "modern båt". Dock ej varmvatten och tryckvatten... Båten ansedd som välhållen !

Annons på en torsdag första dagarna september. 3 ville titta på lördag. 2 kom. 1 bestämde sig, på söndag innan kl 12 hade jag fått handpeng. Tror köparen fortfarande nöjd.

Fick mina begärda 215` med försök till prutning som jag "nekade" men han fick med spinnaker med alla tillbehör och köksutrustning och massor av extra grejor. Vi skulle ju inte ha nån båt över vintern... (men med "förhandling " med hustru) - sprang vi på annat modernt av annan sort och vi blev med båt igen !!  ( Gick upp i årsmodell och pris).

Summering - råder alla - OM bra motor / ägare - titta - lukta - känn, lyft båten innan köp, ta med kunnig kompis ... OM gammal motor - pruta !

Gottare Nytt 2021 !!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ny motor 2005". När blir en motor gammal enligt dig?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev gusten1:

"Ny motor 2005". När blir en motor gammal enligt dig?

Ordet "ny" har inte bara betydelsen "låg ålder", utan också "inte ursprunglig".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt bra ändå från 140 -> 215 det är en 50% vinst!

 

Känns som att det är en prisökning som skett på alla båtar det är väldigt dåligt med fynd på samma sätt som när jag skapade denna tråd.

 

Trist för oss som står vid sidan om. Å andra sidan borde jag kunna få betydligt mer för min egen båt än jag köpte den för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gusten1:

"Ny motor 2005". När blir en motor gammal enligt dig?

 

2 timmar sedan skrev raol:

Ordet "ny" har inte bara betydelsen "låg ålder", utan också "inte ursprunglig".

"Ny motor 2005" tycker jag är en korrekt och tydlig beskrivning av att en ny motor installerats för ungefär 15 år sedan. Ingen svår matematik.

 

Motorn bytt 2005 hade varit ett alternativ för att beskriva samma sak, kanske.

Det kan ju även innebära att man installerat en begagnad motor 2005.

 

Sedan håller jag med om att vissa annonser är lite väl positiva så det bästa är ju att ta reda på när nya saker skaffas och på plats kolla på grejorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, en femton år gammal motor är definitivt inte "ny". Förr kanske en dieselmotor höll i fyrtio år (om man hade tur). Idag får man vara glad om de håller halva tiden (20 år). Så en femton år gammal motor här troligtvis inte mer än 5 år kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peka67:

Nej, en femton år gammal motor är definitivt inte "ny". Förr kanske en dieselmotor höll i fyrtio år (om man hade tur). Idag får man vara glad om de håller halva tiden (20 år). Så en femton år gammal motor här troligtvis inte mer än 5 år kvar.

Hur skulle du formulera texten för att beskriva det faktum att båten år 2005 förseddes med en ny motor, som idag är 15 år gammal, i en annons?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur skulle du formulera texten för att beskriva det faktum att båten år 2005 förseddes med en ny motor, som idag är 15 år gammal, i en annons?

Hej Peter, god fortsättning. Personligen hade jag skrivit motor bytt 2005.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peka67:

Hej Peter, god fortsättning. Personligen hade jag skrivit motor bytt 2005.

Tack, detsamma!

Om man skriver så som du föreslår, hur vet man då att motorn var ny 2005, och att den gamla inte byttes mot en renoverad eller begagnad..?

 

(F ö anser jag inte att en 15 år gammal motor är ny)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peka67:

Nej, en femton år gammal motor är definitivt inte "ny". Förr kanske en dieselmotor höll i fyrtio år (om man hade tur). Idag får man vara glad om de håller halva tiden (20 år). Så en femton år gammal motor här troligtvis inte mer än 5 år kvar.

Det resonemanget måste jag invända emot. I alla fall vad gäller segelbåtsinombordare som har rätt få gångtimmar per år och oftast med måttlig belastning. Motorbåtar tror jag har det betydligt jobbigare med kompressorer och turbo o nästan fullvarv med hög belastning, så de får nog slita lite mer. Men jag är seglare och har bara erfarenheter från den typen av farkoster o motorer.

 

En segelbåtsinombordare från 80-90-talet o framåt tillverkas knappast utan att den är utrustad med färskvattenkylning. Om höstservicen utförs på rätt sätt med frostskydd av sjövattensystemet och byta av olja o filter så är det inte mycket invändigt som slits ut. Koll på att det inte läcker varken glykolvatten eller sjövatten så att motorn eller elkomponenter rostar/korroderar utvändigt. Då kommer moderna motorer definitivt att ha betydligt mycket mer än 20 års livslängd. Hur många år de kommer att hålla går dessvärre inte att ange definitivt med antal år.

 

Min förra båt hade en motor (Yanmar) som installerades 1988. 2010 lyfte jag ur den som förberedelse för att sälja båten, jag ville inte ha en evighetslång diskussion om att motorn troligen var skrotfärdig. Mekanikern som lyfte toppen för att bedöma hur det såg ut i cylindrarna bytte topplockspackningen och skruvade ihop motorn igen efter att ha konstaterat att det inte fanns någon anledning att byta cylinderfoderna eller något annat invändigt. Efter provtryckning av spridarna o allmän översyn inklusive byte av allt som innehöll gummi (slangar, impeller, bälg...) så monterade jag tillbaka motorn igen. Nu har den gått ytterligare 10 år utan att den som köpte båten av mig haft några som helst problem med motorn. Jag har svårt att betrakta den motorn som skrotfärdig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Lintott:

Det resonemanget måste jag invända emot. I alla fall vad gäller segelbåtsinombordare som har rätt få gångtimmar per år och oftast med måttlig belastning. 

Få gångtimmar är inget mått på motorns kondition. Tvärtom så samlas fukt i motorn som behöver brännas bort vilket ofta kräver flera timmars körning på hög effekt. Något som segelbåtar sällan gör. Så du har ofta en större påbyggnad av avlagringar i segelbåts motorer. Personligen enligt den kunskap som jag har läst, så har kvalitén successivt blivit sämre i marindieslar. Därför känns det inte relevant att jämföra en motor från 1988 med en från 2005.   

Screenshot_20210105-195432_Gallery.thumb.jpg.5a7442cb996b80b64086792ad120c88d.jpg

Screenshot_20210105-195445_Gallery.jpg.01fb9d6fba6f7858d640d4617f19f511.jpg

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Tack, detsamma!

Om man skriver så som du föreslår, hur vet man då att motorn var ny 2005, och att den gamla inte byttes mot en renoverad eller begagnad..?

 

(F ö anser jag inte att en 15 år gammal motor är ny)

Om man överhuvudtaget är intresserad av båten är det väl brukligt att man kontaktar säljaren för att förhöra sig om olika saker. Om man inte är alltför blyg eller tillbakadragen kan ju motorn vara en komponent att förhöra sig lite om. Kan ju vara lite svårt att få fram alla relevanta fakta i en annons....😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peka67:

- - -

Tvärtom så samlas fukt i motorn som behöver brännas bort vilket ofta kräver flera timmars körning på hög effekt. Något som segelbåtar sällan gör. Så du har ofta en större påbyggnad av avlagringar i segelbåts motorer.

- - -

En ny skröna i samma klass som att båtar väger flera hundra kilo mer på hösten p.g.a. allt vatten som tagits upp av glasfiberlaminatet.

Att det blir så fuktigt inne i motorn att det ska timmar av motorkörning för att den inte ska skadas låter i mina öron helt osannolikt.

 

Just nu skrev Peka67:

- - -

Personligen enligt den kunskap som jag har läst, så har kvalitén successivt blivit sämre i marindieslar. Därför känns det inte relevant att jämföra en motor från 1988 med en från 2005.   

- - -

Har du någon källhänvisning på den informationen?

 

Just nu skrev Peka67:

- - -

Screenshot_20210105-195432_Gallery.thumb.jpg.5a7442cb996b80b64086792ad120c88d.jpg

Screenshot_20210105-195445_Gallery.jpg.01fb9d6fba6f7858d640d4617f19f511.jpg

 

Problematiken med "bore glazing" är inte specifikt för nyare motorer. Det är väl beskrivet i de flesta manualer att det är obra att ligga o tuffa långa tider på tomgångsvarv för att t.ex. ladda batterier. De flesta har väl kommit ifrån det problemet genom att installera tillräckligt mycket solcellseffekt för att få det dagliga tillskottet av ström till batteriladdningen.

 

"A slow increase in temperature, such as would be experienced when battery charging, would cause this condition to persist for a far longer period. Raw-water cooled engines are likely to be more affected by the problem, both generally and in particular when battery charging."

 

Notera passusen om "raw-water cooled", vilket knappast förekommer i moderna smådieslar.

 

Att det är hälsosamt för motorn att varva ur den med jämna mellanrum för att bränna bort avlagringar från cylinderväggarna är inte specifikt för äldre eller yngre dieselmotorer.

Men att det krävs timmar av fullvarvskörning för att åstadkomma detta var helt nytt för mig. Vilken motortillverkare/expert är det som angett så lång tid som nödvändig?

 

"Yanmar’s workshop manual suggests that after two hours of low-speed operation their engines should be revved in neutral to maximum speed in about five bursts, to clear out carbon deposits. They also suggest that periodical operation under full power while underway will benefit the engine, for similar reasons."

 

Men jag vidhåller fortfarande att ovanstående inte är relaterat till tillverkningsdatum för motorn utan är generellt för dieselmotorer.

 

Du får nog komma med mer faktabaserade kunskaper för att få mig att börja planera för att byta ut min nu åtta säsonger gamla Yanmar om sju år....

 

Å min källa är   http://coxeng.co.uk/engine/bore-glazing-and-polishing-in-diesel-engines/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20210106-175840_Drive.jpg.434542b8bf32a80f5a0334f1902da44e.jpg

Screenshot_20210106-175144_Drive.jpg.d5aff0b28aa8fa56b4b133bed19c48bb.jpg

 

Om man halverar vikten och nästan halverar storleken men ändå tar ut samma effekt, hur kan man då tro att hållbarheten ska vara den samma?  

 

"Gjutjärnsmaskinerna från förr hade grövre gods, enklare teknik, mindre behov av kylning samt lägre effektuttag. Så nej jag tror inte på att moderna marindieslar håller lika länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom korrekt modellering och beräkning, tillsammans med bättre material och materialkunskap, kan man minska godstjocklek på strategiska ställen utan att hållfastheten och hållbarheten försämras. Förbättrade toleranser i tillverkning och montering gör att man får mer prestanda ur samma "vikt". Årtionden av erfarenhet av vad det är som går sönder, rostar först, slits ut, gör också att man mer och mer kan göra riktade förbättringar precis där det behövs, utan att det innebär en viktökning totalt sett.
 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Genom korrekt modellering och beräkning, tillsammans med bättre material och materialkunskap, kan man minska godstjocklek på strategiska ställen utan att hållfastheten och hållbarheten försämras. Förbättrade toleranser i tillverkning och montering gör att man får mer prestanda ur samma "vikt". Årtionden av erfarenhet av vad det är som går sönder, rostar först, slits ut, gör också att man mer och mer kan göra riktade förbättringar precis där det behövs, utan att det innebär en viktökning totalt sett.
 

Dessutom har man insett att om inte motorerna går sönder inom en viss tid så får man inte sälja några ersättningsmotorer. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Rascal:

Dessutom har man insett att om inte motorerna går sönder inom en viss tid så får man inte sälja några ersättningsmotorer. 

Det där är inget nytt. Planerad produktföråldring, i olika former, har förekommit åtminstone sen 1800-talet. Man kan se det som enbart negativt, men det för också med sig att teknikutvecklingen går mycket snabbare, eftersom man inte fastnar i flerårtiondelånga produktserier utan förändringar. Om vi fortfarande hade haft bilar med 50-talsteknik hade det varit tusentals fler dödsfall i trafiken varje år.

Omvänt, inom privatflyget där strikta regler tvingar tillverkare kvar i gravt föråldrad, och farlig (förgasarmotorer t ex!!!), teknik, ser vi flygplan rulla ut från fabriker i dag med i stort sett samma teknik som för 60 år sen. Lite fernissa på, bara. En skandal! Då tar jag hellre lite sämre livslängd, mot att man får nya, moderna funktioner och egenskaper när man köper nytt.

Men det innebär inte nödvändigtvis att man gör en produkt som håller kortare tid än normalt, utan snarare att man inte överbygger en produkt för att hålla i evigheter. Även här sparar man vikt, eftersom man kan välja en eller ett par komponenter eller förmågor som utgör de dominerande livslängdsfaktorerna och sätta det som gräns. Då kan andra saker "skalas om" för att få en förväntad livslängd nära den gränsen.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/unik_stabat_saljes/93686266

Inte den mest välstädade båten jag sett...

 

1 timme sedan skrev Kane:

Haha, den mannen skulle behöva en kurs i hur man marknadsför sitt objekt på bästa sätt!

Börjar med rubriken; ståbåt.....

Negativa och kritiska synpunkter tycker jag.

Med ett lite mera positivt sinnelag förstår man att säljaren vill visa all utrustning som ingår.

 

Utrustningsdisplay.thumb.jpg.e0242586f0933a383fefc01251b7e32e.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju finnas skäl att det ser ut som det gör...

 

"säljes pga sjukdom"

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peka67:

Om man halverar vikten och nästan halverar storleken men ändå tar ut samma effekt, hur kan man då tro att hållbarheten ska vara den samma?  

 

"Gjutjärnsmaskinerna från förr hade grövre gods, enklare teknik, mindre behov av kylning samt lägre effektuttag. Så nej jag tror inte på att moderna marindieslar håller lika länge.

Hur tung behöver en motor vara för att få evigt liv??? 😋

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Mackey:

Hur tung behöver en motor vara för att få evigt liv??? 😋

Tändkulemotorerna kan väl vara en bra referens på nästintill evigt liv.

Men den är lite väl klumpig för min båt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Genom korrekt modellering och beräkning, tillsammans med bättre material och materialkunskap, kan man minska godstjocklek på strategiska ställen utan att hållfastheten och hållbarheten försämras. Förbättrade toleranser i tillverkning och montering gör att man får mer prestanda ur samma "vikt". Årtionden av erfarenhet av vad det är som går sönder, rostar först, slits ut, gör också att man mer och mer kan göra riktade förbättringar precis där det behövs, utan att det innebär en viktökning totalt sett.

En stor framgång för att kunna tillverka ännu lättare motorer är kompaktgrafitjärnet, CGI (Compacted Graphite Iron) som man känt till länge (40-talet??) men som man inte  kunnat tillverka kommersiellt.

 

Sintercast startade på tidigt 80-tal utveckling av tekniken och i mitten på 90-talat installerade företaget den första anläggningen för gjutning av motorblock i CGI.

 

CGI är starkare än gråjärn och har bättre värmeledningsförmåga än segjärn, men sämre än gråjärn.

 

Givetvis har materialutveckling skett även för andra komponenter i motorerna, men själva motorblocket är ju den tyngsta delen där mycket vikt kan sparas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Rascal:

Dessutom har man insett att om inte motorerna går sönder inom en viss tid så får man inte sälja några ersättningsmotorer. 

Den förmodligen starkaste drivkraften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Lintott:

Tändkulemotorerna kan väl vara en bra referens på nästintill evigt liv.

Men den är lite väl klumpig för min båt... 

200 kg och 5 hk ger alltså evigt motorliv.

 

Vet inte om jag skulle vilja ha en motor på 100 hk...

 

 

 

 

 

som väger 4 000 kg.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

200 kg och 5 hk ger alltså evigt motorliv.

 

Vet inte om jag skulle vilja ha en motor på 100 hk...

 

 

 

 

 

som väger 4 000 kg.

Det är det som är problemet, folk tror att det behövs hundratals hästkrafter och hög fart för att kunna njuta av sjölivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Rascal:

Det är det som är problemet, folk tror att det behövs hundratals hästkrafter och hög fart för att kunna njuta av sjölivet.

Gör det inte det??? 🤪😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Det är det som är problemet, folk tror att det behövs hundratals hästkrafter och hög fart för att kunna njuta av sjölivet.

Jag uppskattar både segelbåtar och snabba motorbåtar.

Med segelbåt njuter man av segling hela dagen.

Med motorbåt njuter man av att ligga i solen vid en fin klippa nästan hela dagen.

 

Vad nu detta har med prisvärda blocketbåtar att göra??

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar väl som att det hela med prisvärda båtar var en grej från förra vintern.. Corona lyckades slita med båtpriserna i den skenande inflationen... Det är säkert positivt för många gamla båtar iofs då de kommer att bli bättre omhändertagna när de är mer värda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...