Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Alicia1

Bnc kontakt garmin 720

Rekommendera Poster

Hur svårt kan det va?

Min BNC kontakt till min Garmin 720 har lossnat och jag får fanken inte dit den igen på ett korrekt sett.

På kjell & co är dom för små om man jämför med originalet, går ej att få fast igen.

Kan inte använda orginalkontakten då den är "defekt"...

 

Har köpt skaltång till koax och en crimptång som är helt värdelös!!

funderar på köpa en helt ny antennsladd, men då blir det dyrt.

 

Hur hade ni gjort?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Alicia1:

Hur svårt kan det va?

Min BNC kontakt till min Garmin 720 har lossnat och jag får fanken inte dit den igen på ett korrekt sett.

På kjell & co är dom för små om man jämför med originalet, går ej att få fast igen.

Kan inte använda orginalkontakten då den är "defekt"...

 

Har köpt skaltång till koax och en crimptång som är helt värdelös!!

funderar på köpa en helt ny antennsladd, men då blir det dyrt.

 

Hur hade ni gjort?

Jag hade gjort ett besök hos Elfa i Hagalunds industriområde och haft med mig plottern. Deras kontakter är kanske någon krona dyrare än hos Kjell&Co men personalen är väldigt serviceminded och hjälper dig säkert med att hitta en kontakt som passar.

 

Men klämma crimpkontakten får du nog göra själv.... Glöm inte att att trä på en bit limmande krympslang innan du sätter samman kabel o kontakt. En limmande krympslang gör att det blir fukttätt och en bra dragavlastning för kabeln. (Elfa har även limmande krympslang)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske var lite otydlig. Det är bnc kontakten jag inte får dit. blir bara smulor av antennsladden när jag skalar den med skaltången. Honan på enheten är hel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alicia1:

blir bara smulor av antennsladden när jag skalar den med skaltången

Vad händer om du skalar med kniv och/eller avbitare?

Är det tängerna som är kass eller kabeln som är uråldrig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alicia1:

Kanske var lite otydlig. Det är bnc kontakten jag inte får dit. blir bara smulor av antennsladden när jag skalar den med skaltången. Honan på enheten är hel.

Montering av koaxialkontakter är lite vetenskap....

Det finns många olika dimensioner på koaxialkabel (ytterdiameter, diameter på skärmen, diameter på innerledaren). Det finns lika många varianter på kontakterna för att passa de olika kabeltyperna. Så det kan bli lite krångligt. Försökte själv klämma fast en antennkabel i fjor där innerledaren var för grov och det gick såklart inte.... När jag väl fick tag på rätt kontakt (SMA som skruvades till en VHF-kontakt) så gick det "lätt som en plätt".

 

En väg att få ihop det är att få tag på en SMA-kontakt som passar till din koaxialkabel och crimpa fast den. Det är troligen lättare att hitta en SMA-kontakt som passar än att hitta en BNC som passar. Sen finns det BNC-kontakter som passar till SMA-adaptern. Ta med din kabel till ELFA och försök hitta en passande SMA-kontakt. De har även BNC som passar till SMA (men är nog billigare hos Kjell&Co t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbehor/kontakter/sma-kontakter/adapter-sma-hona-till-bnc-hane-p37489  )

 

Koaxialkabelskalare tycker jag är besvärliga. Jag använder hellre en vass kniv (skalpell eller brytbladskniv) för att skala både koaxhölje och isoleringen på innerledaren. En crimptång är nästan ett måste för att få till en bra klämning. Den här från Kjell&Co är helt OK.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/verktyg/pressverktyg-for-koaxialkontakter-p38270

 

Sen ska anslutningen förseglas med limmande krympslang så det blir tätt och en bra dragavlastning. ELFA har rätt dyr sådan, Biltema är klart billigare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-04-15 vid 21:53 skrev StyrmanKarlsson:

Vad händer om du skalar med kniv och/eller avbitare?

Är det tängerna som är kass eller kabeln som är uråldrig?

tången bara äter upp ytterhöljet, så det blir till att skala försiktigt med en kniv / rakblad. 

 

Redigerad av Alicia1
felstavat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt min dyraste BNC kontakt genom tiderna, nu ska det fan bli bra!

3:e gången gillt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...