Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Prisvärda blocketbåtar?

Rekommendera Poster

10 timmar sedan skrev Peter_K:

Exakt. Han hann väl med att slakta en Vega innan han gav sig på sin senase, en Beason..?

Kanske mer lukrativt att starta en båtskrot i hans fall då han har skaffat sig erfarenhet på området alltså?😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den här får väl, med ganska god marginal, anses platsa i den här tråden.

 

Edit: Vid en närmare titt på blocket finns det många prisvärda båtar till salu. Flera prisvärda långfärdsbåtar, om man är dragen åt det hållet, i olika prisklasser.

 

Screenshot_20210911-175404.thumb.png.4dc04b647903cfe61cc3110ebdfd0a09.png

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nästan gratis båt som behöver lite algrent på däcket.

203229947_Screenshot_20210913-062947_SamsungInternet.jpg.53c1f5cbd194d973f61b778c01e8240c.jpg

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/projekt___gratis/97128369

 

 

 

Eller en MAXI 77 som bortskänkes mot att man köper de helt nya seglen.

Mycket fin inuti, så det är ju onödigt att visa några intreörbilder!

 

1763659725_Screenshot_20210913-064154_SamsungInternet.thumb.jpg.3806bfa52d6792489bcb8fc3995eba49.jpg

 

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Mycket fin inuti, så det är ju onödigt att visa några intreörbilder!

Haha, tänkte samma när jag såg annonsen. Och med tanke på hur båten ser ut på utsidan gissar jag att iaf jag inte skulle hålla med om insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.blocket.se/vi/97299796.htm

 

Är inte det här raka motsatsen till prisvärt? En scanmar 31 med orginalmotor från 1984 för 240000, dessutom på hösten 🙈

 

Vad jag förstår så är scanmar 31 en populär båt, men priset måste vara i alla dubbelt än vad som går att sälja båten för.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, med originalmotor som är 35 år, och inget särskilt speciellt i övrigt, så är nog 100 000 eller lite till rätt nära vad den borde gå för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast värdet är ju liksom relativt...

Om någon faktiskt köper båten för 240 000 så är den ju värd det, för någon.

Om inte så var den inte det.

 

Jag brukar hävda relativiteten om min båt när någon frågar vad den är värd, ..

Den är till salu om någon betalar 700 000 eller mer, inte annars.

Är den då värd det?

Ja, för mig är den det, för någon annan random Blocket spekulant så kanske den bara är värd 200' eller så... 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev "borde gå för". Naturligtvis finns det köpare som inte vill släppa en båt för rimligt värde, och köpare som är beredda att betala onödigt mycket, av okunskap eller stort intresse för en viss modell.

 

Vi köpte en båt som, i allt väsentligt, är likvärdig med den i annonsen. Storlek och generella egenskaper likvärdiga. Vår har mycket nyare motor (från 2006), men inte lika fräscha segel (okänd ålder, men förhållandevis slitna jämfört med vad tre år gamla segel bör vara). Vi betalade ca 100 000 mindre för vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För nästan samma pengar får man nu denna. 38 fot, stål och jorden runt rustad. Klart mer för pengarna. 

075C6218-A7F7-4084-AF2A-61ACA5E8EC0C.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar tro att folk inte vill få sina båtar sålda...

 

Ser samma annonser komma ut om och om igen med endast små eller inga prissänkningar.

Dessutom med knapphändiga beskrivningar och fåtal bilder.

 

"Fint båt säljes för jag har ont i ryggen"... pris 300k och ett dassigt exteriörfoto.

 

Apropå dassigt. Varför fotar folk inte dasset i sina annonser? Är ju faktiskt ganska intressant o veta hur akrobatisk man måste vara för o få plats :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Perrr:

Känns väldigt skumt. Om den är i normalt skick borde den kunna säljas för nästan tio gånger det. Ok, det står högstbjudande, men då kanske man skulle starta på 60 000 eller nåt.
Snabbt ska det gå, och inga bilder på båten det gäller utan "lånade" bilder.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Jag tycker det är märkligt att man är i sådant skick att man inte kan fixa några bilder och inte kan svara på meddelanden, men man kan fixa en visning med "auktion" en specifik dag mellan specifika klockslag. Jag har ju såklart inte någon vetskap om skicket och orken etc på personen som säljer, men tycker det låter skumt.

 

Är man i sånt skick att man inte kan fixa bilder och svara på spekulanters funderingar och bara vill bli av med den så borde det naturliga vara att låta någon annan sälja båten, typ mäklare eller kompis/familj. Men som sagt, alla har och gör ju olika värderingar och prioriteringar.


 

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den ute på Tradera också:

https://www.tradera.com/item/100201/576945842/beason-31-familjebat-langseglare-med-nyare-motor-rigg-och-segel-

Intressant upplägg, men gissar att budgivningen nu kommer/skall ske på Tradera då allt annat strider mot Traderas regler.

 

Annonsören förstår visst inte att man faktiskt inte får sno andras bilder för sina egna syften, bara för att de kan hittas på Internet är de inte fria att kopiera. Akterbilden är t ex identisk med bilden i @JohnR:s "sjöbod" här på MG.

Interiörbilden är vidare snodd från en annan annons, https://www.annonsgratis.se/beason-31-valhallen-ochh-uppgraderad/a28155

O.s.v.

 

21 timmar sedan skrev Boanjohan:

Jag tycker det är märkligt att man är i sådant skick att man inte kan fixa några bilder och inte kan svara på meddelanden, men man kan fixa en visning med "auktion" en specifik dag mellan specifika klockslag.

Håller med. Har själv ett hälsomässigt tillkortakommande (kronisk smärta) som kan begränsa möjligheter att komma iväg och t ex ta bilder när man vill. Men vad jag framförallt undviker är ju att bestämma något möte eller t.o.m. stor (?) visning ett visst klockslag/dag, eftersom man just med dessa typer av hälsoproblem inte i förväg vet att man funkar klockan då och då.

 

Skumt, oavsett. Undrar hur båten egentligen ser ut. Den ligger ju dessutom i sjön. Och ingen info lämnas i förväg förrän på plats och visningsdagen....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

jag följer med hyfsat på blocket, just nu ser man en tydlig trend att just mäklarfirmorna kämpar för att hålla upp priserna, annonserna återkommer med jämna mellanrum utan pris sänkningar. Snart dags för dem att rea ut sina dyra båtar

de som verkar säljas lättast är de mellan 35 -38 fot med tre kabiner o priser under miljonen

2 kabins båtar verkar trögt att få sålt

men man ser en tydlig avmattning just nu, säkerligen räntorna som oroar

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker fynden lyser med sin frånvaro. Är priserna på väg upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dava:

Tycker fynden lyser med sin frånvaro. Är priserna på väg upp?

Det är februari. 
Få fynd då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa en båt på blocket, utan mäklare, känns som att köpa på en höft. Verkar vara ett stort risktagande. Om det inte är en säljare som är väldigt ordningsam och noggrann, som en bra mäklare. Men de flesta som säljer privat verkar inte vara såna, det är mer "tjosan hejsan" och "de ordnar saj, ring maj sen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Terri:

Att köpa en båt på blocket, utan mäklare, känns som att köpa på en höft. Verkar vara ett stort risktagande. Om det inte är en säljare som är väldigt ordningsam och noggrann, som en bra mäklare. Men de flesta som säljer privat verkar inte vara såna, det är mer "tjosan hejsan" och "de ordnar saj, ring maj sen".

Hej

har en bekant som sökt ny båt senaste året, måste tyvärr säga att även båtmäklarna har rätt tråkig attityd allt som oftast. Dåliga på att återkoppla i många fall dålig koll på vad de säljer.

sen lägger de ut samma båtar månad in o ut , men priset sänks inte

tror det är för lätt att sälja båt när vår krona är så låg , för hela  Europa är det rea att handla här

sen när ny 38-40 fortare startar på 3 miljoner , då blir de lite äldre rena fyndet.

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-29 vid 22:52 skrev CaptMorgan:

Jag börjar tro att folk inte vill få sina båtar sålda...

 

Ser samma annonser komma ut om och om igen med endast små eller inga prissänkningar.

Dessutom med knapphändiga beskrivningar och fåtal bilder.

 

"Fint båt säljes för jag har ont i ryggen"... pris 300k och ett dassigt exteriörfoto.

 

Apropå dassigt. Varför fotar folk inte dasset i sina annonser? Är ju faktiskt ganska intressant o veta hur akrobatisk man måste vara för o få plats :)

Med tanke på historien om Voldemart och den försvunna tråden.....en sak som jag noterat i relation till det är att det oftast saknas info om bottenförhålandena på båten, dvs vad båten har för bottenfärg.

I dessa tider är det ju viktigt att det är godkänd bottenfärg, i synnerhet för en insjöseglare. Man får väl dock utgå från att om inget nämns är båtens botten målad med en äldre icke godkänd färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-19 vid 00:09 skrev Terri:

Att köpa en båt på blocket, utan mäklare, känns som att köpa på en höft. Verkar vara ett stort risktagande. Om det inte är en säljare som är väldigt ordningsam och noggrann, som en bra mäklare. Men de flesta som säljer privat verkar inte vara såna, det är mer "tjosan hejsan" och "de ordnar saj, ring maj sen".

Det beror på. Vissa båtar har ägts av två personer i 50 år. Som en hund. Man väljer både säljare och båt om man går vidare. För man kommer behöva ringa och fråga om saker. Och säljaren som levt med denna ögonsten i 20 år vill hellre sälja till någon som tar hand om den än någon som... ja. Men ska du köpa en vattenskooter... ja, då antar jag att det är andra parametrar som har tyngd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...