Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Ducce_4

International woodskin, erfarenheter?

Rekommendera Poster

Hej

håller på att slipa och göra iordning teaken på min båt. Är det någon här som använt / har erfarenhet av international woodskin?

bra?

dåligt?

 

ED2F57F5-537E-4725-8A50-028FBBB3879D.png

D2918BC9-4690-48B3-84D5-CED188AEE695.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet men jag kollade lite på den för någon månad sen och tyckte specen såg bra ut. Valde dock Goldspar som sista två lagren på mina teakgrejer inomhus för att den har jag erfarenhet av. Dock skulle jag inte fernissa gångytor utomhus på en båt. Blir lätt halkigt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde Woodskin på min peke och på bordet i sittbrunnen. 

 

Upplever inte alls peken som halkig vid väta, samt att den hållt sig lika fin än sedan i Mars.

Igår lade jag därför faktiskt på badbryggan då denna blir tråkig snabbt. Hade ett steg som jag testade samtidigt som peken och även detta är lika fint. Oljan däremot på badbryggan var redan trist och tråkig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@MickeF Hur har Woodskin funkat sen du la på den? Jag är särskilt nyfiken på hur hållbarheten varit på badbtyggan.

 Jag har använt Woodskin på durkskivorna i båten (under kapell) och där har det funkat fint och inte alls varit halt som du också beskriver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Woodskin på durkarna på akterdäck på min båt, akterdäcket har kapell över sig så jag vet inget om hur det tål väder och vind. Däremot tycker jag det blir slitet och trist väldigt fort, så min bedömning är att det är lite för mjukt att använda på en gångyta där man går med skor på.

 

Annars var det enkelt att stryka på och som tidigare nämnts så blir ytan inte hal att gå på.

 

Renoverar durkarna inne i båten i år, där får det bli 2-komponents fernissa trots att det blir halt. Den tål att gå på mycket bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tristan_301:

Renoverar durkarna inne i båten i år, där får det bli 2-komponents fernissa trots att det blir halt. Den tål att gå på mycket bättre.

Finns ju Halkanix att blanda i för att göra mindre halt. Använde det till en tidigare båt med 2-komp lack på durkarna inne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även matt 2-k fernissa, vilket borde bli mindre halt. Men det bästa ur flera andra synvinklar är i mina ögon en blank fernissa, det borde vara det enklaste att hålla rent samtidigt som det är snyggast. Inte helt oviktigt 😉

 

Durkarna är (eller snarare har varit) högblanka och det har fungerat så här långt. Jag fernissar dem högblanka och blir det för halt så är planen att lägga ett lager med matt fernissa överst.

 

Tack för tipset om halkanix, det har jag inte tänkt på att man kan använda. 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...