Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Vad rekommenderar ni för kylbox?

Rekommendera Poster

Vad rekommenderar forumet för kylbox att ha i båten, för att få plats med lite färskvaror? Framförallt undrar jag om det är värt att skaffa en Dometic för 5000-6000 kr och uppåt, eller vad ni tycker om t ex OceanCool för halva priset som Erlandsons säljer eller Ocean Comfort som finns på SeaSea. Jag ska driva den på 12V och med mitt startbatteri på 90 Ah i en motorbåt. Undviker helst att skaffa ett förbrukarbatteri. Bäst vore en box som inte är mer än ca 32 cm hög, då får jag plats med den i en av akterlådorna, men det verkar vara svårt att hitta eftersom de flesta verkar vara designade för stående 1,5 l PET-flaskor. Den behöver inte rymma mer än för max en veckas tur: t ex smör, lite mjölk och sånt.

 

Eller om man frångår de häftigare och större kylboxarna, vilken av de som finns på Biltema/Clas Ohlson/Jula/etc är bra som alternativ? Testfakta har ett test här men jag litar inte på dem eftersom de gör tester på uppdrag av märken och får betalt för det. De redovisar heller inte strömförbrukning. Har hört att bättre kylboxar har en batterimonitor i sig för att inte dra ur batteriet, det vore bra som bonus. 

 

Jag gjorde en sökning här i forumet, men inget nyare än 10 år gammalt dök upp kring kylboxar, förutom en tråd om kylskåp. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att driva en kylbox som är med Peltierteknik istället för kompressor på ett startbatteri som enda källa är dödsdömt från början. Du har max 24 timmars drifttid sedan är ditt batteri helt tomt och du kan därefter inte ens starta din motor för att ladda igen. En kompressordriven och med ett extra batteri och kanske med en solcell på det så kan du troligen driva kylboxen i en vecka minst.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack, låter vettigt. Då letar jag kylbox med kompressor. Vilka anses bra, är det bara Dometic som gäller?

 

Ett annat alternativ är ett litet kylskåp med kompressor, som får fast installation?

 

Ovanpå det får jag se till att köra lite varje dag så att batteriet blir fulladdat. Jag tror inte vi ligger i samma hamn mer än 24 timmar.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tack, låter vettigt. Ser några olika alternativ då:

 

1) Kylbox med kompressor - vilka har det?  Dometic? Fler?

2) Litet kylskåp istället som får fast installation, antar att de har kompressor?

 

Ovanpå det se till att köra lite varje dag så att batteriet blir fulladdat. Jag tror inte vi ligger i samma hamn mer än 24 timmar.

Tycker oavsett om du väljer fast eller lös kyl (med kompressor) så skall du ha ett förbrukningsbatteri, och även överväga en solpanel som laddar förbrukningsbatteriet. 
Alltid jobbigt när motorn inte startar på en motorbåt.

Rätt som det är händer något som drar ur batteriet, och vad gör du då när du ligger i naturhamnen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tack, låter vettigt. Då letar jag kylbox med kompressor. Vilka anses bra, är det bara Dometic som gäller?

Vad jag vet drivs de flesta kompressorskåp av samma märke på kompressorn. Det som kan skilja är isoleringen, mekaniken, ytorna och varumärket. 
Måste också påpeka att en liten kylbox som rymmer vad som behövs ”för en vecka” strax inte blir så liten längre men beror ju på hur många man är och vilka vanor man har. 
Även jag skulle sätta in ett extra (minst) batteri som förbrukarbatteri med huvuduppgift att hålla kylskåpet igång. Kylskåp idag har inte någon ”batterimonitor” inbyggd utan en ganska enkel spänningsvakt som slår ifrån kompressorn när spänningen går under ett visst värde. Har för mig det ligger runt 11 V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har några optioner:

* extra batteriladdning tex mha solpanel

* smart elektronik som gör att kompressorn jobbar maximalt när du har gått om el ombord (läs motorgång, landström)

* minska på kylbehovet dvs minska på elförbrukningen.

Du kan fundera vilket som är bäst för din båt, ekonomiskt & inredningsmässigt, själv har jag satsat på bägge men vi tänker segla 3 månader per säsong i lite varmare klimat när det nu blir möjligt igen:-)

 

Har byggt en kylbox med kompressor från scratch i en segelbåt och förbättrad isoleringen i 3 andra segelbåtar. Boxar är att föredra för kylan rinner lättare ur ett skåp, hur båtens inredning ser ut kanske styr vilket som är bäst i ditt fall.

Isolering är A och O för att minska på elförbrukningen men det brukar vara begränsning hur tjock isolering som får plats.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Ovanpå det får jag se till att köra lite varje dag så att batteriet blir fulladdat.

Utan solcell får du nog räkna med att köra cirka en timme per dygn.

Med en 100 W solcell klarar du dig utan att köra (om det är sol).

 

En solcell och ett förbrukningsbatteri tycker jag är rätt billigt och praktisk i perspektivet att man måste köra en timme per dygn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att kompressorkylskåp tar 4a när de går och att de går 2/3 delar av tiden när de går som mest. Det gör att du kan räkna med en förbrukning på 2.67a varje timme eller 64a per dygn.

Man skall inte dra ut batteri för mycket utan max 50%. Du behöver då ett batteri på 130ah bara för kylskåpet.

Även om du startar och kör motor 1 timme varje dag kommer du inte ladda upp batteriet fullt.

Nu kanske det är mer realistiskt att räkna på att kompressor går 1/3 del av tiden och det halverar förbrukningen men trotts det har jag skaffat solcell till båten. Trotts att jag hade separat förbrukarbank räckte inte den till alltid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 I detta test  från Testfakta presenterar de effekten. Runt 50w drar en billig peltierbaserad kylbox.

 

Jag har under flera år använt en sådan i bilrn. När bilen varit avslagen har jag drivit den med en lös solcell.

 

Kanske lägga pengarna på extra batterier istället för kompressorkyl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

 I detta test  från Testfakta presenterar de effekten. Runt 50w drar en billig peltierbaserad kylbox.

 

Jag har under flera år använt en sådan i bilrn. När bilen varit avslagen har jag drivit den med en lös solcell.

 

Kanske lägga pengarna på extra batterier istället för kompressorkyl?

Det kan man absolut göra. 

Låt oss räkna. 
Hur många batterier..?
50 W = 4.1 A

Dygnet har 24 timmar. 
4,1x24=c:a 100 Ah behövs. 
Du kan max ladda ur batterierna till 50%. 
Behov, 2 st 100 Ah-batterier. 
Biltema tar 1.995 kr för ett AGM 95A

 

Dvs - det du sparar på kylen får du med råge betala igen på batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Vad jag vet drivs de flesta kompressorskåp av samma märke på kompressorn. Det som kan skilja är isoleringen, mekaniken, ytorna och varumärket. 
Måste också påpeka att en liten kylbox som rymmer vad som behövs ”för en vecka” strax inte blir så liten längre men beror ju på hur många man är och vilka vanor man har. 
Även jag skulle sätta in ett extra (minst) batteri som förbrukarbatteri med huvuduppgift att hålla kylskåpet igång. Kylskåp idag har inte någon ”batterimonitor” inbyggd utan en ganska enkel spänningsvakt som slår ifrån kompressorn när spänningen går under ett visst värde. Har för mig det ligger runt 11 V.

Icke att förglömma är även att jämföra inredningarna i olika boxar.

 

Jag har en sådan här, Ocancool som jag är nöjd med, den är igång som extra kylbox då barn och barnbarn är med ombord, då krävs det mer kallt förvaringsutrymme.

 

Har även ett standard 42 liters kompressorkylskåp.


För att få litet proportion på vad du behöver för strömförsörjning kan jag ju berätta att jag har överdimensionerat med 260Ah batteribank och 250 watt solceller.

 

Rent praktiskt utan matematiska uträkningar vet jag att 50 watt solcellspanel och minst en timmas motorgång per dygn, med näppe och nöd räcker att driva ett 42 liters kylskåp. Måhända är boxarna mer ekonomiska då kylan inte rasar ut genom dörren som på ett skåp var gång man öppnar dem. 
Men 100 watt solcell och omkring 75-100Ah i förbrukarbatteriet bör klara en normal kylbox. Det blir en del kapacitet över till båtens övriga förbrukare, utan att man behöver dra iland landströmskabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Det kan man absolut göra. 

Låt oss räkna. 
Hur många batterier..?
50 W = 4.1 A

Dygnet har 24 timmar. 
4,1x24=c:a 100 Ah behövs. 
Du kan max ladda ur batterierna till 50%. 
Behov, 2 st 100 Ah-batterier. 
Biltema tar 1.995 kr för ett AGM 95A

 

Dvs - det du sparar på kylen får du med råge betala igen på batterierna. 

 

Biltema säljer även 95 Ah blöta för runt 1000 kr :)

 

en solcell med regulator på det och det är fortfarande halva priset mot en kompressorkyl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med detta sagt så skulle jag själv gärna haft en kompressorkyl, det dök upp en på blocket för 800 kör förra veckan. Hade den inte varit 60 mil bort enkel resa hade jag köpt den.

 

Hittade denna på Seasea var väldigt billig kanske ska vara tyst nu...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Dava:

Med detta sagt så skulle jag själv gärna haft en kompressorkyl, det dök upp en på blocket för 800 kör förra veckan. Hade den inte varit 60 mil bort enkel resa hade jag köpt den.

 

Hittade denna på Seasea var väldigt billig kanske ska vara tyst nu...

Ja den är säkert bra, men du, kolla hur inredningen ser ut!

Tag med några aluminiumburkar och/eller PET-flaskor, eller vad du nu vill förvara i boxen och testa i butiken. Jag vet att vissa av dessa har en del opraktiska fack och hyllor som man i bästa fall kan flytta eller lämna hemma.

 

:rolleyes:-Vet du hur man ser att det har varit moderater i kylen?:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Biltema säljer även 95 Ah blöta för runt 1000 kr :)

 

en solcell med regulator på det och det är fortfarande halva priset mot en kompressorkyl

Betänk dock att ett peltierkyl oftast bara kan kyla ner cirka 20 grader runt omgivande temperatur, en kompressor kan frysa ner till minus 18, en viss skillnad om du inte vill ha sur grädde till din Irish.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Brunnsviken:

 Jag ska driva den på 12V och med mitt startbatteri på 90 Ah i en motorbåt. Undviker helst att skaffa ett förbrukarbatteri. Den behöver inte rymma mer än för max en veckas tur: t ex smör, lite mjölk och sånt.

 

 

Svår ekvation, har rest mycket förr genom åren i varmare länder och ökenområden med fordon och då ställt om kosthållningen så inget behövt kylas.  Numera i båten kör jag med någon frusen petflaska ihop med det som man inte vill ha rinnande vilket endast är smörgås smör, matlagning sker med olja, öl och dricka kyls under språngskiktet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla insikter! Jag inser att det kan vara dags att omdefiniera problemet och istället fundera över vad man kan ha med sig och laga som inte kräver aktiv kylning. Det finns det desto fler trådar om både här och på andra forum. Verkar smidigare än förbrukningsbatteri, relä och kylbox/skåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på hur länge du tänker vara ute. För helg-turen går det bra med en sjysst kylväska och klampar, placera den skuggigt och svalt (i en stuv..?). För en hel vecka blir det svårare, men det går. Körde klampar i många år, första två-tre dagarna körde man färsk mat från kylväskan, sedan blev det pålägg på tub och burkmat.
Går det också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Allt beror ju på hur länge du tänker vara ute. För helg-turen går det bra med en sjysst kylväska och klampar, placera den skuggigt och svalt (i en stuv..?). För en hel vecka blir det svårare, men det går. Körde klampar i många år, första två-tre dagarna körde man färsk mat från kylväskan, sedan blev det pålägg på tub och burkmat.
Går det också. 

Hur fanken får du till det med kalla öl och viiiin?😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En gummistropp på ankarlinan, eller annan lös lina med en tyngd i änden så är ölen kylskåpskall.  

 

Redigerad av Eile
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Tack för alla insikter! Jag inser att det kan vara dags att omdefiniera problemet och istället fundera över vad man kan ha med sig och laga som inte kräver aktiv kylning. Det finns det desto fler trådar om både här och på andra forum. Verkar smidigare än förbrukningsbatteri, relä och kylbox/skåp.

Finns som sagt en hel del skrivet om detta på MG, tex. härhärhärhär och här.

 

Den stora skillnaden hur man klarar sig är att människan är olika. Vissa klarar sig i en dryg vecka utan kyl och andra kan inte leva en dag utan en obruten kylkedja.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/15/2020 at 7:24 AM, Mackey said:

Finns som sagt en hel del skrivet om detta på MG, tex. härhärhärhär och här.

 

Den stora skillnaden hur man klarar sig är att människan är olika. Vissa klarar sig i en dryg vecka utan kyl och andra kan inte leva en dag utan en obruten kylkedja.

Tack för bra sammanställning!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...