Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Segelnovis

Rengöra korkdäck?

Rekommendera Poster

Hej ni kunniga!

 

har sedan ett par år en Albin 82 med korkdäck (Marinedeck 2000?) som vi är ganska nöjda med. Sitter som berget, helt halkfritt, tätt, lätt, ljuddämpande och relativt bra utseende. Förre ägaren hade inför överlåtelsen blåst av däcket med högtryck så det såg flong nytt ut.

Efter några år nu så är det lite grådassigt (alger föroreningar mm?) och vi får fundera på hur det kan göras rent.

Vi har provat att knäskrubba med såpa men det bet inte så bra. Jag vet inte om högtrycken egentligen var så bra för smutsen sitter nu som berget. Eller är högtryck ok tro? Eller sånt där algmedel man har på tak? Vi gillar det och vill inte skada det, men det vore finare rent. 

 

Någon kunnig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall slipas med maskin ej högtryck det kan slå sönder korken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, jag är nyfiken men inte alls kunnig i däcksmaterialens `knepiga värld´, detta sagt bara så du vet. [Googlade bara och hittade ett amerikanskt båtkonstruktörs-forum (boatdesign.net) där konstruktörer dryftar nya ovana material, produktionskostnader mm.]
Min länk ovan är riktat emot ett gammalt inlägg från 2007, ha respekt för det. Mycket kan ju ha hänt sedan dess!
(Men inlägg #41 verkar initierat och trovärdigt i mina ögon, se bilden nedan? Finns även en fungerande länk inlagt i  sagda gamla foruminlägg; Marinesolutions.com.)


Vete katten, du verkar mycket nöjd med däckets egenskaper. Förutom då kanske dess smutsiga utseende. Bra så, men gör nu inget dumt för att rengöra!
Tyvärr verkar du inte säker på fabrikatet, du gissar "Marindeck 2000 Cork" - men kanske är det föregångaren "SeaCork" - som du faktiskt har på din båt?
    Alltid bra att veta exakt vad för däcksmaterial man har, kan jag gnälla.
I ditt läge hade jag nog kontaktat "marine-solutions.com" med en artig mejlförfrågan som inkluderar dina egna bilder. Gissningsvis så identifierar de ganska bums fabrikatet, ger råd angående rengöring??

Bildkälla: boatdesign.net (forum anno 2007) enligt ovan.
 

kork.materialval.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...