Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Droppar från impellerhus - hur fixa? - Se bild!

Rekommendera Poster

Idag vid sjösättning märke jag att det droppar (ca 3 droppar i minuten) från huset där impellern sitter.

Motorn är en md-2030 från år 2002.

 

Hela impellerhuset ser ju lite slitet ut. Är skruven bortoxiderad tro? 

Är det allvarligt eller kan man köra med motorn ändå?

Kan det räcka med att byta impeller och packning och skruvar?

Tacksam för råd för en okunnig!

impeller.thumb.jpg.da958e38c74aed4785d6dd87c24adc09.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor väcks. 
T ex - när bytte du impeller senast..?

 

Varifrån droppar det?

Är det locket som läcker, eller droppar det från skvallerhålet som indikerar att det är dags att packa om impellerhuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Peter_K said:

Många frågor väcks. 
T ex - när bytte du impeller senast..?

 

Varifrån droppar det?

Är det locket som läcker, eller droppar det från skvallerhålet som indikerar att det är dags att packa om impellerhuset?

Jag köpte båten i höstas och har ej själv bytt - antar jag bör byta impeller nu.

Det kändes som om droppandet kom från baksidan av det som syns i bild - men det var inte lätt att se.

 

Skvallerhål? :S  packa om impellerhus? 

 

Jag har ingen kunskap än kring detta. 

Tänker att jag börjar med att byta impeller och eventuell packning. 

 

Vilken typ av skruvar bör man använda? Ser ju ut som de behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM det är från skvallerhålet det droppar är det dags att renovera pumphuset, förse det med nya packningar. Du får leta rätt på en servicemanual kring hur man gör. Sats finns här, https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=993-996-1027&sok=&id=5304

 

Jag skriver OM - för det kan lika gärna vara ditt lock som droppar, och då åtgärdas det enkelt med packningsbytet i samband med impellerbytet 

 

Skruvar går alltid att hitta hos tillbehörshandlare. Alternativt så skaffar du ”pinwings” som gör impellerbytet enklare. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=&sok=Pinwings&id=3931

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker det så tappar du lite kyleffekt, vilket inte är bra att köra med.

Ser ut att du skulle behöva se över alla skruvar. Lite olika vilket skvallrar om att dom krånglat förr.

Att packa om sjövattenpumpen är inte omöjligt om du är lite praktisk. Glöm bara inte att stänga bottenkranen först...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Någon som kan hjälpa mig hitta en passande skruv i biltemas sortiment?

 

Hinner ej beställa på nätet innan semestern och har mycket långt till båttillbehörsbutik.

 

M5 eller M6? Material syrafast?

Fast kanske blir svårt att hitta korrekt längd mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

m5 eller m6 kan du nog lättast mäta själv med ett skjutmått. Jag skulle rekommendera rostfritt syrafast för att det ska hålla på västkusten. Annars kanske det räcker med rostfritt. Ta annars med en skruv och jämför på plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Niko_okin:

Jag skulle rekommendera rostfritt syrafast för att det ska hålla på västkusten.

Vanligast är att det är mässingsskruv till locket på impellerhuset, då det består av mässing. Annars är risken att skruvarna fastnar eller att gängorna i huset äta upp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oom gängan i huset är dålig rek helicoil eller liknande (insatsgänga). nödlösning beroende på hur det ser ut är,gänga om för längre skruv, eller skruv med mutter bakom.  ps kolla även omaxellagren inte är för slitna B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är inte helt säker på att det är metriska gängor, men skruva ur en skruv och se om den passar en M4 mutter (om det nu är 4 mm)... men vid närmare eftertanke är det nog metriska gängor, då öven jag har ersatt borttappade sådana skruvar med andra skruv ur min egen skruvlåda.

 

Det står A4 på dom skruvarna i din bild som har sexkantsskalle, det betyder att dom är rostfria i kvalitet A4, som även kallas för ”syrafast” vilket är bra.

 

Pumpen har två tjockare delar förbundna med en smalare hals, den ena tjocka delne är skruvad i motorn, den andra utgör pumpen. I halsen sitter det två(?) packboxar, om den yttre läcker rinner det in vatten i halsen och sedan ut ur skavllerhålet som sitter på halsens undersida, det kan vara allt mellan sakta droppande till ett ihärdigt pissande.

 

Det finns kompletta pumpar att köpa som reservdel, då dessa i original brukar vara av Johnsons fabrikat är dom  lätta att då tag på. Men det blir ju billigare att själv renovera. Jo jag har också renoverat minst en sådan pump, men det var nog minst 25 år sedan så jag minns inte om det var en eller två packboxar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...